REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś mija termin złożenia sprawozdania z działalności

REKLAMA

Ponad 1,9 tys. firm audytorskich powinno przesłać do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów sprawozdania z działalności. Dziś jest ostatni dzień składania takich raportów.


Obowiązek składania przez firmy audytorskie sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) wynika z art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.). Prezes KIBR dr Piotr Rojek przestrzega, że niezłożenie sprawozdania jest naruszeniem ustawy, a także uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Podkreśla, że w przypadku podmiotów, które obowiązek ten naruszyły, Krajowa Rada - po wcześniejszym przesłaniu przypomnienia - wszczyna postępowanie administracyjne, które w skrajnych przypadkach może zakończyć się skreśleniem z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.


Mimo że podmiotom grozi utrata uprawnień, co roku wiele firm nie spełnia ustawowych wymogów na czas. Z informacji uzyskanych z KIBR wynika, że w 2006 roku obowiązku tego nie dopełniło 129 podmiotów. Jednak w wyniku monitów KIBR sprawozdania w większości zostały już uzupełnione i nie zachodziła konieczność wszczynania postępowań administracyjnych.


Nadzór nad firmami


Terminowe składanie sprawozdań z działalności ważne jest z dwóch powodów - podkreśla Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu. Pierwszym jest fakt, że biegły jest osobą nieskazitelnego charakteru i jest osobą zaufania publicznego. Oznacza to, że powinien przestrzegać obowiązujących przepisów wydanych zwłaszcza w randze ustawy.


- Drugim natomiast jest możliwość zebrania informacji przez KIBR, które pozwolą na właściwą ocenę i analizę sytuacji dotyczącej firm audytorskich - twierdzi rozmówca.


Dodaje, że na podstawie sprawozdań istnieje możliwość wyznaczania trendów rozwoju rynku usług audytorskich oraz przyszłego zapotrzebowania na zawód biegłego rewidenta w perspektywie kolejnych lat.


Raporty podstawą kontroli


Prezes Rojek przyznaje, że dzięki zawartym w raportach informacjom Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma możliwość sprawowania funkcji kontrolnych, jak np. sprawdzanie, czy badania sprawozdań finansowych były przeprowadzane przez uprawnionych do tego biegłych rewidentów.


- Dzięki informacjom ze sprawozdań KIBR ma także orientację, ile jednostek podlega badaniom w danym roku i czy liczba ta ulega zmianie oraz jakiego rodzaju opinie są wydawane przez biegłych rewidentów (np. ile było z zastrzeżeniem) - twierdzi rozmówca.


Wyjaśnia również, że informacje te służą nie tylko organom samorządu, ale często są udostępniane na prośbę organów administracji państwowej.

Z kolei Antoni Reczek, pre-zes zarządu Pricewaterhouse- Coopers, uważa, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny.


- Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi - wyjaśnia rozmówca.


Aby jednak mogła to robić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tys. podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.


Według eksperta, informacje z raportów pozwalają również na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru, które niekiedy są dość znaczne. W dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych. Stawki opłat rocznych określa uchwała nr 490/39/2006 z 21 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.


Trzeba się przygotować


Ustawowy termin dwóch miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego to duża niedogodność dla firm audytorskich. Początek roku to dla nich okres najbardziej intensywnej pracy. Dlatego aby firma mogła sprawozdanie ze swojej działalności przesłać do KIBR w terminie, musi się do tego odpowiednio zabrać.


- Przygotowania do sporządzenia sprawozdania dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów rozpoczynamy już w listopadzie. Pomimo posiadania odpowiednich systemów raportowania i baz danych, w których elektronicznie przechowywane są informacje o wydanych dokumentach, jest to czas niezbędny do kompilacji danych oraz ich ponownej weryfikacji - twierdzi Anna Sirocka, biegły rewident, członek zarządu Ernst & Young Audit.


Wyjaśnia, że sporządzanie sprawozdania jest jedną z procedur w ramach zapewniania spełnienia norm jakościowych i nadzoru nad prowadzeniem badań przez biegłych rewidentów.


Firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Warto pamiętać, że muszą go dopełnić wszystkie podmioty wpisane na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Dotyczy to również tych firm, które nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA