REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie korzystają z konsulatów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe m.in. za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. PIT za 2005 rok nikt nie złożył w ten sposób - wynika z sondy Gazety Prawnej. Może to dziwić, ponieważ za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
 
Nikt z zatrudnionych za granicą nie złożył zeznania podatkowego za pośrednictwem konsulatu – mimo że mógł to zrobić. A za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
Podatnicy mają kilka możliwości złożenia PIT za dany rok podatkowy. Najczęściej roczne deklaracje składane są w urzędach osobiście lub za pośrednictwem poczty. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:
• wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;
• nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku; złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
• złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

Konsulaty mało popularne

Na uwagę zasługuje możliwość złożenia zeznania za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. Biorąc pod uwagę liczbę Polaków pracujących za granicą, jest to bardzo ważne. Polscy podatnicy, którzy tylko czasowo wyjechali za granicę, np. w celach zarobkowych, w większości przypadków muszą z uzyskanych za granicą pieniędzy rozliczyć się również z polskim fiskusem, składając zeznanie podatkowe. Wydawać by się mogło, że złożenie PIT w konsulacie będzie najdogodniejszą formą dopełnienia obowiązków podatkowych dla takich osób. Ale jak wiadomo, pozory mogą mylić. Gazeta Prawna przeprowadziła sondę w polskich konsulatach w krajach Unii Europejskiej, z której wynika, że nikt za pośrednictwem tych placówek nie rozliczył się z organem podatkowym.
– Za pośrednictwem Ambasady Polskiej w Nikozji nie zostało złożone żadne zeznanie podatkowe za rok 2005 – wyjaśnił nam Przemysław Dropiewski, konsul RP w Nikozji. Podobnie było w konsulatach w Tallinie, Madrycie, Dublinie, Brukseli, Lizbonie czy Pradze.
W Ambasadzie Polski w Brukseli wyjaśniono nam, że najczęściej interesanci korzystają z tej możliwości dla przesłania korespondencji sądowej lub w sprawach stanu cywilnego. Jednak nikt nie przesłał w ten sposób zeznań podatkowych.

Trzeba zapłacić

Wyjaśnienie tego, dlaczego tak się dzieje, może tkwić w opłatach, które wynikają z rozporządzenia ministra spraw zagranicznych z 14 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat konsularnych (Dz.U. nr 156, poz. 1530 z późn. zm.). Za złożenie rocznego PIT w konsulacie trzeba zapłacić. Zazwyczaj jest to 18 euro. Przedstawiciele polskich placówek podkreślają, że być może to jest przyczyna tego, że Polacy nie składają w ten sposób swoich zeznań.
Czesław Barański, kierownik Wydziału Konsularnego w Madrycie, powiedział nam, że w Ambasadzie RP w Madrycie nikt nie składa rocznego PIT, chyba dlatego, że wiąże się to z opłatą za przekazanie korespondencji do Polski – 18 euro.
– Zgodnie z Ordynacją podatkową, złożone PIT-y przesyłane są przesyłką poleconą do właściwego urzędu skarbowego w Polsce wraz z listem przewodnim podpisanym przez konsula. Kopia pisma pozostaje w archiwum urzędu. Opłata konsularna za przekazanie korespondencji drogą urzędową wynosi 18 euro – wyjaśniła Elżbieta Salamon, konsul Ambasady RP w Paryżu.
Jedynymi osobami, które składają PIT za pośrednictwem urzędu konsularnego – choć też sporadycznie – są zazwyczaj członkowie korpusu służby zagranicznej lub przedstawiciele ambasad.
Piotr Starzyński z konsulatu RP w Tallinie stwierdził, że konsulat nie posiada wiedzy na temat sposobu przesyłania rocznych zeznań podatkowych przez zatrudnionych w Estonii Polaków.

Zdarzają się wyjątki

– Jeżeli chodzi o pracowników ambasady, to korzystamy z następujących możliwości: przesłanie za pośrednictwem Poczty Polskiej lub osobiste złożenie zeznania w czasie pobytu urlopowego w Polsce, przesłanie zeznania poprzez członków rodziny lub znajomych, zamieszkałych w kraju, przesłanie zeznania za pośrednictwem miejscowej poczty – dodał Piotr Starzyński.
W podobny sposób radzi sobie też pozostała część naszych rodaków pracujących na co dzień poza granicami kraju. Warto pamiętać, że za pośrednictwem konsulatu można z zachowaniem terminu nadawać także pisma, które składa się w ramach postępowania podatkowego, np. odwołanie od decyzji urzędu, skargę do sądu administracyjnego czy pisemne wyjaśnienie.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA