REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie okresu zameldowania może sprawiać kłopoty podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r., nie zapłacimy podatku, gdy będziemy w nim zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy. Istnieje ryzyko, że fiskus będzie kwestionował moment, od jakiego będzie liczony meldunek.


NOWE PRAWO


Z godnie ze znowelizowaną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zacznie obowiązywać od przyszłego roku, od sprzedaży nieruchomości będzie trzeba zapłacić 19-proc. PIT od dochodu zamiast dzisiejszego 10-proc. od przychodu. Pojawi się też nowe zwolnienie, które na pierwszy rzut oka w łatwy sposób pozwoli uniknąć podatku. Ulga ta będzie polegała na tym, że podatnik, który będzie zameldowany w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy przed jego zbyciem, podatku nie zapłaci.


Jednak uniknięcie PIT może nie być takie proste. Pojawia się bowiem pytanie, od kiedy liczyć okres meldunku: czy od 1 stycznia 2007 r., bo wtedy zaczną obowiązywać nowe przepisy, czy od faktycznego momentu zameldowania. Warto pamiętać, że nowe zasady opodatkowania będą mieć zastosowanie do nieruchomości nabytych po 1 stycznia. Te, które zostaną kupione do końca tego roku, a sprzedane w przyszłym, będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach. Jest jednak wiele osób, które od lat są zameldowane w mieszkaniu, ale nabędą je dopiero w 2007 roku.


Eksperci wskazują, że przedstawiona sytuacja może powodować konflikty podatników z fiskusem.


Czynność techniczna


Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione będą od momentu, w którym podatnik nabędzie/wybuduje zbywaną nieruchomość. Maria Kukawska, senior konsultant Accreo Taxand podkreśliła, że przepis o zwolnieniu mówi o konieczności pozostawania zameldowanym w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zważywszy na fakt, że samo zameldowanie jest czynnością techniczną, potwierdzającą stan deklarowany przez obywatela (tj. stałe przebywanie w określonym miejscu) oraz że zameldowanie stałe nie wiąże się z koniecznością bycia właścicielem lokalu ani posiadania innego tytułu prawnego do lokalu może wystąpić sytuacja, w której osoba jest od lat zameldowana w lokalu, którego właścicielem (np. w drodze nabycia) zostaje po 1 stycznia 2007 r.


- Nie ma przeszkód, by w przypadku zbycia lokalu taka osoba uwzględniła okres, przez jaki była zameldowana w tym lokalu przed 1 stycznia 2007 r., choć prawdopodobne jest, że organy podatkowe będą kwestionować takie stanowisko - podsumowała Maria Kukawska.


Przepisy przejściowe


Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazał natomiast, że dokonując wykładni literalnej nowych regulacji, która powinna być stosowana w pierwszej kolejności przy interpretowaniu przepisów, można wysnuć wniosek, że nie ma znaczenia, kiedy upłynął okres meldunku uprawniający do zwolnienia od podatku.


- Należy jednak mieć na uwadze przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytku) przed 31 grudnia 2006 r. stosuje się aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania. Przepis przejściowy mocno ogranicza zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia na nowych zasadach, mało jest bowiem przypadków zameldowania w lokalu, który dopiero zostanie nabyty po 1 stycznia 2007 r. - dodał nasz rozmówca.


Znów zatem stworzono przepis, który miał być korzystny dla podatników. Praktyka pokaże, czy taki będzie, czy raczej przysporzy nowych problemów z fiskusem.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA