REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie okresu zameldowania może sprawiać kłopoty podatnikom

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r., nie zapłacimy podatku, gdy będziemy w nim zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy. Istnieje ryzyko, że fiskus będzie kwestionował moment, od jakiego będzie liczony meldunek.


NOWE PRAWO


Z godnie ze znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zacznie obowiązywać od przyszłego roku, od sprzedaży nieruchomości będzie trzeba zapłacić 19-proc. PIT od dochodu zamiast dzisiejszego 10-proc. od przychodu. Pojawi się też nowe zwolnienie, które na pierwszy rzut oka w łatwy sposób pozwoli uniknąć podatku. Ulga ta będzie polegała na tym, że podatnik, który będzie zameldowany w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed jego zbyciem, podatku nie zapłaci.


Jednak uniknięcie PIT może nie być takie proste. Pojawia się bowiem pytanie, od kiedy liczyć okres meldunku: czy od 1 stycznia 2007 r., bo wtedy zaczną obowiązywać nowe przepisy, czy od faktycznego momentu zameldowania. Warto pamiętać, że nowe zasady opodatkowania będą mieć zastosowanie do nieruchomości nabytych po 1 stycznia. Te, które zostaną kupione do końca tego roku, a sprzedane w przyszłym, będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach. Jest jednak wiele osób, które od lat są zameldowane w mieszkaniu, ale nabędą je dopiero w 2007 roku.


Eksperci wskazują, że przedstawiona sytuacja może powodować konflikty podatników z fiskusem.


Czynność techniczna


Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione będą od momentu, w którym podatnik nabędzie/wybuduje zbywaną nieruchomość. Maria Kukawska, senior konsultant Accreo Taxand podkreśliła, że przepis o zwolnieniu mówi o konieczności pozostawania zameldowanym w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zważywszy na fakt, że samo zameldowanie jest czynnością techniczną, potwierdzającą stan deklarowany przez obywatela (tj. stałe przebywanie w określonym miejscu) oraz że zameldowanie stałe nie wiąże się z koniecznością bycia właścicielem lokalu ani posiadania innego tytułu prawnego do lokalu może wystąpić sytuacja, w której osoba jest od lat zameldowana w lokalu, którego właścicielem (np. w drodze nabycia) zostaje po 1 stycznia 2007 r.


- Nie ma przeszkód, by w przypadku zbycia lokalu taka osoba uwzględniła okres, przez jaki była zameldowana w tym lokalu przed 1 stycznia 2007 r., choć prawdopodobne jest, że organy podatkowe będą kwestionować takie stanowisko - podsumowała Maria Kukawska.


Przepisy przejściowe


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazał natomiast, że dokonując wykładni literalnej nowych regulacji, która powinna być stosowana w pierwszej kolejności przy interpretowaniu przepisów, można wysnuć wniosek, że nie ma znaczenia, kiedy upłynął okres meldunku uprawniający do zwolnienia od podatku.


- Należy jednak mieć na uwadze przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytku) przed 31 grudnia 2006 r. stosuje się aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania. Przepis przejściowy mocno ogranicza zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia na nowych zasadach, mało jest bowiem przypadków zameldowania w lokalu, który dopiero zostanie nabyty po 1 stycznia 2007 r. - dodał nasz rozmówca.


Znów zatem stworzono przepis, który miał być korzystny dla podatników. Praktyka pokaże, czy taki będzie, czy raczej przysporzy nowych problemów z fiskusem.

Ewa Matyszewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej. Jak i dlaczego różni się od rozliczania pozostałych pracowników?

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a pracowników na innych stanowiskach. Ewidencja czasu pracy i naliczenie wynagrodzenia w branży produkcyjnej to ciekawy przypadek, często także problematyczny dla kadr. Na czym polegają te różnice?

Przedawnienie prawa do zwrotu nadpłaty (art. 77 i 80 Ordynacji podatkowej)

Kiedy występuje przedawnienie prawa do zwrotu nadpłaty, co wynika z przepisów zawartych w art. 77 i 80 Ordynacji podatkowej? Co do zasady prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu. Co jeszcze warto wiedzieć?

Ministerstwo Finansów: Coraz więcej spraw można załatwić bez wizyty w urzędzie skarbowym. Wystarczy internet i telefon

Klienci Krajowej Administracji Skarbowej coraz więcej spraw urzędowych mogą załatwić bez wizyty w urzędzie skarbowym. Jest to możliwe z dowolnego miejsca za pośrednictwem infolinii KAS lub za pośrednictwem usług e-Urzędu Skarbowego.

Pakiety medyczne dla pracowników. Czy wiesz, jak prawidłowo rozliczać VAT przy ich zakupie? Sprawdź, jakie są zasady

Pakiety medyczne dla pracowników. Czy wiesz, jak prawidłowo rozliczać VAT przy ich zakupie? Usługi w zakresie opieki medycznej podlegają zwolnieniu z VAT. Ale czy również przy odsprzedaży?

Składka zdrowotna - rozliczenie roczne za 2023 rok

20 maja jest ostatnim dniem, kiedy przedsiębiorca musi złożyć dokumenty rozliczeniowe za kwiecień 2024 r. wraz z rocznym rozliczeniem składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2023 rok. Jest to również termin na opłacenie należnych składek za kwiecień 2024 r. wraz z ewentualną dopłatą składki rocznej.

Okulary dla pracownika. O odliczeniu VAT nie przesądza wskazanie podatnika jako nabywcy. Kluczowe jest prawo do rozporządzania towarem jak właściciel

Do najczęściej popełnianych błędów VAT należą nieprawidłowości w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących pracowników. O prawie do odliczenia nie przesądza wykazanie podatnika jako nabywcy na fakturze. Kluczowe jest nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

REKLAMA