REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat dla najzdolniejszych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby zdobyć międzynarodowy tytuł audytora wewnętrznego, trzeba zdać cztery egzaminy. Od października kandydaci po raz pierwszy mogą zdawać je w języku polskim.

Posiadanie międzynarodowego tytułu certyfikowanego audytora wewnętrznego (Certified Internal Auditor – CIA) jest dla pracodawcy gwarancją najwyższej wiedzy. Nie dziwi zatem, że do egzaminu przystępuje coraz więcej kandydatów. W maju tego roku zdawało go ponad 17 000 osób na całym świecie.

Potrzebna praktyka

Osoby, które chcą wziąć udział w egzaminie powinny zgłosić chęć uczestnictwa, poprzez stronę internetową www.theiia.org. Kandydat wypełnia oświadczenie, w którym potwierdza, że posiada wykształcenie wyższe i dwuletnią praktykę audytora wewnętrznego. Deklaracje te trzeba udokumentować. Stąd wiele wątpliwości wywołuje kwestia doświadczenia zawodowego. Nie wiadomo bowiem, kto może je potwierdzić i co za takie doświadczenie jest uznawane. Wiceprezes polskiego oddziału Instytutu Audytu Wewnętrznego (The Institute of Internal Auditors IIA) Jakub Bojanowski twierdzi, że potwierdzenia może udzielić zarówno pracodawca, który nie jest związany z organizacją IIA, jak i osoba związana ze środowiskiem, np. posiadająca certyfikat CIA.

Dla polskich kandydatów na CIA pewnym problemem może być zakwalifikowanie posiadanego doświadczenia jako „audytorskie lub pokrewne”. Audyt wewnętrzny jest zawodem dość młodym i większość osób przystępujących do egzaminu CIA nie pracowała w audycie wewnętrznym.

– Moim zdaniem, jeżeli ktoś pracował w dziale analiz lub controlingu, to może tak przedstawić swój zakres obowiązków, by został zaliczony w poczet doświadczenia audytorskiego – wyjaśnia nasz rozmówca. Dodaje, że takiej możliwości nie mają osoby pracujące w działach księgowości czy finansów.

Brak doświadczenia nie stanowi jednak bariery uniemożliwiającej przystąpienie do egzaminu. Samo zdanie wszystkich czterech egzaminów może zająć kandydatom nawet ponad rok. Doświadczenie można zdobyć równolegle ze zdawaniem egzaminów, a nawet już po ich pomyślnym zakończeniu.

Egzamin trudny i drogi

Kandydaci muszą przygotować się do czterech trudnych egzaminów, które mogą zdawać zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Sesje organizowane są dwa razy w roku: w maju i listopadzie. Zdający mogą wybrać, w jakiej kolejności i które egzaminy chcą zdawać w danej sesji. Mogą nawet podejść do wszystkich czterech egzaminów za jednym razem. Każdy z egzaminów trwa 3,5 godziny i obejmuje 125 pytań testowych. Aby zaliczyć poszczególne etapy, trzeba odpowiedzieć poprawnie na minimum 70 proc. pytań.

Przystąpienie do egzaminu łączy się z koniecznością uiszczenia opłat. Kandydat musi, po pierwsze, uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną, która zachowa ważność przez dwa lata. Jeżeli w tym czasie nie uda się uzyskać uprawnień, opłatę trzeba uiścić ponownie. Wysokość opłaty kształtuje się w granicach od 30 do 75 USD. Przystąpienie do każdego egzaminu to konieczność zapłacenia kolejnych kwot od 35 do 95 USD.

Osoby, które zdecydują się podejść do egzaminu w najbliższej sesji w połowie listopada, mają jeszcze kilka dni (do 30 września) na wysłanie swoich zgłoszeń. Nie powinny jednak decyzji o egzaminie podejmować zbyt pochopnie. Do egzaminów trzeba się dobrze przygotować. Statystyki potwierdzają, że są one trudne. W ostatniej sesji, która odbyła się w maju, w Polsce do egzaminu przystąpiło 215 osób. Certyfikat Audytora Wewnętrznego CIA otrzymało zaledwie 14 proc. zdających (30 osób).

TO TRZEBA ZNAĆ
I egzamin
Sprawdzenie wiedzy dotyczącej roli procesu audytu wewnętrznego w zakresie nadzoru korporacyjnego, ryzyka i kontroli, w tym m.in. tworzenie planu oraz określanie priorytetów, planowanie zadań.
II egzamin
Sprawdzenie umiejętności wykonywania zadań audytu wewnętrznego, w tym m.in.: monitorowanie wyników zadań, wiedza w zakresie oszustw, narzędzia do realizacji zadań audytowych
III egzamin
Sprawdzenie wiedzy na temat tworzenia analiz biznesowych i technologii informatycznych, w tym: rachunkowość finansowa i zarządcza, prawo i ekonomia oraz technologie informatyczne (IT)
IV egzamin
Sprawdzenie umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzanie strategiczne, globalne otoczenie biznesowe i negocjacje.

Opłata rejestracyjna (jednorazowa)
60 USD
– członkowie IIA
30 USD
– studenci studiów dziennych
75 USD
– pozostali kandydaci
Opłata za każdą część egzaminu
70 USD
– członkowie IIA
35 USD
– studenci studiów dziennych
95 USD
– pozostali kandydaci

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA