REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarobki przedsiębiorców rosną wyraźnie szybciej niż pracowników najemnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Od czterech kwartałów realne dochody osiągane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą rosną wyraźnie szybciej od dochodów z pracy najemnej – wynika ze statystyk opublikowanych przez NBP. Nic dziwnego, że dla jednej czwartej drobnych przedsiębiorców chęć osiągania wyższych dochodów była najważniejszym powodem uruchomienia własnego biznesu.


W I kwartale 2012 r. realne (czyli z uwzględnieniem inflacji) dochody osób prowadzących działalność gospodarczą były o 3,6% wyższe niż przed rokiem - wynika z najnowszego raportu NBP „Sytuacja finansowa sektora gospodarstw domowych”. Wzrost ten był co prawda wolniejszy niż w IV kwartale 2011 r, gdy wyniósł 5,3%, ale za to był bardzo wysoki po zniwelowaniu wpływu czynników sezonowych (tak obliczony wyniósł w I kwartale aż 6,6%). „Utrzymuje się relatywnie wysoki wzrost nadwyżki operacyjnej brutto” - napisał NBP w raporcie (nadwyżka operacyjna brutto to inaczej dochody z działalności prywatnych przedsiębiorców).

REKLAMA

REKLAMA


Przedsiębiorcy wyprzedzili pracowników najemnych


Realne dochody osiągane przez osoby prowadzące własną działalność gospodarczą rosną od II kwartału 2011, wypadając znacznie lepiej od dynamiki wynagrodzeń pochodzących z pracy najemnej. W I kwartale br. realne zarobki osób pracujących wyniosły 1,3%, a po zniwelowaniu wpływu czynników sezonowych - tylko 0,7%. Dysproporcja wobec wzrostu dochodu przedsiębiorców jest więc znacząca.


Procentują wcześniej podpisane kontrakty

REKLAMA


Zakres czasowy badania nie jest bardzo długi (dostępne są dane od III kw. 2010; do analizy wybraliśmy dane najbardziej aktualne), ale przedstawione dynamiki wskazują, że sytuacja przedsiębiorców znacznie poprawiła się w ostatnim czasie względem osób osiągających dochody z pracy najemnej, choć jeszcze w 2010 r. i na początku 2011 r. było dokładnie odwrotnie. Może to wydawać się zaskakujące w sytuacji, gdy kolejne sygnały napływające z polskiej gospodarki wskazują na to, że koniunktura słabnie. - Obserwujemy wzrost dochodów u przedsiębiorców, którzy pod koniec 2010 lub na początku 2011 roku, czyli jeszcze przed nową falą kryzysu w Europie, podpisali korzystne kontrakty, bądź otrzymali dotacje z UE - mówi Dariusz Makosz, dyrektor zarządzający w Idea Banku. Warto przy tym zauważyć, że najnowsze statystyki NBP dotyczą już dość odległego okresu, czyli I kwartału br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Własna firma sposobem na większe zarobki


Niemniej jednak, wnioski zawarte w raporcie banku centralnego (choć nie ma tu mowy o nominalnym poziomie dochodów, a jedynie o dynamikach, badanie nie mówi więc kto faktycznie więcej zarabia) można powiązać z badaniem przeprowadzonym przez Tax Care i Idea Bank w ub.r. (1018 respondentów - osoby prowadzące działalność gospodarczą, mieszkające w dużych miastach). Wynika z niego, że aż dla jednej czwartej badanych (dokładnie 24,3%) najważniejszą przyczyną uruchomienia własnej działalność była chęć osiągania większych dochodów. Na drugim miejscu znalazła się chęć decydowania o własnej pracy (18,2%), a na trzecim dobry pomysł na biznes (12,7%). Czynniki te w połączeniu z innymi (np. potrzeba samorealizacji czy rozwój osobisty) powodują, że osoby często zatrudnione wcześniej na etatach gotowe są podjąć ryzyko związane z prowadzeniem własnej działalności, jak również pogodzić się z koniecznością pracy 12 godzin na dobę czy brakiem urlopu, aby przejść „na swoje”.

 

Katarzyna Siwek

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA