REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno oszacować potencjał ludzki i wiedzę w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska ustawa o rachunkowości nie jest dostosowana do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Nie jest w stanie mierzyć tego, co w każdej firmie najważniejsze - zasobów ludzkich i wiedzy.

W Polsce mamy do czynienia z dualizmem w rachunkowości. Z jednej strony są MSR-y, z drugiej ustawa o rachunkowości, która nie jest dostosowana do standardów – uważa dr André Helin, prezes firmy audytorskiej BDO Polska. Jednak MSR-y też mają wady, przykładowo nie regulują wielu istotnych kwestii, a także nie są w stanie mierzyć zasobów ludzkich i wiedzy.

W pierwszym dniu XI Ogólnopolskiego Forum Rachunkowości eksperci omawiali zastosowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR-ów) w praktyce.

– Często zdarza się, że jednostki muszą stosować zarówno zasady wynikające z ustawy o rachunkowości, jak i MSR. To przysparza wielu trudności, m.in. przy tworzeniu sprawozdań finansowych – wskazała Ewa Jakubczyk-Cały, prezes firmy audytorskiej PKF Consult. Jej zdaniem, ustawa o rachunkowości nie reguluje: zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumentowania zdarzeń gospodarczych czy inwentaryzacji.

Według prof. dr hab. Elżbiety Mączyńskiej, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, zasoby ludzkie nie doczekały się do tej pory należytego systemu ewidencji. Bardzo prawdopodobne jest to, że firmy inwestujące w rozwój i wiedzę pracowników będą wykazywały słabsze sprawozdania finansowe niż te, które tego nie robią.

Nie wszyscy stosują MSR

Ustawa o rachunkowości wymienia jednostki zobligowane do stosowania MSR i takie, która mają taką możliwość. Uczestnicy Forum wskazywali, że standardy są skomplikowane, ale mają przyszłość.

– Na razie nie stosujemy standardów. Jednak ich tłumaczenia są często niekomunikatywne i niespójne. Aby je zrozumieć, trzeba je porównywać i łączyć ze sobą, co jest trudne i pracochłonne – zauważyła Bożena Ciska z firmy Sertop Tychy.

Natomiast Paulina Strzelec z firmy Karol Kania i Synowie podkreśliła, że problemy ze stosowaniem MSR dopiero będą się pojawiać, gdy firmy zaczną je stosować w praktyce.

Dr André Helin podkreślił, że standardy nigdy nie rozwiążą wszystkich pojawiających się problemów.

Informacje o zagrożeniu

Poza istotą stosowania odpowiednich form zarządzania biznesem, w tym stosowania odpowiednich polityk rachunkowości, eksperci na Forum zwrócili uwagę na aspekty systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami w firmie. Statystyki międzynarodowe dowodzą, że ponad połowa z nowo powstających firm bankrutuje w ciągu czterech lat. Dlatego dla menedżera istotne jest dysponowanie informacjami o zagrożeniach odpowiednio wcześniej. Według prof. Elżbiety Mączyńskiej, firmy powinny być wrażliwe na zmiany otoczenia. Niestety, systemy wczesnego ostrzegania nie cieszą się w Polsce popularnością.

– Przedsiębiorcy nie mogą upajać się sukcesem. Trzeba być czujnym i czuć na plecach oddech konkurencji – dodaje nasza rozmówczyni.

Dziś eksperci zanalizują zagadnienia dotyczące podatków w 2007 roku i przedstawią problemy, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy od 1 stycznia.

ZAGROŻENIA W BIZNESIE
• bariery mentalne – pracownicy i menedżerowie nie dzielą się swoją wiedzą,
• niewłaściwe zarządzanie innowacjami i wiedzą,
• paradoks sukcesu – w warunkach sukcesu łatwo się zapomina, że każda zmiana może przynieść oprócz profitów i dobrych wyników także skutki negatywne,
• przedsiębiorstwa mają tendencje do bagatelizowania zagrożeń, przez co łatwiej popaść w kłopoty
• niewiedza o... własnej niewiedzy.

CELE I TEMATY KONFERENCJI
Konferencja poświęcona podatkom i rachunkowości organizowana przez Centrum Edukacji Infor Training i Gazetę Prawną. Rozpoczęła się 7 listopada 2006 r. i potrwa do 10 listopada w Wiśle.

Bierze w niej udział 100 uczestników i 22 wykładowców, ekspertów z zakresu podatków i rachunkowości (doradcy podatkowi, biegli rewidenci, prawnicy, prezesi firm audytorskich, wykładowcy polskich uczelni).

Celem Forum jest przedstawienie koncepcji zarządzania podatkami i rachunkowością, tak aby osiągnąć wzrost wartości firmy. To również miejsce wymiany doświadczeń wszystkich, dla których podatki i rachunkowość stanowią klucz do sukcesu i rozwoju firmy.

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA