REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy kuszą ulgami

REKLAMA

Ulgi podatkowe to za mało, by przyciągnąć do specjalnych stref ekonomicznych centra finansowo-księgowe. Eksperci uważają jednak, że z czasem w strefach znajdą zatrudnienie setki księgowych i specjalistów od rachunkowości.
Od marca firmy prowadzące usługi finansowo-księgowe mogą uzyskać zezwolenie na inwestycje w specjalnych strefach ekonomicznych. To wiąże się z ulgami podatkowymi. Eksperci uważają, że Polska jest atrakcyjnym krajem do lokowania tego typu działalności.

Główne nasze atuty doceniane przez inwestorów to: niski koszt pracy, młode i wykształcone społeczeństwo oraz zachęty inwestycyjne. Z zachęt podatkowych oferowanych przez SSE na razie nikt jednak nie korzysta. Tymczasem centra finansowo-księgowe powstają jak grzyby po deszczu poza strefami.

Mają je w Polsce m.in. Hewlett-Packard, Philips, General Electric, Cap Gemini, IBM, Lufthansa, Thomson czy Volvo. Ahold (właściel sieci hipermarketów Hypernova), który wkrótce ma otworzyć swoje centrum w Krakowie, tłumaczy, że wybrał inwestycje poza strefą, gdyż ta nie była w stanie zapewnić odpowiedniego biurowca.

Katarzyna Krause z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych uważa, że SSE są przygotowane raczej na przyjęcie inwestorów, którzy będą prowadzić na ich terenie produkcję, a nie usługi finansowo-księgowe.

REKLAMA

REKLAMA

– SSE muszą posiadać powierzchnię biurową. Tym bardziej że centra usług raczej nie są zaintersowane budową własnych obiektów, tylko ich wynajmem – mówi Katarzyna Krause.

Tymczasem w każdym centrum może znaleźć pracę kilkuset absolwentów. Największe szanse na przyciągnięcie tego typu inwestycji ma Krakowski Park Technologiczny. W PAIiIZ mówi się nawet, że najlepiej studiować na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Absolwenci tej uczelni nie będą mieć problemów ze znalezieniem pracy.

Centra finansowo-księgowe poszukują przede wszystkim absolwentów, którzy właśnie skończyli studia. Nie oznacza to jednak, że firma inwestująca w danym ośrodku szuka tylko „świeżo upieczonych” księgowych. Często zatrudniane są osoby, które dopiero zostaną przeszkolone w danym zakresie pracy – mówi Jacek Pączek, ekspert ds. centrów usług w PricewaterhouseCoopers.

REKLAMA

Centra księgowe zatrudniają pracowników na innych zasadach niż małe firmy księgowe. Przede wszystkim oferują wiele szkoleń, określone ścieżki kariery. Pracownicy mają szansę na awans i mogą utrzymywać kontakty z zagranicą. – Mała firma tego pracownikowi nie zapewni – dodaje Katarzyna Krause.

 
Na jakie ulgi w strefach można liczyć

Strefy oferują ulgi w CIT lub PIT. Dopuszczalna wielkość pomocy zależy od regionu, w którym położona jest dana strefa. Z zasady wynosi 50 proc. (w przypadku małych i średnich przedsiębiorców zwiększa się o dalsze 15 proc). Inwestorzy zwykle wybierają zwolnienie z tytułu kosztów inwestycji. Oznacza to, że w przypadku zainwestowania np. 100 mln zł, ulga w CIT będzie mogła wynieść maksymalnie 50 mln zł. Dodatkową ulgą może być zwolnienie z podatku od nieruchomości, które może przyznać gmina, jeśli uchwaliła odpowiedni program.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA