REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok albo dobrowolna odpowiedzialność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W urzędach skarbowych trwa weryfikowanie rocznych rozliczeń podatników. Urzędnicy - jak co roku - poza drobnymi uchybieniami z pewnością natrafią też na przypadki, kiedy będą mogli mieć uzasadnione podejrzenie, że doszło do wykroczenia lub przestępstwa skarbowego.

Sprawdzą ponadto podatników, którzy wyjechali za granicę, tam osiągali dochody, ale nie złożyli zeznania i nie zapłacili podatku. W niektórych sytuacjach jedyną alternatywą wobec wyroku skazującego może być dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Kto składa wniosek

W toku postępowania przedstawiciel administracji skarbowej informuje podejrzanego o możliwości złożenia wniosku. Można go złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu. Jeśli sprawca przestępstwa jest osobą dorosłą, może to zrobić osobiście. Z kolei w przypadku osoby, która nie ukończyła 18 lat – wniosek składa za niego przedstawiciel ustawowy. Jeśli sprawca zdecyduje się wystąpić z wnioskiem, organ musi poinformować go o wymogach, które trzeba spełnić. A te są dość rygorystyczne. Jednak ich spełnienie daje szansę na to, że właściwy organ zamiast aktu oskarżenia wniesie do sądu wniosek o udzielenie zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Warunki do spełnienia

Wymogi ubiegania się o możliwość dobrowolnego poddania się odpowiedzialności zostały ściśle określone w kodeksie karnym skarbowym. I tak należy uiścić należność publicznoprawną, czyli np. podatek, jeżeli w związku z przestępstwem lub wykroczeniem skarbowym nastąpiło jego uszczuplenie. Należy też opłacić karę grzywny, której wysokość będzie zróżnicowana w zależności od tego, czy chodzi o przestępstwo czy wykroczenie skarbowe. W przypadku przestępstwa będzie to kwota co najmniej 299,70 zł, a w przypadku wykroczenia należy zapłacić grzywnę w wysokości co najmniej 89,91 zł. Aby sprawca mógł liczyć na zezwolenie, ma też obowiązek zapłacić co najmniej zryczałtowaną równowartość kosztów postępowania. Te z kolei w sprawie o przestępstwo skarbowe wynoszą 1/10 minimalnego wynagrodzenia, obowiązującego w czasie złożenia wniosku, i 1/12 minimalnego wynagrodzenia w sprawie o wykroczenie skarbowe. Obecnie będą to co najmniej kwoty odpowiednio 89 i 74 zł (po obliczeniu zaokrągla się je w dół do pełnych złotych). Należy jednak pamiętać, że sąd – zezwalając na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności – może też ustalić rzeczywiste koszty postępowania, nie tylko zryczałtowane.
W postępowaniu, w którym przewidziane jest obowiązkowe orzeczenie przepadku przedmiotów, na sprawcę nałożono szczególne obowiązki. Składając wniosek, musi on wyrazić zgodę na ich przepadek, a dopiero w razie niemożności złożenia tych przedmiotów – uiścić równowartość pieniężną. Jeśli dojdzie do orzeczenia przepadku przedmiotów, ściągnięcia ich równowartości pieniężnej lub obowiązku uiszczenia ich równowartości, sprawca zostaje zwolniony z obowiązku uiszczenia należności publicznoprawnej. Dopiero po dopełnieniu tych obowiązków sprawca może liczyć na pomyślne zakończenie negocjacji. Z pewnością korzystne dla sprawców jest to, że przepisy nie wymagają od nich osobistego wypełniania wymienionych obowiązków. Liczy się sam fakt ich spełnienia. Nieistotne jest, kto na rachunek sprawcy będzie je świadczył: on sam czy osoba trzecia.
Zdarza się, że organ podatkowy uzależnia skierowanie wniosku od spełnienia dodatkowych warunków. Zależy to w głównej mierze od okoliczności popełnienia czynu zabronionego, wartości wyrządzonej szkody i postawy podatnika.

Dwa etapy

Samo postępowanie przebiega dwuetapowo: przed finansowym organem postępowania przygotowawczego, do którego sprawca składa wniosek o zezwolenie, oraz przed sądem, do którego występuje finansowy organ postępowania przygotowawczego z wnioskiem o udzielenie zezwolenia.
Jeśli organ zdecyduje o przyjęciu wniosku, kieruje go do sądu, który decyduje o wydaniu zezwolenia. Oczywiście wina sprawcy i okoliczności popełnienia czynu nie mogą budzić wątpliwości. Pozytywne rozpatrzenie wniosku skutkuje wydaniem wyroku o udzieleniu pozwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Korzystna dla podatnika decyzja sądu oznacza brak wpisu do rejestru skazanych, a sprawę odpowiedzialności karnej za dany czyn uważa się za zakończoną.

Wniosek nie pomoże

Nie zawsze dobrowolne poddanie się odpowiedzialności jest dopuszczalne. Dotyczy to sytuacji, w których za przestępstwo skarbowe grozi kara ograniczenia wolności albo kara pozbawienia wolności, przestępstwo zagrożone karą grzywny popełnione zostało w warunkach uzasadniających obligatoryjne zastosowanie nadzwyczajnego obostrzenia kary lub sytuacji, gdy co do przedmiotu podlegającego przepadkowi zgłoszono interwencję i nie została ona cofnięta do czasu wniesienia aktu oskarżenia do sądu.
Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA