REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą płacić niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działania zmierzające do obniżenia obciążeń podatkowych przedsiębiorcy powinni podejmować już na etapie wyboru formy prowadzenia działalności.

Jednym z podstawowych problemów przedsiębiorców jest takie kierowanie firmą, by obciążenia względem fiskusa były jak najmniejsze. Przedsiębiorcy powinni zatem – co podkreśla Sławomir Łuczak, radca prawny z Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak – wykorzystywać te instrumenty i narzędzia przewidziane w prawie podatkowym, które pozwalają na skuteczne prowadzenie biznesu i jednocześnie umożliwiają rozliczenia z fiskusem na jak najniższym poziomie. Co prawda nie jest to proste, bo prawo podatkowe jest restrykcyjne i profiskalne.

– Warto jednak skupić się na tym, by w najbardziej efektywny sposób wykorzystać te możliwości optymalizacji, które są obecnie przewidziane przepisami – dodał Andrzej Ladziński, doradca podatkowy z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. – A tych jest co najmniej kilka.

Najważniejsze planowanie…

Zdaniem ekspertów podatkowych, każdy przedsiębiorca powinien, już na początku swojej działalności, opracować pewną wizję działań zmierzających do optymalizacji podatkowej. Andrzej Ladziński przypomina, że najważniejszy jest wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej.

– Korzystna może okazać się również zmiana dotychczasowej formy na inną – dodaje Filip Świtała, doradcy podatkowy z kancelarii Salans.

Stałym elementem planowania podatkowego powinien być ponadto wybór metod amortyzacji.

– Z tym wiąże się jednak zaplanowanie zakładanej rentowności, i to w perspektywie kilku lat. Dobrze jest to zrobić tuż po wyborze formy prowadzenia działalności gospodarczej – twierdzi Piotr Augustyniak, doradca podatkowy z Kancelarii Hogan & Hartson.

…i współpraca z urzędami

Podatnicy mają spore zastrzeżenia związane z funkcjonowaniem aparatu skarbowego. Problemy te dostrzegają również doradcy podatkowi. Zdaniem Piotra Augustyniaka praktyka organów skarbowych bardzo często zmierza do tego, by domagać się od podatnika przesadnie dużej ilości dowodów, zwłaszcza przy świadczeniu usług niematerialnych, które miałyby dokumentować fakt poniesienia kosztów w celu uzyskania przychodu. Filip Świtała dodaje, że w niektórych przypadkach podatnik może być narażony nawet na odpowiedzialność karną skarbową, zwłaszcza gdy prezentuje interpretację prawną w odmienny sposób niż urząd skarbowy.

– W korzystnej sytuacji jest zatem tylko jedna strona sporu, czyli organ podatkowy, któremu przyznaje się do tego prawo – podsumowuje.

Podatnik nie jest jednak bezbronny. Ma dużo możliwości, by skutecznie radzić sobie z fiskusem. Sławomir Łuczak podkreśla, że podatnik przede wszystkim nie powinien z góry zakładać, że tylko urzędnik ma rację. Czasami wystarczy odpowiednie pokierowanie postępowaniem, by fiskus odstąpił od swoich roszczeń.

– Warto też aktywnie monitorować kwestie podatkowe pojawiające się w mediach i żądać zwrotu nadpłat podatków, na przykład uiszczonych nienależnie na podstawie przepisów niezgodnych z prawem wspólnotowym – dodaje Filip Świtała.

Niedawno jeden z polskich sądów zakwestionował zgodność z prawem wspólnotowym 30 proc. sankcji VAT. Jeżeli Europejski Trybunał Sprawiedliwości przyzna mu rację, będzie można dochodzić zwrotu zapłaconych kwot.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA