REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat dla najzdolniejszych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby zdobyć międzynarodowy tytuł audytora wewnętrznego, trzeba zdać cztery egzaminy. Od października kandydaci po raz pierwszy mogą zdawać je w języku polskim.

Posiadanie międzynarodowego tytułu certyfikowanego audytora wewnętrznego (Certified Internal Auditor – CIA) jest dla pracodawcy gwarancją najwyższej wiedzy. Nie dziwi zatem, że do egzaminu przystępuje coraz więcej kandydatów. W maju tego roku zdawało go ponad 17 000 osób na całym świecie.

Potrzebna praktyka

Osoby, które chcą wziąć udział w egzaminie powinny zgłosić chęć uczestnictwa, poprzez stronę internetową www.theiia.org. Kandydat wypełnia oświadczenie, w którym potwierdza, że posiada wykształcenie wyższe i dwuletnią praktykę audytora wewnętrznego. Deklaracje te trzeba udokumentować. Stąd wiele wątpliwości wywołuje kwestia doświadczenia zawodowego. Nie wiadomo bowiem, kto może je potwierdzić i co za takie doświadczenie jest uznawane. Wiceprezes polskiego oddziału Instytutu Audytu Wewnętrznego (The Institute of Internal Auditors IIA) Jakub Bojanowski twierdzi, że potwierdzenia może udzielić zarówno pracodawca, który nie jest związany z organizacją IIA, jak i osoba związana ze środowiskiem, np. posiadająca certyfikat CIA.

Dla polskich kandydatów na CIA pewnym problemem może być zakwalifikowanie posiadanego doświadczenia jako „audytorskie lub pokrewne”. Audyt wewnętrzny jest zawodem dość młodym i większość osób przystępujących do egzaminu CIA nie pracowała w audycie wewnętrznym.

– Moim zdaniem, jeżeli ktoś pracował w dziale analiz lub controlingu, to może tak przedstawić swój zakres obowiązków, by został zaliczony w poczet doświadczenia audytorskiego – wyjaśnia nasz rozmówca. Dodaje, że takiej możliwości nie mają osoby pracujące w działach księgowości czy finansów.

Brak doświadczenia nie stanowi jednak bariery uniemożliwiającej przystąpienie do egzaminu. Samo zdanie wszystkich czterech egzaminów może zająć kandydatom nawet ponad rok. Doświadczenie można zdobyć równolegle ze zdawaniem egzaminów, a nawet już po ich pomyślnym zakończeniu.

Egzamin trudny i drogi

Kandydaci muszą przygotować się do czterech trudnych egzaminów, które mogą zdawać zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Sesje organizowane są dwa razy w roku: w maju i listopadzie. Zdający mogą wybrać, w jakiej kolejności i które egzaminy chcą zdawać w danej sesji. Mogą nawet podejść do wszystkich czterech egzaminów za jednym razem. Każdy z egzaminów trwa 3,5 godziny i obejmuje 125 pytań testowych. Aby zaliczyć poszczególne etapy, trzeba odpowiedzieć poprawnie na minimum 70 proc. pytań.

Przystąpienie do egzaminu łączy się z koniecznością uiszczenia opłat. Kandydat musi, po pierwsze, uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną, która zachowa ważność przez dwa lata. Jeżeli w tym czasie nie uda się uzyskać uprawnień, opłatę trzeba uiścić ponownie. Wysokość opłaty kształtuje się w granicach od 30 do 75 USD. Przystąpienie do każdego egzaminu to konieczność zapłacenia kolejnych kwot od 35 do 95 USD.

Osoby, które zdecydują się podejść do egzaminu w najbliższej sesji w połowie listopada, mają jeszcze kilka dni (do 30 września) na wysłanie swoich zgłoszeń. Nie powinny jednak decyzji o egzaminie podejmować zbyt pochopnie. Do egzaminów trzeba się dobrze przygotować. Statystyki potwierdzają, że są one trudne. W ostatniej sesji, która odbyła się w maju, w Polsce do egzaminu przystąpiło 215 osób. Certyfikat Audytora Wewnętrznego CIA otrzymało zaledwie 14 proc. zdających (30 osób).

TO TRZEBA ZNAĆ
I egzamin
Sprawdzenie wiedzy dotyczącej roli procesu audytu wewnętrznego w zakresie nadzoru korporacyjnego, ryzyka i kontroli, w tym m.in. tworzenie planu oraz określanie priorytetów, planowanie zadań.
II egzamin
Sprawdzenie umiejętności wykonywania zadań audytu wewnętrznego, w tym m.in.: monitorowanie wyników zadań, wiedza w zakresie oszustw, narzędzia do realizacji zadań audytowych
III egzamin
Sprawdzenie wiedzy na temat tworzenia analiz biznesowych i technologii informatycznych, w tym: rachunkowość finansowa i zarządcza, prawo i ekonomia oraz technologie informatyczne (IT)
IV egzamin
Sprawdzenie umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzanie strategiczne, globalne otoczenie biznesowe i negocjacje.

Opłata rejestracyjna (jednorazowa)
60 USD
– członkowie IIA
30 USD
– studenci studiów dziennych
75 USD
– pozostali kandydaci
Opłata za każdą część egzaminu
70 USD
– członkowie IIA
35 USD
– studenci studiów dziennych
95 USD
– pozostali kandydaci

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA