REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z deklaracją za maj

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
■ Z początkiem czerwca br. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756). Czy oceniając te nowe regulacje, można stwierdzić, że – generalnie – są one korzystne dla podatników?

– Wiele znowelizowanych unormowań rzeczywiście można ocenić jako korzystne dla podatników. Chcę jednak zwrócić uwagę, że uchwalając znowelizowaną ustawę, zapomniano o uregulowaniu dość istotnej kwestii.

REKLAMA

■ Czego konkretnie nie regulują nowe przepisy?

– Jak już wspomnieliśmy, zdecydowana większość znowelizowanych unormowań obowiązuje od 1 czerwca br. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w czerwcu podatnicy rozliczający się co miesiąc muszą złożyć deklarację VAT-7 za maj 2005 r. Czyli już w czasie obowiązywania nowych przepisów podatnicy muszą się rozliczyć z czynności wykonywanych w miesiącu, gdy jeszcze były w mocy poprzednie regulacje ustawy o podatku od towarów i usług.

■ Czy zatem przy wypełnianiu składanej w czerwcu br. deklaracji za maj podatnicy powinni kierować się już przepisami znowelizowanej ustawy o VAT, czy też muszą jeszcze stosować poprzednie regulacje obowiązujące do końca maja 2005 r.?

– Jest to fundamentalna kwestia w prawie podatkowym. W przypadku podatku dochodowego panuje zgoda, że wypełniając deklarację (niezależnie od tego, kiedy jest złożona) dotyczącą przychodów czy dochodów osiągniętych w danym roku, stosuje się przepisy, które obowiązywały właśnie w tym roku. Oznacza to, że np. wypełniając formularz PIT za 2004 r., podatnicy kierowali się przepisami obowiązującymi w ubiegłym roku, chyba że przepis szczególny stanowił inaczej.

Gdy jednak nowelizowano ustawę o podatku od towarów i usług, to – jak już wspomniałem – zapomniano rozstrzygnąć tę ważną kwestię.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że nowelizując ustawę o VAT, nie uchwalono rozstrzygającego przepisu wskazującego podatnikom, jak powinni postępować?

– Część podatników może przy wypełnianiu deklaracji za maj br. uwzględniać np. dostawy wewnątrzwspólnotowe przy zastosowaniu zasad obowiązujących do 31 maja br. Nie wiadomo jednak, czy wszyscy podatnicy będą postępowali w ten właśnie sposób. Dlatego konieczne jest zajęcie w tej sprawie jednoznacznego stanowiska przez ministra finansów. Nie można bowiem dopuścić do tego, żeby każdy z podatników musiał sam rozstrzygać ten dylemat, wypełniając deklarację VAT za maj br.
Warto również zwrócić uwagę, że obecnie wobec tego problemu stanęli podatnicy rozliczający się w okresach miesięcznych. W niedalekiej przyszłości natomiast ten sam kłopot będą mieli podatnicy rozliczający się co kwartał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Czy dla jednoznacznego rozstrzygnięcia pojawiających się niejasności w tej konkretnej kwestii istotne byłoby to, jakie stanowisko zajęłoby Ministerstwo Finansów?

– Najważniejsze jest to, żeby taka interpretacja w ogóle została wydana. Ministerstwo Finansów natomiast w istocie mogłoby wyrazić jeden z dwóch poglądów. MF mogłoby więc stwierdzić, że przy wypełnianiu deklaracji VAT za maj br. należy się kierować przepisami obowiązującymi do końca tego właśnie miesiąca. Równie dobrze przy rozliczaniu w deklaracji miesięcznej dotyczącej maja br. można zastosować regulacje obowiązujące od 1 czerwca br. – jeżeli dotyczą wymogów, które należy spełnić na dzień złożenia deklaracji. Jak wiadomo bowiem, deklaracje za maj br. trzeba złożyć najpóźniej do 25 czerwca br.

■ A za którą z tych dwóch ewentualnych interpretacji opowiedziałby się pan profesor?

– Jeżeli nowe unormowania weszły w życie z początkiem czerwca br., to należy je stosować od tej daty, czyli również przy wypełnianiu deklaracji majowych. Jest to korzystne dla podatników. Tradycyjnie jednak dominuje pogląd przeciwny.

■ Jak zachowają się podatnicy, jeżeli Ministerstwo Finansów nie zajmie w tej kwestii oficjalnego stanowiska?

– Wszystko wskazuje na to, że większość podatników zachowa się w sposób ostrożny i przy wypełnianiu deklaracji VAT za maj br. zastosuje przepisy obowiązujące do końca tego miesiąca. Przypomnę, że w nowych regulacjach obowiązujących od 1 czerwca br. jest dość dużo przepisów korzystnych dla podatników, np. dotyczących możliwości skorzystania w pewnych sytuacjach ze stawki 0 proc. Można spodziewać się, że wielu podatników, rozliczając transakcje przeprowadzone w maju br., będzie wolało przestrzegać tych ograniczeń, które obowiązywały jeszcze do końca tamtego miesiąca. Podatnicy wybiorą ten sposób postępowania, żeby uniknąć ewentualnych sporów z organami podatkowymi lub kontroli skarbowej.

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że dla wielu podatników takie rozliczenie z zastosowaniem reguł obowiązujących do końca maja byłoby znacznie mniej korzystne, niż gdyby zastosowali regulacje, które weszły w życie 1 czerwca br. Dlatego, podkreślę to raz jeszcze, dla rozstrzygnięcia tych niejasności niezbędne byłoby wydanie jednoznacznej interpretacji przez Ministerstwo Finansów.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA