REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PiS będzie musiał kupić poparcie

REKLAMA

PO zapowiada, że nie poprze podatkowych reform PiS. Zdaniem ekspertów może mieć kłopot z dotrzymaniem słowa. Trudno sobie wyobrazić, by wbrew własnemu programowi głosowała przeciwko obniżeniu stawek.
W ocenie PO rozbieżności między jej propozycjami a tymi zgłoszonymi przez PiS są na tyle duże, że wykluczają poparcie Platformy. Reprezentanci innych partii podkreślali natomiast, że nie znają ani szczegółów propozycji PiS, ani skutków budżetowych, jakie mogłyby wywołać.

Twierdzili, że dopiero po przeanalizowaniu takich skutków w sferze finansów publicznych podejmą ostateczną decyzję, jak głosować. Nie wykluczali poparcia dla PiS po spełnieniu określonych warunków. To może oznaczać, że w wyniku przyszłych porozumień ostateczne zmiany będą znacznie odbiegać od obecnie proponowanych.

Trudne dylematy

Co na temat losów proponowanych zmian sądzą eksperci? – Uważam, że Platformie Obywatelskiej byłoby niezręcznie głosować przeciw projektom PiS zmierzającym do obniżenia podatków. Gdyby PO nie poparła tych propozycji, to niewykluczone, że mogłaby tym zrazić niektórych swoich wyborców. Wiele wskazuje na to, że inne ugrupowania, w tym głoszące hasła populistyczne, nie opowiedzą się za propozycjami PiS, chyba że doszłoby do porozumień na zasadzie „coś za coś” – przewiduje dr Mieczysław Bąk, prezes Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Krajowej Izby Gospodarczej.

Natomiast Tomasz Uchman, dyrektor Instytutu Lobbingu Business Centre Club, zwraca uwagę, że ewentualne poparcie dla projektów podatkowych PiS to kwestia polityczna i dlatego trudna do przewidzenia już obecnie. – W tej chwili wygląda na to, że PiS mógłby liczyć na poparcie Samoobrony, LPR i PSL. Ze wstępnych zapowiedzi przedstawicieli PO można wyciągnąć wniosek, że Platforma będzie przeciw proponowanym przez PiS zmianom. Trudno natomiast prognozować, jakie stanowisko zajmie SLD – uważa Tomasz Uchman.

Sporna progresja

Z kolei Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Przedsiębiorców Prywatnych Lewiatan, zakłada, że Platforma Obywatelska mogłaby poprzeć proponowane przez PiS wprowadzenie dwóch stawek w PIT w wysokości 18 i 32 proc., gdyż rozwiązanie to ma na celu obniżenie podatków. Natomiast Samoobrona, LPR i SLD mogą głosować przeciwko takim zmianom, ponieważ opowiadają się za zdecydowaną progresją w podatku dochodowym od osób fizycznych. – Z kolei Platforma Obywatelska raczej nie poprze proponowanej przez Prawo i Sprawiedliwość ulgi w CIT na tworzenie nowych miejsc pracy, gdyż doprowadziłaby ona do skomplikowania systemu podatkowego. Ulgę mogą natomiast poprzeć LPR, PSL i Samoobrona – przewiduje Jeremi Mordasewicz. Zaznacza jednocześnie, że decyzję na temat poparcia lub odrzucenia proponowanych zmian w podatkach partie powinny podjąć dopiero po tym, jak już będzie wiadomo, jakie skutki finansowe przyniosłyby proponowane zmiany. Istotne jest również to, w jaki sposób miałyby zostać zrekompensowane zwiększone wydatki.

Jednak niższy PIT

Jak natomiast eksperci oceniają zapowiadane zmiany podatkowe? – Projekty PiS mające na celu wprowadzenie dwóch stawek w PIT w wysokości 18 i 32 proc. nie są aż tak korzystne dla podatników, jak propozycje podatku liniowego w wysokości 15, czy nawet 16 proc. Tym niemniej dwie stawki PIT wynoszące 18 i 32 proc. oznaczałyby obniżenie podatków w porównaniu z obecnie obowiązującymi. Dlatego byłby to krok we właściwym kierunku – uważa dr Mieczysław Bąk.

Także Tomasz Uchman podkreśla, że obniżenie podatków, do którego doszłoby w przypadku wprowadzenia zmian, byłoby korzystne dla podatników. – Obniżanie podatków pobudza konsumpcję, a to z kolei wpływa pozytywnie na wzrost gospodarczy.

Z ostatnich zapowiedzi wynika, że stawka 32 proc. objęłaby osoby o dochodach powyżej 80 tys. zł.

– To też byłoby korzystne dla podatników, ponieważ obecnie 30 proc. stawka dotyczy osób mających dochody nieco przekraczające 37 tys. zł, a 40 proc. podatek obejmuje dochody niewiele przewyższające 74 tys. zł. Należy mieć nadzieję, że propozycje dwóch stawek w PIT 18 i 32 proc. to początek zmian korzystnych dla podatników – mówi dr Mieczysław Bąk. Jego zdaniem, trudno obecnie ocenić, jak skuteczne będą preferencje dla przedsiębiorców na tworzenie nowych miejsc pracy, czyli ulgi w CIT oraz przyspieszona amortyzacja w PIT. – Na ocenę jest zbyt wcześnie – uważa dr Mieczysław Bąk.

Pogląd ten podziela Tomasz Uchman. – Zapowiedź preferencji na nowe miejsca pracy z pewnością brzmi zachęcająco. Na razie jednak nie znamy szczegółów. W każdym razie środowiska przedsiębiorców postulowały wprowadzenie przyspieszonej amortyzacji. Z pewnością więc przyjmą te zapowiedzi pozytywnie – twierdzi Tomasz Uchman.

Ulga na dzieci

Nie ma natomiast jednoznacznych ocen proponowanych w PIT ulg na dzieci. – Ulgi te byłyby kolejnym dodatkiem socjalnym dla rodzin wielodzietnych. Mam wątpliwości, czy tego rodzaju zachęty spowodują wyższy przyrost naturalny – ocenia dr Mieczysław Bąk.

Z kolei Tomasz Uchman podkreśla, że tego rodzaju propozycje zmian trzeba rozpatrywać w szerszym kontekście, biorąc pod uwagę również inne projekty. – Nie wiadomo np., z jakich wydatków w budżecie zrezygnowano by, aby sfinansować nowe ulgi – powiedział Tomasz Uchman.

– Wprowadzenie proponowanych przez PiS zmian pociągnie za sobą zwiększone wydatki z budżetu. Tymczasem zakłada się, że nie nastąpiłoby zwiększenie deficytu. Nie wiadomo więc, jakie oszczędności musiałyby zostać wprowadzone, aby zrównoważyć te zwiększone przyszłe wydatki. Zapowiadane oszczędności na administracji z pewnością nie wystarczą – podkreśla Jeremi Mordasewicz.

Krzysztof Tomaszewski, Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA