REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast reformy tylko niewielkie zmiany

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. nie będzie zapowiadanej głębokiej reformy finansów publicznych. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt jedynie częściowych zmian. Zrezygnowano z likwidacji zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych.

Od przyszłego roku nie będzie gruntownej reformy finansów w kształcie proponowanym kilka miesięcy temu przez minister finansów Zytę Gilowską. Zamiast tego ma wejść w życie nowelizacja obecnej ustawy o finansach publicznych, czyli zapowiadany przez premiera Jarosława Kaczyńskiego pierwszy etap reformy. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt tej nowelizacji – z trzymiesięcznym opóźnieniem.

Najważniejsze zmiany

Nowelizacja zakłada trzy istotne zmiany. Najważniejszą jest włączenie środków unijnych do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego jako dochody.

Profesor Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku stwierdził, że jest to dobra zmiana, ponieważ pozwoli na lepsze zarządzanie finansami publicznymi oraz objęcie jednolitymi zasadami całego sektora finansów publicznych.

Po drugie, projekty planów budżetów agencji i pozostałych państwowych osób prawnych mają być załącznikiem do ustawy budżetowej, co pozwoli na lepszą ich kontrolę i większą przejrzystość. Po trzecie, proponuje się likwidację prefinansowania, co również porządkuje finanse publiczne.

Jak podkreślają eksperci, do budżetu nie będą zaliczane wszystkie pieniądze pochodzące z Unii Europejskiej. Dotyczyć to będzie jedynie środków na rolnictwo, które stanowią dużą część dofinansowania dla Polski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Połowiczne rozwiązania

Nowelizacja z jednej strony porządkuje część finansów publicznych, ale jak podkreśla prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, trudno zgodzić się z tezą, że jest to pierwszy etap gruntownej naprawy funkcjonowania sektora publicznego w Polsce.

– Proponowane rozwiązania mają połowiczny charakter – powiedział Gazecie Prawnej prof. Leszek Patrzałek.
Zwraca on uwagę, że propozycje koncentrują się w zasadzie na trzech wymienionych punktach oraz rozwiązaniach dotyczących zasad przekazywania dotacji refundacyjnej (nowy rodzaj dotacji) z budżetu państwa do samorządu województwa jako instytucji zarządzającej regionalnym programem operacyjnym.

– Uczucie niedosytu i połowiczności proponowanych rozwiązań jest tym bardziej odczuwalne w sytuacji, kiedy jeszcze w maju Ministerstwo Finansów zapowiadało zasadnicze zmiany, m.in. dotyczące funkcjonowania jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych, zniesienia limitów ilościowych długu jednostek samorządowych oraz wprowadzenia kategorii nadwyżki operacyjnej – stwierdził ekspert z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Zwrócił również uwagę na niedostateczne rozwiązanie w nowelizacji kwestii powiązania rocznych budżetów państwa i jednostek z wieloletnimi planami finansowymi.

Bez gruntownej reformy

Brak dużej reformy i jej podział na trzy części oznacza rezygnację z likwidacji zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych, czyli najważniejszych zmian, o których mówiła Zyta Gilowska i które miały przynieść oszczędności w budżecie. Dziś w zakładach i funduszach mamy formę sektora publicznego, a zadania z sektora prywatnego, co – zdaniem ekspertów – należy zmienić. Nie będzie również podziału budżetu państwa na część bieżącą i majątkową ani zmiany kwalifikacji przychodów i dochodów, czyli czynników, które mają decydujące znaczenie przy obliczaniu wielkości deficytu.

Nowelizacja przewiduje wprowadzenie od 2007 roku podziału na część bieżącą i majątkową jedynie w budżetach jednostek samorządowych. Jak powiedział nam prof. Eugeniusz Ruśkowski, jest to krok w bardzo dobrym kierunku. Z kolei dr Michał Bitner podkreśla, że na wprowadzenie tego rozwiązania od początku roku jest już za późno.

– Nie można już zmieniać niczego w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych, ponieważ są one przygotowane na podstawie noty budżetowej, która została przedstawiona już w kwietniu. Jeśli planuje się takie zmiany, muszą one zostać przyjęte co najmniej z półrocznym wyprzedzeniem – powiedział dr Michał Bitner.

Najważniejsze problemy

Przyczyn braku dużej reformy jest wiele, ale jedną z najważniejszych jest brak gospodarza finansów publicznych.
– Nie ma dziś autorytetu, który mógłby poprzeć potrzebne zmiany o charakterze niemal rewolucyjnym – powiedział Gazecie Prawnej dr Michał Bitner z Instytutu Nauk Prawno-Administracyjnych Uniwersytetu Warszawskiego. Podobnie uważa Marek Zuber, analityk rynków finansowych. Jego zdaniem zmiany polityczne, takie jak dymisja minister Zyty Gilowskiej oraz zmiana premiera, nie służyły przyspieszeniu i zakończeniu prac.

– Aby te prace mogły być kontynuowane w odpowiednim tempie, potrzebny jest człowiek, który będzie nad tym czuwał – przyznaje Marek Zuber. Jego zdaniem taką osobą jest Zyta Gilowska, która właśnie wróciła na stanowisko ministra finansów. Z drugiej jednak strony ciągła zmiana szefów resortu nie sprzyja wprowadzaniu reform. Jak podkreślają eksperci, powrót Zyty Gilowskiej nie daje szans na wejście w życie dużej reformy finansów publicznych.
– Zasadniczy etap reformy może nastąpić dopiero w 2008 roku, ale muszą zostać spełnione pewne warunki – powiedział Gazecie Prawnej prof. Eugeniusz Ruśkowski. Zwraca on uwagę, że przygotowanie nowej ustawy o finansach publicznych wymaga spokoju, zarówno w resorcie, jak i na scenie politycznej.

Skok na kasę

Tarcia na scenie politycznej są kolejną przyczyną opóźnień. Jak podkreśla Marek Zuber, dziś mamy do czynienia ze swoistym „skokiem na kasę” polityków, który polega na rozdawnictwie publicznych pieniędzy zamiast dokonaniu inwestycji.

– Minister finansów musi zatem skupiać się na walce z politykami przed zakusami do wydawania publicznych pieniędzy, zamiast pracować nad zmianami w finansach publicznych – przyznaje Marek Zuber.

Na ostatnią chwilę

Jak podkreślają eksperci, grozi nam powtórka z poprzedniego roku, kiedy ustawa o finansach publicznych weszła w życie w ostatniej chwili, z wieloma brakami oraz trzema przepisami, które Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z ustawą zasadniczą. Rok temu nikt nie konsultował zmian i propozycji z sejmową Komisją Finansów Publicznych. Jak powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Chlebowski z Platformy Obywatelskiej i członek komisji, również w tym roku nikt z Ministerstwa Finansów nie konsultował z komisją zmian w ustawie o finansach publicznych.

Eksperci mają więc nadzieję, że rząd i parlament zdążą przyjąć nowelizację, tak aby mogła wejść w życie od 1 stycznia 2007 r.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA