REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki trzeba obniżać rozsądnie

REKLAMA

Wiele osób twierdzi, że najlepszą metodą na rozwój gospodarki jest obniżka wszystkich podatków. To nieprawda. Efekt gospodarczy zależy od sposobu obniżania podatków.

Rozmawiamy z PAWŁEM WOJCIECHOWSKIM
byłym ministrem finansów, obecnie głównym ekonomistą Polskiego Instytutu Dyrektorów


Obniżenie stawki CIT z 27 proc. do 19 proc. spowodowało wzrost dochodów z tego podatku. Czy z takim zjawiskiem będziemy mieć do czynienia przy każdej obniżce podatkowej?

- Obniżanie podatków przeważnie sprzyja wzrostowi gospodarczemu, pod warunkiem jednak, że nie stwarza nadmiernego obciążenia dla finansów publicznych. Dlatego tak ważne są ekonomiczne efekty obniżania podatków, a te zależą od rodzaju podatków. Obniżenie CIT o 8 pkt proc. w 2004 roku było bardzo korzystne dla gospodarki, nawet przerosło oczekiwania Ministerstwa Finansów. Nie tylko nie spowodowało spadku dochodów budżetowych, ale ich wzrost. Wywołane zostały wszystkie pozytywne efekty ekonomiczne, zadziałał efekt krzywej Lafera. Wzrost dochodów, wzrost inwestycji, zwiększenie bazy podatkowej. To jednak nie oznacza, że podatki można dowolnie obniżać, bez stwarzania ryzyka dla budżetu.


Obniżki podatkowe, i to większe niż w Polsce, można zaobserwować również w innych krajach, np. Bułgarii. Czy to działania nakierowane na wzrost dochodów budżetowych?


- Rzeczywiście, parlament bułgarski przyjął ustawę o dalszym obniżeniu CIT z 15 proc. do 10 proc., czyli do najniższego poziomu w UE. Tak niski CIT ma jeszcze tylko Cypr. Wielu ekonomistów, w tym także Międzynarodowy Fundusz Walutowy, ostrzegało Bułgarię, że ta obniżka jest nadmierna, niepotrzebna i ryzykowana dla finansów publicznych. Rząd bułgarski argumentował jednak, że w przededniu wejścia tego kraju do Unii przyniesie to Bułgarii duże korzyści. Osobiście podoba mi się tak odważne myślenie i już zakładam, że Bułgaria stanie się wkrótce tygrysem gospodarczym regionu.


Jak więc zmniejszenie wysokości podatków wpływa na rozwój gospodarczy?


- Różnie, w zależności od rodzaju podatku. Obniżka CIT wywołała znaczący efekt dochodowy dla przedsiębiorstw. Niższe podatki zwiększyły dochody przedsiębiorstw. Zwiększyło to zdolność przedsiębiorstw do inwestowania. Zmniejszyła się skłonność do uciekania w szarą strefę, a zwiększyła do wychodzenia z niej. Zachęciło to inwestorów zagranicznych do inwestowania w Polsce. Jednak nie zawsze można przy tego typu działaniach obserwować pozytywne efekty. Obniżenie podatków od dochodów osobistych wywoła pozytywne efekty dla przedsiębiorstw poprzez obniżenie kosztów pracy, może też wywołać efekt popytowy, a także zwiększyć popyt na pracę. Ale już obniżanie VAT i akcyzy jest mniej korzystne dla gospodarki, ponieważ są to podatki konsumpcyjne.


Skoro obniżka wszystkich podatków nie jest lekiem dla gospodarki, to jakie obciążenia należałoby zmniejszać, aby osiągać pozytywny efekt?


- Trzeba uwzględniać trzy istotne reguły. Pierwszą jest to, że więcej pozytywnych efektów gospodarczych daje obniżanie podatków bezpośrednich, a nie pośrednich. W Polsce dodatkowo łatwiej jest obniżać podatki bezpośrednie, ponieważ ich udział w dochodach budżetowych jest dużo niższy niż podatków pośrednich. W przyszłym roku wpływy budżetowe z VAT wyniosą około 92 mld zł, podczas gdy wpływy z PIT prawie 32 mld zł, a wpływy z CIT 22 mld zł. Drugą regułą jest to, że należy obniżać najpierw te podatki, które są w Polsce relatywnie wysokie, aby podnieść konkurencyjność kraju. Chociaż mamy w Polsce podobny system podatkowy do krajów OECD, to relatywnie najwyższe są składki ZUS. To negatywnie wpływa na rynek pracy, co widać po wskaźnikach zatrudnienia i bezrobocia. Dlatego priorytetem reformy podatkowej powinno być obniżanie klina podatkowego. Trzecią regułą jest dobre adresowanie obniżki podatków.


Czyli nie sama skala obniżek jest istotna.


- Jeśli proponuje się np. obniżenie klina podatkowego o 4 pkt proc., to istotne jest również to, czy obniżamy podatki lub składki na całej krzywej klina podatkowego czy też kierujemy obniżkę tam, gdzie wywoła to najlepsze efekty gospodarcze. Jestem zwolennikiem obniżania klina podatkowego adresowanego do osób o niskich kwalifikacjach, które ze względu na bardzo wysokie koszty pracy mają relatywnie największe trudności z zatrudnieniem.


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA