REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są błędy, nie ma uprawnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jeżeli spółka nieterminowo rozliczała VAT i inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa, to nie może być przedstawicielem podatkowym.


Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o ustanowienie przedstawicielem podatkowym. Urząd skarbowy odmówił, ponieważ spółka nie spełniła warunku terminowego rozliczania podatku od towarów i usług oraz innych podatków stanowiących dochód budżetu państwa przez ostatnie 24 miesiące. Warunek taki określa par. 2 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 66, poz. 609). Urząd stwierdził nieterminowe rozliczenie w sierpniu 2005 r.


Zarzut niekonstytucyjności


Spółka złożyła zażalenie do dyrektora izby skarbowej, zarzucając naruszenie art. 15 ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54,poz. 535 z późn. zm.), art. 120 Ordynacji podatkowej oraz art. 2, 7 i 92 konstytucji. Dyrektor izby utrzymał w mocy decyzję.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego spółka podkreśliła, że rozporządzenie ministra powoduje sprzeczność z konstytucją. Organy powinny wziąć pod uwagę jedynie przepisy art. 15 ust. 8 ustawy o VAT, a nie rozporządzenia. Podczas rozprawy pełnomocnik skarżącej argumentował, że zgodnie z art. 92 konstytucji, delegacja ustawowa do rozporządzenia musi zawierać szczegółowe uzasadnienie, zakres spraw i wytyczne dotyczące treści. W przekonaniu spółki, w ustawie jest jedynie zakres spraw, nie ma natomiast wytycznych. Trudno ponadto uznać, że wytyczne są szczegółowe. Pełnomocnik zwrócił się z pytaniem, czy nie zachodzi konieczność zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem: czy art. 15 ust. 10 ustawy o VAT pozostaje w zgodzie z art. 90 konstytucji?

Pełnomocnik dyrektora Izby stwierdził natomiast, że uchybienie spółki było ewidentne i nie można mówić o niekonstytucyjności rozporządzenia.

WSA po rozpoznaniu oddalił skargę. Sąd nie podzielił wątpliwości konstytucyjnych. Stwierdził, że sposób delegacji ustawowej odpowiada konstytucji i nie ma podstaw do skierowania zapytania do Trybunału Konstytucyjnego.


Wymagana wiarygodność


Odnośnie do meritum, sąd uznał, że prawodawca wskazał, jakie należy spełnić warunki, aby zostać przedstawicielem podatkowym. Spełnienie warunków określonych w rozporządzeniu oznacza, że przedstawiciel podatkowy jest wiarygodny, a zatem będzie mógł zapewnić prawidłowość rozliczeń. Prawodawca uznał, że takie wymogi dodatkowe musi spełnić podmiot, który chce być przedstawicielem i nie może tu być dowolności. Organy musiały więc zastosować rozporządzenie. Wyrok jest nieprawomocny (sygn. akt III SA/Wa 3372/06).


Skutki utraty uprawnień


Zdaniem eksperta pragnącego zachować anonimowość, przedstawicielstwo podatkowe nie jest istotną częścią działalności spółek doradztwa podatkowego. Z kolei Grzegorz Młodzieniak z BPG Consulting zapytany o konsekwencje braku uprawnień do przedstawicielstwa, odpowiedział, że przedstawiciel podatkowy jest powoływany tylko do dokonywania rozliczeń w imieniu podatnika.

- Jeżeli traci uprawnienia z tego tytułu, to nie może reprezentować również innych klientów, nie może dokonywać ich rozliczeń - powiedział Gazecie Prawnej. Ponadto, jeśli przedstawiciel przestaje spełniać warunki rozporządzenia, musi powiadomić o tym podatników. Umowy zawarte jednak przed dniem utraty uprawnień zachowują ważność i wobec tych podatników spółka doradcza może być przedstawicielem.


KTO USTANAWIA PRZEDSTAWICIELA PODATKOWEGO

Przedstawicielstwo podatkowe dotyczy firm i osób z UE, które nie posiadają stałej siedziby w Polsce, a realizują operacje finansowe i ciąży na nich obowiązek zarejestrowania w Polsce. W takiej sytuacji muszą ustanowić przedstawiciela podatkowego.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA