Za pomyłki biura zawsze płaci podatnik
REKLAMA
Wiele biur deklaruje, że ponosi odpowiedzialność za jakość prowadzonej na rzecz podatnika księgowości, co nie jest do końca prawdą.
– Należy pamiętać, że ewentualne opłaty, kary i zaległości zarówno urząd skarbowy, jak i ZUS egzekwuje bezpośrednio od podatnika, a nie od biura rachunkowego – ostrzega Krzysztof Komorniczak, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
Podobnie jest w przypadku konsekwencji podatkowych ewentualnych błędów biur rachunkowych. Jeśli biuro rachunkowe się pomyli i powstanie zaległość podatkowa, to odpowiedzialność poniesie nie biuro, lecz podatnik. Jak w takim przypadku można uniknąć zagrożeń i nie ponieść ewentualnej odpowiedzialności za błąd biura?
Potrzebna umowa
– Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest w tym przypadku uregulowanie wszelkich kwestii związanych z usługami pełnionymi przez biura rachunkowe w umowie – wyjaśnia Krzysztof Komorniczak. Umowa taka powinna być bardzo precyzyjna i obejmować pełen zakres obowiązków biura. Powinna też zawierać postanowienia co do podstawy, zakresu i wysokości ewentualnej odpowiedzialności biura rachunkowego za nierzetelne prowadzenie interesów podatnika. Istotnym elementem może być także zamieszczenie wymagania dotyczącego zwiększenia sumy ubezpieczenia przez biuro rachunkowe. W końcu dochodzenie ewentualnego zwrotu kosztów poniesionych przez podatnika w wyniku działalności biura może nastąpić wyłącznie w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego dotyczące nierzetelnego i nieprawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z umowy.
NA CO UWAŻAĆ WYBIERAJĄC BIURO RACHUNKOWE
Przejęcie ksiąg
Kolejne zagrożenie może pojawić się w momencie, gdy podatnik rezygnuje z usług biura rachunkowego, z którego korzystał do tej pory. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi błędami, które mogło popełnić biuro rachunkowe, nie wystarczy już umowa, która regulowała zakres odpowiedzialności.
Eksperci podatkowi radzą, aby przekazywanie dokumentacji księgowej potwierdzone było sporządzeniem odpowiedniego protokołu zdawczo-odbiorczego. Powinien on obejmować spis wszystkich dokumentów opatrzonych komentarzem. Należy też dopilnować, aby biuro rachunkowe podpisało oświadczenie, że były one prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
– Jeżeli biuro rachunkowe przekazujące księgi odmawia podpisania takiego oświadczenia, należy sporządzić odpowiednią notatkę potwierdzającą to zdarzenie – twierdzi Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych polega na ewidencji zarówno jednorazowych zdarzeń (niepociągającymi za sobą żadnych konsekwencji w przyszłości), jak i tych, które mają wpływ na efekt finansowy przedsiębiorstwa przez dłuższy czas (np. naliczenie odpisów amortyzacyjnych, straty podatkowe z lat ubiegłych czy VAT do przeniesienia).
– Kontynuując błędnie naliczoną amortyzację czy odliczając stratę w niewłaściwej wysokości, narażamy się na zarzut nierzetelnego prowadzenia ksiąg i odpowiedzialność karną skarbową – uważa doradca podatkowy Sławomir Dziudzik Biuro Doradztwa i Rozliczeń Podatkowych „Oleńka”.
Za powielane błędy odpowiedzialność będzie ponosić podmiot, który przejął prowadzenie księgowości.
Agnieszka Pokojska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat