REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd jak drukarnia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędnicy w obawie przed koniecznością poprawiania błędów we wnioskach o zwrot VAT na własną rękę drukują formularz zaproponowany przez Ministerstwo Finansów. Podatnicy nie spieszą się jednak ze składaniem wniosków, a w już złożonych popełniają błędy.
Procedurę zwrotu VAT za materiały budowlane rozpoczyna złożenie wniosku do urzędu skarbowego. Z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną wynika jednak, że na razie podatnicy nie spieszą się ze składaniem dokumentów. Do urzędów skarbowych wpływa od kilku do kilkunastu wniosków.
– Do tej pory w całym województwie dolnośląskim wpłynęło 47 wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane – poinformowała Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu. Podobnie jest w innych regionach kraju. W województwie lubelskim w poszczególnych urzędach odnotowano po kilka wniosków, w urzędach Trójmiasta złożono od 2 do 10 wniosków, w łódzkim – 100, w opolskim – 21.

Wniosków przybędzie

Urzędnicy spodziewają się jednak znacznie większej liczby wniosków.
– Szacujemy, że do urzędów skarbowych w województwie śląskim może wpłynąć około miliona wniosków o zwrot VAT. Te prognozy biorą się stąd, że w ubiegłym roku tylko z ulgi remontowej w naszym regionie skorzystało 900 tys. osób – wyjaśniła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach. Również Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie zwrócił uwagę na fakt, że choć do tej pory nie odnotowano dużego zainteresowania zwrotem VAT na materiały budowlane, to jednak już teraz widać, że w związku z obsługą tych wniosków, skarbowców czeka dużo pracy.
Przy złożeniu wniosku o zwrot VAT podatnicy muszą dopilnować, aby wniosek był kompletny i zawierał wszystkie wymagane załączniki.
– Aby komplikacji było jak najmniej, podjęliśmy wiele kroków związanych z inforowaniem podatników. Wiadomości na temat zwrotu VAT można uzyskać m.in. na stronach internetowych czy w uruchomionych punktach informacji telefonicznej – twierdzi Mariusz Olech. Takie akcje są prowadzone w urzędach skarbowych w całej Polsce.

Wzór ministra

Wszyscy pracownicy izb skarbowych, z którymi rozmawialiśmy, stwierdzili, że będą namawiać podatników do stosowania wzoru wniosku o zwrot VAT opracowanego przez Ministerstwo Finansów. Pozwoli to uniknąć wezwań o uzupełnienie wniosku, a tym samym przedłużenia terminu załatwienia sprawy.
– Urzędy skarbowe w województwie dolnośląskim na własną rękę drukują wzór wniosku o zwrot materiałów budowlanych, jaki zaproponowało Ministerstwo Finansów. Wzór ten dostępny jest w urzędach i na stronie internetowej. Będziemy namawiać podatników do korzystania z tego wzoru. To pozwoli na sprawniejsze przeprowadzenie akcji – argumentowała Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Są już błędy

Mimo że złożonych wniosków jak na razie jest niewiele, to już dostrzeżono w nich uchybienia, które będą wymagały złożenia dodatkowych wyjaśnień przez podatników.
– Zaobserwowano, że w niektórych przypadkach podatnicy dostarczyli wszystkie faktury, którymi dokumentowali wydatki mieszkaniowe, zarówno ze stawką 22 proc., jak i 7 proc. Ponadto nie na wszystkich fakturach znajduje się dokładny opis. Brak również wyjaśnień, jakiego rodzaju były to zakupy – sygnalizowała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Potwierdza to Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi. Z jej obserwacji wynika, że we wnioskach występują liczne drobne braki formalne.
Korzystanie z formularza opublikowanego przez ministerstwo ułatwi życie i podatnikom, i urzędnikom.

Za co urząd zwróci VAT

Zwrot może dotyczyć wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT 7 proc., a od 1 maja 2004 r. stawką VAT 22 proc.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA