REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data konsolidacji służb jest nieznana

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów kończy prace nad projektem ustawy dotyczącej konsolidacji organów skarbowych i służby celnej. Nie wiadomo jednak, kiedy ostatecznie połączą się obie służby. Resort chce, by nastąpiło to 1 stycznia 2008 r. Wszystko zależy od długości procesu legislacyjnego.


Rozmowa z MARIANEM BANASIEM, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów


Zapadła decyzja o połączeniu skarbówki i celników. Jak będzie ona przeprowadzana, jednorazowo czy etapowo?

- To na pewno będzie reforma kilkuetapowa. Na początek przeprowadzimy konsolidację w centrali w Warszawie. Warto bowiem podkreślić, że konsolidacja ma być przedmiotowa na poziomie Ministerstwa Finansów oraz podmiotowa na poziomie izb i urzędów skarbowych i celnych. Następnie damy sobie co najmniej pół roku na stopniowe wdrażanie. Ten okres miałby być liczony od momentu podpisania przez prezydenta ustawy o konsolidacji obu służb. Nie chcemy tego robić gwałtownie, aby nie powtórzyć błędów z 2003 roku, kiedy następowała alokacja służby celnej. Zależy nam na zachowaniu bezpieczeństwa pracowników i całego systemu.


Kiedy nastąpi konsolidacja?

- Nie można mówić jeszcze o realnych datach ze względu na fakt, że nie wiemy, jak będzie przebiegał proces legislacyjny.


Styczeń 2008 r.?

- Chcielibyśmy, żeby był to 1 stycznia 2008 r. Jak będzie, czas pokaże.


Czy ustawa dotycząca konsolidacji jest już gotowa?

- Już jest w końcowej fazie przygotowań.


Kiedy trafi do Sejmu?

- Gdy projekt będzie już po wszystkich uzgodnieniach międzyresortowych. Potem zaopiniuje go Rada Ministrów. Następnym etapem będzie już Sejm.


Czyli czerwiec 2007 r.?

- Mam nadzieję. Chciałbym, aby w czerwcu Sejm rozpoczął prace nad tym projektem.


Związki zawodowe obu służb: skarbowych i celnych obawiają się połączenia. Czy słusznie?

- Nie. Związki zawodowe powinny być zadowolone. Nasze działania zmierzają do polepszenia sytuacji pracowników zarówno w sensie warunków pracy, jak i płacy. Chcemy także usprawnić cały aparat. Dziś pewne czynności są powielane. Przykładem może być VAT - części obowiązków dokonują organy podatkowe, części celne. Kontrole powinny być prowadzone na tych samych dokumentach, w tym samym czasie i przez tych samych ludzi. Skróci się także droga dotarcia do urzędu. Teraz w jednym urzędzie załatwia się akcyzę, w innych przykładowo sprawy VAT. Po konsolidacji wszystkie sprawy będzie można załatwić w jednym urzędzie. Podatnicy oczekują takich zmian.

 

Związki zawodowe zapowiadają, że będą żądać od MF gwarancji utrzymania miejsc pracy. Czy jeotrzymają?

- Jesteśmy otwarci na uwagi związków zawodowych, ale trzeba pamiętać, że głos partnera społecznego nie może przesądzać o kształcie reformy. Zapowiedzi walki o miejsca pracy przez związki zasługują na uwagę. To dobrze, że występuje troska o innych - chociaż może artykułowana przedwcześnie. Traktujemy te uwagi z należytą troską i powagą.


W wyniku konsolidacji ma powstać krajowa administracja skarbowa jako połączona administracja podatkowa oraz służba celna. Czy stworzenie jednej struktury wiąże się ze zwolnieniami w obu służbach?

- Generalnie nie przewidujemy systemowych zwolnień pracowników, niemniej, jak zwykle przy okazji każdej reformy, niektórzy z pracowników sami korzystają z okazji i odchodzą np. na wcześniejszą emeryturę.

Natomiast przewidujemy zmianę struktury zatrudnienia, co związane jest z przekwalifikowaniem wielu osób. Nie ukrywamy, że może to spowodować samoistne odejścia z pracy osób, które nie będą w stanie dostosować się do nowych, z konieczności wyższych, wymagań.


Jaki jest cel planowanego połączenia?

- Zasadniczym celem konsolidacji służb podatkowych i celnych jest utworzenie nowej jakościowo administracji celno-podatkowej spełniającej wymagania dobrej administracji skarbowej. Mamy też pewne pomysły na stworzenie mechanizmów systemowego funkcjonowania administracji.


Pojawiają się głosy, że po stworzeniu jednej administracji spadną wpływy budżetowe. Czy MF jest przygotowane na takie skutki?

- Obecnie nad tego typu problemami pracujemy, pragnąc określić skutki rzeczowe oraz finansowe naprawy administracji celnej i podatkowej oraz przygotować założenia projektu budżetu skonsolidowanej dobrej administracji. Zmiany te nie mają natomiast zasadniczego przełożenia na to, czy spadną, czy też wzrosną wpływy budżetowe. Obecnie nic nie wskazuje na radykalne zmiany wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, a więc tym samym na spadek PKB i w ślad za tym dochodów budżetowych. O to jesteśmy spokojni.


Ile będzie kosztować reforma aparatu?

- Prowadzimy właśnie analizy zmierzające do ustalenia skutków finansowych naprawy administracji celnej i podatkowej. Nie mamy jeszcze ostatecznych wyników obliczeń, niemniej z przeprowadzonych przez MF wstępnych szacunków wynika, że występuje zdecydowana przewaga korzyści nad kosztami naprawy.


Ma powstać szkoła, w której urzędnicy będą mogli zdobywać wiedzę. Po co ta inicjatywa, czy dziś urzędnicy posiadają niewystarczające wykształcenie?

- Dziś istnieje wiele form kształcenia zawodowego urzędników celnych oraz podatkowych. Urzędnicy korzystają ponadto z Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. A zatem trudno mówić, że brak jest w ogóle możliwości zdobywania wiedzy, kończenia licencjatu czy też uzyskiwania stopni naukowych, w tym kończenia studiów magisterskich, podyplomowych czy nawet doktoranckich. Niemniej brak jest kształcenia profilowanego.

W krajowej szkole skarbowej urzędnik skarbowy miałby możliwość nie tylko przygotowania się do trudnego zawodu, ale także miałby stałą możliwość podnoszenia poziomu swej wiedzy i umiejętności, łącznie z uzyskiwaniem wykształcenia dyplomowego, a może nawet z czasem na poziomie ponadwyższym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Związki zawodowe o konsolidacji

 

Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej

Celnicy nie negują potrzeby głębokich zmian i reorganizacji aparatu państwa, w tym służby celnej. Z punktu widzenia taniego państwa konsolidacja skarbówki i celników to ryzykowny pomysł z uwagi na lawinowo rosnące koszty tworzenia zupełnie nowej struktury administracyjnej. Po konsolidacji nastąpi znaczny spadek wpływów budżetowych.


Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność

Na razie nie można oceniać decyzji ministerstwa, bo nie są znane szczegóły planowanego połączenia. Gdy będzie gotowy projekt ustawy dotyczący konsolidacji, wtedy będzie można mówić o przyszłości. Najważniejszą kwestią będą gwarancje utrzymania zatrudnienia.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA