REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za nieuczciwy handel grożą dotkliwe kary

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż alkoholu lub papierosów bez znaków akcyzy lub oznaczonych nieprawidłowo może się skończyć postępowaniem karnym skarbowym i dotkliwymi sankcjami.

Sklepy oraz zakłady gastronomiczne może odwiedzić pracownik lub funkcjonariusz zatrudniony w urzędzie celnym, który przeprowadzi tzw. kontrolę obrotu towarowego.

Celem kontroli jest zbadanie legalności obrotu wyrobami akcyzowymi i stosowania znaków akcyzy. Przeprowadzają ją w ramach swoich zadań referaty szczególnego nadzoru podatkowego, czyli specjalne komórki organizacyjne tworzone w urzędach celnych. Kontrole odbywają się w trybie doraźnym.

Zasady kontroli

Funkcjonariusze celni sprawdzają, czy na wyrobach akcyzowych znajdują się prawidłowo umieszczone polskie znaki akcyzy, czy nie są przerwane lub w inny sposób uszkodzone. Weryfikowana jest także autentyczność banderol. Czynności kontrolne dokonywane są w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej. Do obowiązków urzędnika celnego należy sporządzenie protokołu pokontrolnego, który powinien zawierać m.in. oznaczenie kontrolowanego i osób kontrolujących, opis dokonanych ustaleń oraz pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień. Jeden egzemplarz protokołu doręcza się kontrolowanemu. W ciągu 14 dni od dnia doręczenia może on złożyć zastrzeżenia lub wyjaśnienia.

Po przeprowadzonej kontroli urzędnicy celni o stwierdzonych nieprawidłowościach mogą poinformować urząd gminy, który cofnie wydane zezwolenie na handel alkoholem. Nieuczciwemu sprzedawcy, u którego znaleziono alkohol lub papierosy bez znaków akcyzy lub z niepolską akcyzą, grożą też poważniejsze konsekwencje, np. wszczęcie postępowania karnego skarbowego. W szczególności, na podstawie art. 68 kodeksu karnego skarbowego (Dz.U nr 83, poz. 930 ze zm.), osoba, która zajmuje się obrotem detalicznym lub hurtowym wyrobami akcyzowymi, może odpowiadać za wystąpienie w tym obrocie wyrobów nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy (znaki podrobione, przerobione, nieważne lub uszkodzone). Na posiadaczu takich wyrobów, przeznaczonych do dalszego obrotu, ciąży bowiem obowiązek ich oznaczenia zakupionymi na ten cel znakami akcyzy. Chodzi tu o tzw. legalizacyjne znaki akcyzy. Poza tym posiadacz takich wyrobów jest zobowiązany do sporządzenia ich spisu, który musi przedstawić do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, będzie odpowiadał za wykroczenie skarbowe.

Sankcje za uchybienia

Karalny jest także czyn, który polega m.in. na pośredniczeniu lub pomocy w zbyciu lub przechowaniu wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, które pochodzą z przestępstw lub wykroczeń skarbowych określonych w art. 63 i 64 k.k.s. W takim wypadku sprzedawcy grozi odpowiedzialność za umyślne bądź nieumyślne paserstwo akcyzowe, pod warunkiem że rodzaj, ilość lub wartość wyrobów wskazuje na zamiar wprowadzenia ich do obrotu (art. 65 k.k.s.). Kary grożą również za fałszowanie, czyli podrabianie lub przerabianie banderol (art. 67 par. 1 k.k.s.).

Wszczęte przeciwko nieuczciwemu przedsiębiorcy postępowanie może zakończyć się dotkliwymi karami grzywny, a nawet pozbawienia wolności. Dodatkowo sąd może orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej oraz przepadek przedmiotów.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA