REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2015 roku koniec z automatami do nabijania gilz papierosowych

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje walkę z „szarą strefą” w obrocie wyrobami tytoniowymi. W 2015 roku nastąpi opodatkowanie punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta (tzw. automatów do nabijania gilz papierosowych). Proponowane rozwiązania zostały przedstawione w Pakiecie Działań Podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Organy skarbowe walczą z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi. W latach 2011-2013 „szara strefa” znacząco się rozszerzyła. O ile w 2011 roku zajęto 240,3 ton suszonych liści tytoniu to w 2013 roku było to już 600,8 tony.  Planuje się zatem wprowadzenie monitoringu obrotu suszem tytoniowym oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania nieewidencjonowanemu obrotowi surowcem, tak aby nie dopuścić do odpływu pieniędzy należnych państwu z tytułu akcyzy.

Niższe wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych


Pierwsze kroki


Z dniem 1 stycznia 2013 roku w życie weszły postanowienia artykułu 7 ustawy o podatku akcyzowym  obejmujące swoim zakresem podmiotowym susz tytoniowy. Nowelizacja usuwała lukę w prawie, która pozwalała na sprzedawanie niepociętych liści tytoniu bez akcyzy. Na procederze nieopodatkowanej produkcji papierosów z krajanki tytoniowej budżet państwa mógł wówczas tracić nawet do miliarda złotych.

REKLAMA


Sąd wywołuje pospolite ruszenie


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie 23 września 2013 roku uchylił interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą wilgotnych liści tytoniu. W wyroku o sygnaturze I SA/Rz 496/13 stwierdzono, iż w związku z brakiem ustawowej definicji „suchego tytoniu”, należy rozumieć to pojęcie według potocznego znaczenia. Była to słynna sprawa założonych po raz pierwszy- bodajże w Łodzi- ulicznych maszyn do nabijania tytoniu. Proceder polegał na udostępnianiu w punktach hurtowej sprzedaży liści tytoniu maszyny do cięcia papieru. Służyły one do „niszczenia” wilgotnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, uprzednio zakupionych u właściciela punktu, zamkniętych w worku plastikowym. Nie nadawały się one do palenia, nie były w całości pocięte, a ich wilgotność wynosiła co najmniej 25%. Sztuczka polegała na tym, iż właściciel dzierżawiąc maszynę nie był producentem tytoniu, a więc zgodnie z orzeczeniem sądu- zwolniony był z uiszczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 


Nie zawsze suchy tytoń jest suchy w celach podatkowych


Wprawdzie od stycznia 2014 roku obowiązują przepisy po raz kolejny doprecyzowujące definicję suszu tytoniowego, ale w dalszym ciągu są one nieszczelne. Świadczą o tym takie próby obejścia przepisów ustawy o akcyzie jak chociażby produkcja (wciąż legalna) nieopodatkowanych papierosów na bazie imprezowych cygar, czy ostatnia interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi zwalniająca z akcyzy liście tytoniu służące do produkcji preparatów przeciw owadom.


Plan to dalej regulować


Na rok 2015 planuje się opodatkowanie słynnych punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta. Mając jednak na uwadze oryginalność stanów faktycznych przedstawianych przez potencjalnych podatników we wnioskach o interpretacje indywidualne uzasadnione wydają się obawy, że zamiast oczekiwanego spadku udziału „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi może on ponownie poszybować wysoko w górę jeśli popatrzy się na słuszną, bądź nie- wysokość cen za towary znajdujące się w legalnym obrocie.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA