REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za nieuczciwy handel grożą dotkliwe kary

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż alkoholu lub papierosów bez znaków akcyzy lub oznaczonych nieprawidłowo może się skończyć postępowaniem karnym skarbowym i dotkliwymi sankcjami.

Sklepy oraz zakłady gastronomiczne może odwiedzić pracownik lub funkcjonariusz zatrudniony w urzędzie celnym, który przeprowadzi tzw. kontrolę obrotu towarowego.

Celem kontroli jest zbadanie legalności obrotu wyrobami akcyzowymi i stosowania znaków akcyzy. Przeprowadzają ją w ramach swoich zadań referaty szczególnego nadzoru podatkowego, czyli specjalne komórki organizacyjne tworzone w urzędach celnych. Kontrole odbywają się w trybie doraźnym.

Zasady kontroli

Funkcjonariusze celni sprawdzają, czy na wyrobach akcyzowych znajdują się prawidłowo umieszczone polskie znaki akcyzy, czy nie są przerwane lub w inny sposób uszkodzone. Weryfikowana jest także autentyczność banderol. Czynności kontrolne dokonywane są w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej. Do obowiązków urzędnika celnego należy sporządzenie protokołu pokontrolnego, który powinien zawierać m.in. oznaczenie kontrolowanego i osób kontrolujących, opis dokonanych ustaleń oraz pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień. Jeden egzemplarz protokołu doręcza się kontrolowanemu. W ciągu 14 dni od dnia doręczenia może on złożyć zastrzeżenia lub wyjaśnienia.

Po przeprowadzonej kontroli urzędnicy celni o stwierdzonych nieprawidłowościach mogą poinformować urząd gminy, który cofnie wydane zezwolenie na handel alkoholem. Nieuczciwemu sprzedawcy, u którego znaleziono alkohol lub papierosy bez znaków akcyzy lub z niepolską akcyzą, grożą też poważniejsze konsekwencje, np. wszczęcie postępowania karnego skarbowego. W szczególności, na podstawie art. 68 kodeksu karnego skarbowego (Dz.U nr 83, poz. 930 ze zm.), osoba, która zajmuje się obrotem detalicznym lub hurtowym wyrobami akcyzowymi, może odpowiadać za wystąpienie w tym obrocie wyrobów nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy (znaki podrobione, przerobione, nieważne lub uszkodzone). Na posiadaczu takich wyrobów, przeznaczonych do dalszego obrotu, ciąży bowiem obowiązek ich oznaczenia zakupionymi na ten cel znakami akcyzy. Chodzi tu o tzw. legalizacyjne znaki akcyzy. Poza tym posiadacz takich wyrobów jest zobowiązany do sporządzenia ich spisu, który musi przedstawić do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, będzie odpowiadał za wykroczenie skarbowe.

Sankcje za uchybienia

Karalny jest także czyn, który polega m.in. na pośredniczeniu lub pomocy w zbyciu lub przechowaniu wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, które pochodzą z przestępstw lub wykroczeń skarbowych określonych w art. 63 i 64 k.k.s. W takim wypadku sprzedawcy grozi odpowiedzialność za umyślne bądź nieumyślne paserstwo akcyzowe, pod warunkiem że rodzaj, ilość lub wartość wyrobów wskazuje na zamiar wprowadzenia ich do obrotu (art. 65 k.k.s.). Kary grożą również za fałszowanie, czyli podrabianie lub przerabianie banderol (art. 67 par. 1 k.k.s.).

Wszczęte przeciwko nieuczciwemu przedsiębiorcy postępowanie może zakończyć się dotkliwymi karami grzywny, a nawet pozbawienia wolności. Dodatkowo sąd może orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej oraz przepadek przedmiotów.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA