REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2015 roku koniec z automatami do nabijania gilz papierosowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje walkę z „szarą strefą” w obrocie wyrobami tytoniowymi. W 2015 roku nastąpi opodatkowanie punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta (tzw. automatów do nabijania gilz papierosowych). Proponowane rozwiązania zostały przedstawione w Pakiecie Działań Podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

REKLAMA

Autopromocja


Organy skarbowe walczą z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi. W latach 2011-2013 „szara strefa” znacząco się rozszerzyła. O ile w 2011 roku zajęto 240,3 ton suszonych liści tytoniu to w 2013 roku było to już 600,8 tony.  Planuje się zatem wprowadzenie monitoringu obrotu suszem tytoniowym oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania nieewidencjonowanemu obrotowi surowcem, tak aby nie dopuścić do odpływu pieniędzy należnych państwu z tytułu akcyzy.

Niższe wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych


Pierwsze kroki


Z dniem 1 stycznia 2013 roku w życie weszły postanowienia artykułu 7 ustawy o podatku akcyzowym  obejmujące swoim zakresem podmiotowym susz tytoniowy. Nowelizacja usuwała lukę w prawie, która pozwalała na sprzedawanie niepociętych liści tytoniu bez akcyzy. Na procederze nieopodatkowanej produkcji papierosów z krajanki tytoniowej budżet państwa mógł wówczas tracić nawet do miliarda złotych.


Sąd wywołuje pospolite ruszenie


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie 23 września 2013 roku uchylił interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą wilgotnych liści tytoniu. W wyroku o sygnaturze I SA/Rz 496/13 stwierdzono, iż w związku z brakiem ustawowej definicji „suchego tytoniu”, należy rozumieć to pojęcie według potocznego znaczenia. Była to słynna sprawa założonych po raz pierwszy- bodajże w Łodzi- ulicznych maszyn do nabijania tytoniu. Proceder polegał na udostępnianiu w punktach hurtowej sprzedaży liści tytoniu maszyny do cięcia papieru. Służyły one do „niszczenia” wilgotnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, uprzednio zakupionych u właściciela punktu, zamkniętych w worku plastikowym. Nie nadawały się one do palenia, nie były w całości pocięte, a ich wilgotność wynosiła co najmniej 25%. Sztuczka polegała na tym, iż właściciel dzierżawiąc maszynę nie był producentem tytoniu, a więc zgodnie z orzeczeniem sądu- zwolniony był z uiszczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 


Nie zawsze suchy tytoń jest suchy w celach podatkowych


Wprawdzie od stycznia 2014 roku obowiązują przepisy po raz kolejny doprecyzowujące definicję suszu tytoniowego, ale w dalszym ciągu są one nieszczelne. Świadczą o tym takie próby obejścia przepisów ustawy o akcyzie jak chociażby produkcja (wciąż legalna) nieopodatkowanych papierosów na bazie imprezowych cygar, czy ostatnia interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi zwalniająca z akcyzy liście tytoniu służące do produkcji preparatów przeciw owadom.


Plan to dalej regulować


Na rok 2015 planuje się opodatkowanie słynnych punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta. Mając jednak na uwadze oryginalność stanów faktycznych przedstawianych przez potencjalnych podatników we wnioskach o interpretacje indywidualne uzasadnione wydają się obawy, że zamiast oczekiwanego spadku udziału „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi może on ponownie poszybować wysoko w górę jeśli popatrzy się na słuszną, bądź nie- wysokość cen za towary znajdujące się w legalnym obrocie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA