REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat dla najzdolniejszych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby zdobyć międzynarodowy tytuł audytora wewnętrznego, trzeba zdać cztery egzaminy. Od października kandydaci po raz pierwszy mogą zdawać je w języku polskim.

Posiadanie międzynarodowego tytułu certyfikowanego audytora wewnętrznego (Certified Internal Auditor – CIA) jest dla pracodawcy gwarancją najwyższej wiedzy. Nie dziwi zatem, że do egzaminu przystępuje coraz więcej kandydatów. W maju tego roku zdawało go ponad 17 000 osób na całym świecie.

Potrzebna praktyka

Osoby, które chcą wziąć udział w egzaminie powinny zgłosić chęć uczestnictwa, poprzez stronę internetową www.theiia.org. Kandydat wypełnia oświadczenie, w którym potwierdza, że posiada wykształcenie wyższe i dwuletnią praktykę audytora wewnętrznego. Deklaracje te trzeba udokumentować. Stąd wiele wątpliwości wywołuje kwestia doświadczenia zawodowego. Nie wiadomo bowiem, kto może je potwierdzić i co za takie doświadczenie jest uznawane. Wiceprezes polskiego oddziału Instytutu Audytu Wewnętrznego (The Institute of Internal Auditors IIA) Jakub Bojanowski twierdzi, że potwierdzenia może udzielić zarówno pracodawca, który nie jest związany z organizacją IIA, jak i osoba związana ze środowiskiem, np. posiadająca certyfikat CIA.

Dla polskich kandydatów na CIA pewnym problemem może być zakwalifikowanie posiadanego doświadczenia jako „audytorskie lub pokrewne”. Audyt wewnętrzny jest zawodem dość młodym i większość osób przystępujących do egzaminu CIA nie pracowała w audycie wewnętrznym.

– Moim zdaniem, jeżeli ktoś pracował w dziale analiz lub controlingu, to może tak przedstawić swój zakres obowiązków, by został zaliczony w poczet doświadczenia audytorskiego – wyjaśnia nasz rozmówca. Dodaje, że takiej możliwości nie mają osoby pracujące w działach księgowości czy finansów.

Brak doświadczenia nie stanowi jednak bariery uniemożliwiającej przystąpienie do egzaminu. Samo zdanie wszystkich czterech egzaminów może zająć kandydatom nawet ponad rok. Doświadczenie można zdobyć równolegle ze zdawaniem egzaminów, a nawet już po ich pomyślnym zakończeniu.

Egzamin trudny i drogi

Kandydaci muszą przygotować się do czterech trudnych egzaminów, które mogą zdawać zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Sesje organizowane są dwa razy w roku: w maju i listopadzie. Zdający mogą wybrać, w jakiej kolejności i które egzaminy chcą zdawać w danej sesji. Mogą nawet podejść do wszystkich czterech egzaminów za jednym razem. Każdy z egzaminów trwa 3,5 godziny i obejmuje 125 pytań testowych. Aby zaliczyć poszczególne etapy, trzeba odpowiedzieć poprawnie na minimum 70 proc. pytań.

Przystąpienie do egzaminu łączy się z koniecznością uiszczenia opłat. Kandydat musi, po pierwsze, uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną, która zachowa ważność przez dwa lata. Jeżeli w tym czasie nie uda się uzyskać uprawnień, opłatę trzeba uiścić ponownie. Wysokość opłaty kształtuje się w granicach od 30 do 75 USD. Przystąpienie do każdego egzaminu to konieczność zapłacenia kolejnych kwot od 35 do 95 USD.

Osoby, które zdecydują się podejść do egzaminu w najbliższej sesji w połowie listopada, mają jeszcze kilka dni (do 30 września) na wysłanie swoich zgłoszeń. Nie powinny jednak decyzji o egzaminie podejmować zbyt pochopnie. Do egzaminów trzeba się dobrze przygotować. Statystyki potwierdzają, że są one trudne. W ostatniej sesji, która odbyła się w maju, w Polsce do egzaminu przystąpiło 215 osób. Certyfikat Audytora Wewnętrznego CIA otrzymało zaledwie 14 proc. zdających (30 osób).

TO TRZEBA ZNAĆ
I egzamin
Sprawdzenie wiedzy dotyczącej roli procesu audytu wewnętrznego w zakresie nadzoru korporacyjnego, ryzyka i kontroli, w tym m.in. tworzenie planu oraz określanie priorytetów, planowanie zadań.
II egzamin
Sprawdzenie umiejętności wykonywania zadań audytu wewnętrznego, w tym m.in.: monitorowanie wyników zadań, wiedza w zakresie oszustw, narzędzia do realizacji zadań audytowych
III egzamin
Sprawdzenie wiedzy na temat tworzenia analiz biznesowych i technologii informatycznych, w tym: rachunkowość finansowa i zarządcza, prawo i ekonomia oraz technologie informatyczne (IT)
IV egzamin
Sprawdzenie umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzanie strategiczne, globalne otoczenie biznesowe i negocjacje.

Opłata rejestracyjna (jednorazowa)
60 USD
– członkowie IIA
30 USD
– studenci studiów dziennych
75 USD
– pozostali kandydaci
Opłata za każdą część egzaminu
70 USD
– członkowie IIA
35 USD
– studenci studiów dziennych
95 USD
– pozostali kandydaci

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA