REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania muszą być dokładne

REKLAMA

Wydawało się już, że podatnicy, którzy w ubiegłych latach skorzystali z odliczenia darowizn kościelnych, mogą zapomnieć o problemach. Po ubiegłorocznej uchwale NSA okazało się, że ustawy kościelne zawierające przepisy dotyczące tej szczególnej ulgi obowiązują i dają podstawę do odliczania.

W uchwale sąd nie zajął się jednak koleją kontrowersyjną kwestią: szczegółowością sprawozdania o przeznaczeniu darowizny. Zrobił to teraz.

Przepisy są lakoniczne

Podatnik ma prawo do odliczenia od dochodu całości darowizny przekazanej na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnej osoby prawnej. Podstawowe warunki skorzystania z ulgi przewidziane w ustawach kościelnych to: pokwitowanie przekazania darowizny oraz sprawozdanie z wykorzystania przekazanych środków. Sprawozdanie darczyńca powinien uzyskać od obdarowanego w ciągu dwóch lat od dokonania darowizny. Przepisy nie wyjaśniają jednak, jaką formę ma mieć owo sprawozdanie. Praktyka organów podatkowych też jest niejednolita. Niektóre z nich, sprawdzając podatników, zadowalają się ogólną formą sprawozdania. Inne żądają podania szczegółów i danych pozwalających ustalić, na co zostały wydane darowane pieniądze.

Sąd wyjaśnia wątpliwości

Sądy również nie zajmują jednolitego stanowiska. Niektóre składy orzekające zwracają uwagę na brak jakichkolwiek wymogów dotyczących sprawozdania. Twierdzą, że każdy nawet lakoniczny dokument spełnia wymogi sprawozdania. Nie wszystkie jednak. Część z nich jest przeciwnego zdania i twierdzi, że sprawozdanie powinno pozwalać na weryfikację.
O szczegółowości sprawozdania wypowiedział się NSA w pisemnym uzasadnieniu wyroku z 23 marca 2006 r. (sygn. akt IIFSK1405/05, niepublikowane). W ocenie sądu sprawozdanie oznacza przedstawienie przebiegu jakiejś działalności, opis wypadków, zdarzeń, relację. Sam fakt otrzymania go przez darczyńcę nie jest wystarczający dla skorzystania z odliczenia. Co więcej, zdaniem sądu sprawozdanie jest dokumentem prywatnym, a taki nie jest wyposażony w domniemanie zgodności z prawdą. Oznacza to, że nie przesądza o prawdziwości oświadczenia, które zawiera.
Sąd wyjaśnił, że informacje wynikające ze sprawozdania powinny być na tyle dokładne, konkretne i sprawdzalne, by na ich podstawie można było zweryfikować, ustalić i ocenić rzeczywiste przeznaczenie darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Zweryfikują dane

Zapewne organy podatkowe bardzo chętnie będą posługiwać się interpretację zawartą w wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Do tej pory mało miały argumentów na potwierdzenie swojej tezy o konieczności przedstawienia szczegółowego sprawozdania. Poza tym to jeden z pierwszych wyroków w tej sprawie, jakie NSA wydał jako sąd II instancji. Można się więc spodziewać, że kwestionując darowizny z lat ubiegłych, jako powód odmowy uznania odliczenia urzędnicy będą wskazywać na nieprawidłową formę sprawozdania.
Oczywiście trudno się dziwić, że sąd i organy podatkowe wyczulone są na sprawę darowizn kościelnych. Lakoniczne przepisy pozwalające na tak duże korzyści podatkowe zachęcają do nadużyć. Ustawodawca od lat nie zdecydował się na zmianę przepisów w tym zakresie, zostawiając organy podatkowe i sądy przed dylematem jak interpretować sporne przepisy, zwłaszcza w przypadkach takich jak ten, w którym zapadło omawiane orzeczenie (podatniczka odpisała od dochodu darowiznę o wartości 1 mln zł).
Uściślenia dotyczącego zakresu sprawozdań w ustawach podatkowych brak. Nie ma go także w najnowszym projekcie zmian podatkowych. To może oznaczać tylko jedno: podatnicy korzystający z ulgi muszą przygotować się na kolejną bitwę z fiskusem.

POSTULUJEMY
Ustawodawca powinien zmienić przepisy i jasno określić, co powinno znaleźć się w sprawozdaniu o przeznaczeniu darowizny. Urzędnicy nie mogliby wtedy interpretować dowolnie przepisów, a podatnicy wiedzieliby, jakie dokumenty i o jakiej treści są im potrzebne.
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA