REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na ryczałcie zostaną tylko nieliczni podatnicy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z 250 tys. do 150 tys. euro zmaleje od 2008 roku limit wysokości przychodów dla ryczałtowców. Przedsiębiorcy korzystający z ryczałtu będą dzielić swoje firmy na mniejsze lub je likwidować. Zamiast wzrostu dochodów budżetowych, zwiększy się jedynie szara strefa
 
Zmiana prawa


Liczba podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych co rok maleje. W 1994 roku tę formę opodatkowania wybrało 1 226 312 podatników, a w 2005 roku już tylko 639 167 osób.

– Ryczałt staje się coraz mniej popularny, głównie z uwagi na nieuwzględnianie w nim kosztów podatkowych – twierdzi Krzysztof Koślicki, starszy asystent podatkowy BDO Polska.

Od 2008 roku krąg ryczałtowców jeszcze się zmniejszy. Sejm obniżył limit wysokości przychodów, którego przekroczenie umożliwi opłacanie podatku w tej formie, do 150 000 euro z 250 000 euro. Zdaniem ekspertów nowy limit nie tylko ograniczy liczbę podatników korzystających z tej formy opodatkowania, ale przyczyni się do zwiększenia szarej strefy.

– Pomysł obniżenia limitu przychodów w podatku zryczałtowanym, poza teoretycznym zwiększeniem dochodów budżetowych, może okazać się mało korzystny dla gospodarki – podsumowuje Paweł Fabianowski, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

Ucieczka w szarą strefę

Również według Krzysztofa Koślickiego zmniejszenie limitu ograniczy liczbę podatników korzystających z ryczałtu.
– Podatnicy, których przychody przekroczą tę kwotę, będą musieli opodatkować swoje dochody na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o PIT: według skali lub podatkiem liniowym – tłumaczył ekspert BDO Polska.
Łukasz Postrzec, konsultant Accreo Taxand, twierdzi, że z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzystają głównie małe i średnie firmy. Przewidywane obniżenie limitu spowoduje zawężenie zakresu podmiotowego tej formy opodatkowania.

– W konsekwencji, obserwowany na przestrzeni ostatnich lat, proces systematycznego zmniejszania się grupy ryczałtowców ulegnie dalszemu przyśpieszeniu – twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem niewykluczone, że odebranie podatnikom możliwości rozliczania się za pośrednictwem tej formy opodatkowania doprowadzi bądź do sztucznego dzielenia się przedsiębiorstw na mniejsze jednostki, zachowujące prawo do ryczałtu, bądź do zwiększania pokusy ucieczki w szarą strefę, co pozbawi źródła dochodów budżet państwa.

Wpływy mogą nie wzrosnąć

Ministerstwo Finansów chciało początkowo zlikwidować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od 2007 roku. Pomysł ten przyniósłby budżetowi 200 mln zł wpływów. Jednak po konsultacjach z przedsiębiorcami postanowiono ryczałt zostawić, zmniejszając limit. Wilk miał być syty i owca cała: podatnicy nadal będą mogli korzystać z ryczałtu, ale ze względu na zmianę limitu wzrosną wpływy budżetowe.

Justyna Mirkowska, doradca podatkowy HLB Frąckowiak i Wspólnicy twierdzi, że trudno się dziwić chęci ograniczenia kręgu podatników korzystających z takiej formy opodatkowania, jeśli uwzględnić, że obciążenie przychodu brutto ryczałtem wynosiło w 2005 roku 4 proc., a potrzeby budżetowe stale rosną. Jej zdaniem można postawić tezę, że liczba podatników nie ulegnie dużej zmianie, gdyż średnia wielkość przychodu na jednego podatnika na podstawie danych z 2005 roku wyniosła 53 000 zł.

– Pewna grupa podatników będzie jednak zmuszona do rozliczania się na zasadach ogólnych – stwierdziła nasza rozmówczyni.

Nie zlikwidują firm

Ewelina Bąk, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, uważa, że pomysł ograniczenia zastosowania ryczałtu jest uzasadniany tym, iż komplikuje on system podatkowy wbrew postulatom jego uproszczenia i może być postrzegany jako forma uprzywilejowania określonych grup przedsiębiorców. Jej zdaniem ryczałt ma swoje zalety. Podatnik składa jedynie zeznanie roczne zamiast miesięcznych deklaracji, zachowuje prawo do odliczeń składek na ZUS, na ubezpieczenie zdrowotne, ulg podatkowych.

– Obniżenie limitu zmniejszy liczbę przedsiębiorców korzystających z ryczałtu. Nie wydaje się jednak, aby doprowadziło do likwidacji tych firm – twierdzi nasza rozmówczyni. Nie zgadza się, że mali i średni przedsiębiorcy nie poradzą sobie z prowadzeniem rachunkowości na ogólnych zasadach i będą zmuszeni skorzystać z pomocy księgowego, co podwyższy ceny ich usług. Jej zdaniem firma, która ma 1 mln zł obrotów, nie jest mała, a w wielu przypadkach generuje koszty, które uzasadniają przejście ze zryczałtowanej formy opodatkowania na zasady ogólne.

– Po 1 stycznia 2004 r. wielu przedsiębiorców zrezygnowało z ryczałtu, wybierając opodatkowanie 19-proc. liniowym PIT. Stawki zryczałtowanego podatku były ustalane, gdy wybór liniowego PIT jeszcze nie istniał – dodała ekspert PricewaterhouseCoopers. Po wprowadzeniu podatku liniowego ryczałt stracił na atrakcyjności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA