REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka musi pobrać zaliczkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli polska spółka płaci za zlecone firmie zagranicznej usługi doradcze lub prawne, musi od wypłacanych kwot pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Obowiązku tego nie mają spółki posiadające certyfikat rezydencji.

Polskie firmy coraz częściej korzystają z usług świadczonych przez podmioty zagraniczne zwłaszcza wtedy, gdy prowadzona przez nie działalność gospodarcza ma zasięg międzynarodowy. Zlecenie spółkom zagranicznym usług o charakterze niematerialnym czyli doradczych lub prawnych nakłada na polskie firmy dodatkowe obowiązki zarówno w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jak i VAT.

Trzeba pobrać podatek

Dokonując wypłaty na rzecz spółki mającej siedzibę poza terytorium Polski (czyli nierezydenta) z tytułu świadczonych usług doradczych lub prawnych polski podmiot wstępuje w obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski przez nierezydentów przychodów z tytułu świadczeń m.in. doradczych i usług prawnych ustala się w wysokości 20 proc. przychodów. Stosownie do treści art. 26 ust. 3 polska spółka jako płatnik ma obowiązek pobrać podatek i przekazać w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, do właściwego urzędu skarbowego, składając równocześnie deklarację CIT-10. Warto pamiętać, że w sprawach dotyczących opodatkowania nierezydentów właściwe są wyspecjalizowane tzw. duże urzędy skarbowe funkcjonujące w każdym województwie od 1 stycznia 2004 r.

Podatku nie trzeba jednak zawsze płacić. Istniej możliwość uniknięcia tego obowiązku. Warunkiem jest uzyskanie od nierezydenta certyfikatu rezydencji, tj. zaświadczenia właściwego organu administracji podatkowej potwierdzającego miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych.

WYDATKI BĘDĄ KOSZTEM PODATKOWYM
Wydatki poniesione na zakup od zagranicznej spółki usług doradczych lub prawnych stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu, jeśli tylko istnieje między wydatkiem a przychodem związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Spółki nie powinny w tym przypadku mieć problemu z wykazaniem, że usługi takie pozostają w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Przydatny certyfikat

Po uzyskaniu certyfikatu zastosowanie będą miały nie regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a krajem, w którym siedzibę ma spółka świadcząca usługę. Jeżeli przedmiotem działalności prowadzonej przez nierezydenta jest świadczenie usług prawnych bądź doradczych, wówczas należności płacone za te usługi kwalifikowane są w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania w kategorii zyski z przedsiębiorstw, które podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby spółki świadczącej usługi.

Ważne!
Warto uzyskać certyfikat rezydencji usługodawcy. Dzięki temu można uniknąć uciążliwych obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego.

Firma płaci VAT

Zakup usługi doradczej lub prawnej od nierezydenta skutkuje także obowiązkami w zakresie VAT. Usługi prawne lub doradztwa kwalifikowane są jako import usług. Podatnikiem VAT jest firma polska – usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę poza terytorium Polski. Obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstanie po stronie usługobiorcy importowanych usług z chwilą wystawienia faktury przez nierezydenta, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Polska spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego VAT według stawki podatkowej obowiązującej w naszym kraju. W terminie 7 dni od wystawienia faktury przez zagranicznego usługodawcę należy wystawić fakturę wewnętrzną.

Radosław Knapik
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA