REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są błędy, nie ma uprawnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jeżeli spółka nieterminowo rozliczała VAT i inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa, to nie może być przedstawicielem podatkowym.


Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o ustanowienie przedstawicielem podatkowym. Urząd skarbowy odmówił, ponieważ spółka nie spełniła warunku terminowego rozliczania podatku od towarów i usług oraz innych podatków stanowiących dochód budżetu państwa przez ostatnie 24 miesiące. Warunek taki określa par. 2 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 66, poz. 609). Urząd stwierdził nieterminowe rozliczenie w sierpniu 2005 r.


Zarzut niekonstytucyjności


Spółka złożyła zażalenie do dyrektora izby skarbowej, zarzucając naruszenie art. 15 ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54,poz. 535 z późn. zm.), art. 120 Ordynacji podatkowej oraz art. 2, 7 i 92 konstytucji. Dyrektor izby utrzymał w mocy decyzję.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego spółka podkreśliła, że rozporządzenie ministra powoduje sprzeczność z konstytucją. Organy powinny wziąć pod uwagę jedynie przepisy art. 15 ust. 8 ustawy o VAT, a nie rozporządzenia. Podczas rozprawy pełnomocnik skarżącej argumentował, że zgodnie z art. 92 konstytucji, delegacja ustawowa do rozporządzenia musi zawierać szczegółowe uzasadnienie, zakres spraw i wytyczne dotyczące treści. W przekonaniu spółki, w ustawie jest jedynie zakres spraw, nie ma natomiast wytycznych. Trudno ponadto uznać, że wytyczne są szczegółowe. Pełnomocnik zwrócił się z pytaniem, czy nie zachodzi konieczność zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem: czy art. 15 ust. 10 ustawy o VAT pozostaje w zgodzie z art. 90 konstytucji?

Pełnomocnik dyrektora Izby stwierdził natomiast, że uchybienie spółki było ewidentne i nie można mówić o niekonstytucyjności rozporządzenia.

WSA po rozpoznaniu oddalił skargę. Sąd nie podzielił wątpliwości konstytucyjnych. Stwierdził, że sposób delegacji ustawowej odpowiada konstytucji i nie ma podstaw do skierowania zapytania do Trybunału Konstytucyjnego.


Wymagana wiarygodność


Odnośnie do meritum, sąd uznał, że prawodawca wskazał, jakie należy spełnić warunki, aby zostać przedstawicielem podatkowym. Spełnienie warunków określonych w rozporządzeniu oznacza, że przedstawiciel podatkowy jest wiarygodny, a zatem będzie mógł zapewnić prawidłowość rozliczeń. Prawodawca uznał, że takie wymogi dodatkowe musi spełnić podmiot, który chce być przedstawicielem i nie może tu być dowolności. Organy musiały więc zastosować rozporządzenie. Wyrok jest nieprawomocny (sygn. akt III SA/Wa 3372/06).


Skutki utraty uprawnień


Zdaniem eksperta pragnącego zachować anonimowość, przedstawicielstwo podatkowe nie jest istotną częścią działalności spółek doradztwa podatkowego. Z kolei Grzegorz Młodzieniak z BPG Consulting zapytany o konsekwencje braku uprawnień do przedstawicielstwa, odpowiedział, że przedstawiciel podatkowy jest powoływany tylko do dokonywania rozliczeń w imieniu podatnika.

- Jeżeli traci uprawnienia z tego tytułu, to nie może reprezentować również innych klientów, nie może dokonywać ich rozliczeń - powiedział Gazecie Prawnej. Ponadto, jeśli przedstawiciel przestaje spełniać warunki rozporządzenia, musi powiadomić o tym podatników. Umowy zawarte jednak przed dniem utraty uprawnień zachowują ważność i wobec tych podatników spółka doradcza może być przedstawicielem.


KTO USTANAWIA PRZEDSTAWICIELA PODATKOWEGO

Przedstawicielstwo podatkowe dotyczy firm i osób z UE, które nie posiadają stałej siedziby w Polsce, a realizują operacje finansowe i ciąży na nich obowiązek zarejestrowania w Polsce. W takiej sytuacji muszą ustanowić przedstawiciela podatkowego.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA