REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zanim podatnik sprzedający wyroby akcyzowe wywiezie je z Polski, powinien upewnić się, czy zapłaci akcyzę. Może się okazać, że koszty transakcji będą na tyle wysokie, że sprzedaż nie będzie opłacalna.


Z przepisów Dyrektywy Rady 2003/96 WE z 27 października 2003 r. wynika, że wyroby energetyczne objęte są podatkiem akcyzowym jedynie wtedy, gdy są przeznaczone lub zużywane do celów napędowych lub opałowych. Polski ustawodawca rozszerzył jednak katalog wyrobów akcyzowych w stosunku do określonych w dyrektywie i objął opodatkowaniem także wyroby, których wykorzystanie na cele opałowe bądź napędowe byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.


Firmy mają problemy...


Zaliczenie olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 27101971 do 27101999, odpowiadającymi symbolowi PKWiU 23.20.18, niezależnie od celu ich przeznaczenia, do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i objęcie ich podatkiem akcyzowym, stanowi problem dla podatników sprzedających je do państw członkowskich. Utrudnienia te wynikają z samego opodatkowania tych produktów w sytuacji, w której w innych państwach członkowskich ten rodzaj wyrobów nie podlega akcyzie. Problemem są też nieprecyzyjne przepisy odnoszące się do wywozu tych wyrobów z Polski. Ich konstrukcja powoduje, że organy podatkowe odmiennie określają procedurę, w jakiej można dokonać ich przemieszczenia. W efekcie wpływ na koszty transakcji, a w konsekwencji na konkurencyjność na ogólnopolskim rynku podmiotów dokonujących sprzedaży olejów smarowych ma siedziba podatnika.

Mając na względzie objęcie akcyzą olejów smarowych jedynie na terytorium Polski, przy jednoczesnym braku możliwości nałożenia na podmioty w państwach członkowskich obowiązków związanych ze stosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, ustawodawca uregulował w sposób szczególny zasady stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy, w przypadku obrotu wewnątrzwspólnotowego tymi wyrobami.


...przepisy nie rozwiązują ich


Minister finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. nr 89, poz. 849 z późn. zm.) określił m.in. tryb stosowania procedury wraz ze sposobem jej dokumentowania. Zgodnie z par. 2b ust. 3 wspomnianego rozporządzenia dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a więc wyrobów wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania, zużywanych na inne cele niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2712, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego.


Oleje smarowe zaklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej do grupowania 27101971-27101999 wymienione zostały w poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszonego poboru akcyzy, stanowiącego załącznik do omawianego rozporządzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w myśl rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka podatku na oleje smarowe wynosi 1180 zł za 1000 litrów, tym samym w odniesieniu do tej grupy produktów ma zastosowanie powołany par. 2b ust. 3.


...trzeba więc pytać urząd


W związku z lakoniczną treścią tego przepisu i jednoczesnym umiejscowieniem go w rozdziale Szczególne sposoby stosowania i dokumentowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej brak jest jednolitej i powszechnie akceptowanej wykładni organów podatkowych. W praktyce pojawiają się dwa poglądy o wzajemnie wykluczającej się treści. Dlatego też przed przemieszczeniem wewnątrzwspólnotowym opisywanych wyrobów warto zwrócić się do organów podatkowych o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej interpretacji przepisów wspomnianego rozporządzenia.


Adam Smit

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA