REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce dać 330 mln zł na system e-Deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2012 roku podatnicy powinni rozliczać się z fiskusem elektronicznie. Na e-Deklaracje wydamy 152 mln zł, a na e-Podatki 171 mln zł. Nowy system będzie stosowany tylko z kartą elektroniczną.


Zmiana prawa


W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji powstał projekt rozporządzenia w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Zakłada on, że wszyscy podatnicy do 2012 roku powinni mieć możliwość rozliczania się z fiskusem za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Według projektu system e-Deklaracje będzie kosztował 152 mln zł, a system docelowy, czyli e-Podatki - ok. 171 mln zł. E-Deklaracje mają w 2008 roku zastąpić obecny system przejściowy e-Poltax, zaś e-Podatki będą rozszerzoną wersją e-Deklaracji.


Przedstawione sumy rodzą jednak podejrzenia, czy państwo nie przeznacza zbyt wielu pieniędzy na system, z którego obecnie korzysta garstka przedsiębiorców. Eksperci odrzucają te zarzuty.


Koszty są niskie


O tym, że nakłady określone w projekcie nie są duże, jest przekonany Maciej H. Grabowski, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.


- Z punktu widzenia potrzeb informatyzacji administracji publicznej są to kwoty bardzo niskie, ponieważ potrzeby w tym zakresie są dużo większe - twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem warto ponieść te koszty.


Podobnie uważa Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, zajmujący się środkami komunikacji elektronicznej.


- Przesyłanie deklaracji podatkowych środkami komunikacji elektronicznej jest koniecznością - twierdzi. - Wynika to z naszych zobowiązań wobec pozostałych krajów Unii Europejskiej.


Jego zdaniem tworzenie infrastruktury informatycznej globalnie obniży koszt poboru podatku oraz ułatwi różnego rodzaju analizy aparatowi skarbowemu. Eksperci podkreślają również, że większość środków na e-Deklaracje wyłożyła UE. Rząd liczy na pozyskanie znacznych środków z Unii na realizację projektu e-Podatki.


Ograniczenia systemu


Kolejnym zarzutem wobec systemu e-Deklaracji, jak i obecnego rozwiązania e-Poltax jest fakt, że od 1 stycznia 2007 r. zostaje zniesiony obowiązek przesyłania deklaracji CIT i PIT, co dodatkowo ograniczy liczbę podatników i częstotliwość korzystania z tych systemów. Ministerstwo twierdzi jednak, że przewidziało zmiany w podatkach, dlatego nie wprowadzono systemu docelowego, czyli e-Deklaracji od 16 sierpnia 2006 r. Po nowym roku będzie jednak kilka rodzajów deklaracji CIT, z których podatnicy już nie skorzystają. Krzysztof Podsiadło zwraca jednak uwagę, że wprowadzenie systemu e-Podatki ma na celu nie tylko przesyłanie deklaracji podatkowych, ale również wszelki kontakt z administracją skarbową. Również zdaniem Macieja H. Grabowskiego kierunek zmian dotyczący informatyzacji administracji jest prawidłowy.


Niepopularne e-deklaracje


Najwięcej obaw rodzi jednak brak popularności systemu. Do końca listopada z e-Poltaksu skorzystało 55 osób, a kolejne 264 ma taki zamiar. Ponadto odsunięto na styczeń 2008 roku możliwość przesyłania e-deklaracji przez małych i średnich przedsiębiorców, co upowszechniłoby korzystanie z systemu. Prawdziwą rewolucją będzie jednak udostępnienie systemu wszystkim zainteresowanym. Problem w tym, że jeśli obecne warunki zostaną utrzymane, to osobom fizycznym nie będzie opłacało się z tej możliwości korzystać. Średni koszt zakupu podpisu elektronicznego to obecnie 250-350 zł. Wydaje się, że nikt nie będzie chciał tyle płacić, aby raz do roku przesłać zeznanie.


Rozwiązaniem pozwalającym na upowszechnienie e-deklaracji będzie jednak wprowadzenie od 2008 roku innego systemu, który pozwoli zminimalizować koszty korzystania z e-dekalracji. Mowa o Pesel-2, czyli wymianie obecnych dowodów osobistych na elektroniczne, zawierające e-podpis.


- MSWiA planuje taką wymianę na lata 2008-2009. W konsekwencji koszty po stronie podatnika wyglądałyby całkiem inaczej - powiedział Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.


Ponadto, gdyby urzędy skarbowe posiadały informacje o podatnikach w formie elektronicznej, możliwy do zrealizowania byłby pomysł wicepremiera Ludwika Dorna, aby urzędy rozliczały podatników z podatku dochodowego.


Jak poinformował Krzysztof Podsiadło, obecne legitymacje doradców podatkowych mają chipy pozwalające na podpis elektroniczny.


Skorzystają doradcy


Zmiany umożliwiające pełnomocnikom podpisywanie deklaracji podatników od nowego roku spowodują, że doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci będą chętnie korzystali z e-deklaracji.


- Z przeprowadzonej przeze mnie ankiety wśród doradców podatkowych wynikało, że 98 proc. osób przesyła elektronicznie deklaracje ubezpieczeniowe, a 93 proc. chce przesyłać deklaracje podatkowych - podsumował Krzysztof Podsiadło.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA