REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Listy z urzędu skarbowego trzeba odbierać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nieodbieranie listów poleconych z urzędu skarbowego nie uchroni podatnika przed doręczeniem niekorzystnej decyzji. Fiskus decyzję i tak doręczy, a podatnik straci prawo do obrony swoich racji.


Doręczenie, choć jest jedynie czynnością materialno-techniczną, wywiera bardzo istotny wpływ na całość postępowania podatkowego. Michał Zając, prawnik z kancelarii Stolarek & Grabalski podkreśla, że prawidłowe doręczenie skutkuje m.in. wszczęciem postępowania podatkowego z urzędu. Dodaje, że od momentu doręczenia decyzji czy postanowienia organu podatkowego liczymy również terminy do wniesienia właściwego środka zaskarżenia.


Skutki doręczenia


Doręczenia można podzielić na bezpośrednie oraz zastępcze.

- Pismo doręczone jest bezpośrednio, gdy dociera ono wprost do strony postępowania lub ewentualnie do jej pełnomocnika lub przedstawiciela - mówi Michał Zając. Podkreśla, że pismo dostarczone stronie, a nie ustanowionemu przez nią pełnomocnikowi nie skutkuje uznaniem go za doręczone.


Ważne! Podatnik nie może zapomnieć o wpisaniu adresu, na który mają być doręczane pisma organu podatkowego.


To nie jedyny sposób, w jaki decyzja może trafić do podatnika.

- W przypadku gdy adresat pisma będący osobą fizyczną jest nieobecny w mieszkaniu, doręczenie następuje za pokwitowaniem do rąk pełnoletniego domownika, sąsiada lub dozorcy domu pod warunkiem jednak, że osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi - wyjaśnia ekspert.

Osoba doręczająca zostawia w skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję odpowiednie zawiadomienie o tym, że pismo zostało doręczone sąsiadowi lub dozorcy domu.


PRZYKŁAD: SKUTKI DORĘCZENIA ZASTĘPCZEGO

Urząd skarbowy wydał decyzję wymiarową. Przesłał ją poczta na adres podatnika. Listonosz podjął próbę doręczenia decyzji podatnikowi. Adresat odmówił jednak przyjęcia pisma. W takim przypadku podatnik działa na swoją niekorzyść. Poczta zwróci decyzję nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy. Pismo wraz z adnotacją zostanie włączone do akt sprawy. Organ podatkowy uzna, że decyzja została doręczona w dniu odmowy jej przyjęcia przez adresata. Od tego dnia zacznie też biec 14-dniowy termin do złożenia odwołania od decyzji.


Nieobecność podatnika


Paweł Kochanowski, doradca podatkowy z kancelarii Stolarek & Grabalski przestrzega, że odbieranie pism kierowanych do podatników leży w ich interesie.

- Pismo, które nie może być stronie doręczone m.in. z powodu zamkniętych dla listonosza drzwi, pozostawia się na poczcie na okres 14 dni - dodaje ekspert.

Gdy mimo dwukrotnego zawiadomienia o pozostawieniu pisma na poczcie, nie zostaje ono odebrane, uznaje się je za doręczone stronie. Tym samym z upływem czternastego dnia pismo to wywiera właściwe dla niego skutki prawne.

Problemem dla podatnika może okazać się więc np. kilkutygodniowy urlop. Można sobie wyobrazić sytuację, że organ podatkowy pod nieobecność podatnika wydał i skutecznie doręczył decyzję, w której określił zaległy podatek. W takim przypadku może okazać się, że upłynął termin do złożenia odwołania, a decyzja stała się ostateczna.

- Aby zapobiec tego rodzaju nieprzyjemnym niespodziankom, dobrze jest na czas nieobecności ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń oraz powiadomić o tym fakcie właściwy organ - wyjaśnia Kochanowski.


Potrzebny pełnomocnik


Filip Smakowski, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski zauważa, że w pewnych sytuacjach ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń to nie tylko prawo podatnika, ale jego obowiązek. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. Ustanowienie pełnomocnika zgłaszane jest organowi podatkowemu właściwemu w sprawie.

- W przypadku niewywiązania się z obowiązku ustanowienia pełnomocnika pisma zostaną uznane za skutecznie doręczone pod dotychczasowym adresem - dodaje Filip Smakowski.

Przepisy dotyczące doręczeń zastępczych mogą wydawać się niesprawiedliwe. Organy podatkowe działają jednak w granicach przewidzianych prawem. W interesie podatnika leży zadbanie, by korespondencja z fiskusem trafiała do jego rąk. Z doręczeniami pism wiążą się terminy istotne z punktu widzenia uprawnień procesowych, takich jak możliwość złożenia odwołania, zażalenia czy skargi do sądu administracyjnego.

- Warto o tym pamiętać, bo w ten sposób podatnik niemal na własne życzenie pozbawia się prawa do obrony swoich interesów, skazując się na przegraną - przypomina Filip Smakowski. Organy podatkowe często nie mają racji. Ich błędy zwiększyłyby szansę podatnika na wygraną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA