REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś mija termin złożenia sprawozdania z działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 1,9 tys. firm audytorskich powinno przesłać do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów sprawozdania z działalności. Dziś jest ostatni dzień składania takich raportów.


Obowiązek składania przez firmy audytorskie sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) wynika z art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.). Prezes KIBR dr Piotr Rojek przestrzega, że niezłożenie sprawozdania jest naruszeniem ustawy, a także uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Podkreśla, że w przypadku podmiotów, które obowiązek ten naruszyły, Krajowa Rada - po wcześniejszym przesłaniu przypomnienia - wszczyna postępowanie administracyjne, które w skrajnych przypadkach może zakończyć się skreśleniem z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.


Mimo że podmiotom grozi utrata uprawnień, co roku wiele firm nie spełnia ustawowych wymogów na czas. Z informacji uzyskanych z KIBR wynika, że w 2006 roku obowiązku tego nie dopełniło 129 podmiotów. Jednak w wyniku monitów KIBR sprawozdania w większości zostały już uzupełnione i nie zachodziła konieczność wszczynania postępowań administracyjnych.


Nadzór nad firmami


Terminowe składanie sprawozdań z działalności ważne jest z dwóch powodów - podkreśla Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu. Pierwszym jest fakt, że biegły jest osobą nieskazitelnego charakteru i jest osobą zaufania publicznego. Oznacza to, że powinien przestrzegać obowiązujących przepisów wydanych zwłaszcza w randze ustawy.


- Drugim natomiast jest możliwość zebrania informacji przez KIBR, które pozwolą na właściwą ocenę i analizę sytuacji dotyczącej firm audytorskich - twierdzi rozmówca.


Dodaje, że na podstawie sprawozdań istnieje możliwość wyznaczania trendów rozwoju rynku usług audytorskich oraz przyszłego zapotrzebowania na zawód biegłego rewidenta w perspektywie kolejnych lat.


Raporty podstawą kontroli


Prezes Rojek przyznaje, że dzięki zawartym w raportach informacjom Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma możliwość sprawowania funkcji kontrolnych, jak np. sprawdzanie, czy badania sprawozdań finansowych były przeprowadzane przez uprawnionych do tego biegłych rewidentów.


- Dzięki informacjom ze sprawozdań KIBR ma także orientację, ile jednostek podlega badaniom w danym roku i czy liczba ta ulega zmianie oraz jakiego rodzaju opinie są wydawane przez biegłych rewidentów (np. ile było z zastrzeżeniem) - twierdzi rozmówca.


Wyjaśnia również, że informacje te służą nie tylko organom samorządu, ale często są udostępniane na prośbę organów administracji państwowej.

Z kolei Antoni Reczek, pre-zes zarządu Pricewaterhouse- Coopers, uważa, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny.


- Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi - wyjaśnia rozmówca.


Aby jednak mogła to robić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tys. podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.


Według eksperta, informacje z raportów pozwalają również na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru, które niekiedy są dość znaczne. W dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych. Stawki opłat rocznych określa uchwała nr 490/39/2006 z 21 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.


Trzeba się przygotować


Ustawowy termin dwóch miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego to duża niedogodność dla firm audytorskich. Początek roku to dla nich okres najbardziej intensywnej pracy. Dlatego aby firma mogła sprawozdanie ze swojej działalności przesłać do KIBR w terminie, musi się do tego odpowiednio zabrać.


- Przygotowania do sporządzenia sprawozdania dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów rozpoczynamy już w listopadzie. Pomimo posiadania odpowiednich systemów raportowania i baz danych, w których elektronicznie przechowywane są informacje o wydanych dokumentach, jest to czas niezbędny do kompilacji danych oraz ich ponownej weryfikacji - twierdzi Anna Sirocka, biegły rewident, członek zarządu Ernst & Young Audit.


Wyjaśnia, że sporządzanie sprawozdania jest jedną z procedur w ramach zapewniania spełnienia norm jakościowych i nadzoru nad prowadzeniem badań przez biegłych rewidentów.


Firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Warto pamiętać, że muszą go dopełnić wszystkie podmioty wpisane na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Dotyczy to również tych firm, które nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA