REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno oszacować potencjał ludzki i wiedzę w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska ustawa o rachunkowości nie jest dostosowana do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Nie jest w stanie mierzyć tego, co w każdej firmie najważniejsze - zasobów ludzkich i wiedzy.

W Polsce mamy do czynienia z dualizmem w rachunkowości. Z jednej strony są MSR-y, z drugiej ustawa o rachunkowości, która nie jest dostosowana do standardów – uważa dr André Helin, prezes firmy audytorskiej BDO Polska. Jednak MSR-y też mają wady, przykładowo nie regulują wielu istotnych kwestii, a także nie są w stanie mierzyć zasobów ludzkich i wiedzy.

W pierwszym dniu XI Ogólnopolskiego Forum Rachunkowości eksperci omawiali zastosowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR-ów) w praktyce.

– Często zdarza się, że jednostki muszą stosować zarówno zasady wynikające z ustawy o rachunkowości, jak i MSR. To przysparza wielu trudności, m.in. przy tworzeniu sprawozdań finansowych – wskazała Ewa Jakubczyk-Cały, prezes firmy audytorskiej PKF Consult. Jej zdaniem, ustawa o rachunkowości nie reguluje: zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumentowania zdarzeń gospodarczych czy inwentaryzacji.

Według prof. dr hab. Elżbiety Mączyńskiej, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, zasoby ludzkie nie doczekały się do tej pory należytego systemu ewidencji. Bardzo prawdopodobne jest to, że firmy inwestujące w rozwój i wiedzę pracowników będą wykazywały słabsze sprawozdania finansowe niż te, które tego nie robią.

Nie wszyscy stosują MSR

Ustawa o rachunkowości wymienia jednostki zobligowane do stosowania MSR i takie, która mają taką możliwość. Uczestnicy Forum wskazywali, że standardy są skomplikowane, ale mają przyszłość.

– Na razie nie stosujemy standardów. Jednak ich tłumaczenia są często niekomunikatywne i niespójne. Aby je zrozumieć, trzeba je porównywać i łączyć ze sobą, co jest trudne i pracochłonne – zauważyła Bożena Ciska z firmy Sertop Tychy.

Natomiast Paulina Strzelec z firmy Karol Kania i Synowie podkreśliła, że problemy ze stosowaniem MSR dopiero będą się pojawiać, gdy firmy zaczną je stosować w praktyce.

Dr André Helin podkreślił, że standardy nigdy nie rozwiążą wszystkich pojawiających się problemów.

Informacje o zagrożeniu

Poza istotą stosowania odpowiednich form zarządzania biznesem, w tym stosowania odpowiednich polityk rachunkowości, eksperci na Forum zwrócili uwagę na aspekty systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami w firmie. Statystyki międzynarodowe dowodzą, że ponad połowa z nowo powstających firm bankrutuje w ciągu czterech lat. Dlatego dla menedżera istotne jest dysponowanie informacjami o zagrożeniach odpowiednio wcześniej. Według prof. Elżbiety Mączyńskiej, firmy powinny być wrażliwe na zmiany otoczenia. Niestety, systemy wczesnego ostrzegania nie cieszą się w Polsce popularnością.

– Przedsiębiorcy nie mogą upajać się sukcesem. Trzeba być czujnym i czuć na plecach oddech konkurencji – dodaje nasza rozmówczyni.

Dziś eksperci zanalizują zagadnienia dotyczące podatków w 2007 roku i przedstawią problemy, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy od 1 stycznia.

ZAGROŻENIA W BIZNESIE
• bariery mentalne – pracownicy i menedżerowie nie dzielą się swoją wiedzą,
• niewłaściwe zarządzanie innowacjami i wiedzą,
• paradoks sukcesu – w warunkach sukcesu łatwo się zapomina, że każda zmiana może przynieść oprócz profitów i dobrych wyników także skutki negatywne,
• przedsiębiorstwa mają tendencje do bagatelizowania zagrożeń, przez co łatwiej popaść w kłopoty
• niewiedza o... własnej niewiedzy.

CELE I TEMATY KONFERENCJI
Konferencja poświęcona podatkom i rachunkowości organizowana przez Centrum Edukacji Infor Training i Gazetę Prawną. Rozpoczęła się 7 listopada 2006 r. i potrwa do 10 listopada w Wiśle.

Bierze w niej udział 100 uczestników i 22 wykładowców, ekspertów z zakresu podatków i rachunkowości (doradcy podatkowi, biegli rewidenci, prawnicy, prezesi firm audytorskich, wykładowcy polskich uczelni).

Celem Forum jest przedstawienie koncepcji zarządzania podatkami i rachunkowością, tak aby osiągnąć wzrost wartości firmy. To również miejsce wymiany doświadczeń wszystkich, dla których podatki i rachunkowość stanowią klucz do sukcesu i rozwoju firmy.

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA