REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie okresu zameldowania może sprawiać kłopoty podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r., nie zapłacimy podatku, gdy będziemy w nim zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy. Istnieje ryzyko, że fiskus będzie kwestionował moment, od jakiego będzie liczony meldunek.


NOWE PRAWO


Z godnie ze znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zacznie obowiązywać od przyszłego roku, od sprzedaży nieruchomości będzie trzeba zapłacić 19-proc. PIT od dochodu zamiast dzisiejszego 10-proc. od przychodu. Pojawi się też nowe zwolnienie, które na pierwszy rzut oka w łatwy sposób pozwoli uniknąć podatku. Ulga ta będzie polegała na tym, że podatnik, który będzie zameldowany w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed jego zbyciem, podatku nie zapłaci.


Jednak uniknięcie PIT może nie być takie proste. Pojawia się bowiem pytanie, od kiedy liczyć okres meldunku: czy od 1 stycznia 2007 r., bo wtedy zaczną obowiązywać nowe przepisy, czy od faktycznego momentu zameldowania. Warto pamiętać, że nowe zasady opodatkowania będą mieć zastosowanie do nieruchomości nabytych po 1 stycznia. Te, które zostaną kupione do końca tego roku, a sprzedane w przyszłym, będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach. Jest jednak wiele osób, które od lat są zameldowane w mieszkaniu, ale nabędą je dopiero w 2007 roku.


Eksperci wskazują, że przedstawiona sytuacja może powodować konflikty podatników z fiskusem.


Czynność techniczna


Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione będą od momentu, w którym podatnik nabędzie/wybuduje zbywaną nieruchomość. Maria Kukawska, senior konsultant Accreo Taxand podkreśliła, że przepis o zwolnieniu mówi o konieczności pozostawania zameldowanym w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zważywszy na fakt, że samo zameldowanie jest czynnością techniczną, potwierdzającą stan deklarowany przez obywatela (tj. stałe przebywanie w określonym miejscu) oraz że zameldowanie stałe nie wiąże się z koniecznością bycia właścicielem lokalu ani posiadania innego tytułu prawnego do lokalu może wystąpić sytuacja, w której osoba jest od lat zameldowana w lokalu, którego właścicielem (np. w drodze nabycia) zostaje po 1 stycznia 2007 r.


- Nie ma przeszkód, by w przypadku zbycia lokalu taka osoba uwzględniła okres, przez jaki była zameldowana w tym lokalu przed 1 stycznia 2007 r., choć prawdopodobne jest, że organy podatkowe będą kwestionować takie stanowisko - podsumowała Maria Kukawska.


Przepisy przejściowe


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazał natomiast, że dokonując wykładni literalnej nowych regulacji, która powinna być stosowana w pierwszej kolejności przy interpretowaniu przepisów, można wysnuć wniosek, że nie ma znaczenia, kiedy upłynął okres meldunku uprawniający do zwolnienia od podatku.


- Należy jednak mieć na uwadze przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytku) przed 31 grudnia 2006 r. stosuje się aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania. Przepis przejściowy mocno ogranicza zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia na nowych zasadach, mało jest bowiem przypadków zameldowania w lokalu, który dopiero zostanie nabyty po 1 stycznia 2007 r. - dodał nasz rozmówca.


Znów zatem stworzono przepis, który miał być korzystny dla podatników. Praktyka pokaże, czy taki będzie, czy raczej przysporzy nowych problemów z fiskusem.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA