REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztowny, ale jednak potrzebny

REKLAMA

Koszty funkcjonowania Komitetu Standardów Rachunkowości w 2004 r. wyniosły ponad 220 tysięcy złotych, czyli około 70 proc. środków przyznanych przez ministra finansów z budżetu. Dotychczas komitet przyjął tylko dwa krajowe standardy rachunkowości.
Funkcjonujący na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2001 r. (Dz.U. nr 140, poz. 1580 z późn. zm.) Komitet Standardów Rachunkowości liczy 18 członków. W jego skład wchodzą specjaliści z zakresu rachunkowości, przedstawiciele ministerstw: Finansów oraz Skarbu Państwa, NBP, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz środowiska naukowego i audytorskiego. Skład komitetu powoływany jest na dwuletnią kadencję.
Dotychczas komitet wydał dwa krajowe standardy rachunkowości: „Rachunek przepływów pieniężnych” i „Podatek dochodowy”. Obecnie trwają prace nad standardami: „Umowy budowlane i montażowe”, „Utrata wartości aktywów”, „Restrukturyzacja jednostek i rachunkowość w procesie sanacji”, „Rezerwy i zobowiązania warunkowe” oraz „Leasing”. Kiedy jednak można spodziewać się projektów tych standardów – na razie nie wiadomo. Prace nad oczekiwanym przez przedsiębiorców standardem „Rachunkowość małych i średnich przedsiębiorstw” zostały zawieszone. Komitet oczekuje opracowania przez Radę MSR wstępnych propozycji projektów międzynarodowych standardów dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Środki na pokrycie kosztów działania komitetu zapewnia minister finansów. Jak informuje MF, roczne koszty funkcjonowania komitetu w 2004 r. wyniosły 220 821,65 zł, z czego 44 446,37 stanowią zagraniczne podróże służbowe członków komitetu. Podczas pierwszej kadencji w latach 2002 – 2004 odbyło się 15 posiedzeń. Od 21 kwietnia 2004 r. rozpoczął prace komitet drugiej kadencji, który dotychczas odbył 12 posiedzeń. Członek komitetu otrzymuje 1200 zł (brutto) za jedno posiedzenie (na podstawie decyzji ministra finansów nr 2/DR/2004 r.). Dużo to, czy mało? Patrząc na wymierne korzyści dla przedsiębiorców w postaci tylko dwóch standardów, można stwierdzić, że koszty utrzymania komitetu nie są adekwatne do korzyści płynących z jego istnienia.
Jednak działania komitetu nie koncentrują się tylko na standardach. Współpracuje on z licznymi organizacjami międzynarodowymi, m.in.: Radą Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, Międzynarodową Federacją Księgowych oraz Europejskim Stowarzyszeniem Księgowych. Komitety takie działają w wielu krajach, także tych, w których podstawowym źródłem stanowienia zasad rachunkowości są przepisy prawa, np. Niemcy, Francja.
Rola komitetu wzrosła po wprowadzeniu obowiązku stosowania w Polsce Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR). Jak podkreśla prof. Zbigniew Messner, przewodniczący Komitetu Standardów Rachunkowości, rośnie rola i znaczenie komitetu na arenie międzynarodowej. Komitet jest postrzegany jako aktywny i prężnie działający organ z rejonu Europy Południowo-Wschodniej. Szczególnym wyrazem uznania był wybór prof. Alicji Jarugi-Nowackiej na wiceprzewodniczącą XXI Sesji Międzyrządowej Grupy Roboczej Ekspertów ds. Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i Sprawozdawczości w Genewie. Komitet zacieśnił współpracę z Europejskim Stowarzyszeniem Księgowych i nawiązał także współpracę z Europejską Grupą Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej EFRAG.
Członkowie komitetu wysyłają komentarze do organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za stanowienie standardów. Hołdując zasadzie „nic o nas bez nas”, zabierają głos na arenie międzynarodowej w kwestiach istotnych dla użytkowników standardów. Komitet zamierza też wydawać stanowiska w kwestiach budzących najwięcej wątpliwości.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wiesława Moczydłowska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA