REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce dać 330 mln zł na system e-Deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2012 roku podatnicy powinni rozliczać się z fiskusem elektronicznie. Na e-Deklaracje wydamy 152 mln zł, a na e-Podatki 171 mln zł. Nowy system będzie stosowany tylko z kartą elektroniczną.


Zmiana prawa


W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji powstał projekt rozporządzenia w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Zakłada on, że wszyscy podatnicy do 2012 roku powinni mieć możliwość rozliczania się z fiskusem za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Według projektu system e-Deklaracje będzie kosztował 152 mln zł, a system docelowy, czyli e-Podatki - ok. 171 mln zł. E-Deklaracje mają w 2008 roku zastąpić obecny system przejściowy e-Poltax, zaś e-Podatki będą rozszerzoną wersją e-Deklaracji.


Przedstawione sumy rodzą jednak podejrzenia, czy państwo nie przeznacza zbyt wielu pieniędzy na system, z którego obecnie korzysta garstka przedsiębiorców. Eksperci odrzucają te zarzuty.


Koszty są niskie


O tym, że nakłady określone w projekcie nie są duże, jest przekonany Maciej H. Grabowski, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.


- Z punktu widzenia potrzeb informatyzacji administracji publicznej są to kwoty bardzo niskie, ponieważ potrzeby w tym zakresie są dużo większe - twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem warto ponieść te koszty.


Podobnie uważa Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, zajmujący się środkami komunikacji elektronicznej.


- Przesyłanie deklaracji podatkowych środkami komunikacji elektronicznej jest koniecznością - twierdzi. - Wynika to z naszych zobowiązań wobec pozostałych krajów Unii Europejskiej.


Jego zdaniem tworzenie infrastruktury informatycznej globalnie obniży koszt poboru podatku oraz ułatwi różnego rodzaju analizy aparatowi skarbowemu. Eksperci podkreślają również, że większość środków na e-Deklaracje wyłożyła UE. Rząd liczy na pozyskanie znacznych środków z Unii na realizację projektu e-Podatki.


Ograniczenia systemu


Kolejnym zarzutem wobec systemu e-Deklaracji, jak i obecnego rozwiązania e-Poltax jest fakt, że od 1 stycznia 2007 r. zostaje zniesiony obowiązek przesyłania deklaracji CIT i PIT, co dodatkowo ograniczy liczbę podatników i częstotliwość korzystania z tych systemów. Ministerstwo twierdzi jednak, że przewidziało zmiany w podatkach, dlatego nie wprowadzono systemu docelowego, czyli e-Deklaracji od 16 sierpnia 2006 r. Po nowym roku będzie jednak kilka rodzajów deklaracji CIT, z których podatnicy już nie skorzystają. Krzysztof Podsiadło zwraca jednak uwagę, że wprowadzenie systemu e-Podatki ma na celu nie tylko przesyłanie deklaracji podatkowych, ale również wszelki kontakt z administracją skarbową. Również zdaniem Macieja H. Grabowskiego kierunek zmian dotyczący informatyzacji administracji jest prawidłowy.


Niepopularne e-deklaracje


Najwięcej obaw rodzi jednak brak popularności systemu. Do końca listopada z e-Poltaksu skorzystało 55 osób, a kolejne 264 ma taki zamiar. Ponadto odsunięto na styczeń 2008 roku możliwość przesyłania e-deklaracji przez małych i średnich przedsiębiorców, co upowszechniłoby korzystanie z systemu. Prawdziwą rewolucją będzie jednak udostępnienie systemu wszystkim zainteresowanym. Problem w tym, że jeśli obecne warunki zostaną utrzymane, to osobom fizycznym nie będzie opłacało się z tej możliwości korzystać. Średni koszt zakupu podpisu elektronicznego to obecnie 250-350 zł. Wydaje się, że nikt nie będzie chciał tyle płacić, aby raz do roku przesłać zeznanie.


Rozwiązaniem pozwalającym na upowszechnienie e-deklaracji będzie jednak wprowadzenie od 2008 roku innego systemu, który pozwoli zminimalizować koszty korzystania z e-dekalracji. Mowa o Pesel-2, czyli wymianie obecnych dowodów osobistych na elektroniczne, zawierające e-podpis.


- MSWiA planuje taką wymianę na lata 2008-2009. W konsekwencji koszty po stronie podatnika wyglądałyby całkiem inaczej - powiedział Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.


Ponadto, gdyby urzędy skarbowe posiadały informacje o podatnikach w formie elektronicznej, możliwy do zrealizowania byłby pomysł wicepremiera Ludwika Dorna, aby urzędy rozliczały podatników z podatku dochodowego.


Jak poinformował Krzysztof Podsiadło, obecne legitymacje doradców podatkowych mają chipy pozwalające na podpis elektroniczny.


Skorzystają doradcy


Zmiany umożliwiające pełnomocnikom podpisywanie deklaracji podatników od nowego roku spowodują, że doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci będą chętnie korzystali z e-deklaracji.


- Z przeprowadzonej przeze mnie ankiety wśród doradców podatkowych wynikało, że 98 proc. osób przesyła elektronicznie deklaracje ubezpieczeniowe, a 93 proc. chce przesyłać deklaracje podatkowych - podsumował Krzysztof Podsiadło.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA