REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data konsolidacji służb jest nieznana

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów kończy prace nad projektem ustawy dotyczącej konsolidacji organów skarbowych i służby celnej. Nie wiadomo jednak, kiedy ostatecznie połączą się obie służby. Resort chce, by nastąpiło to 1 stycznia 2008 r. Wszystko zależy od długości procesu legislacyjnego.


Rozmowa z MARIANEM BANASIEM, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów


Zapadła decyzja o połączeniu skarbówki i celników. Jak będzie ona przeprowadzana, jednorazowo czy etapowo?

- To na pewno będzie reforma kilkuetapowa. Na początek przeprowadzimy konsolidację w centrali w Warszawie. Warto bowiem podkreślić, że konsolidacja ma być przedmiotowa na poziomie Ministerstwa Finansów oraz podmiotowa na poziomie izb i urzędów skarbowych i celnych. Następnie damy sobie co najmniej pół roku na stopniowe wdrażanie. Ten okres miałby być liczony od momentu podpisania przez prezydenta ustawy o konsolidacji obu służb. Nie chcemy tego robić gwałtownie, aby nie powtórzyć błędów z 2003 roku, kiedy następowała alokacja służby celnej. Zależy nam na zachowaniu bezpieczeństwa pracowników i całego systemu.


Kiedy nastąpi konsolidacja?

- Nie można mówić jeszcze o realnych datach ze względu na fakt, że nie wiemy, jak będzie przebiegał proces legislacyjny.


Styczeń 2008 r.?

- Chcielibyśmy, żeby był to 1 stycznia 2008 r. Jak będzie, czas pokaże.


Czy ustawa dotycząca konsolidacji jest już gotowa?

- Już jest w końcowej fazie przygotowań.


Kiedy trafi do Sejmu?

- Gdy projekt będzie już po wszystkich uzgodnieniach międzyresortowych. Potem zaopiniuje go Rada Ministrów. Następnym etapem będzie już Sejm.


Czyli czerwiec 2007 r.?

- Mam nadzieję. Chciałbym, aby w czerwcu Sejm rozpoczął prace nad tym projektem.


Związki zawodowe obu służb: skarbowych i celnych obawiają się połączenia. Czy słusznie?

- Nie. Związki zawodowe powinny być zadowolone. Nasze działania zmierzają do polepszenia sytuacji pracowników zarówno w sensie warunków pracy, jak i płacy. Chcemy także usprawnić cały aparat. Dziś pewne czynności są powielane. Przykładem może być VAT - części obowiązków dokonują organy podatkowe, części celne. Kontrole powinny być prowadzone na tych samych dokumentach, w tym samym czasie i przez tych samych ludzi. Skróci się także droga dotarcia do urzędu. Teraz w jednym urzędzie załatwia się akcyzę, w innych przykładowo sprawy VAT. Po konsolidacji wszystkie sprawy będzie można załatwić w jednym urzędzie. Podatnicy oczekują takich zmian.

 

Związki zawodowe zapowiadają, że będą żądać od MF gwarancji utrzymania miejsc pracy. Czy jeotrzymają?

- Jesteśmy otwarci na uwagi związków zawodowych, ale trzeba pamiętać, że głos partnera społecznego nie może przesądzać o kształcie reformy. Zapowiedzi walki o miejsca pracy przez związki zasługują na uwagę. To dobrze, że występuje troska o innych - chociaż może artykułowana przedwcześnie. Traktujemy te uwagi z należytą troską i powagą.


W wyniku konsolidacji ma powstać krajowa administracja skarbowa jako połączona administracja podatkowa oraz służba celna. Czy stworzenie jednej struktury wiąże się ze zwolnieniami w obu służbach?

- Generalnie nie przewidujemy systemowych zwolnień pracowników, niemniej, jak zwykle przy okazji każdej reformy, niektórzy z pracowników sami korzystają z okazji i odchodzą np. na wcześniejszą emeryturę.

Natomiast przewidujemy zmianę struktury zatrudnienia, co związane jest z przekwalifikowaniem wielu osób. Nie ukrywamy, że może to spowodować samoistne odejścia z pracy osób, które nie będą w stanie dostosować się do nowych, z konieczności wyższych, wymagań.


Jaki jest cel planowanego połączenia?

- Zasadniczym celem konsolidacji służb podatkowych i celnych jest utworzenie nowej jakościowo administracji celno-podatkowej spełniającej wymagania dobrej administracji skarbowej. Mamy też pewne pomysły na stworzenie mechanizmów systemowego funkcjonowania administracji.


Pojawiają się głosy, że po stworzeniu jednej administracji spadną wpływy budżetowe. Czy MF jest przygotowane na takie skutki?

- Obecnie nad tego typu problemami pracujemy, pragnąc określić skutki rzeczowe oraz finansowe naprawy administracji celnej i podatkowej oraz przygotować założenia projektu budżetu skonsolidowanej dobrej administracji. Zmiany te nie mają natomiast zasadniczego przełożenia na to, czy spadną, czy też wzrosną wpływy budżetowe. Obecnie nic nie wskazuje na radykalne zmiany wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, a więc tym samym na spadek PKB i w ślad za tym dochodów budżetowych. O to jesteśmy spokojni.


Ile będzie kosztować reforma aparatu?

- Prowadzimy właśnie analizy zmierzające do ustalenia skutków finansowych naprawy administracji celnej i podatkowej. Nie mamy jeszcze ostatecznych wyników obliczeń, niemniej z przeprowadzonych przez MF wstępnych szacunków wynika, że występuje zdecydowana przewaga korzyści nad kosztami naprawy.


Ma powstać szkoła, w której urzędnicy będą mogli zdobywać wiedzę. Po co ta inicjatywa, czy dziś urzędnicy posiadają niewystarczające wykształcenie?

- Dziś istnieje wiele form kształcenia zawodowego urzędników celnych oraz podatkowych. Urzędnicy korzystają ponadto z Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. A zatem trudno mówić, że brak jest w ogóle możliwości zdobywania wiedzy, kończenia licencjatu czy też uzyskiwania stopni naukowych, w tym kończenia studiów magisterskich, podyplomowych czy nawet doktoranckich. Niemniej brak jest kształcenia profilowanego.

W krajowej szkole skarbowej urzędnik skarbowy miałby możliwość nie tylko przygotowania się do trudnego zawodu, ale także miałby stałą możliwość podnoszenia poziomu swej wiedzy i umiejętności, łącznie z uzyskiwaniem wykształcenia dyplomowego, a może nawet z czasem na poziomie ponadwyższym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Związki zawodowe o konsolidacji

 

Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej

Celnicy nie negują potrzeby głębokich zmian i reorganizacji aparatu państwa, w tym służby celnej. Z punktu widzenia taniego państwa konsolidacja skarbówki i celników to ryzykowny pomysł z uwagi na lawinowo rosnące koszty tworzenia zupełnie nowej struktury administracyjnej. Po konsolidacji nastąpi znaczny spadek wpływów budżetowych.


Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność

Na razie nie można oceniać decyzji ministerstwa, bo nie są znane szczegóły planowanego połączenia. Gdy będzie gotowy projekt ustawy dotyczący konsolidacji, wtedy będzie można mówić o przyszłości. Najważniejszą kwestią będą gwarancje utrzymania zatrudnienia.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA