REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie okresu zameldowania może sprawiać kłopoty podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r., nie zapłacimy podatku, gdy będziemy w nim zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy. Istnieje ryzyko, że fiskus będzie kwestionował moment, od jakiego będzie liczony meldunek.


NOWE PRAWO


Z godnie ze znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zacznie obowiązywać od przyszłego roku, od sprzedaży nieruchomości będzie trzeba zapłacić 19-proc. PIT od dochodu zamiast dzisiejszego 10-proc. od przychodu. Pojawi się też nowe zwolnienie, które na pierwszy rzut oka w łatwy sposób pozwoli uniknąć podatku. Ulga ta będzie polegała na tym, że podatnik, który będzie zameldowany w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed jego zbyciem, podatku nie zapłaci.


Jednak uniknięcie PIT może nie być takie proste. Pojawia się bowiem pytanie, od kiedy liczyć okres meldunku: czy od 1 stycznia 2007 r., bo wtedy zaczną obowiązywać nowe przepisy, czy od faktycznego momentu zameldowania. Warto pamiętać, że nowe zasady opodatkowania będą mieć zastosowanie do nieruchomości nabytych po 1 stycznia. Te, które zostaną kupione do końca tego roku, a sprzedane w przyszłym, będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach. Jest jednak wiele osób, które od lat są zameldowane w mieszkaniu, ale nabędą je dopiero w 2007 roku.


Eksperci wskazują, że przedstawiona sytuacja może powodować konflikty podatników z fiskusem.


Czynność techniczna


Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione będą od momentu, w którym podatnik nabędzie/wybuduje zbywaną nieruchomość. Maria Kukawska, senior konsultant Accreo Taxand podkreśliła, że przepis o zwolnieniu mówi o konieczności pozostawania zameldowanym w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zważywszy na fakt, że samo zameldowanie jest czynnością techniczną, potwierdzającą stan deklarowany przez obywatela (tj. stałe przebywanie w określonym miejscu) oraz że zameldowanie stałe nie wiąże się z koniecznością bycia właścicielem lokalu ani posiadania innego tytułu prawnego do lokalu może wystąpić sytuacja, w której osoba jest od lat zameldowana w lokalu, którego właścicielem (np. w drodze nabycia) zostaje po 1 stycznia 2007 r.


- Nie ma przeszkód, by w przypadku zbycia lokalu taka osoba uwzględniła okres, przez jaki była zameldowana w tym lokalu przed 1 stycznia 2007 r., choć prawdopodobne jest, że organy podatkowe będą kwestionować takie stanowisko - podsumowała Maria Kukawska.


Przepisy przejściowe


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazał natomiast, że dokonując wykładni literalnej nowych regulacji, która powinna być stosowana w pierwszej kolejności przy interpretowaniu przepisów, można wysnuć wniosek, że nie ma znaczenia, kiedy upłynął okres meldunku uprawniający do zwolnienia od podatku.


- Należy jednak mieć na uwadze przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytku) przed 31 grudnia 2006 r. stosuje się aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania. Przepis przejściowy mocno ogranicza zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia na nowych zasadach, mało jest bowiem przypadków zameldowania w lokalu, który dopiero zostanie nabyty po 1 stycznia 2007 r. - dodał nasz rozmówca.


Znów zatem stworzono przepis, który miał być korzystny dla podatników. Praktyka pokaże, czy taki będzie, czy raczej przysporzy nowych problemów z fiskusem.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA