REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego mają dla podatników rozstrzygające znaczenie. Jednak mogą one być uchylone.

Zgodnie z art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy może zmienić albo uchylić postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, jeżeli np. nastąpiła zmiana przepisów. Coraz częściej dyrektorzy izb skarbowych – z uwagi na tzw. ostrożność procesową – uchylają wszystkie postanowienia naczelnika urzędu skarbowego, jeśli dotyczyły interpretacji przepisów, które uległy zmianie. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy zmiana nie ma wpływu na przedmiot danej interpretacji.

Problem z odwołaniem

Podatnik musi mieć możliwość zaskarżenia decyzji wydanej przez dyrektora izby skarbowej. Trudno jednak wskazać, jak to zrobić – czy powinna to być skarga wniesiona do sądu administracyjnego, czy odwołanie się do dyrektora izby skarbowej, który daną decyzję wydał. Nie ma w tej kwestii jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych. Organy podatkowe i eksperci wyrażają sprzeczne opinie.
Zdaniem Moniki Kopieckiej, rzecznika prasowego Izby Skarbowej w Gdańsku, decyzja wydana z urzędu przez dyrektora izby skarbowej jest decyzją pierwszoinstancyjną, od której, na podstawie art. 221 i 223 Ordynacji podatkowej, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania w ciągu 14 dni do dyrektora izby skarbowej.
– Dopiero od tej drugiej decyzji, wydanej przez dyrektora izby skarbowej, na podstawie art. 53 par. 1 oraz art. 54 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego – dodaje Monika Kopiecka. Podstawa prawna odnosząca się do niezgodności z prawem wydanego postanowienia interpretacyjnego (w wyniku zmiany przepisów) powinna być obligatoryjnie przedstawiona w sentencji decyzji. Jeśli wnioskodawca ma wątpliwości co do stanu prawnego i faktycznego przedstawionego w decyzji, może zażądać uzupełnienia.
Tego samego zdania jest Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.
– Odwołanie od decyzji wydanej w trybie art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej wnosi się do dyrektora izby skarbowej, który decyzję taką wydał – potwierdza rzecznik.

Pogląd ekspertów

Przeciwnego zdania są eksperci. Twierdzą, że nie można uznać, iż analizowane przepisy zawierają odesłanie do przepisów regulujących postępowanie podatkowe w zakresie środków odwoławczych. Zdaniem praktyków, ustawodawca przewidział, że środkiem odwoławczym od decyzji uchylającej postanowienie interpretacyjne ze względu na niezgodność z prawem w związku ze zmianą przepisów jest wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Dlatego trudno uznać, że ustawodawca opowiedział się za prawną możliwością złożenia odwołania do dyrektora izby skarbowej. Jednak podstawową sugestią ekspertów jest to, by podatnicy – zanim zdecydują się na wybór środka zaskarżenia – sprawdzili, jakie rozwiązania stosuje właściwa izba skarbowa lub sąd administracyjny, który miałby taką skargę rozpatrywać. Dlatego najrozsądniej będzie zastosować się do pouczenia o trybie odwoławczym, które zawarte jest w każdej decyzji. Praktycy i eksperci zwracają uwagę, że tak ważna dla podatników kwestia jest regulowana przez nieprecyzyjne przepisy.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA