REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie okresu zameldowania może sprawiać kłopoty podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r., nie zapłacimy podatku, gdy będziemy w nim zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy. Istnieje ryzyko, że fiskus będzie kwestionował moment, od jakiego będzie liczony meldunek.


NOWE PRAWO


Z godnie ze znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zacznie obowiązywać od przyszłego roku, od sprzedaży nieruchomości będzie trzeba zapłacić 19-proc. PIT od dochodu zamiast dzisiejszego 10-proc. od przychodu. Pojawi się też nowe zwolnienie, które na pierwszy rzut oka w łatwy sposób pozwoli uniknąć podatku. Ulga ta będzie polegała na tym, że podatnik, który będzie zameldowany w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed jego zbyciem, podatku nie zapłaci.


Jednak uniknięcie PIT może nie być takie proste. Pojawia się bowiem pytanie, od kiedy liczyć okres meldunku: czy od 1 stycznia 2007 r., bo wtedy zaczną obowiązywać nowe przepisy, czy od faktycznego momentu zameldowania. Warto pamiętać, że nowe zasady opodatkowania będą mieć zastosowanie do nieruchomości nabytych po 1 stycznia. Te, które zostaną kupione do końca tego roku, a sprzedane w przyszłym, będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach. Jest jednak wiele osób, które od lat są zameldowane w mieszkaniu, ale nabędą je dopiero w 2007 roku.


Eksperci wskazują, że przedstawiona sytuacja może powodować konflikty podatników z fiskusem.


Czynność techniczna


Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione będą od momentu, w którym podatnik nabędzie/wybuduje zbywaną nieruchomość. Maria Kukawska, senior konsultant Accreo Taxand podkreśliła, że przepis o zwolnieniu mówi o konieczności pozostawania zameldowanym w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zważywszy na fakt, że samo zameldowanie jest czynnością techniczną, potwierdzającą stan deklarowany przez obywatela (tj. stałe przebywanie w określonym miejscu) oraz że zameldowanie stałe nie wiąże się z koniecznością bycia właścicielem lokalu ani posiadania innego tytułu prawnego do lokalu może wystąpić sytuacja, w której osoba jest od lat zameldowana w lokalu, którego właścicielem (np. w drodze nabycia) zostaje po 1 stycznia 2007 r.


- Nie ma przeszkód, by w przypadku zbycia lokalu taka osoba uwzględniła okres, przez jaki była zameldowana w tym lokalu przed 1 stycznia 2007 r., choć prawdopodobne jest, że organy podatkowe będą kwestionować takie stanowisko - podsumowała Maria Kukawska.


Przepisy przejściowe


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazał natomiast, że dokonując wykładni literalnej nowych regulacji, która powinna być stosowana w pierwszej kolejności przy interpretowaniu przepisów, można wysnuć wniosek, że nie ma znaczenia, kiedy upłynął okres meldunku uprawniający do zwolnienia od podatku.


- Należy jednak mieć na uwadze przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytku) przed 31 grudnia 2006 r. stosuje się aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania. Przepis przejściowy mocno ogranicza zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia na nowych zasadach, mało jest bowiem przypadków zameldowania w lokalu, który dopiero zostanie nabyty po 1 stycznia 2007 r. - dodał nasz rozmówca.


Znów zatem stworzono przepis, który miał być korzystny dla podatników. Praktyka pokaże, czy taki będzie, czy raczej przysporzy nowych problemów z fiskusem.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA