REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd koryguje deklaracje podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

ROZMAWIAMY Z PROF. DR. HAB. WITOLDEM MODZELEWSKIM, PREZESEM INSTYTUTU STUDIÓW PODATKOWYCH

Organy podatkowe mogą obecnie dokonywać korekt deklaracji składanych przez podatników. Których deklaracji dotyczy ta procedura?
– Umożliwienie organom podatkowym korygowania deklaracji składanych przez podatników, płatników i inkasentów jest rozwiązaniem nowym. Warto pamiętać, że zgodnie z obecnymi przepisami, organy podatkowe mają również prawo skorygować załączniki dołączane do składanych deklaracji. Przepisy regulujące te kwestie obowiązują od 1 września ubiegłego roku. Prawo dokonywania korekt dotyczy wszystkich deklaracji składanych w organach podatkowych. Oznacza to, że np. deklaracje VAT może korygować urząd skarbowy, natomiast deklaracje dotyczące podatku akcyzowego – urząd celny.

Kiedy i jakie błędy mogą być korygowane z inicjatywy i samodzielnie przez organ podatkowy?
– Kwestie te reguluje art. 274 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. W takim przypadku – w zależności od charakteru i zakresu uchybień – organ podatkowy może skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 złotych. Organ podatkowy ma też prawo zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podawane są w wątpliwość.

A jak powinien postąpić organ podatkowy, gdy stwierdzi, że kwota uchybień lub błędów w deklaracji przekracza 1000 złotych?
– Wtedy organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji lub dołączonego do niej załącznika. W takim przypadku organ zwraca się do podatnika, który złożył deklarację, o jej skorygowanie oraz złożenie stosownych wyjaśnień. Warto też podkreślić, że procedura ta stosowana jest również wtedy, gdy ilość i rodzaj występujących błędów uniemożliwiają dokonanie czytelnej i przejrzystej korekty deklaracji przez urzędnika, bez względu na kwotę zobowiązania podatkowego, którego dotyczą.

W przepisach mówi się o możliwości skorygowania przez organ podatkowy deklaracji zawierających błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Jak należy rozumieć te określenia?
– Za błąd rachunkowy lub oczywistą omyłkę należy uznać np. przypadek, gdy wykazana w deklaracji łączna suma podatku należnego do zapłacenia nie będzie zgadzała się z sumą podatku należnego z tytułu czynności opodatkowanych różnymi stawkami VAT. W takiej sytuacji organ podatkowy będzie mógł sporządzić samodzielnie korektę. Nie należy się natomiast spodziewać, że jeśli w deklaracji VAT podatnik wykaże kwotę podatku nieodpowiadającą kwocie obrotu, to urząd skarbowy zakwalifikuje to jako oczywistą omyłkę lub błąd rachunkowy. Nie wiadomo bowiem, czy spowodowane to jest błędnym wyliczeniem podatku czy wpisaniem niewłaściwej kwoty obrotu. W takiej sytuacji organ podatkowy nie może samodzielnie dokonać korekty deklaracji VAT. Powinien natomiast wezwać podatnika w celu wyjaśnienia przyczyn niezgodności stwierdzonych w deklaracji.

Co się zmieniło w regulacjach dotyczących korekt

Podatnik ma prawo do korekty
Obecnie podatnik nie ma obowiązku wykazywania swojego prawa do korekty. To organ podatkowy musi udowodnić podatnikowi, że konkretny przepis szczególny zabrania mu dokonania korekty deklaracji podatkowej.

Kontrola lub postępowanie podatkowe
Uprawnienie podatnika do korygowania deklaracji jest zawieszone na czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Zawieszenie prawa do korekty obejmuje tylko deklaracje za okresy, które są przedmiotem kontroli lub dokumentują zobowiązania podatkowe, w stosunku do których toczy się postępowanie.

Ograniczenia dla podatników VAT
Ograniczono prawo podatników VAT do korygowania deklaracji składanych po przeprowadzeniu kontroli podatkowej. Z Ordynacji podatkowej wynika, że przepisu przyznającego prawo do korygowania deklaracji podatkowych po zakończeniu kontroli nie stosuje się do deklaracji VAT.
Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski

Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych został ponownie wybrany na przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA