REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez nowej komisji kandydaci na doradców podatkowych nie mogą zdawać egzaminu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zyta Gilowska nie powołała do tej pory przewodniczącego i nowego składu komisji. Kandydaci na doradców podatkowych nie znają aktualnych pytań egzaminacyjnych. Już dziś spór między ministrem finansów a samorządem doradców może zostać rozwiązany.


Kandydaci na doradców podatkowych znaleźli się w trudnej sytuacji. Wszystko za sprawą niepowołania przez minister finansów Zytę Gilowską nowego składu komisji egzaminacyjnej do spraw doradztwa podatkowego.


- Najważniejszą konsekwencją jest to, że kandydaci nie mogą przystąpić do egzaminu na doradcę podatkowego - uważa Robert Kwaśniak, były członek komisji egzaminacyjnej.

- Nie ma komisji, nie ma egzaminu - wtóruje Zbigniew Maciej Szymik, sekretarz Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Najbardziej cierpią na tym kandydaci na doradców podatkowych. Chodzi w zasadzie o dwie grupy. Do pierwszej można zaliczyć tych, którzy chcieliby przystąpić do egzaminu po raz pierwszy. Do drugiej - osoby, które zapisały się na egzamin pisemny wcześniej, gdy funkcjonowała jeszcze poprzednia komisja pod przewodnictwem prof. Włodzimierza Nykla, lub które zdały egzamin pisemny i nie mogą przystąpić do ustnego, a także te, które nie zdały egzaminu za pierwszym razem.

Nie wiadomo również, co z ich opłatą egzaminacyjną. Obecnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 600 zł, natomiast opłata za egzamin poprawkowy pisemny lub ustny to 300 zł. Trzeba ją uiścić nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu. Taki sam termin dotyczy wniosku o dopuszczenie do egzaminów. Brak komisji oznacza więc brak wpływów do budżetu państwa.


Dezorientacja kandydatów


Kandydaci są zdezorientowani. Nie ma egzaminów, bo nie ma ich komu zorganizować. Co więcej, nie ma również aktualnych pytań egzaminacyjnych.

Na jednym z forów internetowych wypowiedziała się kandydatka, która nie zdała egzaminu w sierpniu 2006 r. Nie wiedziała, czy przygotowywane są nowe pytania egzaminacyjne. Zadzwoniła więc do resortu finansów, ale została odprawiona z kwitkiem. Trudno jednak oczekiwać odpowiedzi na takie pytanie od resortu, ponieważ to nie urzędnicy ustalają pytania, a komisja.

Jeśli weźmiemy pod uwagę ogrom zmian w prawie podatkowym od 1 stycznia 2007 r., można się spodziewać, że dotychczasowe pytania egzaminacyjne nie są dostosowane do aktualnego stanu prawnego. Ostatnia uchwała poprzedniej komisji w sprawie pytań jest z lutego 2006 r. Jak zapewniał jednak w rozmowie z Gazetą Prawną prof. Włodzimierz Nykiel, we wrześniu poprzedniego roku komisja dostosowała pytania na bieżąco.


Problemy z nowym składem


Nowy skład komisji przed przystąpieniem do egzaminowania będzie musiał uporać się z kilkoma problemami. Po pierwsze, komisja musi wyznaczyć swojego sekretarza. Po drugie, będzie musiała zdecydować o nowelizacji pytań egzaminacyjnych oraz zająć się sprawami organizacyjnymi. To wszystko wydłuży oczekiwanie na egzamin.

Wobec tych wszystkich problemów kandydaci na doradców podatkowych zadają sobie pytanie, kiedy będą mogli przystąpić do egzaminu. Wszystko zależy od rozstrzygnięcia sporu ministerstwa z Krajową Radą Doradców Podatkowych. Może to nastąpić już dziś, jeśli Rada na swoim posiedzeniu zdecyduje o rozszerzeniu listy kandydatów na doradców podatkowych. Rozszerzenia domaga się minister finansów. Doradcy natomiast nie godzili się na rozszerzenie, ponieważ uważają, że nie ma do tego podstaw prawnych.

Problem polega na tym, że minister sprawujący nadzór nad korporacją mógł uchwałę zakwestionować, ale przez pół roku (doradcy przedstawili swoich kandydatów już w sierpniu 2006 r.) tego nie zrobił.

O rozwiązanie sporu zaapelował również do Krajowej Rady Doradców Podatkowych Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych.

- Rada wywiązała się z obowiązku przedstawienia kandydatów. Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych zobligował Radę, aby pomogła ministrowi wybrać komisję. Właściwie nie wiemy, dlaczego minister finansów nie powołuje komisji. Uważamy, że nie ma formalnych przeszkód - powiedział Zbigniew Maciej Szymik.

Minister powinien również powołać nowego przewodniczącego komisji.


Wynagrodzenie komisji


Zasiadanie w komisji egzaminacyjnej wiąże się również z wynagrodzeniem. Zarówno przewodniczącemu, jak i członkom komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji, w sesji egzaminacyjnej oraz za przygotowywanie pytań i zadań egzaminacyjnych.

Za udział w posiedzeniu komisji członkowie otrzymują po 250 zł, za udział w sesji stawki są wyższe. Przewodniczący oraz sekretarz składu egzaminacyjnego otrzymują 900 zł za część pisemną oraz 1,3 tys. zł za część ustną. Pozostali członkowie składu dostają o 100 zł mniej. Za przygotowywanie pytań członkowie dostają 100 zł za każdy zestaw dziesięciu pytań oraz 100 zł za każde zadanie.

Ponadto członkom komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

600 złotych opłata za egzamin na doradcę podatkowego

300 złopłata za egzamin poprawkowy (część pisemną lub ustną)


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA