REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT zawartego w materiałach budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jest szansa na zwrot inwestorom indywidualnym części VAT od zakupionych materiałów budowlanych. Warunek: poselskie propozycje uszczelnienia systemu muszą usatysfakcjonować rząd.

Posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury opracowali poprawki do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma zrekompensować inwestorom indywidualnym podwyżkę VAT na materiały budowlane z 7 proc. na 22 proc., która nastąpiła po 1 maja 2004 r. Pierwsze czytanie krytykowanego przez rząd projektu odbyło się w styczniu. Marszałek Włodzimierz Cimoszewicz nie kierował go jednak do drugiego czytania, gdyż – jak tłumaczył – ustawa zakłada rozdawnictwo pieniędzy. Posłowie zagrozili W. Cimoszewiczowi odwołaniem z funkcji. Przełom nastąpił w ubiegłym tygodniu. Marszałek obiecał wnieść projekt pod obrady, jeśli zostaną opracowane poprawki ograniczające wydatki państwa i uszczelniające system zwrotu podatku. Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury przedstawił je poseł Zbigniew Janowski.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Pojawiła się możliwość, że ta ustawa zostanie wprowadzona do porządku obrad na najbliższym posiedzeniu Sejmu – powiedział poseł.

Ile odzyskaliby inwestorzy

Maksymalne kwoty zwrotu podatku, zgodnie z obowiązującymi dziś danymi GUS o cenach metra powierzchni kwadratowej mieszkania wynoszą:

• w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę – około 21,5 tys. zł,
• w przypadku innych robót – około 10,7 tys. zł,
• w przypadku gdy wydatki podlegają odliczeniu z tytułu ulgi remontowej – odpowiednio 17,4 tys. zł oraz 8,7 tys. zł.

Zgodnie z poselskimi poprawkami suma podlegająca zwrotowi wyniesie 68,18 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty obliczanej na podstawie „współczynnika” zależnego od ceny powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego (ogłaszanej przez GUS). W odniesieniu do wydatków, na podstawie których podatnik skorzystał lub skorzysta z odliczenia w ramach tzw. ulgi remontowej, kwota podlegająca zwrotowi będzie niższa – ma wynieść 55,23 proc. kwoty VAT na fakturach, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty obliczanej na podstawie cen podanych przez GUS.

W przypadku robót, które wymagają pozwolenia na budowę, do wniosku o zwrot VAT podatnik będzie musiał złożyć także dokument sporządzony przez osobę z uprawnieniami budowlanymi potwierdzający wykonanie prac. Decyzje o zwrocie pieniędzy naczelnik urzędu skarbowego będzie wydawał w terminie 6 miesięcy, a nie, jak planowano dotychczas, w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. – Urzędy skarbowe boją się, że liczba spraw może je po prostu przytłoczyć – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

REKLAMA

Jeżeli decyzja o zwrocie nie zostanie wydana w odpowiednim terminie, podatnikowi będą przysługiwać odsetki, ale liczone nie do dnia wypłaty pieniędzy – jak wcześniej proponowano – tylko wydania decyzji. Poselska poprawka zakłada także zmianę w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, która z zasady zakazuje prowadzenia u podatnika więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Reguła ta nie będzie jednak dotyczyć kontroli związanych ze zwrotem osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2006 r., ale odliczeniu ma podlegać VAT z faktur wystawionych po 1 maja 2004 r. do końca 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo, jak ustosunkuje się do poselskich propozycji Ministerstwo Finansów, które jeszcze przedwczoraj miało ponad 80 uwag do ustawy. – Poprawki zmierzają do uszczelniania systemu zwrotu VAT. Były omawiane z resortem finansów, ale ostatecznej wersji zaproponowanej przez posłów jeszcze nie widziałem – powiedział „GP” wiceminister finansów Stanisław Stec.

– W pewnym zakresie uwzględniliśmy wszystkie uwagi Ministerstwa Finansów. Za wyjątkiem jednej. Resort nie chciał przyznać prawa do zwrotu osobom, które wcześniej korzystały z ulg. Na to nie mogliśmy się zgodzić – tłumaczy poseł Zbigniew Janowski.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA