REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o zwrot podatku powinien zostać podpisany przez męża i żonę

REKLAMA

Małżeński wniosek o zwrot VAT wymaga podpisu obojga małżonków. Ustalając kwotę zwrotu, mąż i żona powinni pamiętać o uwzględnieniu kwot wcześniej otrzymanych.


nowe prawo

Nowelizacja ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która wejdzie w życie 6 marca, doprecyzowała wiele przepisów dotyczących małżeńskich wniosków o zwrot podatku od towarów i usług, a także wprowadziła do ustawy definicję małżonków. Z pojęcia tego wyłączone zostały osoby, w stosunku do których sąd orzekł separację.


Znowelizowane przepisy regulują zasady określania wysokości przysługującego osobie fizycznej limitu zwrotu w przypadku wcześniejszego otrzymania kwoty zwrotu przez nią lub jej małżonka. Katarzyna Mateja, prawnik, ekspert podatkowy w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Partnerzy w Katowicach (zrzeszona w Consortio Lex), zwraca uwagę, że małżonkowie mają te same wspólne maksymalne limity zwrotu co indywidualne osoby fizyczne.


- Oznacza to, że jeżeli przed ślubem Jan Kowalski otrzymał już określoną kwotę zwrotu, to wnioskowaną obecnie z żoną kwotę musi pomniejszyć o tę uprzednio otrzymaną - mówi Katarzyna Mateja.


Tym samym, jeśli Jan Kowalski w czasie trwania związku małżeńskiego otrzymał kwotę zwrotu, a następnie się rozwiódł (lub orzeczono wobec niego separację), to wnioskowaną obecnie kwotę musi odpowiednio pomniejszyć o kwoty zwrotu otrzymane w czasie trwania związku małżeńskiego, i tak: o 50 proc., jeśli wcześniej składał wspólny wniosek z żoną lub o całą kwotę otrzymanego zwrotu, jeśli składał wtedy odrębny wniosek - wyjaśnia nasza rozmówczyni.


Kwota zwrotu powinna być liczona na moment poniesienia wydatków, a nie składania wniosku.


Małżonkowie ubiegający się o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych muszą pamiętać o kilku zasadach. Jak wyjaśnia Katarzyna Mateja, do czasu orzeczenia przez sąd rozwodu lub separacji małżonkowie, którzy ponosili wydatki na zakup materiałów budowlanych i posiadają faktury VAT, mogą raz w roku, nie później niż do 30 czerwca 2008 r. złożyć wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane razem lub oddzielnie, wedle swojego uznania. Bez względu na sposób złożenia wniosku oboje małżonkowie będą musieli na każdym z nich złożyć swoje podpisy.


- Trzeba pamiętać, że odrębne wnioski spowodują weryfikację ich przed organem podatkowym osobno względem żony, a osobno względem męża, czego uniknie się, składając wspólny wniosek - radzi Katarzyna Mateja.


Jeśli mąż złoży odrębny wniosek o zwrot i to do innego urzędu skarbowego niż żona, wówczas będzie musiał pisemnie poinformować o tym fakcie urząd skarbowy żony - podkreśla nasza rozmówczyni.


W przypadku, gdy wypłata zwrotu ma nastąpić za pośrednictwem banku, małżonkowie składający wspólny wniosek powinni podać numer rachunku obojga lub jednego z nich.


Warto starannie wypełnić wniosek, gdyż znowelizowane przepisy dopuszczają zwrot kwoty podatku bez konieczności wydawania decyzji, jeżeli jego prawidłowość nie budzi wątpliwości. Przypomnijmy, że prawo do ubiegania się o zwrot VAT mają osoby fizyczne, które w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, na które po 30 kwietnia 2004 r. stawka VAT wzrosła z 7 do 22 proc.


6 marca
wejdzie w życie nowelizacja ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA