REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PiS będzie musiał kupić poparcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

PO zapowiada, że nie poprze podatkowych reform PiS. Zdaniem ekspertów może mieć kłopot z dotrzymaniem słowa. Trudno sobie wyobrazić, by wbrew własnemu programowi głosowała przeciwko obniżeniu stawek.
W ocenie PO rozbieżności między jej propozycjami a tymi zgłoszonymi przez PiS są na tyle duże, że wykluczają poparcie Platformy. Reprezentanci innych partii podkreślali natomiast, że nie znają ani szczegółów propozycji PiS, ani skutków budżetowych, jakie mogłyby wywołać.

Twierdzili, że dopiero po przeanalizowaniu takich skutków w sferze finansów publicznych podejmą ostateczną decyzję, jak głosować. Nie wykluczali poparcia dla PiS po spełnieniu określonych warunków. To może oznaczać, że w wyniku przyszłych porozumień ostateczne zmiany będą znacznie odbiegać od obecnie proponowanych.

Trudne dylematy

Co na temat losów proponowanych zmian sądzą eksperci? – Uważam, że Platformie Obywatelskiej byłoby niezręcznie głosować przeciw projektom PiS zmierzającym do obniżenia podatków. Gdyby PO nie poparła tych propozycji, to niewykluczone, że mogłaby tym zrazić niektórych swoich wyborców. Wiele wskazuje na to, że inne ugrupowania, w tym głoszące hasła populistyczne, nie opowiedzą się za propozycjami PiS, chyba że doszłoby do porozumień na zasadzie „coś za coś” – przewiduje dr Mieczysław Bąk, prezes Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Krajowej Izby Gospodarczej.

Natomiast Tomasz Uchman, dyrektor Instytutu Lobbingu Business Centre Club, zwraca uwagę, że ewentualne poparcie dla projektów podatkowych PiS to kwestia polityczna i dlatego trudna do przewidzenia już obecnie. – W tej chwili wygląda na to, że PiS mógłby liczyć na poparcie Samoobrony, LPR i PSL. Ze wstępnych zapowiedzi przedstawicieli PO można wyciągnąć wniosek, że Platforma będzie przeciw proponowanym przez PiS zmianom. Trudno natomiast prognozować, jakie stanowisko zajmie SLD – uważa Tomasz Uchman.

Sporna progresja

Z kolei Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Przedsiębiorców Prywatnych Lewiatan, zakłada, że Platforma Obywatelska mogłaby poprzeć proponowane przez PiS wprowadzenie dwóch stawek w PIT w wysokości 18 i 32 proc., gdyż rozwiązanie to ma na celu obniżenie podatków. Natomiast Samoobrona, LPR i SLD mogą głosować przeciwko takim zmianom, ponieważ opowiadają się za zdecydowaną progresją w podatku dochodowym od osób fizycznych. – Z kolei Platforma Obywatelska raczej nie poprze proponowanej przez Prawo i Sprawiedliwość ulgi w CIT na tworzenie nowych miejsc pracy, gdyż doprowadziłaby ona do skomplikowania systemu podatkowego. Ulgę mogą natomiast poprzeć LPR, PSL i Samoobrona – przewiduje Jeremi Mordasewicz. Zaznacza jednocześnie, że decyzję na temat poparcia lub odrzucenia proponowanych zmian w podatkach partie powinny podjąć dopiero po tym, jak już będzie wiadomo, jakie skutki finansowe przyniosłyby proponowane zmiany. Istotne jest również to, w jaki sposób miałyby zostać zrekompensowane zwiększone wydatki.

Jednak niższy PIT

Jak natomiast eksperci oceniają zapowiadane zmiany podatkowe? – Projekty PiS mające na celu wprowadzenie dwóch stawek w PIT w wysokości 18 i 32 proc. nie są aż tak korzystne dla podatników, jak propozycje podatku liniowego w wysokości 15, czy nawet 16 proc. Tym niemniej dwie stawki PIT wynoszące 18 i 32 proc. oznaczałyby obniżenie podatków w porównaniu z obecnie obowiązującymi. Dlatego byłby to krok we właściwym kierunku – uważa dr Mieczysław Bąk.

Także Tomasz Uchman podkreśla, że obniżenie podatków, do którego doszłoby w przypadku wprowadzenia zmian, byłoby korzystne dla podatników. – Obniżanie podatków pobudza konsumpcję, a to z kolei wpływa pozytywnie na wzrost gospodarczy.

Z ostatnich zapowiedzi wynika, że stawka 32 proc. objęłaby osoby o dochodach powyżej 80 tys. zł.

– To też byłoby korzystne dla podatników, ponieważ obecnie 30 proc. stawka dotyczy osób mających dochody nieco przekraczające 37 tys. zł, a 40 proc. podatek obejmuje dochody niewiele przewyższające 74 tys. zł. Należy mieć nadzieję, że propozycje dwóch stawek w PIT 18 i 32 proc. to początek zmian korzystnych dla podatników – mówi dr Mieczysław Bąk. Jego zdaniem, trudno obecnie ocenić, jak skuteczne będą preferencje dla przedsiębiorców na tworzenie nowych miejsc pracy, czyli ulgi w CIT oraz przyspieszona amortyzacja w PIT. – Na ocenę jest zbyt wcześnie – uważa dr Mieczysław Bąk.

Pogląd ten podziela Tomasz Uchman. – Zapowiedź preferencji na nowe miejsca pracy z pewnością brzmi zachęcająco. Na razie jednak nie znamy szczegółów. W każdym razie środowiska przedsiębiorców postulowały wprowadzenie przyspieszonej amortyzacji. Z pewnością więc przyjmą te zapowiedzi pozytywnie – twierdzi Tomasz Uchman.

Ulga na dzieci

Nie ma natomiast jednoznacznych ocen proponowanych w PIT ulg na dzieci. – Ulgi te byłyby kolejnym dodatkiem socjalnym dla rodzin wielodzietnych. Mam wątpliwości, czy tego rodzaju zachęty spowodują wyższy przyrost naturalny – ocenia dr Mieczysław Bąk.

Z kolei Tomasz Uchman podkreśla, że tego rodzaju propozycje zmian trzeba rozpatrywać w szerszym kontekście, biorąc pod uwagę również inne projekty. – Nie wiadomo np., z jakich wydatków w budżecie zrezygnowano by, aby sfinansować nowe ulgi – powiedział Tomasz Uchman.

– Wprowadzenie proponowanych przez PiS zmian pociągnie za sobą zwiększone wydatki z budżetu. Tymczasem zakłada się, że nie nastąpiłoby zwiększenie deficytu. Nie wiadomo więc, jakie oszczędności musiałyby zostać wprowadzone, aby zrównoważyć te zwiększone przyszłe wydatki. Zapowiadane oszczędności na administracji z pewnością nie wystarczą – podkreśla Jeremi Mordasewicz.

Krzysztof Tomaszewski, Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA