REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie korzystają z konsulatów

REKLAMA

Podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe m.in. za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. PIT za 2005 rok nikt nie złożył w ten sposób - wynika z sondy Gazety Prawnej. Może to dziwić, ponieważ za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
 
Nikt z zatrudnionych za granicą nie złożył zeznania podatkowego za pośrednictwem konsulatu – mimo że mógł to zrobić. A za granicą pracuje około 400 tys. Polaków.
Podatnicy mają kilka możliwości złożenia PIT za dany rok podatkowy. Najczęściej roczne deklaracje składane są w urzędach osobiście lub za pośrednictwem poczty. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:
• wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;
• nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku; złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
• złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

Konsulaty mało popularne

Na uwagę zasługuje możliwość złożenia zeznania za pośrednictwem polskich placówek konsularnych. Biorąc pod uwagę liczbę Polaków pracujących za granicą, jest to bardzo ważne. Polscy podatnicy, którzy tylko czasowo wyjechali za granicę, np. w celach zarobkowych, w większości przypadków muszą z uzyskanych za granicą pieniędzy rozliczyć się również z polskim fiskusem, składając zeznanie podatkowe. Wydawać by się mogło, że złożenie PIT w konsulacie będzie najdogodniejszą formą dopełnienia obowiązków podatkowych dla takich osób. Ale jak wiadomo, pozory mogą mylić. Gazeta Prawna przeprowadziła sondę w polskich konsulatach w krajach Unii Europejskiej, z której wynika, że nikt za pośrednictwem tych placówek nie rozliczył się z organem podatkowym.
– Za pośrednictwem Ambasady Polskiej w Nikozji nie zostało złożone żadne zeznanie podatkowe za rok 2005 – wyjaśnił nam Przemysław Dropiewski, konsul RP w Nikozji. Podobnie było w konsulatach w Tallinie, Madrycie, Dublinie, Brukseli, Lizbonie czy Pradze.
W Ambasadzie Polski w Brukseli wyjaśniono nam, że najczęściej interesanci korzystają z tej możliwości dla przesłania korespondencji sądowej lub w sprawach stanu cywilnego. Jednak nikt nie przesłał w ten sposób zeznań podatkowych.

Trzeba zapłacić

Wyjaśnienie tego, dlaczego tak się dzieje, może tkwić w opłatach, które wynikają z rozporządzenia ministra spraw zagranicznych z 14 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat konsularnych (Dz.U. nr 156, poz. 1530 z późn. zm.). Za złożenie rocznego PIT w konsulacie trzeba zapłacić. Zazwyczaj jest to 18 euro. Przedstawiciele polskich placówek podkreślają, że być może to jest przyczyna tego, że Polacy nie składają w ten sposób swoich zeznań.
Czesław Barański, kierownik Wydziału Konsularnego w Madrycie, powiedział nam, że w Ambasadzie RP w Madrycie nikt nie składa rocznego PIT, chyba dlatego, że wiąże się to z opłatą za przekazanie korespondencji do Polski – 18 euro.
– Zgodnie z Ordynacją podatkową, złożone PIT-y przesyłane są przesyłką poleconą do właściwego urzędu skarbowego w Polsce wraz z listem przewodnim podpisanym przez konsula. Kopia pisma pozostaje w archiwum urzędu. Opłata konsularna za przekazanie korespondencji drogą urzędową wynosi 18 euro – wyjaśniła Elżbieta Salamon, konsul Ambasady RP w Paryżu.
Jedynymi osobami, które składają PIT za pośrednictwem urzędu konsularnego – choć też sporadycznie – są zazwyczaj członkowie korpusu służby zagranicznej lub przedstawiciele ambasad.
Piotr Starzyński z konsulatu RP w Tallinie stwierdził, że konsulat nie posiada wiedzy na temat sposobu przesyłania rocznych zeznań podatkowych przez zatrudnionych w Estonii Polaków.

Zdarzają się wyjątki

– Jeżeli chodzi o pracowników ambasady, to korzystamy z następujących możliwości: przesłanie za pośrednictwem Poczty Polskiej lub osobiste złożenie zeznania w czasie pobytu urlopowego w Polsce, przesłanie zeznania poprzez członków rodziny lub znajomych, zamieszkałych w kraju, przesłanie zeznania za pośrednictwem miejscowej poczty – dodał Piotr Starzyński.
W podobny sposób radzi sobie też pozostała część naszych rodaków pracujących na co dzień poza granicami kraju. Warto pamiętać, że za pośrednictwem konsulatu można z zachowaniem terminu nadawać także pisma, które składa się w ramach postępowania podatkowego, np. odwołanie od decyzji urzędu, skargę do sądu administracyjnego czy pisemne wyjaśnienie.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA