REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od księgowych trzeba żądać OC

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

O nieprawidłowościach popełnianych przez biura rachunkowe, doradców podatkowych czy firmy audytorskie informują co jakiś czas media. Chronią przed nimi obowiązkowe ubezpieczenia OC. Cóż z tego, skoro doradcy, biegli i księgowi często zapominają o ubezpieczeniu OC. A konsekwencje jego braku są dotkliwe.

Zakres odpowiedzialności w każdej z grup określa albo ustawa (o biegłych rewidentach, o doradztwie podatkowym, o rachunkowości), albo rozporządzenie ministra finansów.
Generalnie ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe, uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie wykonywania czynności charakterystycznych dla każdej z grup. W przypadku firm audytorskich będzie to badanie ksiąg rachunkowych, w przypadku biur rachunkowych – prowadzenie księgowości, a w przypadku doradców – usługi doradztwa, pomoc w wypełnianiu deklaracji itd.
Ubezpieczenie OC nie obejmuje m.in. szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po skreśleniu z listy doradców lub biegłych rewidentów, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania zawodu przed skreśleniem itp.

Korzyści dla klientów...
– Ubezpieczenie OC podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe ma na celu uwolnienie podatnika od kłopotliwego procesu cywilnego, który opierałby się na pozwie za niewykonanie czy nienależyte wykonanie umowy o doradztwo podatkowe. Proces taki byłby uciążliwy, kosztowny dla podatnika i na nim ciążyłby obowiązek dowiedzenia winy doradcy – wyjaśnia Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Ubezpieczenie OC doradcy zwalnia klienta od takiego procesu.
– Oznacza to, że uzyskanie rekompensaty za potencjalną stratę, związaną z określeniem zobowiązania podatkowego, w innej wysokości niż to wynikało z deklaracji, jest przerzucone na firmę ubezpieczeniową. Te procedury działają bardzo dobrze – ocenił Dariusz M. Malinowski. Podobne zasady funkcjonują w przypadku biegłych i biur rachunkowych.

... i ubezpieczonych
– Ubezpieczenie przenosi ryzyko pomyłek na biuro rachunkowe, ale nie znosi pełnej odpowiedzialności za prowadzone księgi rachunkowe z kierownika czy członka zarządu w firmie – wyjaśnił prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
– Jest to więc zabezpieczenie biura rachunkowego przed odpowiedzialnością finansową za ewentualne błędy biura. Natomiast firma, która zleca ewidencję księgową, ma podstawę do roszczeń w przypadku nałożenia na nią kary za niezamierzone pomyłki biura rachunkowego – dodał prof. Zbigniew Luty.
W przypadku doradców, biur rachunkowych i audytorskich obowiązują jednak inne kwoty ubezpieczeń. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia zależy od przedmiotu działalności doradcy, biura rachunkowego czy audytora.
Ubezpieczenie obowiązkowe w przypadku doradców podatkowych wynosi 10 tys. euro. Mają oni ponadto możliwość wykupienia ubezpieczenia dodatkowego. W przypadku biegłych podstawa wynosi 45 tys. euro (za badanie sprawozdania finansowego) oraz kwota dla konkretnej działalności, np. przy badaniu sprawozdań i prowadzeniu ksiąg rachunkowych będzie to w sumie 55 tys. euro.

Ubezpieczenie OC powinno posiadać
uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
49 000
doradców podatkowych
9500
biegłych rewidentów
7569

Gwarancja dla doradców
Minimalna suma gwarancyjna OC w odniesieniu do jednego zdarzenia dla umów ubezpieczenia biur rachunkowych wynosi 10 tys. euro. Tak określone kwoty pozwalają na bezpieczeństwo klientów. Obowiązkowa kwota minimalna oznacza, że odszkodowanie do takiej wysokości trzeba wypłacić każdej firmie, z którą doradca, biuro czy audytor mają podpisaną umowę. Jeśli więc biuro obsługuje 30 podmiotów, to w przypadku nieprawidłowości, np. w pięciu podmiotach, ubezpieczyciel każdemu wypłaci maksymalnie po 10 tys. euro.

Korzystne ubezpieczenie
Korporacje mogą pomóc ubezpieczyć się swoim członkom, podpisując umowę generalną z towarzystwem ubezpieczeniowym. Tak zrobiła Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Zawarła umowę z dwoma towarzystwami, które zaproponowały najkorzystniejsze warunki. Dzięki temu interes podatników i doradców jest lepiej zabezpieczony. Ubezpieczeniu podlegają nie tylko standardowe czynności doradcy, ale również prowadzenie przez niego ksiąg rachunkowych.
– Gdy mamy do czynienia z kontraktami, gdzie zagrożenie szkodą jest wyższe, klienci wręcz wymagają, aby doradca zagwarantował im, że w przypadku popełnienia błędu ich interes będzie właściwie zabezpieczony – podsumował Dariusz M. Malinowski.
ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA