REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce dać 330 mln zł na system e-Deklaracje

REKLAMA

Do 2012 roku podatnicy powinni rozliczać się z fiskusem elektronicznie. Na e-Deklaracje wydamy 152 mln zł, a na e-Podatki 171 mln zł. Nowy system będzie stosowany tylko z kartą elektroniczną.


Zmiana prawa


W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji powstał projekt rozporządzenia w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Zakłada on, że wszyscy podatnicy do 2012 roku powinni mieć możliwość rozliczania się z fiskusem za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Według projektu system e-Deklaracje będzie kosztował 152 mln zł, a system docelowy, czyli e-Podatki - ok. 171 mln zł. E-Deklaracje mają w 2008 roku zastąpić obecny system przejściowy e-Poltax, zaś e-Podatki będą rozszerzoną wersją e-Deklaracji.


Przedstawione sumy rodzą jednak podejrzenia, czy państwo nie przeznacza zbyt wielu pieniędzy na system, z którego obecnie korzysta garstka przedsiębiorców. Eksperci odrzucają te zarzuty.


Koszty są niskie


O tym, że nakłady określone w projekcie nie są duże, jest przekonany Maciej H. Grabowski, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.


- Z punktu widzenia potrzeb informatyzacji administracji publicznej są to kwoty bardzo niskie, ponieważ potrzeby w tym zakresie są dużo większe - twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem warto ponieść te koszty.


Podobnie uważa Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, zajmujący się środkami komunikacji elektronicznej.


- Przesyłanie deklaracji podatkowych środkami komunikacji elektronicznej jest koniecznością - twierdzi. - Wynika to z naszych zobowiązań wobec pozostałych krajów Unii Europejskiej.


Jego zdaniem tworzenie infrastruktury informatycznej globalnie obniży koszt poboru podatku oraz ułatwi różnego rodzaju analizy aparatowi skarbowemu. Eksperci podkreślają również, że większość środków na e-Deklaracje wyłożyła UE. Rząd liczy na pozyskanie znacznych środków z Unii na realizację projektu e-Podatki.


Ograniczenia systemu


Kolejnym zarzutem wobec systemu e-Deklaracji, jak i obecnego rozwiązania e-Poltax jest fakt, że od 1 stycznia 2007 r. zostaje zniesiony obowiązek przesyłania deklaracji CIT i PIT, co dodatkowo ograniczy liczbę podatników i częstotliwość korzystania z tych systemów. Ministerstwo twierdzi jednak, że przewidziało zmiany w podatkach, dlatego nie wprowadzono systemu docelowego, czyli e-Deklaracji od 16 sierpnia 2006 r. Po nowym roku będzie jednak kilka rodzajów deklaracji CIT, z których podatnicy już nie skorzystają. Krzysztof Podsiadło zwraca jednak uwagę, że wprowadzenie systemu e-Podatki ma na celu nie tylko przesyłanie deklaracji podatkowych, ale również wszelki kontakt z administracją skarbową. Również zdaniem Macieja H. Grabowskiego kierunek zmian dotyczący informatyzacji administracji jest prawidłowy.


Niepopularne e-deklaracje


Najwięcej obaw rodzi jednak brak popularności systemu. Do końca listopada z e-Poltaksu skorzystało 55 osób, a kolejne 264 ma taki zamiar. Ponadto odsunięto na styczeń 2008 roku możliwość przesyłania e-deklaracji przez małych i średnich przedsiębiorców, co upowszechniłoby korzystanie z systemu. Prawdziwą rewolucją będzie jednak udostępnienie systemu wszystkim zainteresowanym. Problem w tym, że jeśli obecne warunki zostaną utrzymane, to osobom fizycznym nie będzie opłacało się z tej możliwości korzystać. Średni koszt zakupu podpisu elektronicznego to obecnie 250-350 zł. Wydaje się, że nikt nie będzie chciał tyle płacić, aby raz do roku przesłać zeznanie.


Rozwiązaniem pozwalającym na upowszechnienie e-deklaracji będzie jednak wprowadzenie od 2008 roku innego systemu, który pozwoli zminimalizować koszty korzystania z e-dekalracji. Mowa o Pesel-2, czyli wymianie obecnych dowodów osobistych na elektroniczne, zawierające e-podpis.


- MSWiA planuje taką wymianę na lata 2008-2009. W konsekwencji koszty po stronie podatnika wyglądałyby całkiem inaczej - powiedział Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.


Ponadto, gdyby urzędy skarbowe posiadały informacje o podatnikach w formie elektronicznej, możliwy do zrealizowania byłby pomysł wicepremiera Ludwika Dorna, aby urzędy rozliczały podatników z podatku dochodowego.


Jak poinformował Krzysztof Podsiadło, obecne legitymacje doradców podatkowych mają chipy pozwalające na podpis elektroniczny.


Skorzystają doradcy


Zmiany umożliwiające pełnomocnikom podpisywanie deklaracji podatników od nowego roku spowodują, że doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci będą chętnie korzystali z e-deklaracji.


- Z przeprowadzonej przeze mnie ankiety wśród doradców podatkowych wynikało, że 98 proc. osób przesyła elektronicznie deklaracje ubezpieczeniowe, a 93 proc. chce przesyłać deklaracje podatkowych - podsumował Krzysztof Podsiadło.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA