REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od księgowych trzeba żądać OC

REKLAMA

O nieprawidłowościach popełnianych przez biura rachunkowe, doradców podatkowych czy firmy audytorskie informują co jakiś czas media. Chronią przed nimi obowiązkowe ubezpieczenia OC. Cóż z tego, skoro doradcy, biegli i księgowi często zapominają o ubezpieczeniu OC. A konsekwencje jego braku są dotkliwe.

Zakres odpowiedzialności w każdej z grup określa albo ustawa (o biegłych rewidentach, o doradztwie podatkowym, o rachunkowości), albo rozporządzenie ministra finansów.
Generalnie ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe, uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie wykonywania czynności charakterystycznych dla każdej z grup. W przypadku firm audytorskich będzie to badanie ksiąg rachunkowych, w przypadku biur rachunkowych – prowadzenie księgowości, a w przypadku doradców – usługi doradztwa, pomoc w wypełnianiu deklaracji itd.
Ubezpieczenie OC nie obejmuje m.in. szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po skreśleniu z listy doradców lub biegłych rewidentów, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania zawodu przed skreśleniem itp.

Korzyści dla klientów...
– Ubezpieczenie OC podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe ma na celu uwolnienie podatnika od kłopotliwego procesu cywilnego, który opierałby się na pozwie za niewykonanie czy nienależyte wykonanie umowy o doradztwo podatkowe. Proces taki byłby uciążliwy, kosztowny dla podatnika i na nim ciążyłby obowiązek dowiedzenia winy doradcy – wyjaśnia Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Ubezpieczenie OC doradcy zwalnia klienta od takiego procesu.
– Oznacza to, że uzyskanie rekompensaty za potencjalną stratę, związaną z określeniem zobowiązania podatkowego, w innej wysokości niż to wynikało z deklaracji, jest przerzucone na firmę ubezpieczeniową. Te procedury działają bardzo dobrze – ocenił Dariusz M. Malinowski. Podobne zasady funkcjonują w przypadku biegłych i biur rachunkowych.

... i ubezpieczonych
– Ubezpieczenie przenosi ryzyko pomyłek na biuro rachunkowe, ale nie znosi pełnej odpowiedzialności za prowadzone księgi rachunkowe z kierownika czy członka zarządu w firmie – wyjaśnił prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
– Jest to więc zabezpieczenie biura rachunkowego przed odpowiedzialnością finansową za ewentualne błędy biura. Natomiast firma, która zleca ewidencję księgową, ma podstawę do roszczeń w przypadku nałożenia na nią kary za niezamierzone pomyłki biura rachunkowego – dodał prof. Zbigniew Luty.
W przypadku doradców, biur rachunkowych i audytorskich obowiązują jednak inne kwoty ubezpieczeń. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia zależy od przedmiotu działalności doradcy, biura rachunkowego czy audytora.
Ubezpieczenie obowiązkowe w przypadku doradców podatkowych wynosi 10 tys. euro. Mają oni ponadto możliwość wykupienia ubezpieczenia dodatkowego. W przypadku biegłych podstawa wynosi 45 tys. euro (za badanie sprawozdania finansowego) oraz kwota dla konkretnej działalności, np. przy badaniu sprawozdań i prowadzeniu ksiąg rachunkowych będzie to w sumie 55 tys. euro.

Ubezpieczenie OC powinno posiadać
uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
49 000
doradców podatkowych
9500
biegłych rewidentów
7569

Gwarancja dla doradców
Minimalna suma gwarancyjna OC w odniesieniu do jednego zdarzenia dla umów ubezpieczenia biur rachunkowych wynosi 10 tys. euro. Tak określone kwoty pozwalają na bezpieczeństwo klientów. Obowiązkowa kwota minimalna oznacza, że odszkodowanie do takiej wysokości trzeba wypłacić każdej firmie, z którą doradca, biuro czy audytor mają podpisaną umowę. Jeśli więc biuro obsługuje 30 podmiotów, to w przypadku nieprawidłowości, np. w pięciu podmiotach, ubezpieczyciel każdemu wypłaci maksymalnie po 10 tys. euro.

Korzystne ubezpieczenie
Korporacje mogą pomóc ubezpieczyć się swoim członkom, podpisując umowę generalną z towarzystwem ubezpieczeniowym. Tak zrobiła Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Zawarła umowę z dwoma towarzystwami, które zaproponowały najkorzystniejsze warunki. Dzięki temu interes podatników i doradców jest lepiej zabezpieczony. Ubezpieczeniu podlegają nie tylko standardowe czynności doradcy, ale również prowadzenie przez niego ksiąg rachunkowych.
– Gdy mamy do czynienia z kontraktami, gdzie zagrożenie szkodą jest wyższe, klienci wręcz wymagają, aby doradca zagwarantował im, że w przypadku popełnienia błędu ich interes będzie właściwie zabezpieczony – podsumował Dariusz M. Malinowski.
ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA