REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast akcyzy nowy podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatek ekologiczny zastąpi akcyzę płaconą od nabycia samochodów. Z propozycjami dotyczącymi przyszłego podatku Ministerstwo Finansów zapozna podatników po ogłoszeniu pakietu reform podatkowych.
– Projekt ustawy Ministerstwo Finansów przedstawi w ciągu najbliższych dwóch tygodni. MF chce wprowadzić system, który działa w wielu krajach europejskich: podatku płaconego przy rejestracji pojazdu – powiedział Gazecie Prawnej wiceminister finansów Mirosław Barszcz.

Podatnicy skorzystają

Już obecnie wiadomo, że podatek ekologiczny zostanie wprowadzony od przyszłego roku. Obecny rząd zamierza wprowadzić podatek, który będzie płacony przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju. Odstąpiono od pomysłu podatku, który byłby płacony co roku na rzecz jednorazowej opłaty. Jak poinformował wiceminister finansów, przy opracowaniu podatku ekologicznego wzięto pod uwagę zalecenia Komisji Europejskiej, która miała zastrzeżenia do projektu podatku ekologicznego, który trafił do Sejmu poprzedniej kadencji. Projekt tamtej ustawy o podatku ekologicznym został odrzucony.

Teraz jest szansa, że podatek w nowym kształcie zostanie wprowadzony. Ma też być zdecydowanie korzystniejszy dla podatników. Nastąpi uproszczenie wyliczenia stawki podatku.

– Będzie obowiązywał jeden wzór wyliczenia stawki podatku. Wprowadzenie tego podatku spowoduje zmniejszenie dzisiejszych obciążeń, które obowiązują podatników. Ma to być zmiana, która będzie satysfakcjonować wszystkich – zapowiada wiceminister Mirosław Barszcz.

Zgodnie z prawem unijnym

Według ministerialnych zapowiedzi nowy podatek ma być zgodny z przepisami unijnymi. Ministerstwo Finansów nie chce popełnić błędów poprzedniego projektu podatku ekologicznego, do którego zastrzeżenia miała Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego.

– Stawka będzie uzależniona od trzech parametrów: normy emisji spalin (im te normy będą gorsze, tym opłata będzie wyższa), pojemności silnika (im większa pojemność silnika, tym wyższa stawka podatku) oraz wieku pojazdu (im pojazd będzie starszy, tym stawka będzie niższa). Jest to zgodne z wymogiem Komisji Europejskiej, która chce, by opłata ta uwzględniała spadek wartości samochodu – twierdzi wiceminister Mirosław Barszcz. Dodatkowo wyliczenie stawki ma być oparte na wzorze, który posługuje się współczynnikiem korygującym (na razie nie podano szczegółów rozwiązania).

Propozycje nowego podatku są pozytywnie oceniane przez branżę samochodową. Wydaje się, że podatek ekologiczny w proponowanym kształcie zadowoli użytkowników aut. Na pewno nie muszą się go obawiać ci, którzy zapłacili już akcyzę od zakupionych samochodów.

– Założenia proponowanego przez ministerstwo rozwiązania wydają się być o tyle rozsądne, że zmniejszają ryzyko zaniżania wysokości podatku przez samych podatników. W konsekwencji jest nadzieja na to, że nowe rozwiązania mogą prowadzić do równego traktowania wszystkich właścicieli aut. Poza tym, koncepcje te są w znacznym stopniu zgodne z założeniami Komisji Europejskiej, która naciska, by polski park maszynowy składał się z coraz nowszych aut – twierdzi Jakub Faryś ze Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Trybunał zweryfikuje

Los akcyzy pobieranej przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju zdaje się być przesądzony. Jeśli zostanie wprowadzony podatek ekologiczny, akcyza na samochody zniknie z systemu podatkowego od przyszłego roku. Ponadto podatek akcyzowy na samochody może okazać się sprzeczny z przepisami unijnymi. W Europejskim Trybunale Sprawiedliwości znajduje się sprawa C-313/05 wniesiona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który przesłał zapytanie o zgodność polskiej akcyzy na samochody z prawem unijnym.

Oprócz tego w Trybunale znajdują się dwie sprawy dotyczące węgierskiego podatku rejestracyjnego (C-290/05 i C-333/05). Podatek ten podobnie do projektu naszego podatku ekologicznego nie uwzględnia wartości pojazdu. ETS ma się wypowiedzieć, czy podatek od samochodów, który nie uwzględnia wartości pojazdu, a jego wysokość, zależy wyłącznie od parametrów technicznych, czyli typu silnika, pojemności i zakwalifikowania ze względów ochrony środowiska, jest zgodny z przepisami unijnymi. Rozstrzygnięcie tych spraw może być pośrednią odpowiedzią, czy nasz przyszły podatek ekologiczny nie naruszy unijnych standardów opodatkowania samochodów.


Bogdan Świąder, Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

REKLAMA