REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT zawartego w materiałach budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jest szansa na zwrot inwestorom indywidualnym części VAT od zakupionych materiałów budowlanych. Warunek: poselskie propozycje uszczelnienia systemu muszą usatysfakcjonować rząd.

Posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury opracowali poprawki do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma zrekompensować inwestorom indywidualnym podwyżkę VAT na materiały budowlane z 7 proc. na 22 proc., która nastąpiła po 1 maja 2004 r. Pierwsze czytanie krytykowanego przez rząd projektu odbyło się w styczniu. Marszałek Włodzimierz Cimoszewicz nie kierował go jednak do drugiego czytania, gdyż – jak tłumaczył – ustawa zakłada rozdawnictwo pieniędzy. Posłowie zagrozili W. Cimoszewiczowi odwołaniem z funkcji. Przełom nastąpił w ubiegłym tygodniu. Marszałek obiecał wnieść projekt pod obrady, jeśli zostaną opracowane poprawki ograniczające wydatki państwa i uszczelniające system zwrotu podatku. Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury przedstawił je poseł Zbigniew Janowski.

REKLAMA

– Pojawiła się możliwość, że ta ustawa zostanie wprowadzona do porządku obrad na najbliższym posiedzeniu Sejmu – powiedział poseł.

Ile odzyskaliby inwestorzy

Maksymalne kwoty zwrotu podatku, zgodnie z obowiązującymi dziś danymi GUS o cenach metra powierzchni kwadratowej mieszkania wynoszą:

• w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę – około 21,5 tys. zł,
• w przypadku innych robót – około 10,7 tys. zł,
• w przypadku gdy wydatki podlegają odliczeniu z tytułu ulgi remontowej – odpowiednio 17,4 tys. zł oraz 8,7 tys. zł.

Zgodnie z poselskimi poprawkami suma podlegająca zwrotowi wyniesie 68,18 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty obliczanej na podstawie „współczynnika” zależnego od ceny powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego (ogłaszanej przez GUS). W odniesieniu do wydatków, na podstawie których podatnik skorzystał lub skorzysta z odliczenia w ramach tzw. ulgi remontowej, kwota podlegająca zwrotowi będzie niższa – ma wynieść 55,23 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty obliczanej na podstawie cen podanych przez GUS.

W przypadku robót, które wymagają pozwolenia na budowę, do wniosku o zwrot VAT podatnik będzie musiał złożyć także dokument sporządzony przez osobę z uprawnieniami budowlanymi potwierdzający wykonanie prac. Decyzje o zwrocie pieniędzy naczelnik urzędu skarbowego będzie wydawał w terminie 6 miesięcy, a nie, jak planowano dotychczas, w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. – Urzędy skarbowe boją się, że liczba spraw może je po prostu przytłoczyć – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

Jeżeli decyzja o zwrocie nie zostanie wydana w odpowiednim terminie, podatnikowi będą przysługiwać odsetki, ale liczone nie do dnia wypłaty pieniędzy – jak wcześniej proponowano – tylko wydania decyzji. Poselska poprawka zakłada także zmianę w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, która z zasady zakazuje prowadzenia u podatnika więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Reguła ta nie będzie jednak dotyczyć kontroli związanych ze zwrotem osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2006 r., ale odliczeniu ma podlegać VAT z faktur wystawionych po 1 maja 2004 r. do końca 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo, jak ustosunkuje się do poselskich propozycji Ministerstwo Finansów, które jeszcze przedwczoraj miało ponad 80 uwag do ustawy. – Poprawki zmierzają do uszczelniania systemu zwrotu VAT. Były omawiane z resortem finansów, ale ostatecznej wersji zaproponowanej przez posłów jeszcze nie widziałem – powiedział „GP” wiceminister finansów Stanisław Stec.

– W pewnym zakresie uwzględniliśmy wszystkie uwagi Ministerstwa Finansów. Za wyjątkiem jednej. Resort nie chciał przyznać prawa do zwrotu osobom, które wcześniej korzystały z ulg. Na to nie mogliśmy się zgodzić – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA