REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno oszacować potencjał ludzki i wiedzę w księgach rachunkowych

REKLAMA

Polska ustawa o rachunkowości nie jest dostosowana do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Nie jest w stanie mierzyć tego, co w każdej firmie najważniejsze - zasobów ludzkich i wiedzy.

W Polsce mamy do czynienia z dualizmem w rachunkowości. Z jednej strony są MSR-y, z drugiej ustawa o rachunkowości, która nie jest dostosowana do standardów – uważa dr André Helin, prezes firmy audytorskiej BDO Polska. Jednak MSR-y też mają wady, przykładowo nie regulują wielu istotnych kwestii, a także nie są w stanie mierzyć zasobów ludzkich i wiedzy.

W pierwszym dniu XI Ogólnopolskiego Forum Rachunkowości eksperci omawiali zastosowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR-ów) w praktyce.

– Często zdarza się, że jednostki muszą stosować zarówno zasady wynikające z ustawy o rachunkowości, jak i MSR. To przysparza wielu trudności, m.in. przy tworzeniu sprawozdań finansowych – wskazała Ewa Jakubczyk-Cały, prezes firmy audytorskiej PKF Consult. Jej zdaniem, ustawa o rachunkowości nie reguluje: zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumentowania zdarzeń gospodarczych czy inwentaryzacji.

Według prof. dr hab. Elżbiety Mączyńskiej, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, zasoby ludzkie nie doczekały się do tej pory należytego systemu ewidencji. Bardzo prawdopodobne jest to, że firmy inwestujące w rozwój i wiedzę pracowników będą wykazywały słabsze sprawozdania finansowe niż te, które tego nie robią.

Nie wszyscy stosują MSR

Ustawa o rachunkowości wymienia jednostki zobligowane do stosowania MSR i takie, która mają taką możliwość. Uczestnicy Forum wskazywali, że standardy są skomplikowane, ale mają przyszłość.

– Na razie nie stosujemy standardów. Jednak ich tłumaczenia są często niekomunikatywne i niespójne. Aby je zrozumieć, trzeba je porównywać i łączyć ze sobą, co jest trudne i pracochłonne – zauważyła Bożena Ciska z firmy Sertop Tychy.

Natomiast Paulina Strzelec z firmy Karol Kania i Synowie podkreśliła, że problemy ze stosowaniem MSR dopiero będą się pojawiać, gdy firmy zaczną je stosować w praktyce.

Dr André Helin podkreślił, że standardy nigdy nie rozwiążą wszystkich pojawiających się problemów.

Informacje o zagrożeniu

Poza istotą stosowania odpowiednich form zarządzania biznesem, w tym stosowania odpowiednich polityk rachunkowości, eksperci na Forum zwrócili uwagę na aspekty systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami w firmie. Statystyki międzynarodowe dowodzą, że ponad połowa z nowo powstających firm bankrutuje w ciągu czterech lat. Dlatego dla menedżera istotne jest dysponowanie informacjami o zagrożeniach odpowiednio wcześniej. Według prof. Elżbiety Mączyńskiej, firmy powinny być wrażliwe na zmiany otoczenia. Niestety, systemy wczesnego ostrzegania nie cieszą się w Polsce popularnością.

– Przedsiębiorcy nie mogą upajać się sukcesem. Trzeba być czujnym i czuć na plecach oddech konkurencji – dodaje nasza rozmówczyni.

Dziś eksperci zanalizują zagadnienia dotyczące podatków w 2007 roku i przedstawią problemy, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy od 1 stycznia.

ZAGROŻENIA W BIZNESIE
• bariery mentalne – pracownicy i menedżerowie nie dzielą się swoją wiedzą,
• niewłaściwe zarządzanie innowacjami i wiedzą,
• paradoks sukcesu – w warunkach sukcesu łatwo się zapomina, że każda zmiana może przynieść oprócz profitów i dobrych wyników także skutki negatywne,
• przedsiębiorstwa mają tendencje do bagatelizowania zagrożeń, przez co łatwiej popaść w kłopoty
• niewiedza o... własnej niewiedzy.

CELE I TEMATY KONFERENCJI
Konferencja poświęcona podatkom i rachunkowości organizowana przez Centrum Edukacji Infor Training i Gazetę Prawną. Rozpoczęła się 7 listopada 2006 r. i potrwa do 10 listopada w Wiśle.

Bierze w niej udział 100 uczestników i 22 wykładowców, ekspertów z zakresu podatków i rachunkowości (doradcy podatkowi, biegli rewidenci, prawnicy, prezesi firm audytorskich, wykładowcy polskich uczelni).

Celem Forum jest przedstawienie koncepcji zarządzania podatkami i rachunkowością, tak aby osiągnąć wzrost wartości firmy. To również miejsce wymiany doświadczeń wszystkich, dla których podatki i rachunkowość stanowią klucz do sukcesu i rozwoju firmy.

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA