REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno się odwołać

REKLAMA

Postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego mają dla podatników rozstrzygające znaczenie. Jednak mogą one być uchylone.

Zgodnie z art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy może zmienić albo uchylić postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, jeżeli np. nastąpiła zmiana przepisów. Coraz częściej dyrektorzy izb skarbowych – z uwagi na tzw. ostrożność procesową – uchylają wszystkie postanowienia naczelnika urzędu skarbowego, jeśli dotyczyły interpretacji przepisów, które uległy zmianie. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy zmiana nie ma wpływu na przedmiot danej interpretacji.

Problem z odwołaniem

Podatnik musi mieć możliwość zaskarżenia decyzji wydanej przez dyrektora izby skarbowej. Trudno jednak wskazać, jak to zrobić – czy powinna to być skarga wniesiona do sądu administracyjnego, czy odwołanie się do dyrektora izby skarbowej, który daną decyzję wydał. Nie ma w tej kwestii jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych. Organy podatkowe i eksperci wyrażają sprzeczne opinie.
Zdaniem Moniki Kopieckiej, rzecznika prasowego Izby Skarbowej w Gdańsku, decyzja wydana z urzędu przez dyrektora izby skarbowej jest decyzją pierwszoinstancyjną, od której, na podstawie art. 221 i 223 Ordynacji podatkowej, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania w ciągu 14 dni do dyrektora izby skarbowej.
– Dopiero od tej drugiej decyzji, wydanej przez dyrektora izby skarbowej, na podstawie art. 53 par. 1 oraz art. 54 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego – dodaje Monika Kopiecka. Podstawa prawna odnosząca się do niezgodności z prawem wydanego postanowienia interpretacyjnego (w wyniku zmiany przepisów) powinna być obligatoryjnie przedstawiona w sentencji decyzji. Jeśli wnioskodawca ma wątpliwości co do stanu prawnego i faktycznego przedstawionego w decyzji, może zażądać uzupełnienia.
Tego samego zdania jest Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.
– Odwołanie od decyzji wydanej w trybie art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej wnosi się do dyrektora izby skarbowej, który decyzję taką wydał – potwierdza rzecznik.

Pogląd ekspertów

Przeciwnego zdania są eksperci. Twierdzą, że nie można uznać, iż analizowane przepisy zawierają odesłanie do przepisów regulujących postępowanie podatkowe w zakresie środków odwoławczych. Zdaniem praktyków, ustawodawca przewidział, że środkiem odwoławczym od decyzji uchylającej postanowienie interpretacyjne ze względu na niezgodność z prawem w związku ze zmianą przepisów jest wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Dlatego trudno uznać, że ustawodawca opowiedział się za prawną możliwością złożenia odwołania do dyrektora izby skarbowej. Jednak podstawową sugestią ekspertów jest to, by podatnicy – zanim zdecydują się na wybór środka zaskarżenia – sprawdzili, jakie rozwiązania stosuje właściwa izba skarbowa lub sąd administracyjny, który miałby taką skargę rozpatrywać. Dlatego najrozsądniej będzie zastosować się do pouczenia o trybie odwoławczym, które zawarte jest w każdej decyzji. Praktycy i eksperci zwracają uwagę, że tak ważna dla podatników kwestia jest regulowana przez nieprecyzyjne przepisy.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Edyta Wereszczyńska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA