REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienione statut i zasady etyki zawodowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na sobotnim Nadzwyczajnym Zjeździe doradcy podatkowi zmienili przepisy statutu oraz doprecyzowali zasady etyki.

Powodem zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu było zawieszenie uchwały II Zjazdu Doradców Podatkowych dotyczącej zmian statutu przez ministra finansów, który nadzoruje korporację. Uznał on niektóre punkty statutu za niezgodne z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym.

Jeden z zakwestionowanych przepisów dotyczył sądów dyscyplinarnych. Doradcy chcieli przenieść do statutu rozwiązanie stosowane w sądach powszechnych, gdzie ta sama osoba z wyższej instancji może zajmować się sprawą w I instancji. Zatem jeśli sędzia sądu rejonowego awansuje do okręgowego, to może prowadzić sprawy, którymi zajmował się wcześniej.

Kolejną sprawę, którą omówiono na zjeździe, były zmiany art. 4 i 16 dotyczące zasad etyki doradców. Pierwszy odnosi się do wykonywania czynności zawodowych w sposób rzetelny, drugi zaś określa, że za naruszenie etyki doradca podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej.

OD II ZJAZDU DO NADZWYCZAJNEGO ZJAZDU 
- 21-22 stycznia 2006 r. - II Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych przyjmuje nowy statut, 
- 23 lutego - publikacja ujednoliconego statutu, 
- Kwiecień - minister finansów kwestionuje zmiany w statucie, 
- 9 listopada - uchwała KRDP o zwołaniu Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, który ma się zająć m.in. podjęciem uchwał co do kierunków działania organów Izby w okresie do końca II kadencji, 
- 8 lutego 2007 r. - uchwała KRDP o zwołaniu Nadzwyczajnego Zjazdu 3 marca, 
- 3 marca - Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych.

Doradcy zwracali uwagę, że ten sam przepis może być różnie interpretowany nie tylko przez doradców, ale również przez organy podatkowe i sądy administracyjne. Co więcej, nie ma nawet zgodności co do interpretacji tych samych przepisów przez te same składy orzekające w jednym sądzie, nie mówiąc już o braku takiej zgodności między sądami a organami podatkowymi. W związku z tym doradcy uważają, że można mówić o udowodnionej niejasności przepisu, która jest obiektywna. Jeśli więc w takiej sytuacji doradca podatkowy popełni błąd, nie można mu zarzucić, że nie zachował należytej staranności. A zatem, jeśli doradca wskaże okoliczności, na podstawie których można mówić o obiektywnej niejasności przepisu, działanie doradcy należy uznać za rzetelne. Założenie takie można przyjąć także, gdy doradca został skazany w prawomocnym postępowaniu karnym skarbowym.

Natomiast art. 16 wyłącza odpowiedzialność dyscyplinarną doradcy w przypadku stwierdzenia, że jego błąd wynikał z obiektywnej niejasności przepisów.

Doradcy przyjęli zmiany w statucie oddzielnymi uchwałami, chcąc uniknąć sytuacji, do jakiej doszło po II Zjeździe. Zakwestionowanie przez ministra finansów dwóch przepisów statutu doprowadziło do sporu w sądzie oraz do zwołania nadzwyczajnego zjazdu, gdyż tylko w ten sposób można było dokonać zmian w statucie.

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA