REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany przygotowywane w ustawie o rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowuje nowelizację ustawy o rachunkowości. Przy tej okazji powinno też zaproponować wprowadzenie ułatwień dla niewielkich firm.


ZMIANA PRAWA


Ustawę o rachunkowości trzeba dostosować do zmian w dyrektywach Parlamentu Europejskiego. Dlatego Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją ustawy.


Konieczna definicja


Gertruda Świderska, kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH, prezes Mac Auditor, widzi konieczność zmian w ustawie o rachunkowości pod kątem małych i średnich przedsiębiorstw.

- Wskazane jest zdefiniowanie w przepisach ustawy pojęcia: małe i średnie przedsiębiorstwo - twierdzi rozmówczyni.

Dodaje, że za takie można byłoby uważać jednostki, o których mowa w art. 50 ustawy o rachunkowości i które nie podlegają obowiązkowi badania sprawozdań. Dla tej grupy przedsiębiorstw warto wprowadzić wiele ułatwień. Po pierwsze należy zwolnić je z obowiązku naliczania na dzień bilansowy odsetek i różnic kursowych.

- Wielkości te uznawane byłyby jako przychody lub koszty w momencie ich faktycznego otrzymania, uregulowania czy zrealizowania - tłumaczy nasz ekspert.

Nie miałoby to zastosowania w przypadku, gdy jednostka posiadałaby znaczącą wartość tych należności lub zobowiązań wymagalnych na dzień sporządzenia sprawozdania.

Małe i średnie przedsiębiorstwa należy też zwolnić z obowiązku ujmowania w bilansie odpisów aktualizujących aktywa, z jednoczesnym wykazywaniem zmian wartości aktywów w informacji dodatkowej. Wyjątkiem byłyby odpisy aktualizujące należności, które zgodnie z przepisami prawa podatkowego są uważane za koszty uzyskania przychodów oraz odpisy aktualizujące niechodliwe zapasy.

- Rozwiązanie to spowodowałoby, że wartość wykazywana w bilansie byłaby tożsama z ustaloną na podstawie prawa podatkowego w zakresie tej samej kategorii aktywów (za wyjątkiem zapasów) - argumentuje nasza rozmówczyni.

Odpowiednie informacje na ten temat należałoby umieścić w dodatkowych objaśnieniach w informacji dodatkowej.

Zdaniem prof. Świderskiej, do ustawy o rachunkowości trzeba też wprowadzić zwolnienia dla małych i średnich firm z obowiązku ujmowania w bilansie rezerw na zobowiązania oraz stosowania wyceny wartości godziwej. Należy natomiast pozostawić im możliwości wykazywania aktywów i pasywów w koszcie historycznym. Konieczne jest też wprowadzenie zmian w ustalaniu amortyzacji.


Ważne!
Ustawa o rachunkowości pozwala dokonać wyceny zwiększającej wartość środków trwałych, gdy pozwolą na to odrębne przepisy (ostatnio miało to miejsce w 1995 roku). Efektem jest znaczne zaniżenie wartości środków trwałych, a szczególnie gruntów, w sprawozdaniach finansowych


Problemy z interpretacją


Z kolei Witold Czyż, partner w dziale audytu Ernst & Young, zwraca uwagę, że wiele obecnych przepisów ustawy budzi wątpliwości interpretacyjne. Przykładowo z treści art. 11 oraz art. 13 nie wynika jasno, że możliwe jest korzystanie przez polskie jednostki z prowadzenia ksiąg rachunkowych przez tzw. centra usług księgowych (shared service center) znajdujące się za granicą.

- Ponieważ coraz więcej polskich jednostek korzysta z takiego sposobu prowadzenia ksiąg, wydaje się, że kwestia ta wymaga szybkiego uregulowania - podkreśla rozmówca.

Twierdzi, że dotyczy to również działalności shared service centers, zlokalizowanych w Polsce na potrzeby jednostek zagranicznych. W związku z tym należałoby na nowo zdefiniować pojęcie prowadzenia ksiąg, tak aby miejsce wprowadzania danych do systemu komputerowego nie decydowało o zgodności sposobu prowadzenia ksiąg z wymogami ustawy.


Większa porównywalność


Natomiast Sławomir Mirkowski, partner w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, twierdzi, że w kontekście opracowywania zmian do ustawy o rachunkowości warto rozważyć rozszerzenie stosowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).

Według naszego rozmówcy obowiązek stosowania MSSF powinien dotyczyć też jednostkowych sprawozdań finansowych emitentów papierów wartościowych dopuszczonych oraz zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym. Obowiązkowo zgodnie z MSSF powinny być też sporządzane sprawozdania jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie zgodnie z MSSF. Obecnie obie wymienione grupy jednostek mogą, ale nie muszą stosować standardów. Natomiast pozostałe jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości powinny mieć prawo wyboru sporządzania sprawozdań zgodnie z MSSF.

- Takie zmiany umożliwiłyby inwestorom większą porównywalność sprawozdań jednostkowych i skonsolidowanych zarówno jednostek notowanych, jak i nienotowanych na giełdzie, gdyż więcej spółek raportowałoby zgodnie z MSSF - wyjaśnia Sławomir Mirkowski.

Obecna ustawa o rachunkowości podaje wzory podstawowych sprawozdań. Według Anny Sirockiej, biegłego rewidenta, partnera w dziale audytu Ernst & Young, na pewno ułatwia to jednostkom ich sporządzenie. Obecnie mamy wzory dla banków, ubezpieczycieli i innych jednostek.

- O ile w przypadku firm produkcyjnych czy usługowych wzór jest stosunkowo dobrze dopasowany do potrzeb sprawozdawczych, o tyle w przypadku niektórych spółek niebędących bankami lub ubezpieczycielami stosowanie wzoru może utrudniać przedstawienie sytuacji finansowej i wyników - twierdzi rozmówczyni.

Jej zdaniem dotyczy to przede wszystkim spółek o działalności zbliżonej do finansowej, np. leasingowe.

- Sądzę, że z dużym zainteresowaniem spotkałaby się propozycja wprowadzenia rozwiązań zezwalających w pewnych okolicznościach na modyfikację obowiązujących wzorów i formatów albo wprowadzenie dodatkowych dla tych jednostek, tak by lepiej uwzględnić specyfikę ich działalności - mówi Anna Sirocka.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA