REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naginanie prawa dla dobra... podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe rozumieją inaczej te same przepisy dotyczące wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego. Zdarzają się nawet przypadki uchylenia postanowień do ponownego rozpoznania. Eksperci są zgodni: takiej możliwości przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują. Aż trudno uwierzyć tłumaczeniom, że organy często naciągają je na korzyść podatników.
Sygnały dotyczące bałaganu przy wydawaniu wiążących interpretacji prawa podatkowego dotarły do „GP” od samych urzędników. Anonimowo skarżyli się, że przepisy dotyczące procedury są niejasne i w konsekwencji różnie stosowane. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Wykładnia systemowa organów podatkowych

Większość izb skarbowych zapytanych o to, w jakim zakresie stosują przepisy Ordynacji podatkowej, przyznała się do stosowania nie tylko przepisów dotyczących wiążących interpretacji prawa podatkowego. Pięć izb skarbowych wprost przyznaje, że ich urzędnicy korzystają z działu IV Ordynacji podatkowej. Jest to obszerny dział określający zasady postępowania podatkowego.

Organy podatkowe same przyznają, że przepisy art. 14a-14d Ordynacji podatkowej w zasadzie nie odsyłają do odpowiedniego stosowania procedury podatkowej (z wyjątkiem odesłania do art. 169 par. 1 i 2 oraz art. 170 par. 1 Ordynacji).

Ale za stosowaniem niektórych przepisów działu IV Ordynacji w sprawach nieuregulowanych przemawia wykładnia systemowa. Taki argument podały izby skarbowe w Olsztynie, Warszawie, Katowicach, Krakowie i Opolu. Dla kontrastu Izba Skarbowa w Białymstoku stosuje tylko procedurę opisaną w art. 14a-14d.

W pozostałych odpowiedziach, choć nie bezpośrednio, izby skarbowe przyznają się do stosowania w wybranym zakresie przepisów postępowania podatkowego.

Uchylenie do ponownego rozpoznania

Jeżeli chodzi o weryfikację postanowień urzędów skarbowych, to izby też nie zawsze trzymają się przepisów. Zdarzają się przypadki korzystania z możliwości przewidzianych w przepisach dotyczących postępowań odwoławczych, czyli art. 233 Ordynacji podatkowej. W okresie od stycznia do końca lipca 2005 r. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił i przekazał do ponownego rozpatrzenia aż 17 postanowień dotyczących interpretacji. Takie przypadki zdarzały się też sporadycznie w przypadku Izby Skarbowej w Krakowie. Eksperci są zgodni: żaden przepis w tym przypadku takiego trybu weryfikacji nie przewiduje.

Każdy radzi sobie jak może

Z informacji przesłanych przez izby skarbowe wyłania się niepokojący obraz. Organom podatkowymi nie tylko trudno o jednolitość merytoryczną rozstrzygnięć. Nie są jednomyślne także co do zakresu stosowania procedury. Zasadniczo bałagan przy wydawaniu interpretacji i naruszenie przepisów należy ocenić negatywnie. Stosowanie przepisów o postępowaniu podatkowym ma zasadniczo zabezpieczyć interes fiskusa. Ale w odpowiedziach argumentem za stosowaniem Ordynacji podatkowej w szerszym zakresie było dobro podatnika. Organy podatkowe, chcąc szybko i sprawnie załatwić sprawę, muszą w obliczu niejasnego przepisu sobie jakoś radzić. I radzą sobie, naginając przepisy.

Wątpliwości mają również sądy

Trzeba wskazać, że przepisy te budzą też wątpliwości sądów. Wojewódzkie sądy administracyjne, które zaczęły wydawać pierwsze wyroki w sprawach interpretacji nie są zgodnie.

Część składów orzekających odrzuca skargi, uznając, że potrzebne jest dodatkowo odwołanie do organu II instancji, choć z przepisów wprost to nie wynika (np. sygn. akt IIISA/Wa1779/05). Zdarzają się też orzeczenia merytoryczne, gdzie sąd zmienił stanowisko organów podatkowych (np. wyrok sygn. akt III SA/Wa 1953/05.).

Przepisy dotyczące interpretacji są korzystne dla podatników, ale niecały rok funkcjonowania po zmianie obnażył ich niedoskonałości. Błędy i niedoróbki legislacyjne trzeba poprawić, a nie naginać prawo nawet dla dobra podatnika.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA