REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naginanie prawa dla dobra... podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe rozumieją inaczej te same przepisy dotyczące wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego. Zdarzają się nawet przypadki uchylenia postanowień do ponownego rozpoznania. Eksperci są zgodni: takiej możliwości przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują. Aż trudno uwierzyć tłumaczeniom, że organy często naciągają je na korzyść podatników.
Sygnały dotyczące bałaganu przy wydawaniu wiążących interpretacji prawa podatkowego dotarły do „GP” od samych urzędników. Anonimowo skarżyli się, że przepisy dotyczące procedury są niejasne i w konsekwencji różnie stosowane. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Wykładnia systemowa organów podatkowych

Większość izb skarbowych zapytanych o to, w jakim zakresie stosują przepisy Ordynacji podatkowej, przyznała się do stosowania nie tylko przepisów dotyczących wiążących interpretacji prawa podatkowego. Pięć izb skarbowych wprost przyznaje, że ich urzędnicy korzystają z działu IV Ordynacji podatkowej. Jest to obszerny dział określający zasady postępowania podatkowego.

Organy podatkowe same przyznają, że przepisy art. 14a-14d Ordynacji podatkowej w zasadzie nie odsyłają do odpowiedniego stosowania procedury podatkowej (z wyjątkiem odesłania do art. 169 par. 1 i 2 oraz art. 170 par. 1 Ordynacji).

Ale za stosowaniem niektórych przepisów działu IV Ordynacji w sprawach nieuregulowanych przemawia wykładnia systemowa. Taki argument podały izby skarbowe w Olsztynie, Warszawie, Katowicach, Krakowie i Opolu. Dla kontrastu Izba Skarbowa w Białymstoku stosuje tylko procedurę opisaną w art. 14a-14d.

W pozostałych odpowiedziach, choć nie bezpośrednio, izby skarbowe przyznają się do stosowania w wybranym zakresie przepisów postępowania podatkowego.

Uchylenie do ponownego rozpoznania

Jeżeli chodzi o weryfikację postanowień urzędów skarbowych, to izby też nie zawsze trzymają się przepisów. Zdarzają się przypadki korzystania z możliwości przewidzianych w przepisach dotyczących postępowań odwoławczych, czyli art. 233 Ordynacji podatkowej. W okresie od stycznia do końca lipca 2005 r. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił i przekazał do ponownego rozpatrzenia aż 17 postanowień dotyczących interpretacji. Takie przypadki zdarzały się też sporadycznie w przypadku Izby Skarbowej w Krakowie. Eksperci są zgodni: żaden przepis w tym przypadku takiego trybu weryfikacji nie przewiduje.

Każdy radzi sobie jak może

Z informacji przesłanych przez izby skarbowe wyłania się niepokojący obraz. Organom podatkowymi nie tylko trudno o jednolitość merytoryczną rozstrzygnięć. Nie są jednomyślne także co do zakresu stosowania procedury. Zasadniczo bałagan przy wydawaniu interpretacji i naruszenie przepisów należy ocenić negatywnie. Stosowanie przepisów o postępowaniu podatkowym ma zasadniczo zabezpieczyć interes fiskusa. Ale w odpowiedziach argumentem za stosowaniem Ordynacji podatkowej w szerszym zakresie było dobro podatnika. Organy podatkowe, chcąc szybko i sprawnie załatwić sprawę, muszą w obliczu niejasnego przepisu sobie jakoś radzić. I radzą sobie, naginając przepisy.

Wątpliwości mają również sądy

Trzeba wskazać, że przepisy te budzą też wątpliwości sądów. Wojewódzkie sądy administracyjne, które zaczęły wydawać pierwsze wyroki w sprawach interpretacji nie są zgodnie.

Część składów orzekających odrzuca skargi, uznając, że potrzebne jest dodatkowo odwołanie do organu II instancji, choć z przepisów wprost to nie wynika (np. sygn. akt IIISA/Wa1779/05). Zdarzają się też orzeczenia merytoryczne, gdzie sąd zmienił stanowisko organów podatkowych (np. wyrok sygn. akt III SA/Wa 1953/05.).

Przepisy dotyczące interpretacji są korzystne dla podatników, ale niecały rok funkcjonowania po zmianie obnażył ich niedoskonałości. Błędy i niedoróbki legislacyjne trzeba poprawić, a nie naginać prawo nawet dla dobra podatnika.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA