REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie korzystają z konsulatów

REKLAMA

Podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe m.in. za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. PIT za 2005 rok nikt nie złożył w ten sposób - wynika z sondy Gazety Prawnej. Może to dziwić, ponieważ za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
 
Nikt z zatrudnionych za granicą nie złożył zeznania podatkowego za pośrednictwem konsulatu – mimo że mógł to zrobić. A za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
Podatnicy mają kilka możliwości złożenia PIT za dany rok podatkowy. Najczęściej roczne deklaracje składane są w urzędach osobiście lub za pośrednictwem poczty. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:
• wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;
• nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku; złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
• złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

Konsulaty mało popularne

Na uwagę zasługuje możliwość złożenia zeznania za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. Biorąc pod uwagę liczbę Polaków pracujących za granicą, jest to bardzo ważne. Polscy podatnicy, którzy tylko czasowo wyjechali za granicę, np. w celach zarobkowych, w większości przypadków muszą z uzyskanych za granicą pieniędzy rozliczyć się również z polskim fiskusem, składając zeznanie podatkowe. Wydawać by się mogło, że złożenie PIT w konsulacie będzie najdogodniejszą formą dopełnienia obowiązków podatkowych dla takich osób. Ale jak wiadomo, pozory mogą mylić. Gazeta Prawna przeprowadziła sondę w polskich konsulatach w krajach Unii Europejskiej, z której wynika, że nikt za pośrednictwem tych placówek nie rozliczył się z organem podatkowym.
– Za pośrednictwem Ambasady Polskiej w Nikozji nie zostało złożone żadne zeznanie podatkowe za rok 2005 – wyjaśnił nam Przemysław Dropiewski, konsul RP w Nikozji. Podobnie było w konsulatach w Tallinie, Madrycie, Dublinie, Brukseli, Lizbonie czy Pradze.
W Ambasadzie Polski w Brukseli wyjaśniono nam, że najczęściej interesanci korzystają z tej możliwości dla przesłania korespondencji sądowej lub w sprawach stanu cywilnego. Jednak nikt nie przesłał w ten sposób zeznań podatkowych.

Trzeba zapłacić

Wyjaśnienie tego, dlaczego tak się dzieje, może tkwić w opłatach, które wynikają z rozporządzenia ministra spraw zagranicznych z 14 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat konsularnych (Dz.U. nr 156, poz. 1530 z późn. zm.). Za złożenie rocznego PIT w konsulacie trzeba zapłacić. Zazwyczaj jest to 18 euro. Przedstawiciele polskich placówek podkreślają, że być może to jest przyczyna tego, że Polacy nie składają w ten sposób swoich zeznań.
Czesław Barański, kierownik Wydziału Konsularnego w Madrycie, powiedział nam, że w Ambasadzie RP w Madrycie nikt nie składa rocznego PIT, chyba dlatego, że wiąże się to z opłatą za przekazanie korespondencji do Polski – 18 euro.
– Zgodnie z Ordynacją podatkową, złożone PIT-y przesyłane są przesyłką poleconą do właściwego urzędu skarbowego w Polsce wraz z listem przewodnim podpisanym przez konsula. Kopia pisma pozostaje w archiwum urzędu. Opłata konsularna za przekazanie korespondencji drogą urzędową wynosi 18 euro – wyjaśniła Elżbieta Salamon, konsul Ambasady RP w Paryżu.
Jedynymi osobami, które składają PIT za pośrednictwem urzędu konsularnego – choć też sporadycznie – są zazwyczaj członkowie korpusu służby zagranicznej lub przedstawiciele ambasad.
Piotr Starzyński z konsulatu RP w Tallinie stwierdził, że konsulat nie posiada wiedzy na temat sposobu przesyłania rocznych zeznań podatkowych przez zatrudnionych w Estonii Polaków.

Zdarzają się wyjątki

– Jeżeli chodzi o pracowników ambasady, to korzystamy z następujących możliwości: przesłanie za pośrednictwem Poczty Polskiej lub osobiste złożenie zeznania w czasie pobytu urlopowego w Polsce, przesłanie zeznania poprzez członków rodziny lub znajomych, zamieszkałych w kraju, przesłanie zeznania za pośrednictwem miejscowej poczty – dodał Piotr Starzyński.
W podobny sposób radzi sobie też pozostała część naszych rodaków pracujących na co dzień poza granicami kraju. Warto pamiętać, że za pośrednictwem konsulatu można z zachowaniem terminu nadawać także pisma, które składa się w ramach postępowania podatkowego, np. odwołanie od decyzji urzędu, skargę do sądu administracyjnego czy pisemne wyjaśnienie.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA