REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś mija termin złożenia sprawozdania z działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 1,9 tys. firm audytorskich powinno przesłać do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów sprawozdania z działalności. Dziś jest ostatni dzień składania takich raportów.


Obowiązek składania przez firmy audytorskie sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) wynika z art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.). Prezes KIBR dr Piotr Rojek przestrzega, że niezłożenie sprawozdania jest naruszeniem ustawy, a także uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Podkreśla, że w przypadku podmiotów, które obowiązek ten naruszyły, Krajowa Rada - po wcześniejszym przesłaniu przypomnienia - wszczyna postępowanie administracyjne, które w skrajnych przypadkach może zakończyć się skreśleniem z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.


Mimo że podmiotom grozi utrata uprawnień, co roku wiele firm nie spełnia ustawowych wymogów na czas. Z informacji uzyskanych z KIBR wynika, że w 2006 roku obowiązku tego nie dopełniło 129 podmiotów. Jednak w wyniku monitów KIBR sprawozdania w większości zostały już uzupełnione i nie zachodziła konieczność wszczynania postępowań administracyjnych.


Nadzór nad firmami


Terminowe składanie sprawozdań z działalności ważne jest z dwóch powodów - podkreśla Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu. Pierwszym jest fakt, że biegły jest osobą nieskazitelnego charakteru i jest osobą zaufania publicznego. Oznacza to, że powinien przestrzegać obowiązujących przepisów wydanych zwłaszcza w randze ustawy.


- Drugim natomiast jest możliwość zebrania informacji przez KIBR, które pozwolą na właściwą ocenę i analizę sytuacji dotyczącej firm audytorskich - twierdzi rozmówca.


Dodaje, że na podstawie sprawozdań istnieje możliwość wyznaczania trendów rozwoju rynku usług audytorskich oraz przyszłego zapotrzebowania na zawód biegłego rewidenta w perspektywie kolejnych lat.


Raporty podstawą kontroli


Prezes Rojek przyznaje, że dzięki zawartym w raportach informacjom Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma możliwość sprawowania funkcji kontrolnych, jak np. sprawdzanie, czy badania sprawozdań finansowych były przeprowadzane przez uprawnionych do tego biegłych rewidentów.


- Dzięki informacjom ze sprawozdań KIBR ma także orientację, ile jednostek podlega badaniom w danym roku i czy liczba ta ulega zmianie oraz jakiego rodzaju opinie są wydawane przez biegłych rewidentów (np. ile było z zastrzeżeniem) - twierdzi rozmówca.


Wyjaśnia również, że informacje te służą nie tylko organom samorządu, ale często są udostępniane na prośbę organów administracji państwowej.

Z kolei Antoni Reczek, pre-zes zarządu Pricewaterhouse- Coopers, uważa, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny.


- Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi - wyjaśnia rozmówca.


Aby jednak mogła to robić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tys. podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.


Według eksperta, informacje z raportów pozwalają również na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru, które niekiedy są dość znaczne. W dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych. Stawki opłat rocznych określa uchwała nr 490/39/2006 z 21 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.


Trzeba się przygotować


Ustawowy termin dwóch miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego to duża niedogodność dla firm audytorskich. Początek roku to dla nich okres najbardziej intensywnej pracy. Dlatego aby firma mogła sprawozdanie ze swojej działalności przesłać do KIBR w terminie, musi się do tego odpowiednio zabrać.


- Przygotowania do sporządzenia sprawozdania dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów rozpoczynamy już w listopadzie. Pomimo posiadania odpowiednich systemów raportowania i baz danych, w których elektronicznie przechowywane są informacje o wydanych dokumentach, jest to czas niezbędny do kompilacji danych oraz ich ponownej weryfikacji - twierdzi Anna Sirocka, biegły rewident, członek zarządu Ernst & Young Audit.


Wyjaśnia, że sporządzanie sprawozdania jest jedną z procedur w ramach zapewniania spełnienia norm jakościowych i nadzoru nad prowadzeniem badań przez biegłych rewidentów.


Firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Warto pamiętać, że muszą go dopełnić wszystkie podmioty wpisane na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Dotyczy to również tych firm, które nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd wprowadza nowy podatek. Amerykanie grożą, że odpowiedzą odwetem

Polska szykuje podatek cyfrowy, który ma wesprzeć rozwój krajowych technologii i mediów. Środki z opodatkowania globalnych gigantów technologicznych trafią na innowacje i cyfryzację. Pomysł spotkał się z ostrą reakcją USA, ale rząd nie zamierza się wycofywać. Czy nowy podatek stanie się kluczowym krokiem w stronę cyfrowej suwerenności Polski?

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA