REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez nowej komisji kandydaci na doradców podatkowych nie mogą zdawać egzaminu

REKLAMA

Zyta Gilowska nie powołała do tej pory przewodniczącego i nowego składu komisji. Kandydaci na doradców podatkowych nie znają aktualnych pytań egzaminacyjnych. Już dziś spór między ministrem finansów a samorządem doradców może zostać rozwiązany.


Kandydaci na doradców podatkowych znaleźli się w trudnej sytuacji. Wszystko za sprawą niepowołania przez minister finansów Zytę Gilowską nowego składu komisji egzaminacyjnej do spraw doradztwa podatkowego.


- Najważniejszą konsekwencją jest to, że kandydaci nie mogą przystąpić do egzaminu na doradcę podatkowego - uważa Robert Kwaśniak, były członek komisji egzaminacyjnej.

- Nie ma komisji, nie ma egzaminu - wtóruje Zbigniew Maciej Szymik, sekretarz Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Najbardziej cierpią na tym kandydaci na doradców podatkowych. Chodzi w zasadzie o dwie grupy. Do pierwszej można zaliczyć tych, którzy chcieliby przystąpić do egzaminu po raz pierwszy. Do drugiej - osoby, które zapisały się na egzamin pisemny wcześniej, gdy funkcjonowała jeszcze poprzednia komisja pod przewodnictwem prof. Włodzimierza Nykla, lub które zdały egzamin pisemny i nie mogą przystąpić do ustnego, a także te, które nie zdały egzaminu za pierwszym razem.

Nie wiadomo również, co z ich opłatą egzaminacyjną. Obecnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 600 zł, natomiast opłata za egzamin poprawkowy pisemny lub ustny to 300 zł. Trzeba ją uiścić nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu. Taki sam termin dotyczy wniosku o dopuszczenie do egzaminów. Brak komisji oznacza więc brak wpływów do budżetu państwa.


Dezorientacja kandydatów


Kandydaci są zdezorientowani. Nie ma egzaminów, bo nie ma ich komu zorganizować. Co więcej, nie ma również aktualnych pytań egzaminacyjnych.

Na jednym z forów internetowych wypowiedziała się kandydatka, która nie zdała egzaminu w sierpniu 2006 r. Nie wiedziała, czy przygotowywane są nowe pytania egzaminacyjne. Zadzwoniła więc do resortu finansów, ale została odprawiona z kwitkiem. Trudno jednak oczekiwać odpowiedzi na takie pytanie od resortu, ponieważ to nie urzędnicy ustalają pytania, a komisja.

Jeśli weźmiemy pod uwagę ogrom zmian w prawie podatkowym od 1 stycznia 2007 r., można się spodziewać, że dotychczasowe pytania egzaminacyjne nie są dostosowane do aktualnego stanu prawnego. Ostatnia uchwała poprzedniej komisji w sprawie pytań jest z lutego 2006 r. Jak zapewniał jednak w rozmowie z Gazetą Prawną prof. Włodzimierz Nykiel, we wrześniu poprzedniego roku komisja dostosowała pytania na bieżąco.


Problemy z nowym składem


Nowy skład komisji przed przystąpieniem do egzaminowania będzie musiał uporać się z kilkoma problemami. Po pierwsze, komisja musi wyznaczyć swojego sekretarza. Po drugie, będzie musiała zdecydować o nowelizacji pytań egzaminacyjnych oraz zająć się sprawami organizacyjnymi. To wszystko wydłuży oczekiwanie na egzamin.

Wobec tych wszystkich problemów kandydaci na doradców podatkowych zadają sobie pytanie, kiedy będą mogli przystąpić do egzaminu. Wszystko zależy od rozstrzygnięcia sporu ministerstwa z Krajową Radą Doradców Podatkowych. Może to nastąpić już dziś, jeśli Rada na swoim posiedzeniu zdecyduje o rozszerzeniu listy kandydatów na doradców podatkowych. Rozszerzenia domaga się minister finansów. Doradcy natomiast nie godzili się na rozszerzenie, ponieważ uważają, że nie ma do tego podstaw prawnych.

Problem polega na tym, że minister sprawujący nadzór nad korporacją mógł uchwałę zakwestionować, ale przez pół roku (doradcy przedstawili swoich kandydatów już w sierpniu 2006 r.) tego nie zrobił.

O rozwiązanie sporu zaapelował również do Krajowej Rady Doradców Podatkowych Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych.

- Rada wywiązała się z obowiązku przedstawienia kandydatów. Nadzwyczajny Zjazd Doradców Podatkowych zobligował Radę, aby pomogła ministrowi wybrać komisję. Właściwie nie wiemy, dlaczego minister finansów nie powołuje komisji. Uważamy, że nie ma formalnych przeszkód - powiedział Zbigniew Maciej Szymik.

Minister powinien również powołać nowego przewodniczącego komisji.


Wynagrodzenie komisji


Zasiadanie w komisji egzaminacyjnej wiąże się również z wynagrodzeniem. Zarówno przewodniczącemu, jak i członkom komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji, w sesji egzaminacyjnej oraz za przygotowywanie pytań i zadań egzaminacyjnych.

Za udział w posiedzeniu komisji członkowie otrzymują po 250 zł, za udział w sesji stawki są wyższe. Przewodniczący oraz sekretarz składu egzaminacyjnego otrzymują 900 zł za część pisemną oraz 1,3 tys. zł za część ustną. Pozostali członkowie składu dostają o 100 zł mniej. Za przygotowywanie pytań członkowie dostają 100 zł za każdy zestaw dziesięciu pytań oraz 100 zł za każde zadanie.

Ponadto członkom komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

600 złotych opłata za egzamin na doradcę podatkowego

300 złopłata za egzamin poprawkowy (część pisemną lub ustną)


Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA