REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie korzystają z konsulatów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe m.in. za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. PIT za 2005 rok nikt nie złożył w ten sposób - wynika z sondy Gazety Prawnej. Może to dziwić, ponieważ za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
 
Nikt z zatrudnionych za granicą nie złożył zeznania podatkowego za pośrednictwem konsulatu – mimo że mógł to zrobić. A za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
Podatnicy mają kilka możliwości złożenia PIT za dany rok podatkowy. Najczęściej roczne deklaracje składane są w urzędach osobiście lub za pośrednictwem poczty. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:
• wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;
• nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku; złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
• złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

Konsulaty mało popularne

Na uwagę zasługuje możliwość złożenia zeznania za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. Biorąc pod uwagę liczbę Polaków pracujących za granicą, jest to bardzo ważne. Polscy podatnicy, którzy tylko czasowo wyjechali za granicę, np. w celach zarobkowych, w większości przypadków muszą z uzyskanych za granicą pieniędzy rozliczyć się również z polskim fiskusem, składając zeznanie podatkowe. Wydawać by się mogło, że złożenie PIT w konsulacie będzie najdogodniejszą formą dopełnienia obowiązków podatkowych dla takich osób. Ale jak wiadomo, pozory mogą mylić. Gazeta Prawna przeprowadziła sondę w polskich konsulatach w krajach Unii Europejskiej, z której wynika, że nikt za pośrednictwem tych placówek nie rozliczył się z organem podatkowym.
– Za pośrednictwem Ambasady Polskiej w Nikozji nie zostało złożone żadne zeznanie podatkowe za rok 2005 – wyjaśnił nam Przemysław Dropiewski, konsul RP w Nikozji. Podobnie było w konsulatach w Tallinie, Madrycie, Dublinie, Brukseli, Lizbonie czy Pradze.
W Ambasadzie Polski w Brukseli wyjaśniono nam, że najczęściej interesanci korzystają z tej możliwości dla przesłania korespondencji sądowej lub w sprawach stanu cywilnego. Jednak nikt nie przesłał w ten sposób zeznań podatkowych.

Trzeba zapłacić

Wyjaśnienie tego, dlaczego tak się dzieje, może tkwić w opłatach, które wynikają z rozporządzenia ministra spraw zagranicznych z 14 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat konsularnych (Dz.U. nr 156, poz. 1530 z późn. zm.). Za złożenie rocznego PIT w konsulacie trzeba zapłacić. Zazwyczaj jest to 18 euro. Przedstawiciele polskich placówek podkreślają, że być może to jest przyczyna tego, że Polacy nie składają w ten sposób swoich zeznań.
Czesław Barański, kierownik Wydziału Konsularnego w Madrycie, powiedział nam, że w Ambasadzie RP w Madrycie nikt nie składa rocznego PIT, chyba dlatego, że wiąże się to z opłatą za przekazanie korespondencji do Polski – 18 euro.
– Zgodnie z Ordynacją podatkową, złożone PIT-y przesyłane są przesyłką poleconą do właściwego urzędu skarbowego w Polsce wraz z listem przewodnim podpisanym przez konsula. Kopia pisma pozostaje w archiwum urzędu. Opłata konsularna za przekazanie korespondencji drogą urzędową wynosi 18 euro – wyjaśniła Elżbieta Salamon, konsul Ambasady RP w Paryżu.
Jedynymi osobami, które składają PIT za pośrednictwem urzędu konsularnego – choć też sporadycznie – są zazwyczaj członkowie korpusu służby zagranicznej lub przedstawiciele ambasad.
Piotr Starzyński z konsulatu RP w Tallinie stwierdził, że konsulat nie posiada wiedzy na temat sposobu przesyłania rocznych zeznań podatkowych przez zatrudnionych w Estonii Polaków.

Zdarzają się wyjątki

– Jeżeli chodzi o pracowników ambasady, to korzystamy z następujących możliwości: przesłanie za pośrednictwem Poczty Polskiej lub osobiste złożenie zeznania w czasie pobytu urlopowego w Polsce, przesłanie zeznania poprzez członków rodziny lub znajomych, zamieszkałych w kraju, przesłanie zeznania za pośrednictwem miejscowej poczty – dodał Piotr Starzyński.
W podobny sposób radzi sobie też pozostała część naszych rodaków pracujących na co dzień poza granicami kraju. Warto pamiętać, że za pośrednictwem konsulatu można z zachowaniem terminu nadawać także pisma, które składa się w ramach postępowania podatkowego, np. odwołanie od decyzji urzędu, skargę do sądu administracyjnego czy pisemne wyjaśnienie.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA