REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz ustalania warunków należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju pracownik powinien otrzymać zaliczkę w walucie wymienialnej albo w walucie polskiej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju.
Przypadek 1
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej pokryła wszelkie koszty podróży służbowej.
Założenia
Pracownik został oddelegowany w zagraniczną podróż służbową. W związku z tym 6 czerwca 2005 r. jednostka zakupiła w banku i wypłaciła pracownikowi zaliczkę w kwocie 1000 euro na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Pracownik powrócił do kraju i 10 czerwca 2005 r. nastąpiło rozliczenie podróży służbowej. Kwota kosztów podróży wyniosła 800 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– kurs średni euro 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,02 zł
Wydaje się, że w tym przypadku najprostszym sposobem jest przeliczanie kosztów podróży według kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.).
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży:
800 euro x 4,05 zł = 3240 zł
3. Wartość zwróconej przez pracownika niewykorzystanej zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Taki sposób rozliczania delegacji jest w pewnym stopniu uproszczeniem powodującym, że nie trzeba rozliczać różnic kursowych. Identyczny rezultat uzyskamy stosując uregulowania podatku dochodowego, które wskazują (art. 15 ust. 1 updop), że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez NBP z dnia poniesienia kosztu. Jeżeli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży
800 euro x 4,02 zł = 3216 zł
3. Różnica kursowa wynikająca z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów:
(800 euro x 4,05 zł) – (800 euro x 4,02 zł) = = 24 zł
4. Wartość zwróconej przez pracownika zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Różnice kursowe powstaną w dniu odsprzedaży pozostałej kwoty 200 euro bankowi. Zakładając, że jednostka owe 200 euro sprzedała bankowi 11 czerwca 2005 r., do wyceny ich należy zastosować kurs kupna banku z tego dnia (np. 1 euro = 4,07 zł).
1. Wartość odsprzedanych bankowi walut obcych:
200 euro x 4,07 zł = 814 zł
2. Różnica między kwotą 200 euro w dniu rozliczenia delegacji a kwotą 200 euro w dniu odsprzedaży bankowi stanowi różnicę kursową dodatnią:
814 zł – 810 zł = 4 zł
Przypadek 2
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej nie pokryła wszelkich kosztów podróży służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem kwoty kosztów podróży służbowej, które wyniosły 1300 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku rozliczenie podróży nastąpi przy wykorzystaniu dwóch kursów, tj.:
– kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków pokrytej zaliczką, oraz
– kursu dodatkowo zakupionych walut (w tym przypadku kursu sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków przekraczającej otrzymaną zaliczkę.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży w części pokrytej zaliczką:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
3. Wartość zobowiązania wobec pracownika z tytułu kosztów podróży niepokrytej zaliczką:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
4. Zapłata tego zobowiązania:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
Przypadek 3
Pracownik nie otrzymał zaliczki na poczet delegacji służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem faktu, że pracodawca nie wypłacił pracownikowi zaliczki na potrzeby podróży służbowej.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku właściwym przelicznikiem waluty obcej na walutę polską jest bankowy kurs sprzedaży waluty euro na dzień dokonania rozliczenia między pracodawcą i pracownikiem (tu: kurs sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.).
1. Wartość kosztów podróży będąca jednocześnie kwotą zobowiązania wobec pracownika z tytułu delegacji:
800 euro x 4,10 zł = 3280 zł
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA