REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka musi pobrać zaliczkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli polska spółka płaci za zlecone firmie zagranicznej usługi doradcze lub prawne, musi od wypłacanych kwot pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Obowiązku tego nie mają spółki posiadające certyfikat rezydencji.

Polskie firmy coraz częściej korzystają z usług świadczonych przez podmioty zagraniczne zwłaszcza wtedy, gdy prowadzona przez nie działalność gospodarcza ma zasięg międzynarodowy. Zlecenie spółkom zagranicznym usług o charakterze niematerialnym czyli doradczych lub prawnych nakłada na polskie firmy dodatkowe obowiązki zarówno w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jak i VAT.

Trzeba pobrać podatek

Dokonując wypłaty na rzecz spółki mającej siedzibę poza terytorium Polski (czyli nierezydenta) z tytułu świadczonych usług doradczych lub prawnych polski podmiot wstępuje w obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski przez nierezydentów przychodów z tytułu świadczeń m.in. doradczych i usług prawnych ustala się w wysokości 20 proc. przychodów. Stosownie do treści art. 26 ust. 3 polska spółka jako płatnik ma obowiązek pobrać podatek i przekazać w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, do właściwego urzędu skarbowego, składając równocześnie deklarację CIT-10. Warto pamiętać, że w sprawach dotyczących opodatkowania nierezydentów właściwe są wyspecjalizowane tzw. duże urzędy skarbowe funkcjonujące w każdym województwie od 1 stycznia 2004 r.

Podatku nie trzeba jednak zawsze płacić. Istniej możliwość uniknięcia tego obowiązku. Warunkiem jest uzyskanie od nierezydenta certyfikatu rezydencji, tj. zaświadczenia właściwego organu administracji podatkowej potwierdzającego miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych.

WYDATKI BĘDĄ KOSZTEM PODATKOWYM
Wydatki poniesione na zakup od zagranicznej spółki usług doradczych lub prawnych stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu, jeśli tylko istnieje między wydatkiem a przychodem związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Spółki nie powinny w tym przypadku mieć problemu z wykazaniem, że usługi takie pozostają w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Przydatny certyfikat

Po uzyskaniu certyfikatu zastosowanie będą miały nie regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a krajem, w którym siedzibę ma spółka świadcząca usługę. Jeżeli przedmiotem działalności prowadzonej przez nierezydenta jest świadczenie usług prawnych bądź doradczych, wówczas należności płacone za te usługi kwalifikowane są w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania w kategorii zyski z przedsiębiorstw, które podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby spółki świadczącej usługi.

Ważne!
Warto uzyskać certyfikat rezydencji usługodawcy. Dzięki temu można uniknąć uciążliwych obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego.

Firma płaci VAT

Zakup usługi doradczej lub prawnej od nierezydenta skutkuje także obowiązkami w zakresie VAT. Usługi prawne lub doradztwa kwalifikowane są jako import usług. Podatnikiem VAT jest firma polska – usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę poza terytorium Polski. Obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstanie po stronie usługobiorcy importowanych usług z chwilą wystawienia faktury przez nierezydenta, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Polska spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego VAT według stawki podatkowej obowiązującej w naszym kraju. W terminie 7 dni od wystawienia faktury przez zagranicznego usługodawcę należy wystawić fakturę wewnętrzną.

Radosław Knapik
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA