REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez nowej komisji kandydaci na doradców podatkowych nie mogą zdawać egzaminu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zyta Gilowska nie powołała do tej pory przewodniczącego i nowego składu komisji. Kandydaci na doradców podatkowych nie znają aktualnych pytań egzaminacyjnych. Już dziś spór między ministrem finansów a samorządem doradców może zostać rozwiązany.


Kandydaci na doradców podatkowych znaleźli się w trudnej sytuacji. Wszystko za sprawą niepowołania przez minister finansów Zytę Gilowską nowego składu komisji egzaminacyjnej do spraw doradztwa podatkowego.


- Najważniejszą konsekwencją jest to, że kandydaci nie mogą przystąpić do egzaminu na doradcę podatkowego - uważa Robert Kwaśniak, były członek komisji egzaminacyjnej.

- Nie ma komisji, nie ma egzaminu - wtóruje Zbigniew Maciej Szymik, sekretarz Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Najbardziej cierpią na tym kandydaci na doradców podatkowych. Chodzi w zasadzie o dwie grupy. Do pierwszej można zaliczyć tych, którzy chcieliby przystąpić do egzaminu po raz pierwszy. Do drugiej - osoby, które zapisały się na egzamin pisemny wcześniej, gdy funkcjonowała jeszcze poprzednia komisja pod przewodnictwem prof. Włodzimierza Nykla, lub które zdały egzamin pisemny i nie mogą przystąpić do ustnego, a także te, które nie zdały egzaminu za pierwszym razem.

Nie wiadomo również, co z ich opłatą egzaminacyjną. Obecnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 600 zł, natomiast opłata za egzamin poprawkowy pisemny lub ustny to 300 zł. Trzeba ją uiścić nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu. Taki sam termin dotyczy wniosku o dopuszczenie do egzaminów. Brak komisji oznacza więc brak wpływów do budżetu państwa.


Dezorientacja kandydatów


Kandydaci są zdezorientowani. Nie ma egzaminów, bo nie ma ich komu zorganizować. Co więcej, nie ma również aktualnych pytań egzaminacyjnych.

Na jednym z forów internetowych wypowiedziała się kandydatka, która nie zdała egzaminu w sierpniu 2006 r. Nie wiedziała, czy przygotowywane są nowe pytania egzaminacyjne. Zadzwoniła więc do resortu finansów, ale została odprawiona z kwitkiem. Trudno jednak oczekiwać odpowiedzi na takie pytanie od resortu, ponieważ to nie urzędnicy ustalają pytania, a komisja.

Jeśli weźmiemy pod uwagę ogrom zmian w prawie podatkowym od 1 stycznia 2007 r., można się spodziewać, że dotychczasowe pytania egzaminacyjne nie są dostosowane do aktualnego stanu prawnego. Ostatnia uchwała poprzedniej komisji w sprawie pytań jest z lutego 2006 r. Jak zapewniał jednak w rozmowie z Gazetą Prawną prof. Włodzimierz Nykiel, we wrześniu poprzedniego roku komisja dostosowała pytania na bieżąco.


Problemy z nowym składem


Nowy skład komisji przed przystąpieniem do egzaminowania będzie musiał uporać się z kilkoma problemami. Po pierwsze, komisja musi wyznaczyć swojego sekretarza. Po drugie, będzie musiała zdecydować o nowelizacji pytań egzaminacyjnych oraz zająć się sprawami organizacyjnymi. To wszystko wydłuży oczekiwanie na egzamin.

Wobec tych wszystkich problemów kandydaci na doradców podatkowych zadają sobie pytanie, kiedy będą mogli przystąpić do egzaminu. Wszystko zależy od rozstrzygnięcia sporu ministerstwa z Krajową Radą Doradców Podatkowych. Może to nastąpić już dziś, jeśli Rada na swoim posiedzeniu zdecyduje o rozszerzeniu listy kandydatów na doradców podatkowych. Rozszerzenia domaga się minister finansów. Doradcy natomiast nie godzili się na rozszerzenie, ponieważ uważają, że nie ma do tego podstaw prawnych.

Problem polega na tym, że minister sprawujący nadzór nad korporacją mógł uchwałę zakwestionować, ale przez pół roku (doradcy przedstawili swoich kandydatów już w sierpniu 2006 r.) tego nie zrobił.

O rozwiązanie sporu zaapelował również do Krajowej Rady Doradców Podatkowych Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych.

- Rada wywiązała się z obowiązku przedstawienia kandydatów. Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych zobligował Radę, aby pomogła ministrowi wybrać komisję. Właściwie nie wiemy, dlaczego minister finansów nie powołuje komisji. Uważamy, że nie ma formalnych przeszkód - powiedział Zbigniew Maciej Szymik.

Minister powinien również powołać nowego przewodniczącego komisji.


Wynagrodzenie komisji


Zasiadanie w komisji egzaminacyjnej wiąże się również z wynagrodzeniem. Zarówno przewodniczącemu, jak i członkom komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji, w sesji egzaminacyjnej oraz za przygotowywanie pytań i zadań egzaminacyjnych.

Za udział w posiedzeniu komisji członkowie otrzymują po 250 zł, za udział w sesji stawki są wyższe. Przewodniczący oraz sekretarz składu egzaminacyjnego otrzymują 900 zł za część pisemną oraz 1,3 tys. zł za część ustną. Pozostali członkowie składu dostają o 100 zł mniej. Za przygotowywanie pytań członkowie dostają 100 zł za każdy zestaw dziesięciu pytań oraz 100 zł za każde zadanie.

Ponadto członkom komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

600 złotych opłata za egzamin na doradcę podatkowego

300 złopłata za egzamin poprawkowy (część pisemną lub ustną)


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA