REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy surowo karzą nieuczciwych

REKLAMA

Fiskus wykrył do tej pory ponad 1,5 mld złotych uszczupleń podatkowych. Oszustwa dotyczą stawek akcyzy, wyłudzeń VAT i nieujawniania dochodów. Urzędy kontroli skarbowej wymierzyły podatnikom łącznie 7 mln zł kar.

Ministerstwo Finansów opublikowało raport o kontroli skarbowej za okres od stycznia do sierpnia 2006 roku. Ustalenia z decyzji wydanych przez organy kontroli skarbowej w tym okresie wskazują na uszczuplenia na poziomie 1,5 mld zł. Podatnicy najczęściej oszukają na stawkach akcyzy oraz w rozliczeniach VAT, PIT i CIT. O tym, że kontrole były szczegółowe, świadczy też liczba mandatów karnych. Tylko w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku urzędnicy wydali ich ponad 15,5 tys. na kwotę prawie 3 mln zł.

Kary są wysokie

Urzędnicy w tym roku odważniej nakładali kary. Inspektorzy chętnie sięgali po środki przewidziane w kodeksie karnym skarbowym wymierzając kary na kwotę 7 mln zł. Nowością było też zastosowanie odpowiedzialności posiłkowej.

– Pozwala ona na obciążenie osoby prawnej grzywną wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego, która z popełnionego przestępstwa uzyskała korzyść majątkową – wyjaśnia Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. Dodaje, że zastosowanie przez urzędników odpowiedzialności posiłkowej wcześniej zdarzało się rzadko. W tym roku została ona zastosowana w postępowaniu w sprawie jednej z sieci hipermarketów.
Na stosowanie odpowiedzialności posiłkowej uwagę zwraca również Magdalena Mucha-Prymas, menedżer BDO Polska.

– Istotne jest sięgnięcie przez Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie do rzadko stosowanej instytucji odpowiedzialności posiłkowej.

– Opublikowane przez resort wyniki kontroli potwierdzają fakty i ogólną wiedzę znaną już od dawna – twierdzi dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW. Najwięcej nieprawidłowości ma miejsce w sferze podatków pośrednich: 54 proc. całości tzw. ustaleń podatkowych dotyczy podatku akcyzowego, a 28 proc. – podatku od towarów i usług. Ponad połowa ustaleń w wyniku nieprawidłowego naliczania i poboru akcyzy pojawiła się w sprawach prowadzonych we współpracy z prokuraturą. Z kolei nieprawidłowości dotyczące podatków dochodowych to jedynie 17 proc. wszystkich ustaleń (PIT – 11 proc. i CIT – 6 proc.).

Oszukują przy akcyzie

– Na podstawie tych liczb można stwierdzić, że nieprawidłowości i naruszenia prawa podatkowego mają miejsce głównie tam, gdzie sam system to ułatwia, stwarzając pokusę, np. w postaci różnych stawek akcyzy na podobne produkty, np. olej napędowy i olej opałowy – twierdzi dr Janusz Fiszer. Dodaje, że nieprawidłowości występują szczególnie w zakresie obrotu paliwami, a także tam, gdzie niezwykle skomplikowane regulacje i mało przejrzyste interpretacje tworzą prawdziwy gąszcz, i to zarówno pułapek dla uczciwych podatników, jak i możliwości nadużyć dla nieuczciwych podatników.

Na fakt popełniania największych nadużyć w zakresie akcyzy uwagę zwraca również Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

– Najwyższe wpływy do skarbu państwa wynikające z decyzji urzędów kontroli skarbowej dotyczą podatku akcyzowego. Stanowią one ponad połowę wszystkich ustaleń podatkowych – twierdzi nasza rozmówczyni. Jej zdaniem jest to konsekwencją tego, że podatek ten obciąża dobra tradycyjnie narażone na działalność grup przestępczych. Najbardziej powszechnymi pod tym względem towarami zawsze były paliwa i wyroby tytoniowe.

– Opublikowany raport dowodzi, że sytuacja pod tym względem nie zmieniła się – dodaje.

Resort ostrzegał

Ministerstwo Finansów na początku tego roku po raz pierwszy podało informacje na temat obszarów, w których prowadzone będą kontrole. Zwraca na to uwagę Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson. W raporcie znalazły się też informacje o priorytetach kontroli.

– Jednym z priorytetowych celów stawianych na ten rok kontroli skarbowej miało być uczynienie z niej służby bardziej sprawnej i przyjaznej uczciwym podatnikom – twierdzi Małgorzata Sobońska, adwokat współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Kontrola jest sprawniejsza. Trudno jednak powiedzieć, że jest przyjazna podatnikom. Zdaniem Małgorzaty Sobońskiej za niepokojące należy uznać doniesienia o tym, że ponad jedna trzecia środków ściąganych od podatników na podstawie wydawanych decyzji jest im następnie zwracana po ostatecznym wyjaśnieniu sprawy.

Kontrole będą wnikliwe

Kontrola skarbowa w tym roku koncentrowała się przede wszystkim na ujawnianiu szarej strefy. Raport wskazuje zasadniczy odwrót od badania podatników w ramach szerokich kontroli prawidłowości rozliczeń z budżetem.

– Dużo działań, o których mowa w raporcie, było nakierowanych do wewnątrz, w tym między innymi na zajęcie się brakami w archiwizowanej dokumentacji z kontroli, a także na fundamentalnej zmianie uprawnień organów skarbowych polegającej na przywróceniu im prawa do kontrolowania tzw. dużych podatników – zauważa Agnieszka Tałasiewicz, partner Ernst & Young. Jej zdaniem raport obrazuje też zjawisko swoistej kompensaty: ośrodki, które mają niewielkie ustalenia w zakresie podatków, przodują w karach stosowanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, zaś tam, gdzie zaległych podatków ujawniono więcej, procentowy udział kar okazuje się znacznie niższy.

– Najsłabszym punktem raportu są opisane w nim konkretne sprawy – ich natura jest tak specyficzna, że dla przeciętnego, uczciwego podatnika nie płynie z nich żadna nauka – uważa Agnieszka Tałasiewicz.

Eksperci są zgodni, że wcześniejsze publikowanie danych dotyczących planowanych obszarów kontroli skarbowej w dłuższej perspektywie czasu ma sens.

– Takie informacje w połączeniu z lekturą samego raportu mogą sprawiać, że dla uczciwych podatników kontrola skarbowa stawać się będzie bardziej przewidywalna – o takich ambicjach wspominają zresztą autorzy podsumowania – twierdzi Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Biorąc pod uwagę zarówno wyniki kontroli, jak i opinie ekspertów, można wysunąć wniosek, że kontrola skarbowa zmierza do sprawniejszej obsługi podatników. Nie oznacza to jednak, że kontrola ta będzie szybsza czy też mniej wnikliwa. Świadczą o tym liczby. 1,5 mld zł uszczupleń podatkowych i liczne mandaty karne wskazują, że urzędnicy będą sprawdzać działania podatników jeszcze bardziej szczegółowo niż do tej pory.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA