REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd nie zwraca opłaty, nawet gdy nie wydaje decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli urząd nie wyda decyzji, lecz podejmie czynności proceduralne, to nie zwraca opłaty skarbowej. Tymczasem czynności proceduralne nie są zdarzeniem podlegającym opłacie skarbowej. Odmawiając zwrotu pieniędzy, urzędnicy kosztem podatników chcą zabezpieczyć interesy fiskusa.


Sposób interpretowania nowej ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635) przez urzędników powoduje, że podatnicy muszą płacić fiskusowi nawet wtedy, gdy przepisy tego nie wymagają.


Liczy się efekt


Ustawa o opłacie skarbowej mówi wyraźnie, że opłacie tej podlega wydanie pozwolenia lub zaświadczenia, a także dokonanie czynności urzędowej.

- Katalog czynności urzędowych jest zamknięty, zawarty w załączniku do ustawy - przypomina Piotr Augustyniak, doradca podatkowy z Kancelarii Hogan&Hartson.

- W każdym przypadku należy zatem dokładnie określić, o dokonanie jakiej czynności chodzi - mówi ekspert.

Tymczasem czytelnicy Gazety Prawnej sygnalizują, że urzędy odmawiają zwrotu opłaty skarbowej, nawet jeśli faktycznie nie doszło do ostatecznego rozstrzygnięcia, a urząd dokonał tylko pewnych czynności proceduralnych.

- Moim zdaniem ustawa o opłacie skarbowej w art. 9 ust. 1 pkt 2 stanowi, że jedynym wyjątkiem od generalnej zasady zwracania opłaty skarbowej w przypadku niewydania żądanego zaświadczenia, zezwolenia czy koncesji, jest ten, w którym opłata ta z różnych przyczyn w ogóle nie została przed podatnika zapłacona - stwierdza Piotr Trębicki, radca prawny z Kancelarii Gessel i Wspólnicy.

Ustawodawca kładzie bowiem akcent nie na podjęcie przez organ działań mających na celu wydanie np. koncesji, a nawet nie na ewentualne poniesienie przez organ kosztów związanych z rozpatrywaniem wniosku, ale na finalny rezultat tych starań - dodaje Piotr Trębicki.

Także w przekonaniu Piotra Augustyniaka, jeśli opłata wniesiona została za - na przykład - wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to dopiero wydanie tej decyzji będzie podlegać opłacie skarbowej, nawet jeżeli konieczne jest uzyskanie dodatkowych dokumentów lub opinii innych organów.

- W mojej ocenie, gdyby ustawodawca chciał obciążyć wnioskodawcę opłatą skarbową - niezależnie od efektu czynności podejmowanych na wniosek, skonstruowałby przepis w inny sposób - podkreśla nasz rozmówca.

Piotr Augustyniak wyjaśnia, że ustawodawca, podobnie jak w przypadku opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, wprowadziłby przepis, że opłacie skarbowej podlega złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia. Tymczasem opłacie skarbowej podlega czynność wydania zezwolenia. Zatem podjęcie pewnych czynności proceduralnych zmierzających do wydania zaświadczenia nie jest zdarzeniem podlegającym opłacie skarbowej. Potwierdza to Piotr Trębicki. Ekspert uważa, że nie ma podstaw do odmawiania zwrotu uiszczonej opłaty skarbowej czy też nieuznawania wcześniejszej wpłaty od wniosku niezakończonego wydaniem np. koncesji, w kolejnym wniosku złożonym przez podatnika.


Działania urzędnika


Tego stanowiska nie podziela natomiast Antoni Łepkowski, adwokat i senior partner w Kancelarii Łepkowski, Boszko i Wspólnicy. W jego opinii, z samego przepisu art. 1 ustawy o opłacie skarbowej wynika, że opłacie tej podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek. Przez czynność urzędową należy rozumieć wszystkie działania, które podejmuje urząd. Jak podkreśla nasz rozmówca, gdyby obowiązek taki miał dotyczyć tylko rozstrzygnięć władczych, wówczas ustawodawca zawarłby to jasno w przepisie. Tymczasem przepis mówi wyraźnie o dokonaniu czynności urzędowej. Dokonanie takiej czynności nie podlega opłacie skarbowej tylko w pewnych sytuacjach, gdy ustawa wprowadza wyłączenia.

Eksperci zgodnie uważają za bardzo prawdopodobne, że organy skarbowe zechcą w taki właśnie szeroki sposób interpretować przepisy ustawy o opłacie skarbowej. Zdaniem Piotra Trębickiego, ze względu na znaną niechęć do precyzyjnej, wąskiej interpretacji prawa przez organy podatkowe, praktyka będzie zupełnie odmienna niż stanowisko, które prezentują eksperci. W konsekwencji urzędy będą próbowały odmawiać dokonania zwrotu opłaty skarbowej w każdym przypadku niewydania np. zezwolenia czy koncesji, jeśli dojdzie do tego z przyczyn innych niż sama decyzja urzędu.


Odrzucony wniosek


Możliwa jest też sytuacja, kiedy wniosek nie zostanie rozpatrzony z powodu jego braków formalnych. Także wówczas podatnik powinien mieć prawo do zwrotu opłaty. Opinię tę podzielają prawnicy. Zdaniem Piotra Trębickiego, brak jest podstaw, aby uznać, że nowa ustawa o opłacie skarbowej pozwala organowi podatkowemu na odmowę zwrotu uiszczonej opłaty skarbowej, jeśli wniosek nie zostanie rozpatrzony z powodu braków formalnych. W obowiązującym stanie prawnym nie ma podstaw do jakichkolwiek prób uzasadniania stanowiska, np. tym, że organ był gotowy do wydania koncesji, czy też dlatego, że organ poniósł koszty i starania w celu wydania tej koncesji, ale do jej wydania nie doszło, gdyż organ doznał przeszkód w postaci nieuzupełnionych przez wnioskodawcę braków formalnych - wyjaśnia rozmówca GP.

Ustawa mówi jasno, że jeśli nie było zamierzonego efektu końcowego, np. wydania koncesji, organ w razie stosownego wniosku nie ma prawa do zatrzymania jakiejkolwiek części uiszczonej opłaty skarbowej.

Tymczasem z informacji naszych czytelników wynika, że praktyka urzędników jest inna. Wolą oni zabezpieczyć interesy fiskusa, nawet gdy odbywa się to kosztem podatników i nie zawsze wynika z przepisów. Pamiętajmy, że obecnie - aby otrzymać zwrot wniesionej opłaty skarbowej - musimy wystąpić o to z właściwym wnioskiem.


POSTULUJEMY

Minister finansów podczas prac nad nowelizacją ustawy o opłacie skarbowej powinien wprowadzić jasny przepis dotyczący zwrotu opłaty skarbowej, w sytuacji gdy urząd podjął tylko czynności proceduralne, a nie wydał właściwej decyzji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Edyta Wereszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA