REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd koryguje deklaracje podatnika

REKLAMA

Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

ROZMAWIAMY Z PROF. DR. HAB. WITOLDEM MODZELEWSKIM, PREZESEM INSTYTUTU STUDIÓW PODATKOWYCH

Organy podatkowe mogą obecnie dokonywać korekt deklaracji składanych przez podatników. Których deklaracji dotyczy ta procedura?
– Umożliwienie organom podatkowym korygowania deklaracji składanych przez podatników, płatników i inkasentów jest rozwiązaniem nowym. Warto pamiętać, że zgodnie z obecnymi przepisami, organy podatkowe mają również prawo skorygować załączniki dołączane do składanych deklaracji. Przepisy regulujące te kwestie obowiązują od 1 września ubiegłego roku. Prawo dokonywania korekt dotyczy wszystkich deklaracji składanych w organach podatkowych. Oznacza to, że np. deklaracje VAT może korygować urząd skarbowy, natomiast deklaracje dotyczące podatku akcyzowego – urząd celny.

Kiedy i jakie błędy mogą być korygowane z inicjatywy i samodzielnie przez organ podatkowy?
– Kwestie te reguluje art. 274 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. W takim przypadku – w zależności od charakteru i zakresu uchybień – organ podatkowy może skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 złotych. Organ podatkowy ma też prawo zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podawane są w wątpliwość.

A jak powinien postąpić organ podatkowy, gdy stwierdzi, że kwota uchybień lub błędów w deklaracji przekracza 1000 złotych?
– Wtedy organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji lub dołączonego do niej załącznika. W takim przypadku organ zwraca się do podatnika, który złożył deklarację, o jej skorygowanie oraz złożenie stosownych wyjaśnień. Warto też podkreślić, że procedura ta stosowana jest również wtedy, gdy ilość i rodzaj występujących błędów uniemożliwiają dokonanie czytelnej i przejrzystej korekty deklaracji przez urzędnika, bez względu na kwotę zobowiązania podatkowego, którego dotyczą.

W przepisach mówi się o możliwości skorygowania przez organ podatkowy deklaracji zawierających błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Jak należy rozumieć te określenia?
– Za błąd rachunkowy lub oczywistą omyłkę należy uznać np. przypadek, gdy wykazana w deklaracji łączna suma podatku należnego do zapłacenia nie będzie zgadzała się z sumą podatku należnego z tytułu czynności opodatkowanych różnymi stawkami VAT. W takiej sytuacji organ podatkowy będzie mógł sporządzić samodzielnie korektę. Nie należy się natomiast spodziewać, że jeśli w deklaracji VAT podatnik wykaże kwotę podatku nieodpowiadającą kwocie obrotu, to urząd skarbowy zakwalifikuje to jako oczywistą omyłkę lub błąd rachunkowy. Nie wiadomo bowiem, czy spowodowane to jest błędnym wyliczeniem podatku czy wpisaniem niewłaściwej kwoty obrotu. W takiej sytuacji organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji VAT. Powinien natomiast wezwać podatnika w celu wyjaśnienia przyczyn niezgodności stwierdzonych w deklaracji.

Co się zmieniło w regulacjach dotyczących korekt

Podatnik ma prawo do korekty
Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

Kontrola lub postępowanie podatkowe
Uprawnienie podatnika do korygowania deklaracji jest zawieszone na czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Zawieszenie prawa do korekty obejmuje tylko deklaracje za okresy, które są przedmiotem kontroli lub dokumentują zobowiązania podatkowe, w stosunku do których toczy się postępowanie.

Ograniczenia dla podatników VAT
Ograniczono prawo podatników VAT do korygowania deklaracji składanych po przeprowadzeniu kontroli podatkowej. Z Ordynacji podatkowej wynika, że przepisu przyznającego prawo do korygowania deklaracji podatkowych po zakończeniu kontroli nie stosuje się do deklaracji VAT.
Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski

Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych został ponownie wybrany na przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA