REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy giełdowi mogą zapłacić niższy podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko miesiąc mają inwestorzy na zmniejszenie podatku od zysków giełdowych. Przemyślane transakcje pozwolą uwzględnić w rozliczeniu poniesione straty. Podatnicy muszą ostrożnie rozliczać koszty, zbywając akcje kupione na kredyt.

Inwestorom giełdowym pozostał tylko miesiąc na dokonanie transakcji, które mogą mieć istotny wpływ na wysokość tegorocznego podatku dochodowego od zysków z giełdy. Transakcje dokonane po 1 stycznia 2007 r. będą dotyczyć już kolejnego roku podatkowego i następnego rozliczenia. 

 Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176) od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych podatek wynosi 19 proc. uzyskanego dochodu. Według art. 9 ust. 2 dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Przepisy pozwalają, by w ostatecznym ustaleniu dochodu uwzględnić stratę poniesioną podczas inwestycji na giełdzie.

Potrzebna strata…

Marek Kolibski, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy, radzi, by inwestorzy pamiętali, że o stratę z danego źródła można pomniejszyć tylko dochody z tego samego źródła.

– Podatnicy czasami nie zwracają na to uwagi i odliczają np. stratę z zysków kapitałowych od przychodów z działalności gospodarczej, a to niedopuszczalne. Jeżeli ponieśliśmy stratę na sprzedaży na giełdzie papierów wartościowych, to będziemy ją mogli odliczyć w zeznaniu PIT-38 – mówi ekspert.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 o wysokość straty z inwestycji na giełdzie, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejnych pięciu latach podatkowych. Przepis ten przewiduje jednak istotne ograniczenie. Wysokość obniżenia w którymkolwiek z pięciu lat nie może przekroczyć 50 proc. kwoty straty. To oznacza, że w pierwszym roku inwestor nie będzie mógł odliczyć całej straty, tylko jej połowę. Osoby, które chcą pozostać na giełdzie, powinny się zastanowić, czy warto odliczyć od razu pełen limit. To prawda, że dzięki temu można zapłacić niższy podatek, ale za to mniej straty do odliczenia pozostanie w następnych latach.

– Jeżeli nie ma potrzeby odliczania straty w pełnym limicie, to może sensowne byłoby pozostawienie większej jej części w kolejnych latach – mówi Marek Kolibski. Zwraca uwagę, że z planowaniem podatkowym może się wiązać konieczność dokonania pewnych ruchów na giełdzie przed zakończeniem roku, np. w celu zanotowania straty na papierze. Po pierwszym stycznia na takie posunięcia będzie za późno.

…i wnikliwa analiza

Zdaniem Andrzeja Marczaka, partnera w KPMG, pod koniec roku zawsze należy dokładnie przeanalizować, jaki potencjalnie podatek mamy do zapłacenia. Zasada ta dotyczy także podatku od zysków kapitałowych.

Jak ograniczyć wysokość podatku do zapłacenia w nadchodzącym roku? Wyobraźmy sobie, że sprzedaliśmy papier X, na którym zarobiliśmy 100 proc. Od dochodu trzeba będzie zapłacić podatek. Ale w portfelu mamy też papier Y, który spadł np. o 50 proc. od czasu zakupu. Można go sprzedać ze stratą i nawet tego samego dnia odkupić po tej samej cenie. Stan posiadania akcji w portfelu nie zmieni się, a dzięki sprzedaży papierów Y inwestor zanotuje księgową stratę, która zmniejszy podatek konieczny do zapłaty z tytułu zyskownej inwestycji w papier X.

– Przykład ten może być metodą na obniżenie opodatkowania zysków z giełdy. Wydatki na nabycie papierów wartościowych są kosztem uzyskania przychodu w momencie ich zbycia. Czyli musimy zbyć papier, aby rozliczyć te koszty. Jeśli koszty są wyższe niż przychody z danego źródła, mamy stratę – wyjaśnia Andrzej Marczak.

Oczywiście odkupienie akcji będzie oznaczać, że ich cena zostanie kosztem w chwili ich późniejszego zbycia. Jeżeli kurs wzrośnie i akcje sprzedamy drożej niż kupiliśmy, to od zysku trzeba będzie zapłacić podatek.

Inne koszty też pomogą

Wysokość dochodu, a co za tym idzie podatku do zapłaty, obniżają także inne koszty, nie tylko wartość akcji w chwili kupna. Według Roberta Krasnodębskiego, rady prawnego z kancelarii Weil, Gotshal & Manges, inwestorzy nie powinni mieć z ich rozliczeniami większych problemów.

– Do kosztów takich są zaliczane wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. A więc także opłaty i prowizje, które pobiera biuro maklerskie związane zarówno z zakupem akcji, jak i ich sprzedażą – mówi ekspert. Biuro maklerskie, w którym prowadzony jest rachunek, przesyła podatnikowi informację PIT-8C o wysokości przychodów, w której ma obowiązek ujęcia także tych kosztów.

Wątpliwości mogą się pojawić przy zaciągnięciu kredytu na zakup akcji. Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa w koszty można zaliczyć prowizję i odsetki tylko od realnie wykorzystanej części kredytu.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA