REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś mija termin złożenia sprawozdania z działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 1,9 tys. firm audytorskich powinno przesłać do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów sprawozdania z działalności. Dziś jest ostatni dzień składania takich raportów.


Obowiązek składania przez firmy audytorskie sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) wynika z art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.). Prezes KIBR dr Piotr Rojek przestrzega, że niezłożenie sprawozdania jest naruszeniem ustawy, a także uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Podkreśla, że w przypadku podmiotów, które obowiązek ten naruszyły, Krajowa Rada - po wcześniejszym przesłaniu przypomnienia - wszczyna postępowanie administracyjne, które w skrajnych przypadkach może zakończyć się skreśleniem z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.


Mimo że podmiotom grozi utrata uprawnień, co roku wiele firm nie spełnia ustawowych wymogów na czas. Z informacji uzyskanych z KIBR wynika, że w 2006 roku obowiązku tego nie dopełniło 129 podmiotów. Jednak w wyniku monitów KIBR sprawozdania w większości zostały już uzupełnione i nie zachodziła konieczność wszczynania postępowań administracyjnych.


Nadzór nad firmami


Terminowe składanie sprawozdań z działalności ważne jest z dwóch powodów - podkreśla Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu. Pierwszym jest fakt, że biegły jest osobą nieskazitelnego charakteru i jest osobą zaufania publicznego. Oznacza to, że powinien przestrzegać obowiązujących przepisów wydanych zwłaszcza w randze ustawy.


- Drugim natomiast jest możliwość zebrania informacji przez KIBR, które pozwolą na właściwą ocenę i analizę sytuacji dotyczącej firm audytorskich - twierdzi rozmówca.


Dodaje, że na podstawie sprawozdań istnieje możliwość wyznaczania trendów rozwoju rynku usług audytorskich oraz przyszłego zapotrzebowania na zawód biegłego rewidenta w perspektywie kolejnych lat.


Raporty podstawą kontroli


Prezes Rojek przyznaje, że dzięki zawartym w raportach informacjom Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma możliwość sprawowania funkcji kontrolnych, jak np. sprawdzanie, czy badania sprawozdań finansowych były przeprowadzane przez uprawnionych do tego biegłych rewidentów.


- Dzięki informacjom ze sprawozdań KIBR ma także orientację, ile jednostek podlega badaniom w danym roku i czy liczba ta ulega zmianie oraz jakiego rodzaju opinie są wydawane przez biegłych rewidentów (np. ile było z zastrzeżeniem) - twierdzi rozmówca.


Wyjaśnia również, że informacje te służą nie tylko organom samorządu, ale często są udostępniane na prośbę organów administracji państwowej.

Z kolei Antoni Reczek, pre-zes zarządu Pricewaterhouse- Coopers, uważa, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny.


- Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi - wyjaśnia rozmówca.


Aby jednak mogła to robić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tys. podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.


Według eksperta, informacje z raportów pozwalają również na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru, które niekiedy są dość znaczne. W dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych. Stawki opłat rocznych określa uchwała nr 490/39/2006 z 21 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.


Trzeba się przygotować


Ustawowy termin dwóch miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego to duża niedogodność dla firm audytorskich. Początek roku to dla nich okres najbardziej intensywnej pracy. Dlatego aby firma mogła sprawozdanie ze swojej działalności przesłać do KIBR w terminie, musi się do tego odpowiednio zabrać.


- Przygotowania do sporządzenia sprawozdania dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów rozpoczynamy już w listopadzie. Pomimo posiadania odpowiednich systemów raportowania i baz danych, w których elektronicznie przechowywane są informacje o wydanych dokumentach, jest to czas niezbędny do kompilacji danych oraz ich ponownej weryfikacji - twierdzi Anna Sirocka, biegły rewident, członek zarządu Ernst & Young Audit.


Wyjaśnia, że sporządzanie sprawozdania jest jedną z procedur w ramach zapewniania spełnienia norm jakościowych i nadzoru nad prowadzeniem badań przez biegłych rewidentów.


Firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Warto pamiętać, że muszą go dopełnić wszystkie podmioty wpisane na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Dotyczy to również tych firm, które nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA