REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA oddalił skargę podatnika, który będzie czekać na rozprawę dwa lata

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę podatnika, który na rozprawę przed tym sądem ma czekać dwa lata. Sąd musi rozpoznawać sprawy według kolejności ich wpływu - argumentował NSA. Sprawa dotyczy przewlekłości sądowego postępowania.


Skargę na naruszenie prawa do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki złożył jeden z podatników. Wcześniej, w sierpniu 2011 r., wygrał przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, ale ponieważ izba skarbowa wniosła skargę kasacyjną, wyrok WSA się nie uprawomocnił i sprawa czeka na rozstrzygnięcie przed NSA.

REKLAMA

REKLAMA

Pół roku po wygranej przed WSA podatnik zapytał Wydział Informacji Sądowej NSA o przybliżony termin rozpoznania jego sprawy. Dostał odpowiedź, że będzie to prawdopodobnie trzeci kwartał 2013 r., czyli blisko dwa lata od chwili wpłynięcia sprawy do NSA. Długi czas oczekiwania uzasadniano wyłącznie dużą liczbą spraw wpływających do tego sądu.

Podatnik uznał, że tak długi okres oczekiwania jest niedopuszczalny, zwłaszcza w świetle konstytucji. Złożył więc skargę na przewlekłość sądowego postępowania. "Wyznaczenie przybliżonego terminu sprawy po upływie blisko 24 miesięcy od daty wpływu sprawy do sądu w sposób oczywisty wskazuje na przewlekłość postępowania w sprawie" - napisał w skardze. Podkreślał też finansowe skutki tak długiego oczekiwania.

W sprawie chodziło o podatek od sprzedaży nieruchomości. Podatnik, aby ustrzec się skutków ewentualnej niedopłaty, zapłacił podatek w takiej wysokości, jak wynikało z interpretacji izby skarbowej. Zgodnie jednak z wyrokiem WSA wysokość podatku powinna być ponad dwukrotnie niższa.

Podatnik podkreślał, że przy 24-miesięcznym oczekiwaniu na rozprawę przed NSA istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego podatek za 2010 r. może zostać właściwie rozliczony najwcześniej w 2013 lub 2014 roku. Zwracał uwagę nie tylko na swoje straty finansowe. Podkreślał, że zwłoka sądu naraża na straty również Skarb Państwa, który - gdyby okazało się ostatecznie, że podatnik miał rację - będzie musiał wypłacić mu odsetki, a niewykluczone, że i odszkodowanie. W skardze podatnik napisał, że czekając na rozstrzygnięcie sprawy przed NSA, musiał zaciągnąć kredyt 20 tys. zł na zaspokojenie swoich bieżących potrzeb konsumpcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

 

REKLAMA

NSA nie uwzględnił skargi podatnika. W postanowieniu z 8 maja (sygn. II FPP 3/12) sąd podkreślił, że podatnik, skarżąc się na przewlekłość sądu, bierze pod uwagę prognozowaną datę rozprawy przed NSA. "Tym samym jego skarga dotyczy zdarzenia przyszłego, które nie miało jeszcze miejsca" - stwierdził NSA. Sąd podkreślił, że dotychczas skarżący oczekuje na rozpoznanie sprawy przez NSA kilka miesięcy i ten właśnie czas "może być poddany ocenie przy rozpoznawaniu skargi na przewlekłość postępowania".

NSA wyjaśnił, że ocena, czy sąd dopuścił się nieuzasadnionej zwłoki nie może być oderwana od "obowiązku sądu rozpoznawania wszystkich spraw wniesionych do sądu bez nieuzasadnionej zwłoki, przy zachowaniu zasady rozpoznawania spraw według kolejności ich wpływu". Sąd przypomniał, że musi też uwzględniać przepisy nakazujące mu rozpoznawanie niektórych rodzajów spraw w ustawowo określonych terminach". Szybkość orzekania nie może być przeszkodą we właściwym funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości - podkreślił NSA.

NSA wyjaśnił, że zasada rozpoznawania spraw według kolejności ich wpływu oznacza, że sprawa wniesiona później nie może być rozpoznana przed sprawami, które zostały wniesione do sądu wcześniej. Sąd może szybciej rozpoznać sprawę, jeżeli strona przedstawi powody uzasadniające rozpoznanie sprawy poza kolejnością, ale w rozpatrywanej sprawie skarżący nie złożył takiego wniosku - wytknął NSA.

"Ponadto, skarżący nie dostrzega okoliczności, że w chwili obecnej średni okres oczekiwania na rozpoznanie sprawy w II Wydziale Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego wynosi około 18 miesięcy" - stwierdził NSA i uznał, że wniosek o stwierdzenie przewlekłości postępowania jest bezzasadny.

Z "Informacji o działalności sądów administracyjnych w 2011 r." wynika, że w ubiegłym roku NSA załatwił ok. 70 proc. ogółu spraw w terminie do 12 miesięcy, w tym skarg kasacyjnych - ok. 56 proc., o ok. 7 proc. więcej niż w 2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA