REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Początek debaty budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś odbędzie się w Sejmie pierwsze czytanie projektu ustawy budżetowej na 2005 rok. Debata będzie prawdopodobnie burzliwa. Można się spodziewać, że w pracach nad budżetem parlamentarzyści wprowadzą pewne zmiany do planu dochodów i wydatków państwa.
W przyszłym roku utrzyma się duże tempo wzrostu gospodarczego. W projekcie ustawy budżetowej przygotowanej przez rząd przewiduje się, że w 2005 r. produkt krajowy brutto zwiększy się o 5 proc. Ponadto projekt zakłada, że dochody budżetu państwa wyniosą 173,7 mld zł, a wydatki 208,7 mld zł. W efekcie przyszłoroczny deficyt wyniesie 35 mld zł, ale minister finansów Mirosław Gronicki nie wyklucza, że uda się go zmniejszyć.
W 2005 r. do kasy państwa ma trafić 173,7 mld zł, czyli 11,3 proc. więcej niż dochody zaplanowane na ten rok. W tym z czterech najważniejszych podatków – VAT, akcyzy, CIT i PIT – dochody mają wynieść łącznie 154 mld zł. Zwiększą się dochody z podatków PIT z planowanych 22,1 mld zł w tym roku do 23,5 mld zł w 2005 r., czyli o 6,1 proc. Dochody z podatku VAT mają wynieść 73,1 mld zł, z akcyzy 42,3 mld zł, a z podatku CIT 14,7 mld zł. Rząd chce zwiększyć dochody budżetowe, m.in. podnosząc akcyzę na benzynę i olej napędowy o 3,4 proc., na gaz do samochodów o 10 proc., na wyroby spirytusowe o 3,4 proc. oraz na wyroby tytoniowe o 14,7 proc. O 11 proc. więcej niż w tym roku do budżetu ma wpłynąć z podatku od gier. Ma to być 890 mln zł. Wzrost dochodów ma być uzyskany z rozwoju firm oferujących gry losowe.
W 2005 r. wydatki mogą się zwiększyć do 208,7 mld zł, czyli o 4,4 proc. Z tego 122,7 mld zł to wydatki prawnie zdeterminowane (tzw. wydatki sztywne), m.in. subwencje dla samorządów (32,36 mld zł), środki na pokrycie kosztów obsługi długu publicznego (27,4 mld zł), dotacje dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (w przyszłym roku mają wynieść 18,65 mld zł), dotacje dla KRUS (zaplanowane w kwocie 14,25 mld zł).
W ramach tzw. wydatków elastycznych zaplanowano 86,09 mld zł, czyli 41,2 proc. wszystkich wydatków. Wydatki elastyczne obejmują m.in. wynagrodzenia i wydatki bieżące jednostek budżetowych, dotacje do samorządów, dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych (np. szkół wyższych, jednostek badawczo-rozwojowych).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po przekazaniu projektu ustawy do komisji sejmowych parlamentarzyści mogą wprowadzać w nim zmiany, ale nie mogą zmienić wyskości deficytu. Prawdopodobne jest, że przy takim ograniczeniu parlamentarzyści dokonają korekt w budżecie, ale tak jak w latach poprzednich nie będą one znaczące.
Janusz K. Kowalski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA