REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego mają dla podatników rozstrzygające znaczenie. Jednak mogą one być uchylone.

Zgodnie z art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy może zmienić albo uchylić postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, jeżeli np. nastąpiła zmiana przepisów. Coraz częściej dyrektorzy izb skarbowych – z uwagi na tzw. ostrożność procesową – uchylają wszystkie postanowienia naczelnika urzędu skarbowego, jeśli dotyczyły interpretacji przepisów, które uległy zmianie. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy zmiana nie ma wpływu na przedmiot danej interpretacji.

Problem z odwołaniem

Podatnik musi mieć możliwość zaskarżenia decyzji wydanej przez dyrektora izby skarbowej. Trudno jednak wskazać, jak to zrobić – czy powinna to być skarga wniesiona do sądu administracyjnego, czy odwołanie się do dyrektora izby skarbowej, który daną decyzję wydał. Nie ma w tej kwestii jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych. Organy podatkowe i eksperci wyrażają sprzeczne opinie.
Zdaniem Moniki Kopieckiej, rzecznika prasowego Izby Skarbowej w Gdańsku, decyzja wydana z urzędu przez dyrektora izby skarbowej jest decyzją pierwszoinstancyjną, od której, na podstawie art. 221 i 223 Ordynacji podatkowej, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania w ciągu 14 dni do dyrektora izby skarbowej.
– Dopiero od tej drugiej decyzji, wydanej przez dyrektora izby skarbowej, na podstawie art. 53 par. 1 oraz art. 54 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego – dodaje Monika Kopiecka. Podstawa prawna odnosząca się do niezgodności z prawem wydanego postanowienia interpretacyjnego (w wyniku zmiany przepisów) powinna być obligatoryjnie przedstawiona w sentencji decyzji. Jeśli wnioskodawca ma wątpliwości co do stanu prawnego i faktycznego przedstawionego w decyzji, może zażądać uzupełnienia.
Tego samego zdania jest Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.
– Odwołanie od decyzji wydanej w trybie art. 14b par. 5 Ordynacji podatkowej wnosi się do dyrektora izby skarbowej, który decyzję taką wydał – potwierdza rzecznik.

Pogląd ekspertów

Przeciwnego zdania są eksperci. Twierdzą, że nie można uznać, iż analizowane przepisy zawierają odesłanie do przepisów regulujących postępowanie podatkowe w zakresie środków odwoławczych. Zdaniem praktyków, ustawodawca przewidział, że środkiem odwoławczym od decyzji uchylającej postanowienie interpretacyjne ze względu na niezgodność z prawem w związku ze zmianą przepisów jest wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Dlatego trudno uznać, że ustawodawca opowiedział się za prawną możliwością złożenia odwołania do dyrektora izby skarbowej. Jednak podstawową sugestią ekspertów jest to, by podatnicy – zanim zdecydują się na wybór środka zaskarżenia – sprawdzili, jakie rozwiązania stosuje właściwa izba skarbowa lub sąd administracyjny, który miałby taką skargę rozpatrywać. Dlatego najrozsądniej będzie zastosować się do pouczenia o trybie odwoławczym, które zawarte jest w każdej decyzji. Praktycy i eksperci zwracają uwagę, że tak ważna dla podatników kwestia jest regulowana przez nieprecyzyjne przepisy.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA