REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT zawartego w materiałach budowlanych

REKLAMA

Jest szansa na zwrot inwestorom indywidualnym części VAT od zakupionych materiałów budowlanych. Warunek: poselskie propozycje uszczelnienia systemu muszą usatysfakcjonować rząd.

Posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury opracowali poprawki do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma zrekompensować inwestorom indywidualnym podwyżkę VAT na materiały budowlane z 7 proc. na 22 proc., która nastąpiła po 1 maja 2004 r. Pierwsze czytanie krytykowanego przez rząd projektu odbyło się w styczniu. Marszałek Włodzimierz Cimoszewicz nie kierował go jednak do drugiego czytania, gdyż – jak tłumaczył – ustawa zakłada rozdawnictwo pieniędzy. Posłowie zagrozili W. Cimoszewiczowi odwołaniem z funkcji. Przełom nastąpił w ubiegłym tygodniu. Marszałek obiecał wnieść projekt pod obrady, jeśli zostaną opracowane poprawki ograniczające wydatki państwa i uszczelniające system zwrotu podatku. Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury przedstawił je poseł Zbigniew Janowski.

REKLAMA

Autopromocja

– Pojawiła się możliwość, że ta ustawa zostanie wprowadzona do porządku obrad na najbliższym posiedzeniu Sejmu – powiedział poseł.

Ile odzyskaliby inwestorzy

Maksymalne kwoty zwrotu podatku, zgodnie z obowiązującymi dziś danymi GUS o cenach metra powierzchni kwadratowej mieszkania wynoszą:

• w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę – około 21,5 tys. zł,
• w przypadku innych robót – około 10,7 tys. zł,
• w przypadku gdy wydatki podlegają odliczeniu z tytułu ulgi remontowej – odpowiednio 17,4 tys. zł oraz 8,7 tys. zł.

Zgodnie z poselskimi poprawkami suma podlegająca zwrotowi wyniesie 68,18 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty obliczanej na podstawie „współczynnika” zależnego od ceny powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego (ogłaszanej przez GUS). W odniesieniu do wydatków, na podstawie których podatnik skorzystał lub skorzysta z odliczenia w ramach tzw. ulgi remontowej, kwota podlegająca zwrotowi będzie niższa – ma wynieść 55,23 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty obliczanej na podstawie cen podanych przez GUS.

W przypadku robót, które wymagają pozwolenia na budowę, do wniosku o zwrot VAT podatnik będzie musiał złożyć także dokument sporządzony przez osobę z uprawnieniami budowlanymi potwierdzający wykonanie prac. Decyzje o zwrocie pieniędzy naczelnik urzędu skarbowego będzie wydawał w terminie 6 miesięcy, a nie, jak planowano dotychczas, w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. – Urzędy skarbowe boją się, że liczba spraw może je po prostu przytłoczyć – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

REKLAMA

Jeżeli decyzja o zwrocie nie zostanie wydana w odpowiednim terminie, podatnikowi będą przysługiwać odsetki, ale liczone nie do dnia wypłaty pieniędzy – jak wcześniej proponowano – tylko wydania decyzji. Poselska poprawka zakłada także zmianę w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, która z zasady zakazuje prowadzenia u podatnika więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Reguła ta nie będzie jednak dotyczyć kontroli związanych ze zwrotem osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2006 r., ale odliczeniu ma podlegać VAT z faktur wystawionych po 1 maja 2004 r. do końca 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo, jak ustosunkuje się do poselskich propozycji Ministerstwo Finansów, które jeszcze przedwczoraj miało ponad 80 uwag do ustawy. – Poprawki zmierzają do uszczelniania systemu zwrotu VAT. Były omawiane z resortem finansów, ale ostatecznej wersji zaproponowanej przez posłów jeszcze nie widziałem – powiedział „GP” wiceminister finansów Stanisław Stec.

– W pewnym zakresie uwzględniliśmy wszystkie uwagi Ministerstwa Finansów. Za wyjątkiem jednej. Resort nie chciał przyznać prawa do zwrotu osobom, które wcześniej korzystały z ulg. Na to nie mogliśmy się zgodzić – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA