REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest podatek od pensji z unijnych pieniędzy

REKLAMA

Resort finansów twierdzi, że środki pomocowe z Unii Europejskiej są opodatkowane. Firmy i pracownicy realizujący projekty nie korzystają ze zwolnień w podatku dochodowym. Podatników czekają kontrole i konieczność zapłaty zaległych podatków.

Resort finansów wydał pismo (DD6-8213-8/06/ DZ/412), które jednoznacznie przesądziło kwestię opodatkowania wynagrodzeń finansowanych z funduszy unijnych. Wynika z niego, że pracodawcy, którym przyznano środki z funduszy strukturalnych, powinni pobierać zaliczki od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom zatrudnionym w celu realizacji projektu. Organy podatkowe nie mogły się bowiem zdecydować, czy pieniądze takie są zwolnione z podatku dochodowego czy nie.

Problem został rozwiązany po interwencji resortu finansów, który kompleksowo omówił zasady opodatkowania pieniędzy pochodzących z Unii Europejskiej. Wynika z niego, że w większości przypadków podatek trzeba zapłacić.

MF: winny jest budżet

W piśmie Ministerstwa Finansów czytamy m.in., że zakaz zastosowania zwolnień dla firm i pracowników wynika stąd, że pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Nie jest to zatem pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654). Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji. A zatem i w tej części pomoc otrzymana przez beneficjentów nie jest zwolniona z podatku dochodowego. Zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Eksperci zaprzeczają

Zdaniem ekspertów zasadność tej argumentacji jest wątpliwa. Adrian Jonca, doradca podatkowy z kancelarii Beiten Burchard, podkreśla, że wątpliwości co do opodatkowania pieniędzy pochodzących z funduszy istnieją co najmniej od początku 2001 roku, po zmianie redakcyjnej przepisów ustawy o CIT oraz PIT.

– Również przed akcesją MF wyjaśniało w zakresie środków PHARE, że wpływają one do budżetu państwa, a więc stosowanie zwolnienia jest niedozwolone, chyba że konkretny inny przepis prawa podatkowego takie zwolnienie przewiduje – dodaje.

Twierdzenia ministerstwa kwestionuje również Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal&Manges. Jego zdaniem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci z funduszy strukturalnych, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa.

– Bezzwrotność będącą przesłanką zwolnienia należy rozumieć nie w sensie technicznym, ale systemowym. Oznacza to, że beneficjent, bez względu na to, jak z technicznego punktu widzenia przekazywane były środki pieniężne, w określonej części realizuje program nie za swoje środki, lecz udostępnione mu bez obowiązku zwrotu w ramach programu pomocowego – twierdzi nasz rozmówca.

Jego zdaniem pogląd ministerstwa określający konsekwencje podatkowe wyłącznie z technicznej konstrukcji przekazywania środków wydaje się nie dostrzegać ekonomicznych i prawnych uwarunkowań takiej pomocy. A to niestety determinuje także dalsze rozważania zawarte w interpretacji.

Podatnicy mają problem

Na oficjalne stanowisko w sprawie opodatkowania wynagrodzeń finansowanych z funduszy z niecierpliwością czekali urzędnicy. Kontrole, które coraz częściej dotykają beneficjentów realizujących projekty finansowane lub współfinasowane z Unii Europejskiej były wstrzymywane lub odkładane. Pismo, które wydał resort finansów, stanowi teraz przepustkę do kontrolowania podatników.

Urzędnicy nie mają już wątpliwości, jak opodatkować prawie każdą złotówkę z pomocy unijnej. Należy więc oczekiwać, że wiedzę zawartą w piśmie odpowiednio wykorzystają. Jedynie podatnicy, którzy wystąpili o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego, mogą spać spokojnie. Im grozi, co najwyżej, zmiana korzystnych postanowień, ale na przyszłość. Jeżeli zastosowali się do wytycznych fiskusa, nie można domagać się od nich zapłaty zaległego podatku czy nakładać innych sankcji. Pozostali muszą liczyć się z kontrolami, a w konsekwencji z koniecznością zapłaty podatku wraz z odsetkami.

Pracodawcy jako płatnicy mogą też zostać pociągnięci do odpowiedzialności za niepobranie zaliczek na podatek dochodowy. I jak zwykle może się okazać, że dopiero skarga do sądu administracyjnego i jego orzeczenia zmienią coś w sytuacji podatników. Na to jednak trzeba jeszcze poczekać.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA