REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naginanie prawa dla dobra... podatnika

REKLAMA

Organy podatkowe rozumieją inaczej te same przepisy dotyczące wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego. Zdarzają się nawet przypadki uchylenia postanowień do ponownego rozpoznania. Eksperci są zgodni: takiej możliwości przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują. Aż trudno uwierzyć tłumaczeniom, że organy często naciągają je na korzyść podatników.
Sygnały dotyczące bałaganu przy wydawaniu wiążących interpretacji prawa podatkowego dotarły do „GP” od samych urzędników. Anonimowo skarżyli się, że przepisy dotyczące procedury są niejasne i w konsekwencji różnie stosowane. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Wykładnia systemowa organów podatkowych

Większość izb skarbowych zapytanych o to, w jakim zakresie stosują przepisy Ordynacji podatkowej, przyznała się do stosowania nie tylko przepisów dotyczących wiążących interpretacji prawa podatkowego. Pięć izb skarbowych wprost przyznaje, że ich urzędnicy korzystają z działu IV Ordynacji podatkowej. Jest to obszerny dział określający zasady postępowania podatkowego.

Organy podatkowe same przyznają, że przepisy art. 14a-14d Ordynacji podatkowej w zasadzie nie odsyłają do odpowiedniego stosowania procedury podatkowej (z wyjątkiem odesłania do art. 169 par. 1 i 2 oraz art. 170 par. 1 Ordynacji).

Ale za stosowaniem niektórych przepisów działu IV Ordynacji w sprawach nieuregulowanych przemawia wykładnia systemowa. Taki argument podały izby skarbowe w Olsztynie, Warszawie, Katowicach, Krakowie i Opolu. Dla kontrastu Izba Skarbowa w Białymstoku stosuje tylko procedurę opisaną w art. 14a-14d.

W pozostałych odpowiedziach, choć nie bezpośrednio, izby skarbowe przyznają się do stosowania w wybranym zakresie przepisów postępowania podatkowego.

Uchylenie do ponownego rozpoznania

Jeżeli chodzi o weryfikację postanowień urzędów skarbowych, to izby też nie zawsze trzymają się przepisów. Zdarzają się przypadki korzystania z możliwości przewidzianych w przepisach dotyczących postępowań odwoławczych, czyli art. 233 Ordynacji podatkowej. W okresie od stycznia do końca lipca 2005 r. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił i przekazał do ponownego rozpatrzenia aż 17 postanowień dotyczących interpretacji. Takie przypadki zdarzały się też sporadycznie w przypadku Izby Skarbowej w Krakowie. Eksperci są zgodni: żaden przepis w tym przypadku takiego trybu weryfikacji nie przewiduje.

Każdy radzi sobie jak może

Z informacji przesłanych przez izby skarbowe wyłania się niepokojący obraz. Organom podatkowymi nie tylko trudno o jednolitość merytoryczną rozstrzygnięć. Nie są jednomyślne także co do zakresu stosowania procedury. Zasadniczo bałagan przy wydawaniu interpretacji i naruszenie przepisów należy ocenić negatywnie. Stosowanie przepisów o postępowaniu podatkowym ma zasadniczo zabezpieczyć interes fiskusa. Ale w odpowiedziach argumentem za stosowaniem Ordynacji podatkowej w szerszym zakresie było dobro podatnika. Organy podatkowe, chcąc szybko i sprawnie załatwić sprawę, muszą w obliczu niejasnego przepisu sobie jakoś radzić. I radzą sobie, naginając przepisy.

Wątpliwości mają również sądy

Trzeba wskazać, że przepisy te budzą też wątpliwości sądów. Wojewódzkie sądy administracyjne, które zaczęły wydawać pierwsze wyroki w sprawach interpretacji nie są zgodnie.

Część składów orzekających odrzuca skargi, uznając, że potrzebne jest dodatkowo odwołanie do organu II instancji, choć z przepisów wprost to nie wynika (np. sygn. akt IIISA/Wa1779/05). Zdarzają się też orzeczenia merytoryczne, gdzie sąd zmienił stanowisko organów podatkowych (np. wyrok sygn. akt III SA/Wa 1953/05.).

Przepisy dotyczące interpretacji są korzystne dla podatników, ale niecały rok funkcjonowania po zmianie obnażył ich niedoskonałości. Błędy i niedoróbki legislacyjne trzeba poprawić, a nie naginać prawo nawet dla dobra podatnika.

Aleksandra Tarka
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA