REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz ustalania warunków należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju pracownik powinien otrzymać zaliczkę w walucie wymienialnej albo w walucie polskiej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju.
Przypadek 1
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej pokryła wszelkie koszty podróży służbowej.
Założenia
Pracownik został oddelegowany w zagraniczną podróż służbową. W związku z tym 6 czerwca 2005 r. jednostka zakupiła w banku i wypłaciła pracownikowi zaliczkę w kwocie 1000 euro na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Pracownik powrócił do kraju i 10 czerwca 2005 r. nastąpiło rozliczenie podróży służbowej. Kwota kosztów podróży wyniosła 800 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– kurs średni euro 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,02 zł
Wydaje się, że w tym przypadku najprostszym sposobem jest przeliczanie kosztów podróży według kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.).
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży:
800 euro x 4,05 zł = 3240 zł
3. Wartość zwróconej przez pracownika niewykorzystanej zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Taki sposób rozliczania delegacji jest w pewnym stopniu uproszczeniem powodującym, że nie trzeba rozliczać różnic kursowych. Identyczny rezultat uzyskamy stosując uregulowania podatku dochodowego, które wskazują (art. 15 ust. 1 updop), że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez NBP z dnia poniesienia kosztu. Jeżeli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży
800 euro x 4,02 zł = 3216 zł
3. Różnica kursowa wynikająca z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów:
(800 euro x 4,05 zł) – (800 euro x 4,02 zł) = = 24 zł
4. Wartość zwróconej przez pracownika zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Różnice kursowe powstaną w dniu odsprzedaży pozostałej kwoty 200 euro bankowi. Zakładając, że jednostka owe 200 euro sprzedała bankowi 11 czerwca 2005 r., do wyceny ich należy zastosować kurs kupna banku z tego dnia (np. 1 euro = 4,07 zł).
1. Wartość odsprzedanych bankowi walut obcych:
200 euro x 4,07 zł = 814 zł
2. Różnica między kwotą 200 euro w dniu rozliczenia delegacji a kwotą 200 euro w dniu odsprzedaży bankowi stanowi różnicę kursową dodatnią:
814 zł – 810 zł = 4 zł
Przypadek 2
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej nie pokryła wszelkich kosztów podróży służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem kwoty kosztów podróży służbowej, które wyniosły 1300 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku rozliczenie podróży nastąpi przy wykorzystaniu dwóch kursów, tj.:
– kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków pokrytej zaliczką, oraz
– kursu dodatkowo zakupionych walut (w tym przypadku kursu sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków przekraczającej otrzymaną zaliczkę.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży w części pokrytej zaliczką:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
3. Wartość zobowiązania wobec pracownika z tytułu kosztów podróży niepokrytej zaliczką:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
4. Zapłata tego zobowiązania:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
Przypadek 3
Pracownik nie otrzymał zaliczki na poczet delegacji służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem faktu, że pracodawca nie wypłacił pracownikowi zaliczki na potrzeby podróży służbowej.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku właściwym przelicznikiem waluty obcej na walutę polską jest bankowy kurs sprzedaży waluty euro na dzień dokonania rozliczenia między pracodawcą i pracownikiem (tu: kurs sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.).
1. Wartość kosztów podróży będąca jednocześnie kwotą zobowiązania wobec pracownika z tytułu delegacji:
800 euro x 4,10 zł = 3280 zł
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA