REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2015 roku koniec z automatami do nabijania gilz papierosowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje walkę z „szarą strefą” w obrocie wyrobami tytoniowymi. W 2015 roku nastąpi opodatkowanie punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta (tzw. automatów do nabijania gilz papierosowych). Proponowane rozwiązania zostały przedstawione w Pakiecie Działań Podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

REKLAMA

Autopromocja


Organy skarbowe walczą z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi. W latach 2011-2013 „szara strefa” znacząco się rozszerzyła. O ile w 2011 roku zajęto 240,3 ton suszonych liści tytoniu to w 2013 roku było to już 600,8 tony.  Planuje się zatem wprowadzenie monitoringu obrotu suszem tytoniowym oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania nieewidencjonowanemu obrotowi surowcem, tak aby nie dopuścić do odpływu pieniędzy należnych państwu z tytułu akcyzy.

Niższe wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych


Pierwsze kroki


Z dniem 1 stycznia 2013 roku w życie weszły postanowienia artykułu 7 ustawy o podatku akcyzowym  obejmujące swoim zakresem podmiotowym susz tytoniowy. Nowelizacja usuwała lukę w prawie, która pozwalała na sprzedawanie niepociętych liści tytoniu bez akcyzy. Na procederze nieopodatkowanej produkcji papierosów z krajanki tytoniowej budżet państwa mógł wówczas tracić nawet do miliarda złotych.


Sąd wywołuje pospolite ruszenie


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie 23 września 2013 roku uchylił interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą wilgotnych liści tytoniu. W wyroku o sygnaturze I SA/Rz 496/13 stwierdzono, iż w związku z brakiem ustawowej definicji „suchego tytoniu”, należy rozumieć to pojęcie według potocznego znaczenia. Była to słynna sprawa założonych po raz pierwszy- bodajże w Łodzi- ulicznych maszyn do nabijania tytoniu. Proceder polegał na udostępnianiu w punktach hurtowej sprzedaży liści tytoniu maszyny do cięcia papieru. Służyły one do „niszczenia” wilgotnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, uprzednio zakupionych u właściciela punktu, zamkniętych w worku plastikowym. Nie nadawały się one do palenia, nie były w całości pocięte, a ich wilgotność wynosiła co najmniej 25%. Sztuczka polegała na tym, iż właściciel dzierżawiąc maszynę nie był producentem tytoniu, a więc zgodnie z orzeczeniem sądu- zwolniony był z uiszczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 


Nie zawsze suchy tytoń jest suchy w celach podatkowych


Wprawdzie od stycznia 2014 roku obowiązują przepisy po raz kolejny doprecyzowujące definicję suszu tytoniowego, ale w dalszym ciągu są one nieszczelne. Świadczą o tym takie próby obejścia przepisów ustawy o akcyzie jak chociażby produkcja (wciąż legalna) nieopodatkowanych papierosów na bazie imprezowych cygar, czy ostatnia interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi zwalniająca z akcyzy liście tytoniu służące do produkcji preparatów przeciw owadom.


Plan to dalej regulować


Na rok 2015 planuje się opodatkowanie słynnych punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta. Mając jednak na uwadze oryginalność stanów faktycznych przedstawianych przez potencjalnych podatników we wnioskach o interpretacje indywidualne uzasadnione wydają się obawy, że zamiast oczekiwanego spadku udziału „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi może on ponownie poszybować wysoko w górę jeśli popatrzy się na słuszną, bądź nie- wysokość cen za towary znajdujące się w legalnym obrocie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA