REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej

REKLAMA

Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz ustalania warunków należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju pracownik powinien otrzymać zaliczkę w walucie wymienialnej albo w walucie polskiej na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju.
Przypadek 1
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej pokryła wszelkie koszty podróży służbowej.
Założenia
Pracownik został oddelegowany w zagraniczną podróż służbową. W związku z tym 6 czerwca 2005 r. jednostka zakupiła w banku i wypłaciła pracownikowi zaliczkę w kwocie 1000 euro na niezbędne koszty podróży i pobytu poza granicami kraju. Pracownik powrócił do kraju i 10 czerwca 2005 r. nastąpiło rozliczenie podróży służbowej. Kwota kosztów podróży wyniosła 800 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– kurs średni euro 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,02 zł
Wydaje się, że w tym przypadku najprostszym sposobem jest przeliczanie kosztów podróży według kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.).
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży:
800 euro x 4,05 zł = 3240 zł
3. Wartość zwróconej przez pracownika niewykorzystanej zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Taki sposób rozliczania delegacji jest w pewnym stopniu uproszczeniem powodującym, że nie trzeba rozliczać różnic kursowych. Identyczny rezultat uzyskamy stosując uregulowania podatku dochodowego, które wskazują (art. 15 ust. 1 updop), że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez NBP z dnia poniesienia kosztu. Jeżeli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży
800 euro x 4,02 zł = 3216 zł
3. Różnica kursowa wynikająca z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia zarachowania kosztów:
(800 euro x 4,05 zł) – (800 euro x 4,02 zł) = = 24 zł
4. Wartość zwróconej przez pracownika zaliczki:
200 euro x 4,05 zł = 810 zł
Różnice kursowe powstaną w dniu odsprzedaży pozostałej kwoty 200 euro bankowi. Zakładając, że jednostka owe 200 euro sprzedała bankowi 11 czerwca 2005 r., do wyceny ich należy zastosować kurs kupna banku z tego dnia (np. 1 euro = 4,07 zł).
1. Wartość odsprzedanych bankowi walut obcych:
200 euro x 4,07 zł = 814 zł
2. Różnica między kwotą 200 euro w dniu rozliczenia delegacji a kwotą 200 euro w dniu odsprzedaży bankowi stanowi różnicę kursową dodatnią:
814 zł – 810 zł = 4 zł
Przypadek 2
Zaliczka udzielona pracownikowi na poczet delegacji służbowej nie pokryła wszelkich kosztów podróży służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem kwoty kosztów podróży służbowej, które wyniosły 1300 euro.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 6 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,05 zł
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku rozliczenie podróży nastąpi przy wykorzystaniu dwóch kursów, tj.:
– kursu sprzedaży euro na dzień wypłaty zaliczki (według kursu sprzedaży banku z 6 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków pokrytej zaliczką, oraz
– kursu dodatkowo zakupionych walut (w tym przypadku kursu sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.) w odniesieniu do kwoty wydatków przekraczającej otrzymaną zaliczkę.
1. Wartość wypłaconej pracownikowi zaliczki:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
2. Wartość kosztów podróży w części pokrytej zaliczką:
1000 euro x 4,05 zł = 4050 zł
3. Wartość zobowiązania wobec pracownika z tytułu kosztów podróży niepokrytej zaliczką:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
4. Zapłata tego zobowiązania:
300 euro x 4,10 zł = 1230 zł
Przypadek 3
Pracownik nie otrzymał zaliczki na poczet delegacji służbowej.
Założenia
Takie same jak w przypadku 1, z wyjątkiem faktu, że pracodawca nie wypłacił pracownikowi zaliczki na potrzeby podróży służbowej.
Kurs sprzedaży euro w banku, z którego usług jednostka korzysta:
– 10 czerwca 2005 r. – 1 euro = 4,10 zł
W omawianym przypadku właściwym przelicznikiem waluty obcej na walutę polską jest bankowy kurs sprzedaży waluty euro na dzień dokonania rozliczenia między pracodawcą i pracownikiem (tu: kurs sprzedaży banku z 10 czerwca 2005 r.).
1. Wartość kosztów podróży będąca jednocześnie kwotą zobowiązania wobec pracownika z tytułu delegacji:
800 euro x 4,10 zł = 3280 zł
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA