REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywilejów wielkie cięcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Analiza przyjętego przez rząd projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw z 5 czerwca 2006 r. wskazuje, że od 2007 roku zniknie większość preferencji i ulg podatkowych. W zamian mamy zyskać wyższe progi podatkowe i niższe składki.

Zmiany ważne i potrzebne

Jedną z propozycji, jakie mają zostać wprowadzone od przyszłego roku, jest waloryzacja skali podatkowej. Wydawać by się mogło, że to zmiana korzystna dla podatników. Niestety tylko dla części. Na lata 2007-2008 zostaną wprowadzone dwie skale podatkowe ze stawkami 19, 30 i 40 proc. W 2007 roku będą obowiązywać progi podatkowe w wysokości: 43 405 zł i 85 528 zł. Kwota zmniejszająca podatek wyniesie 572 zł. W 2008 roku progi podatkowe wyniosą już 44 490 zł i 85 528 zł a kwota zmniejszająca podatek 586,85 zł. Większe zmiany nastąpią dopiero od 2009 roku. Wtedy zaczną obowiązywać dwie stawki PIT 18 i 32 proc. z progiem podatkowym na poziomie 85 528 zł i z niższą niż w latach 2007-2008 kwotą zmniejszającą podatek w wysokości 556,02 zł. Największą korzyść odczują zatem podatnicy, którzy dziś płacą 40-proc. PIT, a tych w 2004 roku było zaledwie 0,85 proc. wszystkich płacących podatek dochodowy od osób fizycznych.
Obniżenie obciążeń może zostać zauważone w związku z obniżką składek: rentowej z 13 do 9 proc. i chorobowej z 2,45 do 1,80 proc. Trzeba jednak pamiętać, że po obniżeniu składki rentowej podwyższeniu ulegnie podstawa opodatkowania. MF szacuje, że dochody budżetowe z tego tytułu wzrosną o 2,4 mld zł. Skutek zwaloryzowania skali podatkowej to ubytek dla budżetu 1,9 mld zł. Zatem z prostego wyliczenia wynika, że na rozwiązaniach tych budżet i tak zyska 500 mln zł. Otwarte pozostaje zatem pytanie, gdzie oszczędność dla podatników?

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Mniej w kieszeni podatników

Projekt zmian w PIT zakłada także wprowadzenie kilku rozwiązań, które będą niekorzystne dla podatników. Przykładem może być – jak określiła to minister Zyta Gilowska – wprowadzenie kompromisu w postaci okresów przejściowych dla zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów od umów cywilnoprawnych i umów dotyczących praw autorskich. Dziś koszty te wynoszą odpowiednio 20 i 50 proc. Po zmianach w latach 2007-2008 koszty te mają zostać znacznie ograniczone, a mianowicie do 10 i 20 proc. Oznacza to większy podatek dla pracujących na umowach zlecenia i o dzieło oraz twórców i artystów. Z naszych wyliczeń wynika, że stracą na tym nie tylko twórcy, ale także ponad 8 mln osób dorabiających dziś na podstawie umów zlecenia (zob. GP z 14 kwietnia).
Korzyści dla budżetu z tego tytułu wyniosą według szacunków MF 640 mln zł. Jednak jak zapowiedziała wicepremier Gilowska zwiększone wpływy budżetowe z tytułu obniżenia zryczałtowanych kosztów podatkowych zostaną w całości przeznaczone na zwiększenie dotacji na kulturę i szkolnictwo wyższe. Oznacza to, że lepiej będzie w instytucjach kultury i szkolnictwie, gorzej w naszych kieszeniach.
Od 2007 roku zniknie też część ulg podatkowych. Nie będzie możliwości odliczania składek na ubezpieczenia społeczne przez osoby prowadzące gospodarstwa domowe i zatrudniające osoby bezrobotne. Nie będzie też ulgi sportowej i ulgi odsetkowej. Dwie pierwsze preferencje zaczęły obowiązywać dopiero w tym roku, więc jeszcze nikt z nich nie skorzystał. Trudno więc mówić o dużej stracie dla podatników. Inaczej jest z ulgą odsetkową. Obowiązuje ona od początku 2002 roku i korzysta z niej spora grupa podatników, choć kwota odliczeń nie jest duża. Odliczenia od dochodu z tytułu wydatków mieszkaniowych (w tym ulgi budowlanej) w 2004 roku wyniosły ponad 594 mln zł. Niemniej jednak ulga pozwala obniżyć koszty kredytu mieszkaniowego.
Niektóre podatki wzrosną. Przykład: to odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych. Dziś płacimy od tego typu transakcji zryczałtowany 10-proc. podatek od przychodu. Od nowego roku będziemy płacić 19-proc. PIT od dochodu.
GP RADZI
Jeśli chcesz skorzystać z ulgi odsetkowej, pośpiesz się i weź kredyt przed końcem 2006 roku. Z ulgi będzie można korzystać na zasadach praw nabytych do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt zawartej przed 1 stycznia 2007 r. nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 r.

To będzie korzystne

W projektach resortu finansów są też zmiany korzystne dla podatników. Jedną z nich jest ulga prorodzinna. Od 2007 roku ulga będzie przewidziana dla rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci. W rozliczeniu rocznym taka rodzina będzie mogła odliczyć od podatku kwotę równą iloczynowi liczby wychowywanych dzieci i kwoty wolnej od podatku (kwota zmniejszająca podatek na 2007 rok to 572,54 zł).
Ponadto począwszy od 2007 roku przekazywaniem 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego będą zajmowały się urzędy skarbowe. Prawo do przekazania 1 proc. podatku ma zostać przyznane także podatnikom, którzy wybrali opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej według 19-proc. stawki liniowej PIT, a także osobom osiągającym dochody z kapitałów pieniężnych.
Minister finansów Zyta Gilowska przedstawiła korzystną propozycję dla podatników pracujących za granicą. Osoby czasowo przebywające za granicą i uzyskujące tam dochody będą mogły korzystać z większych zwolnień podatkowych. W rozliczeniu rocznym będą mogły uwzględniać 30 proc. diety za każdy przepracowany poza krajem dzień. Dziś odliczyć można maksymalnie 30 diet. Ta preferencja ma mieć zastosowanie już do dochodów za 2006 rok. Wicepremier zapewniła także, że jeszcze w tym miesiącu zostanie podpisana nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Wielką Brytanią i Irlandią Północną. Stopniowo mają być także renegocjowane inne niekorzystne dla Polaków umowy.

Porządki w przepisach

Część zmian zaproponowanych w projekcie ustawy o PIT ma charakter porządkujący. Doprecyzowano niektóre definicje. Ważną zmianą – choć jak podkreśliło w uzasadnieniu projektu MF jest to zmiana uściślająca – jest precyzyjne określenie, że aby małżonkowie mogli skorzystać ze wspólnego opodatkowania dochodów, wspólność majątkowa musi istnieć cały rok. Taka regulacja rozwieje pojawiające się dotychczas wątpliwości i rozbieżności interpretacyjne.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA