REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stratę można kupić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma, która chce kupić koszty uzyskania przychodu, nie będzie z tym miała najmniejszego problemu. Internet jest pełen ogłoszeń oferujących pomoc w oszukaniu urzędu skarbowego. Za fikcyjną fakturę trzeba zapłacić do kilkunastu procent jej wartości.
Na razie nie widać efektów zapowiadanej przez resort finansów wojny z handlem kosztami. Były wiceminister finansów Stanisław Stec, generalny inspektor kontroli skarbowej w rządzie Marka Belki, obiecywał, że fiskus uderzy w firmy sprzedające koszty. Była mowa o zakupach kontrolowanych, współpracy inspektorów z Centralnym Biurem Śledczym. Tymczasem ogłoszenia w internecie ciągle kuszą ewentualnych nabywców kosztów.

Reklamują się najczęściej firmy notujące straty. Sprzedają faktury na fikcyjne szkolenia, usługi doradcze lub marketingowe albo nic nie warte analizy rynku. Powiększenie przychodu nie spowoduje u nich obowiązku zapłacenia podatku, a nabywca faktury będzie miał niższy dochód.

Kosztami handlują też firmy rozliczające się ryczałtem. Nie są zainteresowane powiększaniem własnych kosztów, ponieważ ich nie ewidencjonują. Bez względu na ich wielkość i tak nie mogą obniżyć wysokości podatku. Sprzedają opłacone rachunki podatnikom rozliczającym się na zasadach ogólnych lub opodatkowanym 19-proc. podatkiem liniowym. Faktury są wystawiane bezpośrednio na ostatecznego odbiorcę lub refakturowane.

Oszustwo łatwo wykryć

Eksperci podatkowi uważają, że kupowanie kosztów jest bardzo ryzykowne. Według Rafała Kłagisza, doradcy podatkowego z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, przestępstwo jest łatwe do wykrycia.
Aleksander Dąbrowski, radca prawny z KPMG nigdy nie poleciłby swojemu klientowi zakupu kosztów.

– Po pierwsze, to niezgodne z prawem. Po drugie, w razie kontroli podatkowej firma musi wykazać, że usługa została wykonana oraz była związana z jej działalnością i przychodami. W przypadku faktur dokumentujących fikcyjne usługi to bardzo trudne – mówi Aleksander Dąbrowski.

Justyna Bauta-Szostak, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy przypomina, że urząd skarbowy może zakwestionować wydatki na każdą usługę, jeżeli tylko uzna, że nie miały na celu uzyskania przychodu.

Mimo że podaż na rynku kosztów jest ciągle duża, znalezienie klienta jest coraz trudniejsze. I nie jest to bynajmniej skutkiem działań fiskusa.

– Obniżenie CIT do 19 proc. i możliwość wyboru 19 proc. PIT przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą powoduje, że ryzyko konfliktu z prawem po prostu przestaje się opłacać – mówi doradca z MDDP.

Aleksander Dąbrowski uważa jednak, że wprowadzenie 19-proc. stawki CIT i PIT może ograniczyć handel kosztami, ale nie wyeliminuje zjawiska. Jego zdaniem należy obniżać stawki, ale konieczne jest także uproszczenie systemu podatkowego.

Bezpieczniejsze, ale bardziej skomplikowane od zakupu faktur jest połączenie ze spółką przynoszącą straty. Na taką operację mogą sobie pozwolić tylko większe firmy.

Każdy sposób jest dobry

– Aby móc rozliczyć stratę po połączeniu, firma ze stratą musi przejąć firmę dochodową – nigdy odwrotnie. Taka transakcja wymaga solidnego przygotowania prawnego i podatkowego. Połączenie musi być przeprowadzone zgodnie z kodeksem spółek handlowych, a powstała firma powinna na przykład zachować nazwę cieszącej się renomą spółki dochodowej – tłumaczy Justyna Bauta-Szostak. Ostrzega jednak, że mimo iż wszystkie czynności w tym mechanizmie są legalne, fiskus i w tym przypadku może próbować zarzucić stronom obejście prawa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA