REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpłatne porady prawne bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uznało, że działania podjęte przez adwokatów podczas dnia bezpłatnych porad nie muszą być objęte ewidencjonowaniem za pomocą kas fiskalnych, prawnicy nie muszą też odprowadzać podatku VAT od tych porad.

W związku z zaplanowanym na dzień 4 czerwca 2011 r. V ogólnopolskim Dniem Bezpłatnych Porad Adwokackich Naczelna Rada Adwokacka w połowie maja zwróciła się do Ministra Sprawiedliwości i Ministra Finansów z prośbą wyjaśnienie, czy bezpłatne porady podlegają obowiązkowi rejestracji w kasie fiskalnej oraz czy należy od nich odprowadzić podatek VAT.

REKLAMA

Mimo że tego typu akcje były już organizowane przez adwokatów w poprzednich latach, w tym roku adwokatura wahała się, czy organizować dzień porad prawnych udzielanych pro bono. Od początku maja br. obowiązują bowiem przepisy nakazujące rejestrację obrotów za pomocą kas fiskalnych m.in. w gabinetach lekarskich i kancelariach prawnych.

W związku z wprowadzeniem nowych przepisów pojawiły się wątpliwości, czy bezpłatne porady prawne podlegają obowiązkowi rejestracji w kasie fiskalnej oraz czy należy od nich odprowadzać podatek VAT.

W odpowiedzi udzielonej 31 maja Ministerstwo Finansów powołując się na ustawę o podatku od towarów i usług stwierdziło, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Charakter akcji Dnia Bezpłatnych Porad Adwokackich oraz jego elementy mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku kancelarii uczestniczących w akcji odsuwają na dalszy plan cel uzyskania korzyści, co oznacza, że porady udzielane w ramach akcji nie podlegają obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Ministerstwo stwierdza również, że w wypadku akcji pro bono nie stosuje się obowiązku ewidencjonowania porad prawnych na kasach fiskalnych.

Zobacz pismo Ministerstwa Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Mamy nadzieję, że życzliwe stanowisko Ministerstwa Finansów skłoni rząd do systemowego uregulowania podatkowego działań pro bono, tak aby nikt nie musiał ponosić sankcji za swą dobroczynność - powiedziała adw. dr Monika Strus-Wołos, koordynatorka akcji. - Ponieważ pismo ministerstwa nie jest wiążącą prawnie interpretacją, nie zapewnia nam całkowitego bezpieczeństwa. Problem dotyczy także innych grup zawodowych. Dostaliśmy sygnały ze środowiska lekarskiego, że były już wypadki nakładania dotkliwych kar finansowych na lekarzy, którzy bezpłatnie wypisali recepty osobom niezamożnym - dodała.

Ogólnopolski Bezpłatny Dzień Porad Prawnych odbędzie się już po raz piąty. Podczas każdej edycji adwokaci i aplikanci adwokaccy udzielali po kilkanaście tysięcy porad. Akcje adresowane są do osób w trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej.

Adresy, pod którymi będzie można w najbliższą sobotę w godzinach od 9 do 15 uzyskać poradę, znajdziemy na stronie www.adwokatura.pl, pod numerem telefonu 22 505 25 00.

Adam Kuchta

Księgowość

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA