REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Listy z urzędu skarbowego trzeba odbierać

REKLAMA

Nieodbieranie listów poleconych z urzędu skarbowego nie uchroni podatnika przed doręczeniem niekorzystnej decyzji. Fiskus decyzję i tak doręczy, a podatnik straci prawo do obrony swoich racji.


Doręczenie, choć jest jedynie czynnością materialno-techniczną, wywiera bardzo istotny wpływ na całość postępowania podatkowego. Michał Zając, prawnik z kancelarii Stolarek & Grabalski podkreśla, że prawidłowe doręczenie skutkuje m.in. wszczęciem postępowania podatkowego z urzędu. Dodaje, że od momentu doręczenia decyzji czy postanowienia organu podatkowego liczymy również terminy do wniesienia właściwego środka zaskarżenia.


Skutki doręczenia


Doręczenia można podzielić na bezpośrednie oraz zastępcze.

- Pismo doręczone jest bezpośrednio, gdy dociera ono wprost do strony postępowania lub ewentualnie do jej pełnomocnika lub przedstawiciela - mówi Michał Zając. Podkreśla, że pismo dostarczone stronie, a nie ustanowionemu przez nią pełnomocnikowi nie skutkuje uznaniem go za doręczone.


Ważne! Podatnik nie może zapomnieć o wpisaniu adresu, na który mają być doręczane pisma organu podatkowego.


To nie jedyny sposób, w jaki decyzja może trafić do podatnika.

- W przypadku gdy adresat pisma będący osobą fizyczną jest nieobecny w mieszkaniu, doręczenie następuje za pokwitowaniem do rąk pełnoletniego domownika, sąsiada lub dozorcy domu pod warunkiem jednak, że osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi - wyjaśnia ekspert.

Osoba doręczająca zostawia w skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję odpowiednie zawiadomienie o tym, że pismo zostało doręczone sąsiadowi lub dozorcy domu.


PRZYKŁAD: SKUTKI DORĘCZENIA ZASTĘPCZEGO

Urząd skarbowy wydał decyzję wymiarową. Przesłał ją poczta na adres podatnika. Listonosz podjął próbę doręczenia decyzji podatnikowi. Adresat odmówił jednak przyjęcia pisma. W takim przypadku podatnik działa na swoją niekorzyść. Poczta zwróci decyzję nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy. Pismo wraz z adnotacją zostanie włączone do akt sprawy. Organ podatkowy uzna, że decyzja została doręczona w dniu odmowy jej przyjęcia przez adresata. Od tego dnia zacznie też biec 14-dniowy termin do złożenia odwołania od decyzji.


Nieobecność podatnika


Paweł Kochanowski, doradca podatkowy z kancelarii Stolarek & Grabalski przestrzega, że odbieranie pism kierowanych do podatników leży w ich interesie.

- Pismo, które nie może być stronie doręczone m.in. z powodu zamkniętych dla listonosza drzwi, pozostawia się na poczcie na okres 14 dni - dodaje ekspert.

Gdy mimo dwukrotnego zawiadomienia o pozostawieniu pisma na poczcie, nie zostaje ono odebrane, uznaje się je za doręczone stronie. Tym samym z upływem czternastego dnia pismo to wywiera właściwe dla niego skutki prawne.

Problemem dla podatnika może okazać się więc np. kilkutygodniowy urlop. Można sobie wyobrazić sytuację, że organ podatkowy pod nieobecność podatnika wydał i skutecznie doręczył decyzję, w której określił zaległy podatek. W takim przypadku może okazać się, że upłynął termin do złożenia odwołania, a decyzja stała się ostateczna.

- Aby zapobiec tego rodzaju nieprzyjemnym niespodziankom, dobrze jest na czas nieobecności ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń oraz powiadomić o tym fakcie właściwy organ - wyjaśnia Kochanowski.


Potrzebny pełnomocnik


Filip Smakowski, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski zauważa, że w pewnych sytuacjach ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń to nie tylko prawo podatnika, ale jego obowiązek. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. Ustanowienie pełnomocnika zgłaszane jest organowi podatkowemu właściwemu w sprawie.

- W przypadku niewywiązania się z obowiązku ustanowienia pełnomocnika pisma zostaną uznane za skutecznie doręczone pod dotychczasowym adresem - dodaje Filip Smakowski.

Przepisy dotyczące doręczeń zastępczych mogą wydawać się niesprawiedliwe. Organy podatkowe działają jednak w granicach przewidzianych prawem. W interesie podatnika leży zadbanie, by korespondencja z fiskusem trafiała do jego rąk. Z doręczeniami pism wiążą się terminy istotne z punktu widzenia uprawnień procesowych, takich jak możliwość złożenia odwołania, zażalenia czy skargi do sądu administracyjnego.

- Warto o tym pamiętać, bo w ten sposób podatnik niemal na własne życzenie pozbawia się prawa do obrony swoich interesów, skazując się na przegraną - przypomina Filip Smakowski. Organy podatkowe często nie mają racji. Ich błędy zwiększyłyby szansę podatnika na wygraną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Plan rządu: co roku faktyczna podwyżka podatku dla najlepiej zarabiających do 2028 r. Taki jest skutek braku waloryzacji progów podatkowych w ustawie o PIT

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy.

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA