REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba zmienić przepisy dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Biegli rewidenci nie kontrolują sprawozdań u małych i średnich przedsiębiorców. Rozbieżności między prawem podatkowym i bilansowym są źródłem wielu błędów. Zasady sprawozdawczości finansowej w niewielkich firmach muszą być prostsze.


Komisja Rady Naukowej ds. Doskonalenia Przepisów i Zasad Rachunkowości Stowarzyszenia Księgowych w Polsce postuluje stworzenie nowych aktów prawnych, którym podlegałyby małe i średnie przedsiębiorstwa. Pomysł polega na zbliżeniu i uproszczeniu przepisów podatkowych i rachunkowych, m.in. poprzez ujednolicenie definicji.

– Mamy zamiar zwrócić się do Ministerstwa Finansów i Komisji Finansów Publicznych o uproszczenie przepisów. Obecnie zakończono prace nad propozycjami zmian. Dokumenty niebawem zostaną przekazane – twierdzi prof. Gertruda Świderska, przewodnicząca komisji.

Przepisy trzeba uprościć, gdyż księgowość małych i średnich przedsiębiorstw nie spełnia obecnie oczekiwanych funkcji. Po pierwsze, sprawozdania finansowe tych firm nie podlegają badaniu biegłego rewidenta raz na trzy lata, jak było przed 2000 rokiem. Po drugie, w takich firmach osoba, która jest właścicielem, równocześnie zarządza jednostką. Tymczasem skomplikowana sprawozdawczość wydaje się być uzasadniona wtedy, gdy te dwie funkcje są rozdzielone, jak w przypadku spółek akcyjnych. Właściciele poprzez sprawozdanie finansowe mają szanse poznać obraz finansowy i majątkowy własnej firmy, a także ocenić efektywność zarządzania.

Komisja twierdzi też, że procedura tworzenia samego sprawozdania dla małych i średnich przedsiębiorców powinna zostać uproszczona. Natomiast niektóre elementy ważne z punktu widzenia rachunkowości powinny zostać przesunięte do informacji dodatkowej.

Resort musi interweniować

Skąd te wnioski? W ramach Komisji Rady Naukowej ds. Doskonalenia Przepisów i Zasad Rachunkowości Stowarzyszenia Księgowych w Polsce przeprowadzono badania dotyczące pożądanych zmian w rachunkowości małych i średnich przedsiębiorstw. Najczęściej wskazywanym kierunkiem zmian w przepisach, oczekiwanym zarówno przez MSP, jak też wskazywanym przez biegłych rewidentów oraz firmy leasingowe, była konieczność integracji przepisów podatkowych i z zakresu rachunkowości. Na problem zbyt uciążliwych przepisów wskazało aż 82 proc. przedsiębiorstw MSP, 85 proc. firm audytorskich oraz 70 proc. firm leasingowych.

– Ankietowani wyraźnie oczekują, że ustawodawca będzie w tym zakresie dążył do uproszczenia rozwiązań podatkowych i ich zbliżenia z przepisami prawa bilansowego – twierdzi prof. Gertruda Świderska.

Wnioski są zatem jednoznaczne. Dla małych i średnich firm przepisy ustawy o rachunkowości są zbyt trudne. Dodatkowych problemów przysparzają liczne rozbieżności między prawem bilansowym i podatkowym. W takich przedsiębiorstwach pracuje niewiele osób. Tymczasem muszą one sprostać dość dużym wyzwaniom. Pozostawienie przepisów w obecnym kształcie powoduje jedynie coraz częściej pojawiające się błędy w księgach rachunkowych.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno opracować projekt przepisów upraszczających prowadzenie księgowości małych i średnich przedsiębiorstw.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Decyduje właściciel

Konieczność uproszczenia przepisów podkreśla też prof. Jerzy Gierusz, kierownik Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zdaniem wprowadzenie w życie takie- go rozwiązania spowodowałoby zmniejszenie kosztów działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to istotne również dlatego, że wysiłki tych firm powinny być skoncentrowane nie na ewidencji i przepisach, ale na rynku i rozpoznawaniu potrzeb klienta.

– Realne jest, że dla tej grupy przedsiębiorców wiele przepisów ustawy o rachunkowości pozostaje martwych – twierdzi rozmówca.

Jego zdaniem w praktyce niektóre z przepisów w ogóle mogą nie być stosowane. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Przepisy są zbyt skomplikowane. Często nie przystają też do realiów danego przedsiębiorstwa i wymagają zbyt dużych nakładów pracy w porównaniu z niezauważalnym efektem informacyjnym.

– Nie bez znaczenia jest też fakt, że takie firmy nie podlegają badaniu przez biegłego rewidenta – uważa prof. Gierusz.

Dodaje, że w takim przypadku nie ma kontroli nad tym, czy przedsiębiorstwa rzeczywiście stosują wszystkie przepisy w zakresie, jakiego wymaga ustawa o rachunkowości. Zależy to od dobrej woli właściciela.
82 proc. małych i średnich przedsiębiorstw popiera uproszczenie przepisów podatkowych i rachunkowych

Najważniejsza jest ewidencja

Z kolei Anna Kazirod, biegły rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek, zauważa konieczność rozróżnienia co najmniej dwóch grup jednostek. Dużym podmiotom z zasady trzeba stawiać wysokie wymagania, m.in. z zakresu ujawnień i prowadzonej ewidencji. Z drugiej strony, dla małych i średnich firm najważniejsza powinna być ewidencja dla celów podatkowych. Dla tej grupy sprawozdania finansowe powinny być tworzone w uproszczonej formie.

– Koncepcja komisji jest tym bardziej celowa, że przepisy ustawy o rachunkowości są zbliżone do Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Kolejne zmiany będą też szły w tym kierunku – twierdzi nasza rozmówczyni.

Podkreśla, że w związku z tym wymagania sprawozdawcze będą coraz wyższe. Dodaje jednak, że w stosunku do małych i średnich firm nie ma uzasadnienia dla utrzymywania tak szczegółowych obowiązków.



Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA