REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki trzeba obniżać rozsądnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wiele osób twierdzi, że najlepszą metodą na rozwój gospodarki jest obniżka wszystkich podatków. To nieprawda. Efekt gospodarczy zależy od sposobu obniżania podatków.

Rozmawiamy z PAWŁEM WOJCIECHOWSKIM
byłym ministrem finansów, obecnie głównym ekonomistą Polskiego Instytutu Dyrektorów


Obniżenie stawki CIT z 27 proc. do 19 proc. spowodowało wzrost dochodów z tego podatku. Czy z takim zjawiskiem będziemy mieć do czynienia przy każdej obniżce podatkowej?

- Obniżanie podatków przeważnie sprzyja wzrostowi gospodarczemu, pod warunkiem jednak, że nie stwarza nadmiernego obciążenia dla finansów publicznych. Dlatego tak ważne są ekonomiczne efekty obniżania podatków, a te zależą od rodzaju podatków. Obniżenie CIT o 8 pkt proc. w 2004 roku było bardzo korzystne dla gospodarki, nawet przerosło oczekiwania Ministerstwa Finansów. Nie tylko nie spowodowało spadku dochodów budżetowych, ale ich wzrost. Wywołane zostały wszystkie pozytywne efekty ekonomiczne, zadziałał efekt krzywej Lafera. Wzrost dochodów, wzrost inwestycji, zwiększenie bazy podatkowej. To jednak nie oznacza, że podatki można dowolnie obniżać, bez stwarzania ryzyka dla budżetu.


Obniżki podatkowe, i to większe niż w Polsce, można zaobserwować również w innych krajach, np. Bułgarii. Czy to działania nakierowane na wzrost dochodów budżetowych?


- Rzeczywiście, parlament bułgarski przyjął ustawę o dalszym obniżeniu CIT z 15 proc. do 10 proc., czyli do najniższego poziomu w UE. Tak niski CIT ma jeszcze tylko Cypr. Wielu ekonomistów, w tym także Międzynarodowy Fundusz Walutowy, ostrzegało Bułgarię, że ta obniżka jest nadmierna, niepotrzebna i ryzykowana dla finansów publicznych. Rząd bułgarski argumentował jednak, że w przededniu wejścia tego kraju do Unii przyniesie to Bułgarii duże korzyści. Osobiście podoba mi się tak odważne myślenie i już zakładam, że Bułgaria stanie się wkrótce tygrysem gospodarczym regionu.


Jak więc zmniejszenie wysokości podatków wpływa na rozwój gospodarczy?


- Różnie, w zależności od rodzaju podatku. Obniżka CIT wywołała znaczący efekt dochodowy dla przedsiębiorstw. Niższe podatki zwiększyły dochody przedsiębiorstw. Zwiększyło to zdolność przedsiębiorstw do inwestowania. Zmniejszyła się skłonność do uciekania w szarą strefę, a zwiększyła do wychodzenia z niej. Zachęciło to inwestorów zagranicznych do inwestowania w Polsce. Jednak nie zawsze można przy tego typu działaniach obserwować pozytywne efekty. Obniżenie podatków od dochodów osobistych wywoła pozytywne efekty dla przedsiębiorstw poprzez obniżenie kosztów pracy, może też wywołać efekt popytowy, a także zwiększyć popyt na pracę. Ale już obniżanie VAT i akcyzy jest mniej korzystne dla gospodarki, ponieważ są to podatki konsumpcyjne.


Skoro obniżka wszystkich podatków nie jest lekiem dla gospodarki, to jakie obciążenia należałoby zmniejszać, aby osiągać pozytywny efekt?


- Trzeba uwzględniać trzy istotne reguły. Pierwszą jest to, że więcej pozytywnych efektów gospodarczych daje obniżanie podatków bezpośrednich, a nie pośrednich. W Polsce dodatkowo łatwiej jest obniżać podatki bezpośrednie, ponieważ ich udział w dochodach budżetowych jest dużo niższy niż podatków pośrednich. W przyszłym roku wpływy budżetowe z VAT wyniosą około 92 mld zł, podczas gdy wpływy z PIT prawie 32 mld zł, a wpływy z CIT 22 mld zł. Drugą regułą jest to, że należy obniżać najpierw te podatki, które są w Polsce relatywnie wysokie, aby podnieść konkurencyjność kraju. Chociaż mamy w Polsce podobny system podatkowy do krajów OECD, to relatywnie najwyższe są składki ZUS. To negatywnie wpływa na rynek pracy, co widać po wskaźnikach zatrudnienia i bezrobocia. Dlatego priorytetem reformy podatkowej powinno być obniżanie klina podatkowego. Trzecią regułą jest dobre adresowanie obniżki podatków.


Czyli nie sama skala obniżek jest istotna.


- Jeśli proponuje się np. obniżenie klina podatkowego o 4 pkt proc., to istotne jest również to, czy obniżamy podatki lub składki na całej krzywej klina podatkowego czy też kierujemy obniżkę tam, gdzie wywoła to najlepsze efekty gospodarcze. Jestem zwolennikiem obniżania klina podatkowego adresowanego do osób o niskich kwalifikacjach, które ze względu na bardzo wysokie koszty pracy mają relatywnie największe trudności z zatrudnieniem.


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA