REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy będą pobierać podatek od dróg

REKLAMA

Od 2007 roku drogi wewnętrzne znów będą opodatkowane. Trybunał Konstytucyjny może uznać przepis za niezgodny z konstytucją. Przedsiębiorcy nie zapłacą podatku od ciężarówek dopiero w 2008 roku.


ZMIANA PRAWA


Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844) zmienia zasady opodatkowania dróg podatkiem od nieruchomości. Od 1 stycznia 2007 r. będą mu podlegać także drogi wewnętrzne.


Jedna z istotniejszych zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się do art. 2 ust. 3 pkt 4.


Doszło do pomyłki...


Zgodnie z obecnym jego brzmieniem opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu. To oznacza, że wyłączone z opodatkowane są zarówno drogi publiczne, jak i wewnętrzne. Według nowelizacji podatkowi nie będą podlegać grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle - z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych. Zwolnienie będzie się więc odnosić wyłącznie do dróg publicznych.


Michał Wojtas, doradca podatkowy z kancelarii EOL Kancelaria Doradców Podatkowych Elżbieta Olechowska, Bartosz Olechowski tłumaczy, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych, nie są nimi drogi wewnętrzne, m.in. osiedlowe, dojazdowe do gruntów rolnych lub leśnych, do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców. Nowelizacja przewiduje opodatkowanie ich podatkiem od nieruchomości.


...więc resort ją naprawia


Mariusz Unisk, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych uważa, że poprzez zmianę Ministerstwo Finansów chce przywrócić stan sprzed 9 grudnia 2003 r. Do tego czasu zwolnione z podatku od nieruchomości były tylko drogi publiczne. Zmiana z 9 grudnia 2003 r. miała zastąpić zwolnienie dla dróg publicznych wyłączeniem z opodatkowania. Prawdopodobnie przez pomyłkę dokonano jej w ten sposób, że wyłączono od podatku także drogi wewnętrzne.


MF nie przyznaje się do błędu i twierdzi, że obecnie także drogi wewnętrzne powinny podlegać podatkowi. Resort jest jednak osamotniony w tych poglądach.


- Doradcy podatkowi nie mają wątpliwości, że zwolnieniu od opodatkowania omawianym podatkiem podlegają wszystkie drogi. Jedynie resort finansów stoi na stanowisku, że zwolnienie ma zastosowanie tylko do dróg publicznych, natomiast drogi wewnętrzne podlegają opodatkowaniu jako budowle - mówi Michał Zając, prawnik z kancelarii Stolarek & Grabalski.


MF może tłumaczyć jednak, że skoro i dziś podatek trzeba płacić, to zmiana, która ma wejść w życie 1 stycznia, ma charakter doprecyzowujący.


- Uważam, że ma ona charakter merytoryczny, skutkujący rozszerzeniem opodatkowania - uważa Mariusz Unisk.


Podobnego zdania jest Grzegorz Wiśniewski, prawnik z kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners.


- Zmianę art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy uznać za zawężającą przewidziane tym przepisem wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a tym samym za zmianę rozszerzającą zakres opodatkowania tym podatkiem.


...a TK może zakwestionować


Także Michał Zając twierdzi, że zmiana nie polega na usunięciu wątpliwości interpretacyjnych, lecz na rozszerzeniu zakresu opodatkowania. Zwraca uwagę, że skoro tak, to przepisy nowelizujące powinny być ogłoszone przynajmniej na miesiąc przed wejściem w życie. W przeciwnym razie mogą zostać uznane przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z konstytucją.


- Należy się spodziewać, że z takim wnioskiem wystąpią przedsiębiorcy, którzy poniosą ekonomiczny ciężar omawianej nowelizacji - mówi Michał Zając.


Także Mariusz Unisk potwierdza, że w przypadku podatków rozliczanych rocznie - a taki charakter ma podatek od nieruchomości, mimo że jest opłacany ratalnie - tego typu zmiany powinny wejść w życie z miesięcznym wyprzedzeniem, czyli do końca listopada. Stanowisko takie jest zgodne z wyrokami Trybunału Konstytucyjnego.


- Niewątpliwie, właściciele dróg wewnętrznych i gruntów pasów drogowych zajętych na działalność gospodarczą mogą być zaskoczeni od nowego roku nowymi obciążeniami fiskalnymi. Zmiana ta mogłaby być zakwestionowana przez TK - komentuje Michał Wojtas. Również według Grzegorza Wiśniewskiego można mieć zasadne wątpliwości, że wejście w życie omawianej zmiany poprzedza zbyt krótka vacatio legis .


Ważne!

W 2007 roku zmienią się stawki podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych


Michał Wojtas dodaje, że nowelizacja wyłącza z opodatkowania tylko grunt oraz budowle znajdujące się w tym gruncie. Nie wiadomo więc, co stanie się z budowlami i obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, które zgodnie z definicją pasa drogowego mogą się w nim znajdować. Niewykluczone, że także nie skorzystają ze zwolnienia.


Podatników czekają zmiany


Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadza modyfikacje zasad płatności w podatku od środków transportowych. Zrezygnowano z obowiązku uiszczania równych rat, na rzecz rat proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zmiana ta powinna ułatwić podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku.


Nowelizacja doprecyzowuje także liczne przepisy dotyczące podatku od nieruchomości. Uściślono m.in., że podstawę opodatkowania w przypadku budowli (lub ich części), od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, stanowi ich wartość rynkowa określona przez podatnika na dzień powstania obowiązku podatkowego. Zmiany te zaczną obowiązywać od początku przyszłego roku. Jednak najważniejsze wejdą w życie dopiero od 1 stycznia 2008 r. Chodzi tu o postulowane przez przedsiębiorców wyłączenie z podatku od środków transportowych 3,5-tonowych ciężarówek. Jest to zmiana korzystna dla właścicieli takich pojazdów, ale bardzo kosztowna z punktu widzenia gmin.


Z rocznym opóźnieniem wejdą w życie wszystkie zmiany wpływające na zakres opodatkowania. Są to zmiany zarówno korzystne, jak i niekorzystne dla podatników. Do tych ostatnich należy objęcie obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku od środków transportowych posiadaczy pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski, powierzonych im przez zagraniczne osoby fizyczne lub prawne. Po zmianach posiadacze takich pojazdów zostaną zrównani z właścicielami środków transportowych i będą musieli płacić podatek.


Zmiany wprowadzane dopiero za rok odczują także właściciele psów. Ustawa przewiduje bowiem zastąpienie od 2008 roku obecnego podatku fakultatywną opłatą. O jej wprowadzeniu będą decydowały rady gminy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał, Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA