REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości wyjaśni fiskus

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Smit Adam

REKLAMA

Zanim podatnik sprzedający wyroby akcyzowe wywiezie je z Polski, powinien upewnić się, czy zapłaci akcyzę. Może się okazać, że koszty transakcji będą na tyle wysokie, że sprzedaż nie będzie opłacalna.


Z przepisów Dyrektywy Rady 2003/96 WE z 27 października 2003 r. wynika, że wyroby energetyczne objęte są podatkiem akcyzowym jedynie wtedy, gdy są przeznaczone lub zużywane do celów napędowych lub opałowych. Polski ustawodawca rozszerzył jednak katalog wyrobów akcyzowych w stosunku do określonych w dyrektywie i objął opodatkowaniem także wyroby, których wykorzystanie na cele opałowe bądź napędowe byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.


Firmy mają problemy...


Zaliczenie olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 27101971 do 27101999, odpowiadającymi symbolowi PKWiU 23.20.18, niezależnie od celu ich przeznaczenia, do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i objęcie ich podatkiem akcyzowym, stanowi problem dla podatników sprzedających je do państw członkowskich. Utrudnienia te wynikają z samego opodatkowania tych produktów w sytuacji, w której w innych państwach członkowskich ten rodzaj wyrobów nie podlega akcyzie. Problemem są też nieprecyzyjne przepisy odnoszące się do wywozu tych wyrobów z Polski. Ich konstrukcja powoduje, że organy podatkowe odmiennie określają procedurę, w jakiej można dokonać ich przemieszczenia. W efekcie wpływ na koszty transakcji, a w konsekwencji na konkurencyjność na ogólnopolskim rynku podmiotów dokonujących sprzedaży olejów smarowych ma siedziba podatnika.

Mając na względzie objęcie akcyzą olejów smarowych jedynie na terytorium Polski, przy jednoczesnym braku możliwości nałożenia na podmioty w państwach członkowskich obowiązków związanych ze stosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, ustawodawca uregulował w sposób szczególny zasady stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy, w przypadku obrotu wewnątrzwspólnotowego tymi wyrobami.


...przepisy nie rozwiązują ich


Minister finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. nr 89, poz. 849 z późn. zm.) określił m.in. tryb stosowania procedury wraz ze sposobem jej dokumentowania. Zgodnie z par. 2b ust. 3 wspomnianego rozporządzenia dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a więc wyrobów wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania, zużywanych na inne cele niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2712, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego.


Oleje smarowe zaklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej do grupowania 27101971-27101999 wymienione zostały w poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszonego poboru akcyzy, stanowiącego załącznik do omawianego rozporządzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w myśl rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka podatku na oleje smarowe wynosi 1180 zł za 1000 litrów, tym samym w odniesieniu do tej grupy produktów ma zastosowanie powołany par. 2b ust. 3.


...trzeba więc pytać urząd


W związku z lakoniczną treścią tego przepisu i jednoczesnym umiejscowieniem go w rozdziale Szczególne sposoby stosowania i dokumentowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej brak jest jednolitej i powszechnie akceptowanej wykładni organów podatkowych. W praktyce pojawiają się dwa poglądy o wzajemnie wykluczającej się treści. Dlatego też przed przemieszczeniem wewnątrzwspólnotowym opisywanych wyrobów warto zwrócić się do organów podatkowych o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej interpretacji przepisów wspomnianego rozporządzenia.


Adam Smit

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA