REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Listy z urzędu skarbowego trzeba odbierać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nieodbieranie listów poleconych z urzędu skarbowego nie uchroni podatnika przed doręczeniem niekorzystnej decyzji. Fiskus decyzję i tak doręczy, a podatnik straci prawo do obrony swoich racji.


Doręczenie, choć jest jedynie czynnością materialno-techniczną, wywiera bardzo istotny wpływ na całość postępowania podatkowego. Michał Zając, prawnik z kancelarii Stolarek & Grabalski podkreśla, że prawidłowe doręczenie skutkuje m.in. wszczęciem postępowania podatkowego z urzędu. Dodaje, że od momentu doręczenia decyzji czy postanowienia organu podatkowego liczymy również terminy do wniesienia właściwego środka zaskarżenia.


Skutki doręczenia


Doręczenia można podzielić na bezpośrednie oraz zastępcze.

- Pismo doręczone jest bezpośrednio, gdy dociera ono wprost do strony postępowania lub ewentualnie do jej pełnomocnika lub przedstawiciela - mówi Michał Zając. Podkreśla, że pismo dostarczone stronie, a nie ustanowionemu przez nią pełnomocnikowi nie skutkuje uznaniem go za doręczone.


Ważne! Podatnik nie może zapomnieć o wpisaniu adresu, na który mają być doręczane pisma organu podatkowego.


To nie jedyny sposób, w jaki decyzja może trafić do podatnika.

- W przypadku gdy adresat pisma będący osobą fizyczną jest nieobecny w mieszkaniu, doręczenie następuje za pokwitowaniem do rąk pełnoletniego domownika, sąsiada lub dozorcy domu pod warunkiem jednak, że osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi - wyjaśnia ekspert.

Osoba doręczająca zostawia w skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję odpowiednie zawiadomienie o tym, że pismo zostało doręczone sąsiadowi lub dozorcy domu.


PRZYKŁAD: SKUTKI DORĘCZENIA ZASTĘPCZEGO

Urząd skarbowy wydał decyzję wymiarową. Przesłał ją poczta na adres podatnika. Listonosz podjął próbę doręczenia decyzji podatnikowi. Adresat odmówił jednak przyjęcia pisma. W takim przypadku podatnik działa na swoją niekorzyść. Poczta zwróci decyzję nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy. Pismo wraz z adnotacją zostanie włączone do akt sprawy. Organ podatkowy uzna, że decyzja została doręczona w dniu odmowy jej przyjęcia przez adresata. Od tego dnia zacznie też biec 14-dniowy termin do złożenia odwołania od decyzji.


Nieobecność podatnika


Paweł Kochanowski, doradca podatkowy z kancelarii Stolarek & Grabalski przestrzega, że odbieranie pism kierowanych do podatników leży w ich interesie.

- Pismo, które nie może być stronie doręczone m.in. z powodu zamkniętych dla listonosza drzwi, pozostawia się na poczcie na okres 14 dni - dodaje ekspert.

Gdy mimo dwukrotnego zawiadomienia o pozostawieniu pisma na poczcie, nie zostaje ono odebrane, uznaje się je za doręczone stronie. Tym samym z upływem czternastego dnia pismo to wywiera właściwe dla niego skutki prawne.

Problemem dla podatnika może okazać się więc np. kilkutygodniowy urlop. Można sobie wyobrazić sytuację, że organ podatkowy pod nieobecność podatnika wydał i skutecznie doręczył decyzję, w której określił zaległy podatek. W takim przypadku może okazać się, że upłynął termin do złożenia odwołania, a decyzja stała się ostateczna.

- Aby zapobiec tego rodzaju nieprzyjemnym niespodziankom, dobrze jest na czas nieobecności ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń oraz powiadomić o tym fakcie właściwy organ - wyjaśnia Kochanowski.


Potrzebny pełnomocnik


Filip Smakowski, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski zauważa, że w pewnych sytuacjach ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń to nie tylko prawo podatnika, ale jego obowiązek. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. Ustanowienie pełnomocnika zgłaszane jest organowi podatkowemu właściwemu w sprawie.

- W przypadku niewywiązania się z obowiązku ustanowienia pełnomocnika pisma zostaną uznane za skutecznie doręczone pod dotychczasowym adresem - dodaje Filip Smakowski.

Przepisy dotyczące doręczeń zastępczych mogą wydawać się niesprawiedliwe. Organy podatkowe działają jednak w granicach przewidzianych prawem. W interesie podatnika leży zadbanie, by korespondencja z fiskusem trafiała do jego rąk. Z doręczeniami pism wiążą się terminy istotne z punktu widzenia uprawnień procesowych, takich jak możliwość złożenia odwołania, zażalenia czy skargi do sądu administracyjnego.

- Warto o tym pamiętać, bo w ten sposób podatnik niemal na własne życzenie pozbawia się prawa do obrony swoich interesów, skazując się na przegraną - przypomina Filip Smakowski. Organy podatkowe często nie mają racji. Ich błędy zwiększyłyby szansę podatnika na wygraną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA