REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztowny, ale jednak potrzebny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Koszty funkcjonowania Komitetu Standardów Rachunkowości w 2004 r. wyniosły ponad 220 tysięcy złotych, czyli około 70 proc. środków przyznanych przez ministra finansów z budżetu. Dotychczas komitet przyjął tylko dwa krajowe standardy rachunkowości.
Funkcjonujący na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2001 r. (Dz.U. nr 140, poz. 1580 z późn. zm.) Komitet Standardów Rachunkowości liczy 18 członków. W jego skład wchodzą specjaliści z zakresu rachunkowości, przedstawiciele ministerstw: Finansów oraz Skarbu Państwa, NBP, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz środowiska naukowego i audytorskiego. Skład komitetu powoływany jest na dwuletnią kadencję.
Dotychczas komitet wydał dwa krajowe standardy rachunkowości: „Rachunek przepływów pieniężnych” i „Podatek dochodowy”. Obecnie trwają prace nad standardami: „Umowy budowlane i montażowe”, „Utrata wartości aktywów”, „Restrukturyzacja jednostek i rachunkowość w procesie sanacji”, „Rezerwy i zobowiązania warunkowe” oraz „Leasing”. Kiedy jednak można spodziewać się projektów tych standardów – na razie nie wiadomo. Prace nad oczekiwanym przez przedsiębiorców standardem „Rachunkowość małych i średnich przedsiębiorstw” zostały zawieszone. Komitet oczekuje opracowania przez Radę MSR wstępnych propozycji projektów międzynarodowych standardów dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Środki na pokrycie kosztów działania komitetu zapewnia minister finansów. Jak informuje MF, roczne koszty funkcjonowania komitetu w 2004 r. wyniosły 220 821,65 zł, z czego 44 446,37 stanowią zagraniczne podróże służbowe członków komitetu. Podczas pierwszej kadencji w latach 2002 – 2004 odbyło się 15 posiedzeń. Od 21 kwietnia 2004 r. rozpoczął prace komitet drugiej kadencji, który dotychczas odbył 12 posiedzeń. Członek komitetu otrzymuje 1200 zł (brutto) za jedno posiedzenie (na podstawie decyzji ministra finansów nr 2/DR/2004 r.). Dużo to, czy mało? Patrząc na wymierne korzyści dla przedsiębiorców w postaci tylko dwóch standardów, można stwierdzić, że koszty utrzymania komitetu nie są adekwatne do korzyści płynących z jego istnienia.
Jednak działania komitetu nie koncentrują się tylko na standardach. Współpracuje on z licznymi organizacjami międzynarodowymi, m.in.: Radą Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, Międzynarodową Federacją Księgowych oraz Europejskim Stowarzyszeniem Księgowych. Komitety takie działają w wielu krajach, także tych, w których podstawowym źródłem stanowienia zasad rachunkowości są przepisy prawa, np. Niemcy, Francja.
Rola komitetu wzrosła po wprowadzeniu obowiązku stosowania w Polsce Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR). Jak podkreśla prof. Zbigniew Messner, przewodniczący Komitetu Standardów Rachunkowości, rośnie rola i znaczenie komitetu na arenie międzynarodowej. Komitet jest postrzegany jako aktywny i prężnie działający organ z rejonu Europy Południowo-Wschodniej. Szczególnym wyrazem uznania był wybór prof. Alicji Jarugi-Nowackiej na wiceprzewodniczącą XXI Sesji Międzyrządowej Grupy Roboczej Ekspertów ds. Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i Sprawozdawczości w Genewie. Komitet zacieśnił współpracę z Europejskim Stowarzyszeniem Księgowych i nawiązał także współpracę z Europejską Grupą Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej EFRAG.
Członkowie komitetu wysyłają komentarze do organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za stanowienie standardów. Hołdując zasadzie „nic o nas bez nas”, zabierają głos na arenie międzynarodowej w kwestiach istotnych dla użytkowników standardów. Komitet zamierza też wydawać stanowiska w kwestiach budzących najwięcej wątpliwości.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wiesława Moczydłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA