REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokatorom grożą podwyżki czynszów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółdzielnie mieszkaniowe, TBS-y i wspólnoty mieszkańców stracą ulgę. W efekcie niemal wszystkie uzyskiwane dochody będą opodatkowane. Dodatkowe zamieszanie wywołają nieprecyzyjne przepisy.


NOWE PRAWO


Spółdzielnie mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego (TBS) i wspólnoty mieszkańców od 2007 roku stracą ulgę podatkową, dzięki której mają więcej pieniędzy na utrzymanie lokali. Aby utrzymać obecny standard, konieczne może okazać się podniesienie czynszów.


Zgodnie z nowym art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o CIT, wolne od podatku będą dochody spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych oraz TBS uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Przepis wyklucza zwolnienie dla dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Dziś podatek nie obejmuje wszystkich dochodów zarządzających nieruchomościami, jeżeli przeznaczone są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Gospodarka deficytowa


Problem w tym, że prawie wszystkie dochody spółdzielni, wspólnot, czy TBS-ów pochodzą z innych niż czynsze źródeł. W spółdzielniach gospodarka mieszkaniowa bywa deficytowa. Niedobory uzupełniane są właśnie dochodami z innych źródeł.


- Przychody z pożytków, czyli wynajmu powierzchni reklamowej, udostępnienia miejsc pod anteny telefonii komórkowej czy wynajmu lokali użytkowych to w praktyce jedyne dochody spółdzielni - mówi Jan Sułowski, prezes Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych. Są zwolnione z podatku, jeżeli zostają przeznaczone na działalność statutową, czyli utrzymanie mieszkań. Dzięki temu można dofinansować utrzymanie mieszkań. Sama gospodarka mieszkaniowa nie jest dochodowa. Zdaniem Jana Sułowskiego, wprowadzenie zwolnienia tylko dla dochodów, których w praktyce nie ma, mija się z celem. W efekcie spółdzielnie zapłacą podatek od wszystkich uzyskiwanych dochodów.


- Nie robiliśmy symulacji, ale jest jasne, że ten ubytek trzeba będzie jakoś pokryć. Oczywiście z kieszeni członków spółdzielni - prorokuje Jan Sułowski.


Zdaniem Macieja Kulawika, radcy prawnego z kancelarii Allen & Overy, zwolnienie w nowym brzmieniu będzie mniej korzystne od dotychczasowego. W spółdzielniach czy wspólnotach, w których przychody - głównie czynsz - uzyskiwane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są niższe niż wydatki na utrzymanie tych zasobów, zwolnienie to będzie działać wręcz na niekorzyść podatników.


- Można twierdzić, że skoro spółdzielnia jest powołana do prowadzenia gospodarki mieszkaniowej, to zwolnione z podatku powinny być tylko dochody pochodzące z tej działalności. Jestem jednak bliższy poglądowi, zgodnie z którym cel, na jaki przeznaczono dochód - utrzymanie zasobów mieszkaniowych - jest kryterium ważniejszym od źródła dochodu przeznaczonego na realizację tego celu. Wspieranie gospodarki mieszkaniowej znajduje społeczne uzasadnienie, dlatego pozbawianie spółdzielni ulgi w dotychczasowym kształcie nie jest do końca słuszne - uważa Paweł Sylwestrzak, prawnik w zespole doradztwa podatkowego kancelarii Salans.


Dochód do opodatkowania


Maciej Kulawik ostrzega, że strata poniesiona w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie będzie pomniejszać dochodu z pozostałych, opodatkowanych źródeł. W konsekwencji może się okazać, że spółdzielnia czy wspólnota będzie musiała zapłacić podatek od dochodu z wynajmu lokalu użytkowego lub części wspólnych budynku nawet wtedy, gdy jest on w całości przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania budynku.


- Także w przypadku, gdy z całości ksiąg spółdzielni wynikałoby, że poniosła ona w danym roku stratę - dodaje radca prawny.


Większym optymistą jest jednak Paweł Sylwestrzak. Uważa, że dochód z innych źródeł spółdzielnie będą mogły pomniejszyć o ewentualną stratę powstałą w gospodarce zasobami mieszkaniowymi w danym roku podatkowym. Zawarte w ustawie o CIT zwolnienie dotyczy bowiem jedynie dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Strata jest pojęciem odrębnym od dochodu i nie podlega zwolnieniu czy wyłączeniu.


Ryszard Jajszczyk, dyrektor biura Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP, mówi, że w spółdzielniach nie może być mowy o stracie. Niedobór, który występuje w jednym roku, musi zostać pokryty przychodami w następnym.


- Tak czy inaczej od nowego roku część dochodu, który wzmacniał ekonomicznie spółdzielnie mieszkaniowe, trafi do skarbu państwa w postaci podatku - mówi.


Niejasne zasoby mieszkaniowe


Zmiany oznaczają, że spółdzielnie mieszkaniowe będą musiały prowadzić odrębne ewidencje dla przychodów i kosztów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz dla pozostałej działalności. Będą także musiały rozróżnić dochody przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele. Dodatkowym utrudnieniem będzie brak definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi czy samych zasobów mieszkaniowych w ustawie o CIT.


- Może pojawić się mnóstwo wątpliwości, np. czy miejsca postojowe pod budynkiem kupione razem z mieszkaniami należy uznać za zasoby mieszkaniowe czy też nie - mówi Paweł Sylwestrzak.


Podobnego zdania jest Maciej Kulawik. Podkreśla, że nawet w uzasadnieniu do projektu ustawy zabrakło opisu intencji ustawodawcy. Według niego przychody z wynajmu lokali użytkowych znajdują się poza tą definicją.


- Mam natomiast poważne wątpliwości jak władze podatkowe będą traktować czynsz uzyskany przez wspólnotę od właściciela lokalu użytkowego.


POSTULUJEMY

Sejm powinien przywrócić zwolnienie podatkowe dla spółdzielni mieszkaniowych, TBS-ów i wspólnot mieszkaniowych.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA