REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd koryguje deklaracje podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

ROZMAWIAMY Z PROF. DR. HAB. WITOLDEM MODZELEWSKIM, PREZESEM INSTYTUTU STUDIÓW PODATKOWYCH

Organy podatkowe mogą obecnie dokonywać korekt deklaracji składanych przez podatników. Których deklaracji dotyczy ta procedura?
– Umożliwienie organom podatkowym korygowania deklaracji składanych przez podatników, płatników i inkasentów jest rozwiązaniem nowym. Warto pamiętać, że zgodnie z obecnymi przepisami, organy podatkowe mają również prawo skorygować załączniki dołączane do składanych deklaracji. Przepisy regulujące te kwestie obowiązują od 1 września ubiegłego roku. Prawo dokonywania korekt dotyczy wszystkich deklaracji składanych w organach podatkowych. Oznacza to, że np. deklaracje VAT może korygować urząd skarbowy, natomiast deklaracje dotyczące podatku akcyzowego – urząd celny.

Kiedy i jakie błędy mogą być korygowane z inicjatywy i samodzielnie przez organ podatkowy?
– Kwestie te reguluje art. 274 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. W takim przypadku – w zależności od charakteru i zakresu uchybień – organ podatkowy może skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 złotych. Organ podatkowy ma też prawo zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podawane są w wątpliwość.

A jak powinien postąpić organ podatkowy, gdy stwierdzi, że kwota uchybień lub błędów w deklaracji przekracza 1000 złotych?
– Wtedy organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji lub dołączonego do niej załącznika. W takim przypadku organ zwraca się do podatnika, który złożył deklarację, o jej skorygowanie oraz złożenie stosownych wyjaśnień. Warto też podkreślić, że procedura ta stosowana jest również wtedy, gdy ilość i rodzaj występujących błędów uniemożliwiają dokonanie czytelnej i przejrzystej korekty deklaracji przez urzędnika, bez względu na kwotę zobowiązania podatkowego, którego dotyczą.

W przepisach mówi się o możliwości skorygowania przez organ podatkowy deklaracji zawierających błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Jak należy rozumieć te określenia?
– Za błąd rachunkowy lub oczywistą omyłkę należy uznać np. przypadek, gdy wykazana w deklaracji łączna suma podatku należnego do zapłacenia nie będzie zgadzała się z sumą podatku należnego z tytułu czynności opodatkowanych różnymi stawkami VAT. W takiej sytuacji organ podatkowy będzie mógł sporządzić samodzielnie korektę. Nie należy się natomiast spodziewać, że jeśli w deklaracji VAT podatnik wykaże kwotę podatku nieodpowiadającą kwocie obrotu, to urząd skarbowy zakwalifikuje to jako oczywistą omyłkę lub błąd rachunkowy. Nie wiadomo bowiem, czy spowodowane to jest błędnym wyliczeniem podatku czy wpisaniem niewłaściwej kwoty obrotu. W takiej sytuacji organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji VAT. Powinien natomiast wezwać podatnika w celu wyjaśnienia przyczyn niezgodności stwierdzonych w deklaracji.

Co się zmieniło w regulacjach dotyczących korekt

Podatnik ma prawo do korekty
Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

Kontrola lub postępowanie podatkowe
Uprawnienie podatnika do korygowania deklaracji jest zawieszone na czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Zawieszenie prawa do korekty obejmuje tylko deklaracje za okresy, które są przedmiotem kontroli lub dokumentują zobowiązania podatkowe, w stosunku do których toczy się postępowanie.

Ograniczenia dla podatników VAT
Ograniczono prawo podatników VAT do korygowania deklaracji składanych po przeprowadzeniu kontroli podatkowej. Z Ordynacji podatkowej wynika, że przepisu przyznającego prawo do korygowania deklaracji podatkowych po zakończeniu kontroli nie stosuje się do deklaracji VAT.
Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski

Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych został ponownie wybrany na przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA