REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2015 roku koniec z automatami do nabijania gilz papierosowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje walkę z „szarą strefą” w obrocie wyrobami tytoniowymi. W 2015 roku nastąpi opodatkowanie punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta (tzw. automatów do nabijania gilz papierosowych). Proponowane rozwiązania zostały przedstawione w Pakiecie Działań Podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

REKLAMA

Autopromocja


Organy skarbowe walczą z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi. W latach 2011-2013 „szara strefa” znacząco się rozszerzyła. O ile w 2011 roku zajęto 240,3 ton suszonych liści tytoniu to w 2013 roku było to już 600,8 tony.  Planuje się zatem wprowadzenie monitoringu obrotu suszem tytoniowym oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania nieewidencjonowanemu obrotowi surowcem, tak aby nie dopuścić do odpływu pieniędzy należnych państwu z tytułu akcyzy.

Niższe wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych


Pierwsze kroki


Z dniem 1 stycznia 2013 roku w życie weszły postanowienia artykułu 7 ustawy o podatku akcyzowym  obejmujące swoim zakresem podmiotowym susz tytoniowy. Nowelizacja usuwała lukę w prawie, która pozwalała na sprzedawanie niepociętych liści tytoniu bez akcyzy. Na procederze nieopodatkowanej produkcji papierosów z krajanki tytoniowej budżet państwa mógł wówczas tracić nawet do miliarda złotych.


Sąd wywołuje pospolite ruszenie


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie 23 września 2013 roku uchylił interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą wilgotnych liści tytoniu. W wyroku o sygnaturze I SA/Rz 496/13 stwierdzono, iż w związku z brakiem ustawowej definicji „suchego tytoniu”, należy rozumieć to pojęcie według potocznego znaczenia. Była to słynna sprawa założonych po raz pierwszy- bodajże w Łodzi- ulicznych maszyn do nabijania tytoniu. Proceder polegał na udostępnianiu w punktach hurtowej sprzedaży liści tytoniu maszyny do cięcia papieru. Służyły one do „niszczenia” wilgotnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, uprzednio zakupionych u właściciela punktu, zamkniętych w worku plastikowym. Nie nadawały się one do palenia, nie były w całości pocięte, a ich wilgotność wynosiła co najmniej 25%. Sztuczka polegała na tym, iż właściciel dzierżawiąc maszynę nie był producentem tytoniu, a więc zgodnie z orzeczeniem sądu- zwolniony był z uiszczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 


Nie zawsze suchy tytoń jest suchy w celach podatkowych


Wprawdzie od stycznia 2014 roku obowiązują przepisy po raz kolejny doprecyzowujące definicję suszu tytoniowego, ale w dalszym ciągu są one nieszczelne. Świadczą o tym takie próby obejścia przepisów ustawy o akcyzie jak chociażby produkcja (wciąż legalna) nieopodatkowanych papierosów na bazie imprezowych cygar, czy ostatnia interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi zwalniająca z akcyzy liście tytoniu służące do produkcji preparatów przeciw owadom.


Plan to dalej regulować


Na rok 2015 planuje się opodatkowanie słynnych punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta. Mając jednak na uwadze oryginalność stanów faktycznych przedstawianych przez potencjalnych podatników we wnioskach o interpretacje indywidualne uzasadnione wydają się obawy, że zamiast oczekiwanego spadku udziału „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi może on ponownie poszybować wysoko w górę jeśli popatrzy się na słuszną, bądź nie- wysokość cen za towary znajdujące się w legalnym obrocie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA