REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki trzeba obniżać rozsądnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wiele osób twierdzi, że najlepszą metodą na rozwój gospodarki jest obniżka wszystkich podatków. To nieprawda. Efekt gospodarczy zależy od sposobu obniżania podatków.

Rozmawiamy z PAWŁEM WOJCIECHOWSKIM
byłym ministrem finansów, obecnie głównym ekonomistą Polskiego Instytutu Dyrektorów


Obniżenie stawki CIT z 27 proc. do 19 proc. spowodowało wzrost dochodów z tego podatku. Czy z takim zjawiskiem będziemy mieć do czynienia przy każdej obniżce podatkowej?

- Obniżanie podatków przeważnie sprzyja wzrostowi gospodarczemu, pod warunkiem jednak, że nie stwarza nadmiernego obciążenia dla finansów publicznych. Dlatego tak ważne są ekonomiczne efekty obniżania podatków, a te zależą od rodzaju podatków. Obniżenie CIT o 8 pkt proc. w 2004 roku było bardzo korzystne dla gospodarki, nawet przerosło oczekiwania Ministerstwa Finansów. Nie tylko nie spowodowało spadku dochodów budżetowych, ale ich wzrost. Wywołane zostały wszystkie pozytywne efekty ekonomiczne, zadziałał efekt krzywej Lafera. Wzrost dochodów, wzrost inwestycji, zwiększenie bazy podatkowej. To jednak nie oznacza, że podatki można dowolnie obniżać, bez stwarzania ryzyka dla budżetu.


Obniżki podatkowe, i to większe niż w Polsce, można zaobserwować również w innych krajach, np. Bułgarii. Czy to działania nakierowane na wzrost dochodów budżetowych?


- Rzeczywiście, parlament bułgarski przyjął ustawę o dalszym obniżeniu CIT z 15 proc. do 10 proc., czyli do najniższego poziomu w UE. Tak niski CIT ma jeszcze tylko Cypr. Wielu ekonomistów, w tym także Międzynarodowy Fundusz Walutowy, ostrzegało Bułgarię, że ta obniżka jest nadmierna, niepotrzebna i ryzykowana dla finansów publicznych. Rząd bułgarski argumentował jednak, że w przededniu wejścia tego kraju do Unii przyniesie to Bułgarii duże korzyści. Osobiście podoba mi się tak odważne myślenie i już zakładam, że Bułgaria stanie się wkrótce tygrysem gospodarczym regionu.


Jak więc zmniejszenie wysokości podatków wpływa na rozwój gospodarczy?


- Różnie, w zależności od rodzaju podatku. Obniżka CIT wywołała znaczący efekt dochodowy dla przedsiębiorstw. Niższe podatki zwiększyły dochody przedsiębiorstw. Zwiększyło to zdolność przedsiębiorstw do inwestowania. Zmniejszyła się skłonność do uciekania w szarą strefę, a zwiększyła do wychodzenia z niej. Zachęciło to inwestorów zagranicznych do inwestowania w Polsce. Jednak nie zawsze można przy tego typu działaniach obserwować pozytywne efekty. Obniżenie podatków od dochodów osobistych wywoła pozytywne efekty dla przedsiębiorstw poprzez obniżenie kosztów pracy, może też wywołać efekt popytowy, a także zwiększyć popyt na pracę. Ale już obniżanie VAT i akcyzy jest mniej korzystne dla gospodarki, ponieważ są to podatki konsumpcyjne.


Skoro obniżka wszystkich podatków nie jest lekiem dla gospodarki, to jakie obciążenia należałoby zmniejszać, aby osiągać pozytywny efekt?


- Trzeba uwzględniać trzy istotne reguły. Pierwszą jest to, że więcej pozytywnych efektów gospodarczych daje obniżanie podatków bezpośrednich, a nie pośrednich. W Polsce dodatkowo łatwiej jest obniżać podatki bezpośrednie, ponieważ ich udział w dochodach budżetowych jest dużo niższy niż podatków pośrednich. W przyszłym roku wpływy budżetowe z VAT wyniosą około 92 mld zł, podczas gdy wpływy z PIT prawie 32 mld zł, a wpływy z CIT 22 mld zł. Drugą regułą jest to, że należy obniżać najpierw te podatki, które są w Polsce relatywnie wysokie, aby podnieść konkurencyjność kraju. Chociaż mamy w Polsce podobny system podatkowy do krajów OECD, to relatywnie najwyższe są składki ZUS. To negatywnie wpływa na rynek pracy, co widać po wskaźnikach zatrudnienia i bezrobocia. Dlatego priorytetem reformy podatkowej powinno być obniżanie klina podatkowego. Trzecią regułą jest dobre adresowanie obniżki podatków.


Czyli nie sama skala obniżek jest istotna.


- Jeśli proponuje się np. obniżenie klina podatkowego o 4 pkt proc., to istotne jest również to, czy obniżamy podatki lub składki na całej krzywej klina podatkowego czy też kierujemy obniżkę tam, gdzie wywoła to najlepsze efekty gospodarcze. Jestem zwolennikiem obniżania klina podatkowego adresowanego do osób o niskich kwalifikacjach, które ze względu na bardzo wysokie koszty pracy mają relatywnie największe trudności z zatrudnieniem.


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA