REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy surowo karzą nieuczciwych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Fiskus wykrył do tej pory ponad 1,5 mld złotych uszczupleń podatkowych. Oszustwa dotyczą stawek akcyzy, wyłudzeń VAT i nieujawniania dochodów. Urzędy kontroli skarbowej wymierzyły podatnikom łącznie 7 mln zł kar.

Ministerstwo Finansów opublikowało raport o kontroli skarbowej za okres od stycznia do sierpnia 2006 roku. Ustalenia z decyzji wydanych przez organy kontroli skarbowej w tym okresie wskazują na uszczuplenia na poziomie 1,5 mld zł. Podatnicy najczęściej oszukają na stawkach akcyzy oraz w rozliczeniach VAT, PIT i CIT. O tym, że kontrole były szczegółowe, świadczy też liczba mandatów karnych. Tylko w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku urzędnicy wydali ich ponad 15,5 tys. na kwotę prawie 3 mln zł.

Kary są wysokie

Urzędnicy w tym roku odważniej nakładali kary. Inspektorzy chętnie sięgali po środki przewidziane w kodeksie karnym skarbowym wymierzając kary na kwotę 7 mln zł. Nowością było też zastosowanie odpowiedzialności posiłkowej.

– Pozwala ona na obciążenie osoby prawnej grzywną wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego, która z popełnionego przestępstwa uzyskała korzyść majątkową – wyjaśnia Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. Dodaje, że zastosowanie przez urzędników odpowiedzialności posiłkowej wcześniej zdarzało się rzadko. W tym roku została ona zastosowana w postępowaniu w sprawie jednej z sieci hipermarketów.
Na stosowanie odpowiedzialności posiłkowej uwagę zwraca również Magdalena Mucha-Prymas, menedżer BDO Polska.

– Istotne jest sięgnięcie przez Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie do rzadko stosowanej instytucji odpowiedzialności posiłkowej.

– Opublikowane przez resort wyniki kontroli potwierdzają fakty i ogólną wiedzę znaną już od dawna – twierdzi dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW. Najwięcej nieprawidłowości ma miejsce w sferze podatków pośrednich: 54 proc. całości tzw. ustaleń podatkowych dotyczy podatku akcyzowego, a 28 proc. – podatku od towarów i usług. Ponad połowa ustaleń w wyniku nieprawidłowego naliczania i poboru akcyzy pojawiła się w sprawach prowadzonych we współpracy z prokuraturą. Z kolei nieprawidłowości dotyczące podatków dochodowych to jedynie 17 proc. wszystkich ustaleń (PIT – 11 proc. i CIT – 6 proc.).

Oszukują przy akcyzie

– Na podstawie tych liczb można stwierdzić, że nieprawidłowości i naruszenia prawa podatkowego mają miejsce głównie tam, gdzie sam system to ułatwia, stwarzając pokusę, np. w postaci różnych stawek akcyzy na podobne produkty, np. olej napędowy i olej opałowy – twierdzi dr Janusz Fiszer. Dodaje, że nieprawidłowości występują szczególnie w zakresie obrotu paliwami, a także tam, gdzie niezwykle skomplikowane regulacje i mało przejrzyste interpretacje tworzą prawdziwy gąszcz, i to zarówno pułapek dla uczciwych podatników, jak i możliwości nadużyć dla nieuczciwych podatników.

Na fakt popełniania największych nadużyć w zakresie akcyzy uwagę zwraca również Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

– Najwyższe wpływy do skarbu państwa wynikające z decyzji urzędów kontroli skarbowej dotyczą podatku akcyzowego. Stanowią one ponad połowę wszystkich ustaleń podatkowych – twierdzi nasza rozmówczyni. Jej zdaniem jest to konsekwencją tego, że podatek ten obciąża dobra tradycyjnie narażone na działalność grup przestępczych. Najbardziej powszechnymi pod tym względem towarami zawsze były paliwa i wyroby tytoniowe.

– Opublikowany raport dowodzi, że sytuacja pod tym względem nie zmieniła się – dodaje.

Resort ostrzegał

Ministerstwo Finansów na początku tego roku po raz pierwszy podało informacje na temat obszarów, w których prowadzone będą kontrole. Zwraca na to uwagę Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. W raporcie znalazły się też informacje o priorytetach kontroli.

– Jednym z priorytetowych celów stawianych na ten rok kontroli skarbowej miało być uczynienie z niej służby bardziej sprawnej i przyjaznej uczciwym podatnikom – twierdzi Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Kontrola jest sprawniejsza. Trudno jednak powiedzieć, że jest przyjazna podatnikom. Zdaniem Małgorzaty Sobońskiej za niepokojące należy uznać doniesienia o tym, że ponad jedna trzecia środków ściąganych od podatników na podstawie wydawanych decyzji jest im następnie zwracana po ostatecznym wyjaśnieniu sprawy.

Kontrole będą wnikliwe

Kontrola skarbowa w tym roku koncentrowała się przede wszystkim na ujawnianiu szarej strefy. Raport wskazuje zasadniczy odwrót od badania podatników w ramach szerokich kontroli prawidłowości rozliczeń z budżetem.

– Dużo działań, o których mowa w raporcie, było nakierowanych do wewnątrz, w tym między innymi na zajęcie się brakami w archiwizowanej dokumentacji z kontroli, a także na fundamentalnej zmianie uprawnień organów skarbowych polegającej na przywróceniu im prawa do kontrolowania tzw. dużych podatników – zauważa Agnieszka Tałasiewicz, partner Ernst & Young. Jej zdaniem raport obrazuje też zjawisko swoistej kompensaty: ośrodki, które mają niewielkie ustalenia w zakresie podatków, przodują w karach stosowanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, zaś tam, gdzie zaległych podatków ujawniono więcej, procentowy udział kar okazuje się znacznie niższy.

– Najsłabszym punktem raportu są opisane w nim konkretne sprawy – ich natura jest tak specyficzna, że dla przeciętnego, uczciwego podatnika nie płynie z nich żadna nauka – uważa Agnieszka Tałasiewicz.

Eksperci są zgodni, że wcześniejsze publikowanie danych dotyczących planowanych obszarów kontroli skarbowej w dłuższej perspektywie czasu ma sens.

– Takie informacje w połączeniu z lekturą samego raportu mogą sprawiać, że dla uczciwych podatników kontrola skarbowa stawać się będzie bardziej przewidywalna – o takich ambicjach wspominają zresztą autorzy podsumowania – twierdzi Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Biorąc pod uwagę zarówno wyniki kontroli, jak i opinie ekspertów, można wysunąć wniosek, że kontrola skarbowa zmierza do sprawniejszej obsługi podatników. Nie oznacza to jednak, że kontrola ta będzie szybsza czy też mniej wnikliwa. Świadczą o tym liczby. 1,5 mld zł uszczupleń podatkowych i liczne mandaty karne wskazują, że urzędnicy będą sprawdzać działania podatników jeszcze bardziej szczegółowo niż do tej pory.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA