REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po akcyzie luka w budżecie

REKLAMA

Planowana likwidacja akcyzy na używane samochody sprowadzane z Unii Europejskiej to niedźwiedzia przysługa dla przyszłego ministra finansów. Następca Mirosława Gronickiego prawdopodobnie dostanie też w spadku powiększoną o kolejny 1 mld zł dziurę budżetową.
PO i PiS nie mają na razie pomysłów, które zrekompensowałyby utracone wpływy i uchroniły rynek przed potopem tanich zużytych aut.
Przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt nowelizacji ustawy o akcyzie zakłada pobieranie tego podatku tylko od tzw. towarów zharmonizowanych. Oznacza to, że od 1 stycznia 2006 r. zostanie zlikwidowana m.in. akcyza na używane samochody sprowadzane z UE. Ucieszą się ich importerzy. Co prawda, notorycznie oszukują fiskusa, zaniżają wartość pojazdów i płacą niekiedy śmiesznie niskie podatki. Mimo to, że względu na olbrzymią skalę importu aut, budżet ma z tego tytułu wcale niemałe wpływy. Do końca sierpnia Skarb Państwa zarobił na tym około 600 mln zł.
– W przypadku likwidacji akcyzy związanej z importem aut szykuje się dziura w budżecie na około 1 mld zł – mówi Paweł Poncyliusz, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Jego zdaniem akcyza w obecnym kształcie i tak jest nie do przyjęcia, bo jest niezgodna z prawem europejskim. Co w zamian proponuje PiS? Okazuje się, że niewiele. – Jesteśmy zwolennikami obniżania podatków, a nie wprowadzania nowych – deklaruje poseł Poncyliusz. PiS zamierza poczekać na sugestie od władz UE, które „przymierzają się” do jednolitego uregulowania kwestii opłat od samochodów w całej Wspólnocie. O wprowadzeniu opłaty zastępującej akcyzę od używanych samochodów PiS będzie myślał, gdy nie uda się załatać dziury w budżecie lub gdy import używanych samochodów poważnie zagrozi sprzedaży nowych.
– Zastanowimy się nad wprowadzeniem jakiejś opłaty, która powinna zależeć od emisji spalin. Opłata ta powinna być powiązana z ochroną środowiska – mówi poseł.
Także Platforma Obywatelska nie ma pomysłu na zapełnienie pustki po akcyzie na używane samochody. Zdaniem Rafała Antczaka, doradcy ekonomicznego PO, rozwiązanie tego problemu jest trudniejsze niż wprowadzenie podatku liniowego „3x15” proc.
– To jeden z „pasztetów”, który nowy rząd dostanie od odchodzącej ekipy. Aby wprowadzić nowy podatek, musimy dokonać oceny skutków proponowanych regulacji. Nie możemy tego zrobić bez dostępu do danych Ministerstwa Finansów – mówi. Podkreśla, że należy zastanowić się, jaki ma być cel ewentualnej opłaty. Jeżeli priorytetem ma być ekologia, to powinna być ona uzależniona od emisji spalin.
– Tylko jak uniknąć sytuacji, w której właściciel starego malucha będzie płacił więcej niż posiadacz porsche. Tu nie ma dobrego rozwiązania – uważa R. Antczak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

REKLAMA

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

Branża TSL w 2025 r.: tachografy, cła, procedury. Jakie zmiany (prawne, technologiczne, operacyjne) czekają firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne

Rok 2025 przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe – przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych realiów, by utrzymać swoją konkurencyjność.

Jak rozliczyć PIT? Ulga na działalność badawczo-rozwojową lub na stworzenie prototypu

Twoja firma inwestowała w ubiegłym roku w działalność badawczo-rozwojową albo wydała niemało środków na wprowadzenie na rynek nowego produktu? Jeżeli tak, to warto w zeznaniu rocznym PIT poinformować fiskusa o tych pracach i uzyskać z tego tytułu ulgę w podatku dochodowym.

PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

REKLAMA

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

REKLAMA