REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zanim podatnik sprzedający wyroby akcyzowe wywiezie je z Polski, powinien upewnić się, czy zapłaci akcyzę. Może się okazać, że koszty transakcji będą na tyle wysokie, że sprzedaż nie będzie opłacalna.


Z przepisów Dyrektywy Rady 2003/96 WE z 27 października 2003 r. wynika, że wyroby energetyczne objęte są podatkiem akcyzowym jedynie wtedy, gdy są przeznaczone lub zużywane do celów napędowych lub opałowych. Polski ustawodawca rozszerzył jednak katalog wyrobów akcyzowych w stosunku do określonych w dyrektywie i objął opodatkowaniem także wyroby, których wykorzystanie na cele opałowe bądź napędowe byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.


Firmy mają problemy...


Zaliczenie olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 27101971 do 27101999, odpowiadającymi symbolowi PKWiU 23.20.18, niezależnie od celu ich przeznaczenia, do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i objęcie ich podatkiem akcyzowym, stanowi problem dla podatników sprzedających je do państw członkowskich. Utrudnienia te wynikają z samego opodatkowania tych produktów w sytuacji, w której w innych państwach członkowskich ten rodzaj wyrobów nie podlega akcyzie. Problemem są też nieprecyzyjne przepisy odnoszące się do wywozu tych wyrobów z Polski. Ich konstrukcja powoduje, że organy podatkowe odmiennie określają procedurę, w jakiej można dokonać ich przemieszczenia. W efekcie wpływ na koszty transakcji, a w konsekwencji na konkurencyjność na ogólnopolskim rynku podmiotów dokonujących sprzedaży olejów smarowych ma siedziba podatnika.

Mając na względzie objęcie akcyzą olejów smarowych jedynie na terytorium Polski, przy jednoczesnym braku możliwości nałożenia na podmioty w państwach członkowskich obowiązków związanych ze stosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, ustawodawca uregulował w sposób szczególny zasady stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy, w przypadku obrotu wewnątrzwspólnotowego tymi wyrobami.


...przepisy nie rozwiązują ich


Minister finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. nr 89, poz. 849 z późn. zm.) określił m.in. tryb stosowania procedury wraz ze sposobem jej dokumentowania. Zgodnie z par. 2b ust. 3 wspomnianego rozporządzenia dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a więc wyrobów wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania, zużywanych na inne cele niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2712, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego.


Oleje smarowe zaklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej do grupowania 27101971-27101999 wymienione zostały w poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszonego poboru akcyzy, stanowiącego załącznik do omawianego rozporządzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w myśl rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka podatku na oleje smarowe wynosi 1180 zł za 1000 litrów, tym samym w odniesieniu do tej grupy produktów ma zastosowanie powołany par. 2b ust. 3.


...trzeba więc pytać urząd


W związku z lakoniczną treścią tego przepisu i jednoczesnym umiejscowieniem go w rozdziale Szczególne sposoby stosowania i dokumentowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej brak jest jednolitej i powszechnie akceptowanej wykładni organów podatkowych. W praktyce pojawiają się dwa poglądy o wzajemnie wykluczającej się treści. Dlatego też przed przemieszczeniem wewnątrzwspólnotowym opisywanych wyrobów warto zwrócić się do organów podatkowych o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej interpretacji przepisów wspomnianego rozporządzenia.


Adam Smit

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA