REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za pomyłki biura zawsze płaci podatnik

REKLAMA

Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe nie zwalnia podatnika od odpowiedzialności za błędy popełnione w prowadzonych przez nie księgach rachunkowych.

Wiele biur deklaruje, że ponosi odpowiedzialność za jakość prowadzonej na rzecz podatnika księgowości, co nie jest do końca prawdą.

– Należy pamiętać, że ewentualne opłaty, kary i zaległości zarówno urząd skarbowy, jak i ZUS egzekwuje bezpośrednio od podatnika, a nie od biura rachunkowego – ostrzega Krzysztof Komorniczak, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Podobnie jest w przypadku konsekwencji podatkowych ewentualnych błędów biur rachunkowych. Jeśli biuro rachunkowe się pomyli i powstanie zaległość podatkowa, to odpowiedzialność poniesie nie biuro, lecz podatnik. Jak w takim przypadku można uniknąć zagrożeń i nie ponieść ewentualnej odpowiedzialności za błąd biura?

Potrzebna umowa

– Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest w tym przypadku uregulowanie wszelkich kwestii związanych z usługami pełnionymi przez biura rachunkowe w umowie – wyjaśnia Krzysztof Komorniczak. Umowa taka powinna być bardzo precyzyjna i obejmować pełen zakres obowiązków biura. Powinna też zawierać postanowienia co do podstawy, zakresu i wysokości ewentualnej odpowiedzialności biura rachunkowego za nierzetelne prowadzenie interesów podatnika. Istotnym elementem może być także zamieszczenie wymagania dotyczącego zwiększenia sumy ubezpieczenia przez biuro rachunkowe. W końcu dochodzenie ewentualnego zwrotu kosztów poniesionych przez podatnika w wyniku działalności biura może nastąpić wyłącznie w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego dotyczące nierzetelnego i nieprawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z umowy.

NA CO UWAŻAĆ WYBIERAJĄC BIURO RACHUNKOWE
Podatników przerażą:
• niezadowalająca minimalna kwota ubezpieczenia OC (10 000 euro)
• niepewność co do możliwości odzyskania swoich dokumentów,
• rozliczanie płatników za pomocą dawno nieaktualnych wersji programu „Płatnik”,
• bazowanie na nieaktualnych już przepisach ustaw i aktów wykonawczych.

Przejęcie ksiąg

Kolejne zagrożenie może pojawić się w momencie, gdy podatnik rezygnuje z usług biura rachunkowego, z którego korzystał do tej pory. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi błędami, które mogło popełnić biuro rachunkowe, nie wystarczy już umowa, która regulowała zakres odpowiedzialności.

Eksperci podatkowi radzą, aby przekazywanie dokumentacji księgowej potwierdzone było sporządzeniem odpowiedniego protokołu zdawczo-odbiorczego. Powinien on obejmować spis wszystkich dokumentów opatrzonych komentarzem. Należy też dopilnować, aby biuro rachunkowe podpisało oświadczenie, że były one prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

– Jeżeli biuro rachunkowe przekazujące księgi odmawia podpisania takiego oświadczenia, należy sporządzić odpowiednią notatkę potwierdzającą to zdarzenie – twierdzi Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych polega na ewidencji zarówno jednorazowych zdarzeń (niepociągającymi za sobą żadnych konsekwencji w przyszłości), jak i tych, które mają wpływ na efekt finansowy przedsiębiorstwa przez dłuższy czas (np. naliczenie odpisów amortyzacyjnych, straty podatkowe z lat ubiegłych czy VAT do przeniesienia).
Specjaliści przestrzegają jednak przed powielaniem błędów. Aby tego uniknąć, biura rachunkowe przejmujące księgi powinny skontrolować dokumenty i sprawdzić sposoby rozliczeń podatków, stawek i sposobów amortyzacji.

– Kontynuując błędnie naliczoną amortyzację czy odliczając stratę w niewłaściwej wysokości, narażamy się na zarzut nierzetelnego prowadzenia ksiąg i odpowiedzialność karną skarbową – uważa doradca podatkowy Sławomir Dziudzik Biuro Doradztwa i Rozliczeń Podatkowych „Oleńka”.

Za powielane błędy odpowiedzialność będzie ponosić podmiot, który przejął prowadzenie księgowości.

Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA