REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od księgowych trzeba żądać OC

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O nieprawidłowościach popełnianych przez biura rachunkowe, doradców podatkowych czy firmy audytorskie informują co jakiś czas media. Chronią przed nimi obowiązkowe ubezpieczenia OC. Cóż z tego, skoro doradcy, biegli i księgowi często zapominają o ubezpieczeniu OC. A konsekwencje jego braku są dotkliwe.

Zakres odpowiedzialności w każdej z grup określa albo ustawa (o biegłych rewidentach, o doradztwie podatkowym, o rachunkowości), albo rozporządzenie ministra finansów.
Generalnie ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe, uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie wykonywania czynności charakterystycznych dla każdej z grup. W przypadku firm audytorskich będzie to badanie ksiąg rachunkowych, w przypadku biur rachunkowych – prowadzenie księgowości, a w przypadku doradców – usługi doradztwa, pomoc w wypełnianiu deklaracji itd.
Ubezpieczenie OC nie obejmuje m.in. szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po skreśleniu z listy doradców lub biegłych rewidentów, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania zawodu przed skreśleniem itp.

Korzyści dla klientów...
– Ubezpieczenie OC podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe ma na celu uwolnienie podatnika od kłopotliwego procesu cywilnego, który opierałby się na pozwie za niewykonanie czy nienależyte wykonanie umowy o doradztwo podatkowe. Proces taki byłby uciążliwy, kosztowny dla podatnika i na nim ciążyłby obowiązek dowiedzenia winy doradcy – wyjaśnia Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Ubezpieczenie OC doradcy zwalnia klienta od takiego procesu.
– Oznacza to, że uzyskanie rekompensaty za potencjalną stratę, związaną z określeniem zobowiązania podatkowego, w innej wysokości niż to wynikało z deklaracji, jest przerzucone na firmę ubezpieczeniową. Te procedury działają bardzo dobrze – ocenił Dariusz M. Malinowski. Podobne zasady funkcjonują w przypadku biegłych i biur rachunkowych.

... i ubezpieczonych
– Ubezpieczenie przenosi ryzyko pomyłek na biuro rachunkowe, ale nie znosi pełnej odpowiedzialności za prowadzone księgi rachunkowe z kierownika czy członka zarządu w firmie – wyjaśnił prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
– Jest to więc zabezpieczenie biura rachunkowego przed odpowiedzialnością finansową za ewentualne błędy biura. Natomiast firma, która zleca ewidencję księgową, ma podstawę do roszczeń w przypadku nałożenia na nią kary za niezamierzone pomyłki biura rachunkowego – dodał prof. Zbigniew Luty.
W przypadku doradców, biur rachunkowych i audytorskich obowiązują jednak inne kwoty ubezpieczeń. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia zależy od przedmiotu działalności doradcy, biura rachunkowego czy audytora.
Ubezpieczenie obowiązkowe w przypadku doradców podatkowych wynosi 10 tys. euro. Mają oni ponadto możliwość wykupienia ubezpieczenia dodatkowego. W przypadku biegłych podstawa wynosi 45 tys. euro (za badanie sprawozdania finansowego) oraz kwota dla konkretnej działalności, np. przy badaniu sprawozdań i prowadzeniu ksiąg rachunkowych będzie to w sumie 55 tys. euro.

Ubezpieczenie OC powinno posiadać
uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
49 000
doradców podatkowych
9500
biegłych rewidentów
7569

Gwarancja dla doradców
Minimalna suma gwarancyjna OC w odniesieniu do jednego zdarzenia dla umów ubezpieczenia biur rachunkowych wynosi 10 tys. euro. Tak określone kwoty pozwalają na bezpieczeństwo klientów. Obowiązkowa kwota minimalna oznacza, że odszkodowanie do takiej wysokości trzeba wypłacić każdej firmie, z którą doradca, biuro czy audytor mają podpisaną umowę. Jeśli więc biuro obsługuje 30 podmiotów, to w przypadku nieprawidłowości, np. w pięciu podmiotach, ubezpieczyciel każdemu wypłaci maksymalnie po 10 tys. euro.

Korzystne ubezpieczenie
Korporacje mogą pomóc ubezpieczyć się swoim członkom, podpisując umowę generalną z towarzystwem ubezpieczeniowym. Tak zrobiła Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Zawarła umowę z dwoma towarzystwami, które zaproponowały najkorzystniejsze warunki. Dzięki temu interes podatników i doradców jest lepiej zabezpieczony. Ubezpieczeniu podlegają nie tylko standardowe czynności doradcy, ale również prowadzenie przez niego ksiąg rachunkowych.
– Gdy mamy do czynienia z kontraktami, gdzie zagrożenie szkodą jest wyższe, klienci wręcz wymagają, aby doradca zagwarantował im, że w przypadku popełnienia błędu ich interes będzie właściwie zabezpieczony – podsumował Dariusz M. Malinowski.
ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA