REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości wyjaśni fiskus

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Smit Adam

REKLAMA

Zanim podatnik sprzedający wyroby akcyzowe wywiezie je z Polski, powinien upewnić się, czy zapłaci akcyzę. Może się okazać, że koszty transakcji będą na tyle wysokie, że sprzedaż nie będzie opłacalna.


Z przepisów Dyrektywy Rady 2003/96 WE z 27 października 2003 r. wynika, że wyroby energetyczne objęte są podatkiem akcyzowym jedynie wtedy, gdy są przeznaczone lub zużywane do celów napędowych lub opałowych. Polski ustawodawca rozszerzył jednak katalog wyrobów akcyzowych w stosunku do określonych w dyrektywie i objął opodatkowaniem także wyroby, których wykorzystanie na cele opałowe bądź napędowe byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.


Firmy mają problemy...


Zaliczenie olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 27101971 do 27101999, odpowiadającymi symbolowi PKWiU 23.20.18, niezależnie od celu ich przeznaczenia, do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i objęcie ich podatkiem akcyzowym, stanowi problem dla podatników sprzedających je do państw członkowskich. Utrudnienia te wynikają z samego opodatkowania tych produktów w sytuacji, w której w innych państwach członkowskich ten rodzaj wyrobów nie podlega akcyzie. Problemem są też nieprecyzyjne przepisy odnoszące się do wywozu tych wyrobów z Polski. Ich konstrukcja powoduje, że organy podatkowe odmiennie określają procedurę, w jakiej można dokonać ich przemieszczenia. W efekcie wpływ na koszty transakcji, a w konsekwencji na konkurencyjność na ogólnopolskim rynku podmiotów dokonujących sprzedaży olejów smarowych ma siedziba podatnika.

Mając na względzie objęcie akcyzą olejów smarowych jedynie na terytorium Polski, przy jednoczesnym braku możliwości nałożenia na podmioty w państwach członkowskich obowiązków związanych ze stosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, ustawodawca uregulował w sposób szczególny zasady stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy, w przypadku obrotu wewnątrzwspólnotowego tymi wyrobami.


...przepisy nie rozwiązują ich


Minister finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. nr 89, poz. 849 z późn. zm.) określił m.in. tryb stosowania procedury wraz ze sposobem jej dokumentowania. Zgodnie z par. 2b ust. 3 wspomnianego rozporządzenia dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a więc wyrobów wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszonego poboru akcyzy i jej dokumentowania, zużywanych na inne cele niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2712, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego.


Oleje smarowe zaklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej do grupowania 27101971-27101999 wymienione zostały w poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszonego poboru akcyzy, stanowiącego załącznik do omawianego rozporządzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w myśl rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka podatku na oleje smarowe wynosi 1180 zł za 1000 litrów, tym samym w odniesieniu do tej grupy produktów ma zastosowanie powołany par. 2b ust. 3.


...trzeba więc pytać urząd


W związku z lakoniczną treścią tego przepisu i jednoczesnym umiejscowieniem go w rozdziale Szczególne sposoby stosowania i dokumentowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej brak jest jednolitej i powszechnie akceptowanej wykładni organów podatkowych. W praktyce pojawiają się dwa poglądy o wzajemnie wykluczającej się treści. Dlatego też przed przemieszczeniem wewnątrzwspólnotowym opisywanych wyrobów warto zwrócić się do organów podatkowych o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej interpretacji przepisów wspomnianego rozporządzenia.


Adam Smit

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA