REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stratę można kupić

REKLAMA

Firma, która chce kupić koszty uzyskania przychodu, nie będzie z tym miała najmniejszego problemu. Internet jest pełen ogłoszeń oferujących pomoc w oszukaniu urzędu skarbowego. Za fikcyjną fakturę trzeba zapłacić do kilkunastu procent jej wartości.
Na razie nie widać efektów zapowiadanej przez resort finansów wojny z handlem kosztami. Były wiceminister finansów Stanisław Stec, generalny inspektor kontroli skarbowej w rządzie Marka Belki, obiecywał, że fiskus uderzy w firmy sprzedające koszty. Była mowa o zakupach kontrolowanych, współpracy inspektorów z Centralnym Biurem Śledczym. Tymczasem ogłoszenia w internecie ciągle kuszą ewentualnych nabywców kosztów.

Reklamują się najczęściej firmy notujące straty. Sprzedają faktury na fikcyjne szkolenia, usługi doradcze lub marketingowe albo nic nie warte analizy rynku. Powiększenie przychodu nie spowoduje u nich obowiązku zapłacenia podatku, a nabywca faktury będzie miał niższy dochód.

Kosztami handlują też firmy rozliczające się ryczałtem. Nie są zainteresowane powiększaniem własnych kosztów, ponieważ ich nie ewidencjonują. Bez względu na ich wielkość i tak nie mogą obniżyć wysokości podatku. Sprzedają opłacone rachunki podatnikom rozliczającym się na zasadach ogólnych lub opodatkowanym 19-proc. podatkiem liniowym. Faktury są wystawiane bezpośrednio na ostatecznego odbiorcę lub refakturowane.

Oszustwo łatwo wykryć

Eksperci podatkowi uważają, że kupowanie kosztów jest bardzo ryzykowne. Według Rafała Kłagisza, doradcy podatkowego z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, przestępstwo jest łatwe do wykrycia.
Aleksander Dąbrowski, radca prawny z KPMG nigdy nie poleciłby swojemu klientowi zakupu kosztów.

– Po pierwsze, to niezgodne z prawem. Po drugie, w razie kontroli podatkowej firma musi wykazać, że usługa została wykonana oraz była związana z jej działalnością i przychodami. W przypadku faktur dokumentujących fikcyjne usługi to bardzo trudne – mówi Aleksander Dąbrowski.

Justyna Bauta-Szostak, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy przypomina, że urząd skarbowy może zakwestionować wydatki na każdą usługę, jeżeli tylko uzna, że nie miały na celu uzyskania przychodu.

Mimo że podaż na rynku kosztów jest ciągle duża, znalezienie klienta jest coraz trudniejsze. I nie jest to bynajmniej skutkiem działań fiskusa.

– Obniżenie CIT do 19 proc. i możliwość wyboru 19 proc. PIT przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą powoduje, że ryzyko konfliktu z prawem po prostu przestaje się opłacać – mówi doradca z MDDP.

Aleksander Dąbrowski uważa jednak, że wprowadzenie 19-proc. stawki CIT i PIT może ograniczyć handel kosztami, ale nie wyeliminuje zjawiska. Jego zdaniem należy obniżać stawki, ale konieczne jest także uproszczenie systemu podatkowego.

Bezpieczniejsze, ale bardziej skomplikowane od zakupu faktur jest połączenie ze spółką przynoszącą straty. Na taką operację mogą sobie pozwolić tylko większe firmy.

Każdy sposób jest dobry

– Aby móc rozliczyć stratę po połączeniu, firma ze stratą musi przejąć firmę dochodową – nigdy odwrotnie. Taka transakcja wymaga solidnego przygotowania prawnego i podatkowego. Połączenie musi być przeprowadzone zgodnie z kodeksem spółek handlowych, a powstała firma powinna na przykład zachować nazwę cieszącej się renomą spółki dochodowej – tłumaczy Justyna Bauta-Szostak. Ostrzega jednak, że mimo iż wszystkie czynności w tym mechanizmie są legalne, fiskus i w tym przypadku może próbować zarzucić stronom obejście prawa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA