REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy surowo karzą nieuczciwych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Fiskus wykrył do tej pory ponad 1,5 mld złotych uszczupleń podatkowych. Oszustwa dotyczą stawek akcyzy, wyłudzeń VAT i nieujawniania dochodów. Urzędy kontroli skarbowej wymierzyły podatnikom łącznie 7 mln zł kar.

Ministerstwo Finansów opublikowało raport o kontroli skarbowej za okres od stycznia do sierpnia 2006 roku. Ustalenia z decyzji wydanych przez organy kontroli skarbowej w tym okresie wskazują na uszczuplenia na poziomie 1,5 mld zł. Podatnicy najczęściej oszukają na stawkach akcyzy oraz w rozliczeniach VAT, PIT i CIT. O tym, że kontrole były szczegółowe, świadczy też liczba mandatów karnych. Tylko w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku urzędnicy wydali ich ponad 15,5 tys. na kwotę prawie 3 mln zł.

Kary są wysokie

Urzędnicy w tym roku odważniej nakładali kary. Inspektorzy chętnie sięgali po środki przewidziane w kodeksie karnym skarbowym wymierzając kary na kwotę 7 mln zł. Nowością było też zastosowanie odpowiedzialności posiłkowej.

– Pozwala ona na obciążenie osoby prawnej grzywną wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego, która z popełnionego przestępstwa uzyskała korzyść majątkową – wyjaśnia Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. Dodaje, że zastosowanie przez urzędników odpowiedzialności posiłkowej wcześniej zdarzało się rzadko. W tym roku została ona zastosowana w postępowaniu w sprawie jednej z sieci hipermarketów.
Na stosowanie odpowiedzialności posiłkowej uwagę zwraca również Magdalena Mucha-Prymas, menedżer BDO Polska.

– Istotne jest sięgnięcie przez Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie do rzadko stosowanej instytucji odpowiedzialności posiłkowej.

– Opublikowane przez resort wyniki kontroli potwierdzają fakty i ogólną wiedzę znaną już od dawna – twierdzi dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW. Najwięcej nieprawidłowości ma miejsce w sferze podatków pośrednich: 54 proc. całości tzw. ustaleń podatkowych dotyczy podatku akcyzowego, a 28 proc. – podatku od towarów i usług. Ponad połowa ustaleń w wyniku nieprawidłowego naliczania i poboru akcyzy pojawiła się w sprawach prowadzonych we współpracy z prokuraturą. Z kolei nieprawidłowości dotyczące podatków dochodowych to jedynie 17 proc. wszystkich ustaleń (PIT – 11 proc. i CIT – 6 proc.).

Oszukują przy akcyzie

– Na podstawie tych liczb można stwierdzić, że nieprawidłowości i naruszenia prawa podatkowego mają miejsce głównie tam, gdzie sam system to ułatwia, stwarzając pokusę, np. w postaci różnych stawek akcyzy na podobne produkty, np. olej napędowy i olej opałowy – twierdzi dr Janusz Fiszer. Dodaje, że nieprawidłowości występują szczególnie w zakresie obrotu paliwami, a także tam, gdzie niezwykle skomplikowane regulacje i mało przejrzyste interpretacje tworzą prawdziwy gąszcz, i to zarówno pułapek dla uczciwych podatników, jak i możliwości nadużyć dla nieuczciwych podatników.

Na fakt popełniania największych nadużyć w zakresie akcyzy uwagę zwraca również Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

– Najwyższe wpływy do skarbu państwa wynikające z decyzji urzędów kontroli skarbowej dotyczą podatku akcyzowego. Stanowią one ponad połowę wszystkich ustaleń podatkowych – twierdzi nasza rozmówczyni. Jej zdaniem jest to konsekwencją tego, że podatek ten obciąża dobra tradycyjnie narażone na działalność grup przestępczych. Najbardziej powszechnymi pod tym względem towarami zawsze były paliwa i wyroby tytoniowe.

– Opublikowany raport dowodzi, że sytuacja pod tym względem nie zmieniła się – dodaje.

Resort ostrzegał

Ministerstwo Finansów na początku tego roku po raz pierwszy podało informacje na temat obszarów, w których prowadzone będą kontrole. Zwraca na to uwagę Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. W raporcie znalazły się też informacje o priorytetach kontroli.

– Jednym z priorytetowych celów stawianych na ten rok kontroli skarbowej miało być uczynienie z niej służby bardziej sprawnej i przyjaznej uczciwym podatnikom – twierdzi Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Kontrola jest sprawniejsza. Trudno jednak powiedzieć, że jest przyjazna podatnikom. Zdaniem Małgorzaty Sobońskiej za niepokojące należy uznać doniesienia o tym, że ponad jedna trzecia środków ściąganych od podatników na podstawie wydawanych decyzji jest im następnie zwracana po ostatecznym wyjaśnieniu sprawy.

Kontrole będą wnikliwe

Kontrola skarbowa w tym roku koncentrowała się przede wszystkim na ujawnianiu szarej strefy. Raport wskazuje zasadniczy odwrót od badania podatników w ramach szerokich kontroli prawidłowości rozliczeń z budżetem.

– Dużo działań, o których mowa w raporcie, było nakierowanych do wewnątrz, w tym między innymi na zajęcie się brakami w archiwizowanej dokumentacji z kontroli, a także na fundamentalnej zmianie uprawnień organów skarbowych polegającej na przywróceniu im prawa do kontrolowania tzw. dużych podatników – zauważa Agnieszka Tałasiewicz, partner Ernst & Young. Jej zdaniem raport obrazuje też zjawisko swoistej kompensaty: ośrodki, które mają niewielkie ustalenia w zakresie podatków, przodują w karach stosowanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, zaś tam, gdzie zaległych podatków ujawniono więcej, procentowy udział kar okazuje się znacznie niższy.

– Najsłabszym punktem raportu są opisane w nim konkretne sprawy – ich natura jest tak specyficzna, że dla przeciętnego, uczciwego podatnika nie płynie z nich żadna nauka – uważa Agnieszka Tałasiewicz.

Eksperci są zgodni, że wcześniejsze publikowanie danych dotyczących planowanych obszarów kontroli skarbowej w dłuższej perspektywie czasu ma sens.

– Takie informacje w połączeniu z lekturą samego raportu mogą sprawiać, że dla uczciwych podatników kontrola skarbowa stawać się będzie bardziej przewidywalna – o takich ambicjach wspominają zresztą autorzy podsumowania – twierdzi Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Biorąc pod uwagę zarówno wyniki kontroli, jak i opinie ekspertów, można wysunąć wniosek, że kontrola skarbowa zmierza do sprawniejszej obsługi podatników. Nie oznacza to jednak, że kontrola ta będzie szybsza czy też mniej wnikliwa. Świadczą o tym liczby. 1,5 mld zł uszczupleń podatkowych i liczne mandaty karne wskazują, że urzędnicy będą sprawdzać działania podatników jeszcze bardziej szczegółowo niż do tej pory.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA