REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd jak drukarnia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędnicy w obawie przed koniecznością poprawiania błędów we wnioskach o zwrot VAT na własną rękę drukują formularz zaproponowany przez Ministerstwo Finansów. Podatnicy nie spieszą się jednak ze składaniem wniosków, a w już złożonych popełniają błędy.
Procedurę zwrotu VAT za materiały budowlane rozpoczyna złożenie wniosku do urzędu skarbowego. Z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną wynika jednak, że na razie podatnicy nie spieszą się ze składaniem dokumentów. Do urzędów skarbowych wpływa od kilku do kilkunastu wniosków.
– Do tej pory w całym województwie dolnośląskim wpłynęło 47 wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane – poinformowała Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu. Podobnie jest w innych regionach kraju. W województwie lubelskim w poszczególnych urzędach odnotowano po kilka wniosków, w urzędach Trójmiasta złożono od 2 do 10 wniosków, w łódzkim – 100, w opolskim – 21.

Wniosków przybędzie

Urzędnicy spodziewają się jednak znacznie większej liczby wniosków.
– Szacujemy, że do urzędów skarbowych w województwie śląskim może wpłynąć około miliona wniosków o zwrot VAT. Te prognozy biorą się stąd, że w ubiegłym roku tylko z ulgi remontowej w naszym regionie skorzystało 900 tys. osób – wyjaśniła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach. Również Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie zwrócił uwagę na fakt, że choć do tej pory nie odnotowano dużego zainteresowania zwrotem VAT na materiały budowlane, to jednak już teraz widać, że w związku z obsługą tych wniosków, skarbowców czeka dużo pracy.
Przy złożeniu wniosku o zwrot VAT podatnicy muszą dopilnować, aby wniosek był kompletny i zawierał wszystkie wymagane załączniki.
– Aby komplikacji było jak najmniej, podjęliśmy wiele kroków związanych z inforowaniem podatników. Wiadomości na temat zwrotu VAT można uzyskać m.in. na stronach internetowych czy w uruchomionych punktach informacji telefonicznej – twierdzi Mariusz Olech. Takie akcje są prowadzone w urzędach skarbowych w całej Polsce.

Wzór ministra

Wszyscy pracownicy izb skarbowych, z którymi rozmawialiśmy, stwierdzili, że będą namawiać podatników do stosowania wzoru wniosku o zwrot VAT opracowanego przez Ministerstwo Finansów. Pozwoli to uniknąć wezwań o uzupełnienie wniosku, a tym samym przedłużenia terminu załatwienia sprawy.
– Urzędy skarbowe w województwie dolnośląskim na własną rękę drukują wzór wniosku o zwrot materiałów budowlanych, jaki zaproponowało Ministerstwo Finansów. Wzór ten dostępny jest w urzędach i na stronie internetowej. Będziemy namawiać podatników do korzystania z tego wzoru. To pozwoli na sprawniejsze przeprowadzenie akcji – argumentowała Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Są już błędy

Mimo że złożonych wniosków jak na razie jest niewiele, to już dostrzeżono w nich uchybienia, które będą wymagały złożenia dodatkowych wyjaśnień przez podatników.
– Zaobserwowano, że w niektórych przypadkach podatnicy dostarczyli wszystkie faktury, którymi dokumentowali wydatki mieszkaniowe, zarówno ze stawką 22 proc., jak i 7 proc. Ponadto nie na wszystkich fakturach znajduje się dokładny opis. Brak również wyjaśnień, jakiego rodzaju były to zakupy – sygnalizowała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Potwierdza to Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi. Z jej obserwacji wynika, że we wnioskach występują liczne drobne braki formalne.
Korzystanie z formularza opublikowanego przez ministerstwo ułatwi życie i podatnikom, i urzędnikom.

Za co urząd zwróci VAT

Zwrot może dotyczyć wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT 7 proc., a od 1 maja 2004 r. stawką VAT 22 proc.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA